datingapp

Spiritueel Daten

Ontmoet gelijkgestemde zielen!

Chronisch moe en weinig energie? Misschien is het bijnieruitputting!
05 april 2013 
4 min. leestijd

Chronisch moe en weinig energie? Misschien is het bijnieruitputting!

Altijd maar moe zijn, zelfs na een nachtrust van 8 uur, het gevoel hebben dat je je door de dag heen moet slepen, gebrek aan energie… Voor veel vrouwen zal dit herkenbaar zijn. Je probeert van alles, maar niets lijkt te helpen. Sommige vrouwen lopen zelfs al jaren met deze klachten. Het is dan goed mogelijk dat je aan bijnieruitputting lijdt.

Bijnieren zijn twee hormoonorganen en die zich bovenop de nieren bevinden. Je kunt ze qua grootte vergelijken met een walnoot of druif. Ze maken verschillende belangrijke hormonen aan waaronder cortisol en adrenaline (zgn anti-stress hormonen) en het energiehormoon DHEA. De taak van je bijnieren is om je lichaam te helpen omgaan met stress en om te overleven. Je energie, doorzettingsvermogen, veerkracht en je leven zelf hangen af van het optimaal functioneren van je bijnieren.

Hoe ontstaat een bijnieruitputting?

Je kunt uitgeputte bijnieren krijgen door continue stress in je leven. Het ontstaat dus niet van de ene op de andere dag, er kan een hele lange periode aan vooraf gaan. Je bijnieren blijven dan maar cortisol produceren en een teveel hiervan zorgt voor vervelende bijwerkingen. Denk bijvoorbeeld aan verlies van spiermassa, botontkalking en een zwakker immuunsysteem.

Als een orgaan (in dit geval dus je bijnieren) continu te veel wordt belast, raakt het uitgeput. Er worden dus minder of soms zelfs bijna geen hormonen meer aangemaakt. Hierdoor voel je je de hele dag moe en heb je geen energie meer.

Factoren die je bijnieren kunnen beïnvloeden

Een groot aantal factoren kan je bijnieren beïnvloeden, zoals: financiële druk, herhaalde stress, allergieën, het eten van suiker en witmeelproducten, medicijnen, stress in je huwelijk, angst, ongewilde werkloosheid en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ook leefstijlonderdelen kunnen mogelijk leiden tot bijnieruitputting. Er is veel te noemen, denk onder meer aan slechte voedselkeuzes, slaapgebrek, proberen volmaakt te zijn, weinig/geen leuke bezigheden hebben en te laat naar bed gaan.

Gebeurtenissen die tot bijnieruitputting leiden zijn bijvoorbeeld: stress/crisis thuis of op je werk, langdurige en regelmatig terugkomende luchtweginfecties, verhuizen zonder steun van familie of vrienden, de dood van een familielid of vriend.

Symptonen bijnieruitputting

De volgende signalen of symptomen kunnen duiden op bijnieruitputting:

  • Niet uit je bed kunnen komen
  • Altijd moe zijn, zelfs na een goede nachtrust
  • Energiegebrek
  • Moeite met de alledaagse werkzaamheden, je bent minder productief en het kost je meer moeite geconcentreerd te blijven
  • Trek in zout
  • Verminderd libido
  • Het slecht handelen van stress
  • Langere tijd nodig hebben om te herstellen van ziekte of letsel
  • Je wordt licht in je hoofd als je snel opstaat
  • Meer last van PMS
  • Je klachten nemen toe als je een maaltijd overslaat of indien je geen voeding maar vulling gegeten hebt
  • Je voelt je licht depressief en hebt minder plezier in je leven
  • Je focus wordt slechter en soms zijn je gedachten wat wazig en kan je geheugen minder goed zijn
  • Je irriteert je sneller
  • In de loop van de ochtend word je pas echt wakker, tussen 15 en 16 uur beland je in een een stevige dip en na het avondeten fleur je weer wat op.

Wat een lange lijst! Het is niet zo dat je aan bijnieruitputting hoeft te lijden als je maar 1 of 2 symptomen herkent, maar zeg je bij het merendeel van deze punten “ja, dat herken ik” dan is de kans aanwezig dat je bijnieren uitgeput zijn.

Hoe kom je erachter?

