Gratis magazine voor jou!
Miss Natural magazine inspireert en geeft praktische tips voor jouw natuurlijke levensstijl en groei!
Clean Start 21 dagen detox
detox-cursusDirect Toegang

Page content

Gezonder, jonger en zonder stress dankzij Ashwagandha

article content

Gezonder, jonger en zonder stress dankzij Ashwagandha

Op donderdag 7 augustus 2014 gaf Jesse van der Velde een zeer interessante en leerzame webinar ‘Hoe andere mensen te helpen maximale gezondheid te bereiken’. Hij had het op een gegeven moment over het Ayurvedische kruid Ashwagandha en de werking hiervan. Dit Indiaas kruid is zo krachtig en veelzijdig, dat ik mij daar eens in ben gaan verdiepen. Ik ben op zoek gegaan naar de eigenschappen en wat het met ons lichaam doet. En ik was blij verrast!

Wat is nu eigenlijk Ashwagandha?

De struik komt voor in India, maar ook in Noord-Amerika. De wortels worden al duizenden jaren gebruikt door Ayurvedische genezers. De wortels bieden veel geneeskrachtige flavonoïden. Vele studies hebben aangetoond dat het kruid ontstekingen vermindert, maar ook stress regulerend is.

Het kruid wordt ook wel ‘Indiase gising’ wordt genoemd. Het wordt in India als medicijn gebruikt, maar is in de westerse culturen is het niet of nauwelijks bekend. Jarenlang is Ashwagandha voorgeschreven in de Ayurvedische geneeskunde voor de behandeling van hersenaandoeningen, zoals geheugenverlies.

Een beter geheugen en minder stress

De universiteit in Leipzig heeft bij een onderzoek met Ashwagandha naar de effecten op de hersenen gekeken. Het onderzoek toont aan dat het kruid de acetylcholine receptor activiteit stimuleert. Heel ingewikkeld, maar het komt er op neer dat de activiteit van de neurotransmitters en van het cognitieve vermogen en geheugen verbeterd.

In Amerika, aan de Universiteit van Texas Health Science Center, is er een onderzoek geweest naar de effecten van Ashwagandha bij depressie en angst. Hier werd ontdekt dat de groei van axonen en dendrieten worden verhoogd. Dit houdt in dat het stress en angst vermindert. Ook werd hier aangetoond dat het een krachtige antioxidant is. Stress veroorzaakt dat vrije radicalen vrijkomen in het lichaam. Hieraan is de vroegtijdige veroudering gekoppeld. Dus dit kruid werkt als een zeer krachtige anti-aging.

Andere positieve effecten van Ashwagandha

Meerdere studies hebben nog meer voordelen van Ashwagandha aangetoond. Waaronder:

  1. Ondersteunt onze hersenfuncties
  2. Zorgt voor gezonde hersencellen
  3. Kan beschadigde cellen repareren
  4. Verbetert ons geheugen
  5. Energie verhogend
  6. Vermindert darmklachten
  7. Werkt libido verhogend
  8. Een goede anti depressiva
  9. Vermindert stress
  10. Vermindert bloedarmoede
  11. Verlaagd de bloeddruk
  12. Cholesterol verlagend
  13. Vermindert de klachten bij fybromyalgie
  14. Ondersteunt de lever
  15. Verbetert het immuunsysteem
  16. Vermindert ontstekingen
  17. Vermindert de pijn bij artrose
  18. Houdt de pezen en spieren soepel
  19. Stimuleert de schildklier
  20. Verbetert de nachtrust
  21. Vertraagt de veroudering van het lichaam.
  22. Verbetert psoriasis en andere huidaandoeningen
  23. Bevordert spieropbouw
  24. Vermindert hypo of hyper bij diabetes
  25. Versnelt het genezingsproces
  26. Geeft kracht en energie bij ziekte
  27. Vermindert oververmoeidheid
  28. Verbetert de nachtrust
  29. Verbetert de uithoudingsvermogen
  30. Preventie en ondersteunend in de behandeling bij tumoren
  31. Positief effect op de celmembraan en de vernieuwing van de cellen in het lichaam
  32. Verbetert de hormoonfunctie
  33. Verbetert de vruchtbaarheid
  34. Werkt als antioxidant

Onlangs zijn ook positieve effecten bij de ziektes Aids en kanker aan de lijst toegevoegd, maar klinisch bewijs ontbreekt hier nog.