Twijfel je of je lijdt aan bijnieruitputting, dan zijn er diverse onderzoeken die je kunt laten uitvoeren. Hou er rekening meer dat veel huisartsen de term ‘bijnieruitputting’ niet kennen en misschien niet welwillend zijn om je door te verwijzen voor onderzoek. Ook is het zo dat standaard bloedonderzoek vaak niet uitwijst of je lijdt aan bijnieruitputting.

Het is dan raadzaam op zoek te gaan naar een (natuurgeneeskundig/orthomoleculair) therapeut met ervaring in de behandeling van bijnierklachten.

Voor bloedonderzoek bestaan er testen om circulerende bijnierhormonen van aldosteron en cortisol te meten. Daarnaast bestaat er ook een zogenaamde ACTH-stimulatietest. Bij urineonderzoek kan een 24-uurstest voor cortisol gedaan worden.

Wat kun je eraan doen?

Heb je uitgeputte bijnieren, dan is het erg belangrijk om je leefstijl te veranderen. Beweeg voldoende, kies een sport die je leuk vindt. Probeer daarnaast ‘energievreters’ in je leven te vermijden, evenals (te veel) stress. Doe ontspanningsoefeningen en ga ’s avonds bijtijds naar bed.

De juiste voeding bestaat uit 30 tot 40% groenten, 30 tot 40% volkoren granen (zoals gierst, gerst, havermout, amarant, boekweit, quinoa), 10 tot 20% dierlijk voedsel, 10 tot 15% bonen, zaden en noten en 5 tot 10% fruit (geen bananen, rozijnen, sinaasappels, grapefruits, dadels of vijgen).

Bij ernstige klachten is het beter de eiwitinname wat te verhogen en de inname van volkorengranen en fruit te verminderen.

Hou daarnaast de volgende punten in gedachten:

  1. Varieer met ongeraffineerde en natuurlijke voeding
  2. Eet veel (felgekleurde) groenten
  3. Doe wat zout in je eten maar niet te veel
  4. Bij elke maaltijd vetten, eiwitten en koolhydraten combineren
  5. Kies voor volkorengranen als bronnen van zetmeelachtige koolhydraten
  6. Geen fruit in de ochtend
  7. Mix dagelijks 1 tot 2 eetlepels essentiële vetzuren met granen, groenten en vlees
  8. Combineer granen met bonen, noten of zaden om een volledig eiwit te vormen
  9. Eet voedsel wat van goede kwaliteit: voeding i.p.v. vulling. Gebruik daarnaast eventueel nog supplementen maar doe dit altijd in overleg met een (natuurgeneeskundig/orthomoleculair) arts of therapeut.

Boek over bijnieruitputting

Er is best veel op het internet te vinden over bijnieruitputting. Wil je echt meer weten over bijnieruitputting, dan kan ik je het boek ‘Bijnieruitputting. Het stresssyndroom van de 21e eeuw.’ van James Wilson van harte aanbevelen. Ruim 400 pagina’s met informatie over bijnieruitputting, gedrukt in een prettig en wat groter lettertype en het leest makkelijk weg.

Kende jij de term ‘bijnieruitputting’ al?

Over de schrijver
"Ik zorg zelf voor mijn gezondheid door zoveel mogelijk biologisch en suikervrij te eten, schoon water te drinken, een balans vinden in werk en ontspanning, te aarden in de natuur en op te laden in de zon. Voedingssupplementen hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in mijn leven. Zeker nadat ik de opleiding orthomoleculaire geneeskunde (2011) deed en er achter kwam op welke manieren wij allemaal ziek worden gemaakt. De meeste mensen hebben een te kort aan de meest essentiële voedingsstoffen en zijn belast met toxische stoffen. Ontdek met mijn online programma's en recepten jouw natuurlijke levensstijl!
Arianne van Kleef
Door

Arianne van Kleef

op 05 Apr 2013

Regelmatig behandel ik in mijn praktijk mensen met bijnieruitputting. Soms komen mensen binnen met een burnout verleden en hebben alle mogelijke psychologische begeleiding gehad, maar zijn nog zo moe. Naast veranderingen in leefstijl, is een gerichte behandeling op de bijnieren aan te bevelen. Dit kan met specifieke voedingssupplementen, kruiden en soms voorzichtig in combinatie met homeopathie. Mensen krijgen daarna vaak snel weer meer energie. Je hebt tenslotte ook energie nodig om verandering in leefstijl en voeding te realiseren! Hartelijke groet, Arianne

Christel
Door

Christel

op 05 Apr 2013

Bedankt Arianne voor deze reactie!

carla
Door

carla

op 30 May 2013

hallo arianne, welke voedingssupplementen en kruiden kunnen verbetering brengen?

nathalie
Door

nathalie

op 30 May 2013

Ja dat wil ik ook wel weten!!