Actieve stoffen in Ashwagandha

Bij verschillende testen zijn er meer dan 35 chemische actieve stoffen geïdentificeerd in het kruid. Ik zal de belangrijkste opnoemen:

  1. steroidallactones
    1. withanolides
    2. withaferins)
  2. alkaloïdenSaponinen
    1. somniferine
    2. scopoletin
    3. withanine
    4. anaferine)
  3. Glycosiden
  4. Choline
  5. Vetzuren
  6. Aminozuren
  7. bèta-sitosterol
  8. Flavonoïden
  9. Tannine
  10. Etherische olie genaamd ipuranol
  11. Kristallijne alcohol withaniol
  12. Verschillende acylsterylglucosides (sitoindosides)

Recepten met Ashwagandha

Ashawagandha is gunstig voor onze algemene gezondheid. De bladeren en vruchten hebben waardevolle therapeutische eigenschappen. De wortels worden gebruikt in kruidengeneesmiddelen.

Ashwagandha kan in poedervorm gekocht worden, en kan in tal van recepten gemengd worden. Combineer eens Ashwaganda en Aloë Vera met vers fruit en groente in een smoothie. Een gezondere smoothie is er niet voor te stellen. Maar ook zijn er capsules verkrijgbaar en die kan je 3 maal daags met water innemen. Vergeet niet dat de Ayurvedische en homeopathische medicatie/kruiden langdurig ingenomen moet worden om zoveel mogelijk profijt van de werking te krijgen.

Gezond, jong en zonder stress

Wie wil er nou niet gezond blijven, er jonger uitzien een beter geheugen hebben, maar ook geen stress? Het eerste wat ik morgen ga doen is een grote pot Ashwagandha poeder en pillen kopen en het dagelijks gebruiken, de rest van mijn leven.

Ken jij het kruid Ashwagandha al?

Deel jouw mening

Comment Section

31 reacties op “Gezonder, jonger en zonder stress dankzij Ashwagandha


Door Erna van Ree op 29 april 2018

Kan ik ashwagandha gebruiken in combinatie met Xanax?
En op het etiket staat 1 tot 2 x daags 1 capsule , wat is het beste ?
Ik heb er nl nog geen ervaring mee maar het lijkt me fijn om minder vermoeid te zijn en beter te slapen.


Door sandra op 21 maart 2018

Vevolg op vorige reactie.
Ik gebruik het maandelijks een paar dagen voor mijn menstruatie i.v.m.heftige geestelijke pms klachten.Daarna stop ik er weer mee.En het laat ook idd gaten in je geheugen achter.Soms echt niet meer weten of je iets hebt gedroomd of dat het echt is gebeurd.Heel naar.Dus zeker niet voor iedereen prettig om te gebruiken.Logisch ook,stress en emoties moet je aanpakken,niet wegdrukken,met geen enkele pil.


Door Sandra op 21 maart 2018

Toch vreemd dat ashwagandha hier zo wordt aangeprezen terwijl de schrijfster het zelf nog niet heeft gebruikt.Het helpt zeker tegen stress.Het is net alsof je zorgen even in een doosje worden gestopt..ver weg.Ze zijn er nog wel maar even niet te bereiken.Heel prettig.Maar pas op…eenmaal uitgewerkt of wanneer je ermee wilt stoppen komt alles keihard terug.Emoties worden dus echt even opgeslagen maar verdwijnen niet.Kan soms dus fijn zijn maar het lost niks op.Ook maakt ashwagandha absoluut niet slaperig…eerder actief en helder.


Door Gerina op 7 maart 2018

Sinds een week of 3 gebruik ik Ashwaganda. Ik ben 54, was al in de menopauze, maar ging nu weer menstrueren. Ik heb op internet gezocht en vond een Engels artikel van een vrouw die hetzelfde overkwam. Misschien is het meer vrouwen overkomen? Daarom vermeld ik het maar even hier. Ik weet niet goed of ik dit middel nu wel wil blijven slikken. Was zo blij dat die menstruatie over was.