Arianne van Kleef
Door

Arianne van Kleef

op 30 May 2013

Christel en Carla, in het boek bijnieruitputting staan een aantal middelen genoemd. Bij stress is het goed om vitamine C te gebruiken van een goede kwaliteit (met bioflavanoïden en rutine. De bijnier heeft ook vitamine B5 nodig (pantotheenzuur). Deze twee vitaminen kunnen bij vermoeidheid verbetering geven. Verder is het belangrijk om de bloedsuikerspiegel op pijl te houden, want bij een lage bloedsuiker, komt de bijnier in actie om deze verhogen (adrenaline en cortisol) en dit is een belasting die niet nodig is bij een gezond voedingspatroon met "langzame" koolhydraten en regelmatig eten. Er zijn nog veel meer middelen te noemen, maar voor de behandeling van een echte bijnieruitputting kun je het beste een therapeut raadplegen die zich verdiept in de oorzaken van jouw gezondheidsprobleem en de relatie hierin met je bijnieren en andere orgaansystemen die ondersteuning nodig hebben. Ook voeding,leefstijl en stress spelen een belangrijke rol waaraan aandacht gegeven moet worden,zodat het lichaam in z'n geheel weer in balans komt. Als gevolg van een goede balans, hebben de bijnieren het minder zwaar te verduren. Blijft de oorzaak van de onbalans, dan is het water naar de zee dragen, of dweilen met de kraan open als je de bijnieren ondersteuning geeft. Dit is niet verkeerd, maar lost ook het probleem niet op. Een andere reden waarom het niet verstandig is om zomaar een rijtje middelen te noemen en in te nemen is de mogelijke wisselwerking met medicatie, waaronder ook de pil. Voedingssupplementen, kruiden en medicatie kunnen elkaar ongewenst beïnvloeden, hier moet voorzichtig mee worden omgegaan, mijns inziens :)

Sanne
Door

Sanne

op 05 Apr 2013

Interessant artikel! Ik heb zelf geen herkenning bij de symptomen, maar ik heb wel een vraagje. Er staat dat er beter geen fruit gegeten kan worden in de ochtend en dat fruit als bananen en onder andere grapefruits niet 'tellen'. Heeft dit een speciale algemene reden, of heeft dit puur te maken in de context van de 'bijnierproblemen'? Ik ben benieuwd!

Christel
Door

Christel

op 05 Apr 2013

Bij de behandeling van bijnieruitputting schijnt het beter te zijn om fruit in de ochtend te vermijden omdat veel fruitsoorten kalium bevatten.

Sane
Door

Sane

op 06 Apr 2013

Super! Het is duidelijk. Dank voor reactie

nathalie
Door

nathalie

op 08 Apr 2013

Wat is er mis met bananen en dadels? want dan eet ik regelmatig.

Christel
Door

Christel

op 10 Apr 2013

Zie mijn reactie hieronder! Er is niets mis met fruit maar bij bijnieruitputting schijnt het beter te zijn de kaliumrijke soorten te mijden 's ochtends. Groet, Christel

Murielle
Door

Murielle

op 08 Apr 2013

Ik maar denken dat je met fruit ontbijten en heerlijk licht en luchtig ontbijt hebt en de maaltijd erop zo'n 2 uurtjes later is altijd lekker stevig......... dus geen fruit als ontbijt? waarom kan je dat beter niet doen? heel herkenbare klachten hoor. ik weet zeker dat ik daardoor een zeer slecht immuun systeem heb gekregen maar gelukkig is die al veeeeeel beter dan ooit de laatste 2 jaar doordat ik veel beter met voeding bezig ben en veel meer rust en stabiliteit in mijn leven heb;).

Anne
Door

Anne

op 10 Apr 2013

Ik lees toevallig dit artikel via een vriend, maar jeetje wat herken ik mezelf hierin! Echt werkelijk alle symptomen.. Ik ga er serieus mee aan de slag, zoek namelijk de oplossing al geruime tijd in de psychische kant maar helpt ook niets eigenlijk;)

Diana
Door

Diana

op 17 Apr 2013

Hai, Het is waarschijnlijk niet aan te geven, want het zal van persoon tot persoon verschillen. Maar toch vraag ik me af of er een gemiddelde tijd voor staat, dat je in zo'n situatie deze adviezen ter harte moet nemen? Alvast bedankt voor je reactie! Groetjes, Diana

Arianne van Kleef
Door

Arianne van Kleef

op 12 Aug 2013

Juist omdat de lichamelijke kant van een burnout vaak buiten beschouwing blijft, heb ik de volgende videoboodschap gemaakt: http://bit.ly/16FAMJ6 Hartelijke groet, Arianne

Ursula
Door

Ursula

op 25 Aug 2013

Hallo, ik loop al jaren naar de dokter. Zo veel bloed onderzoeken laten doen. Van de week een standaard bloed onderzoek! Daar naast op vitamines laten prikken, ziekte van lyme! Bacterie op de longen! En watndenk je alles goed! Ben altijd zo moe! In de ochtend snoozen, 2 bakken koffie en dan pas start ik op! Tegen 12 word ik al weer moe! Loop de hele dag er tegen aan te hikken! Bah ik weet dat er iets met me aan de hand is! Nu ik dit lees heb ik weer hoop! Ik las dat ze in het amc een test doen! Ik ga morgen gelijk bellen.

kimberley pex
Door

kimberley pex

op 08 Sep 2013

Je kunt veel vragen aan 'n arts, bijv. B12 (waar talloze mensen kapotmoe van zijn) schildklier(laagnormaal is ook al zwaar shit)en de bijnieren. 't Zal jaaaren duren voor iemand je serieus neemt, en dan i.d.d. gewoon even bloedprikt. 't Is allemaal zo simpel, maar je moet eerst finaal in elkaar storten voordat jouw bloed wordt nagekeken. Nog iets vergeten; eerst word je natuurlijk volgepompt met antidepressiva ! Want ALLES zit natuurlijk tussen de oren. Ik hoop dat héél snel testen worden uitgevonden voor thuisgebruik.

nathalie
Door

nathalie

op 08 Sep 2013

Je hebt gelijk!

Kim
Door

Kim

op 08 Oct 2013

Helemaal mee eens! Ik snap echt niet dat hier zoveel mensen mee rond lopen en dat er zo weinig artsen iets vanaf weten. Al z u t je half comateus voor ze, dan nog wordt alles op de psyche gegooid. Zonde en onnodig! Tijd voor n nieuwe lichting artsen !:-)

kimberley pex
Door

kimberley pex

op 15 Jun 2019

Nu moet ik toch even lachen ! Ja, als je half comateus, of katatonisch in bed ligt, en de huisarts zegt, kom maar even op het spreekuur................terwijl je nog niet op je benen kunt staan, dan twijfel je toch even aan alles. Nou ja, ik kwam er nu wéér achter dat het mijn kaliumgehalte was. IK WIST HET !!!! En inderdaad;gisteren de bloeduitslagen , het kaliumgehalte was om te huilen, hoewel ik me al een week had volgevreten(kaliumrijke voeding, suchtig, instinctief als een dier op zoek naar één bepaald bestanddeel) En de kaliumpillen die ik had besteld, ten einde raad. Nu krijg ik slow-K van de huisarts! Hiep hiep hoera, want ik kan t gewoon ook allemaal niet meer betalen.

jurgen
Door

jurgen

op 16 Dec 2013

Hoi kimberley . Je kunt via pro health medical in weert een test aanvragen dit word gemeten via speeksel

kimberley pex
Door

kimberley pex

op 04 Nov 2015

Dank je voor de tip. Maar ik leef helaas al jaaaarenlang in armoede. Door mijn catastrofale medische toestanden , non stop operaties enz. leef ik van een bijstand van 912 euro per maand, als ik alles braaf betaald heb is er 120 euro over. Ik zou zo graag alles zelf willen testen, want s t e e d s weer naar dat ziekenhuis is ondertussen traumatisch. Er zijn testen voor suiker, zuurgraad, cholesterol , ontlasting (die je dan wel moet opsturen naar n lab) enz enz enz. Maar helaas , ik heb geen rooie franc. Toch bedankt voor t meedenken Jurgen.

Elisa vriezelaar
Door

Elisa vriezelaar

op 27 Feb 2016

Hallo, uw naam komt me bekend voor? Woont u in Maastricht en is de naam van uw vader Jef of Sjef? Indien zo, dan heb ik als scholiere van 12 jaar op u mogen passen. Babysitten dus. Graag hoor ik van u.met vr.gr.

kimberley pex
Door

kimberley pex

op 14 Jun 2019

!!!!!!!!!!!!!!Ja ! Mijn vader(+) Jef Pex. Hij is al 23 jaar Boven. En ik droom vaak over hem, geweldig ! Was jouw vader Piet Vriezelaar ?? Dat was een van zijn beste vrienden ! Hij is op zijn sterfbed geweest. Mijn vader, de persoon waar ik het meeste van heb gehouden ( ondanks zijn capriolen soms) Ja, ik ben kim, nu 58 jaar, 36 keer geopereerd, en Godzijdank alles doorstaan. Waauw, hartelijke groeten !

Robert
Door

Robert

op 02 Nov 2013

Ik kwam een interessant artikel tegen over bijnieruitputtung en suiker, wellicht leuk om te lezen voor iedereen http://www.voedingsdomein.nl/suiker-bijnieruitputting/ . Ik had nooit gehoord over bijnieruitputtingen door dit artikel te lezen ga ik zeker het boek kopen, bedankt Christel!

kimberley pex
Door

kimberley pex

op 06 Apr 2014

Goed en duidelijk stuk weer , Miss Natural*** De klachten , vermoeidheid ,zwakte ,concentratieproblemen, slaapproblemen, algehele gesteldheid zijn i.d.d. vaak de symptomen van uitputting. Uitputting door o.a. onrecht, prestatiedwang,chronische pijn, perfectionisme, langdurige ziekte, rouw, enz.enz.enz. Terug naar jezelf, in jezelf, wat geeft het onbestemde buikgevoel , terug naar je gevoel.

kimberley pex
Door

kimberley pex

op 06 Apr 2014

P.s. 't Boek van James L. Wilson gaf me inzicht. Echt aan te raden.

joice
Door

joice

op 05 Oct 2014

Grappig herken mij zelf in 11 van deze punten.... Ik drink geen sloten koffie zoals iemand hier vermelde en zich af vroeg waarom ze nog was/is.

kimberley pex
Door

kimberley pex

op 14 Jun 2015

Nu verder zoeken , de lever kan ook voor uitputting zorgen. De meeste mensen hebben 'n zwaar belaste lever, logisch. Eva , jouw recente stuk over chemische middelen en hormoondysbalans was geweldig ! t Is 'n hele klus om in deze tijd zuiver en relaxed te leven . We doen ons best.

Krista
Door

Krista

op 13 Nov 2016

Ik weet nu vier weken dat ik bijnieruitputting heb. Ik leef volgens t boek van wilson en krijg bioresonantie. Daaruit blijkt dat mijn tekort door veel allergieën komt. Ik heb voornamelijk last van adrenaline rush. Ik slaap twee uurtjes en dan begint het en gaat de hele nacht door, ondanks dat ik eiwitten eet voor R slapen gaan. Sinds twee dagen slik ik bijnierconcentraat. Zou het helpen om twee tabletten voor t slapen gaan in te nemen, omdat mijn cortisol dan t laagst is?

kimberley pex
Door

kimberley pex

op 07 Apr 2020

En nu kunnen we tot rust komen, en ons zelf worden ***De Kering 2020*** Een historische periode.

Reactie plaatsen

Activeer jouw innerlijk vuur!

Ik schrijf momenteel mijn boek 'Dansen tussen Vuur & Water' en publiceer elke week een nieuw verhaal. Laat hier je naam en e-mail achter om deze elke vrijdag om 20:00 uur te ontvangen.
Boek Eva van Zeeland

reading