Door pauwels op 5 juni 2017

Kunnen jullie zonder dt fouten publiceren!


Door Wendy op 9 januari 2017

Ik word er beroerd van.
Net of ik gaten in mijn geheugen krijgt. En word er prikkelbaar van.
Ben er mee gestopt.


Door bart op 1 januari 2017

mischien helpt zelfmoord well om langer to slapen


Door Mariska op 8 januari 2017

probeer het uit zou ik zeggen…jezus wat een belachelijke reactie !


Door Henri op 5 augustus 2018

Doe even normaal Bart


Door Inge op 25 augustus 2016

Ik gebruik het poeder met als voornaamste reden meer energie te krijgen. Ik neem een halve theelepel per dag. Ik merk dat ik ’s ochtends meer energie heb en vrolijker ben, maar helaas ben ik later op de dag nog vermoeider dan anders, slaap nog meer dan anders en heb ’s nachts nachtmerries, terwijl ik geen traumatische ervaringen heb.


Door Madelaine op 3 maart 2016

Ik heb de poeder gekocht, ik heb waarschijnlijk uitgeputte bijnieren, veel last van straling, in de vorm van vermoeidheid , gewrichtspijnen, lactoseintollerantie en slechte concentratie/geheugenverlies. ik neem nu 2 x daags een halve theelepel in de biogarde yogurt of (verse)sinaasappelsap. Is dat genoeg? Dank en gr Madelaine


Door Angelique Steehouwer op 26 mei 2016

Hoi Madelaine, ik heb exact ezelfde klachten, ik gebruik een halve tot 1 theelepel in de verse sinaasappelsap elke avond, gedurende 3 weken. werkt fantastishc, daarnaast slapen op een aardingslaken ;-). Ik be er ondertussen ook wachter waar mijn kalchten vandaan komen. je hebt toevallig geen essure sterilisatie gehad he? anders even googlen naar essureproblemen.


Door Elisabeth op 18 februari 2017

Madeleine kan je mij zeggen welk product dat is ?
Heb je er baat bij ,
Heb zelf ook uitgeputte bijnieren enz .
Elisabeth


Door marleen op 23 februari 2016

ik heb de poeder gekocht bij de tuinen maar ik heb geen idee hoeveel ik moet nemen. ik heb RA en allerlei auto immuun dingen dus ik denk dat het wel ok is dat te nemen? groet marleen


Door Karina op 7 september 2015

Hoi ik heb ms en las dat ik dan geen Ashwagandha mag gebruiken, weet iemand waarom?


Door therese op 13 februari 2016

Karina voor jou is wellicht wietolie interessant te nemen. Google mediwiet voor meer info


Door Rita Roskams op 13 augustus 2015

Mag ik ashwanganda gebruiken als ik antidepressiva ( anafranil) neem?


Door K. Schikan op 10 februari 2016

Nee, dat mag niet. Omdat U eigenlijk 2 dezelfde medicijnen ( EEN natuurlijk , en EEN chemisch gebruikt voor hetzelfde probleem. Daar wordt U echt ziek van. Het is het een of het ander. Vrndlk Grtn van de Ashwagandha specialist.


Door M j op 15 maart 2016

Ik heb cvs en fibromyalgie en nierinsufficientie ben 55j in menopauze heb een licht herseninfarct gehad neem cymbalta 1van 60mg en 1lerivon mag ik ashwaganda gebruiken ben al 20 j ziek0


Door joris van huijsteeq op 2 juli 2016

gelul, ashwagandha is een natuurproduct, dat betekent dat het systeem overbodige op een natuurlijke manier afscheid, dat kan nooit conflicterend zijn met chemische medicatie, enkel ondersteunend zodat op lange termijn de chemische niet mmeer nodig is, het is juist aan te raden om zo van de chemische af te komen


Door Pietje Bel op 3 augustus 2017

Zo denk ik er ook over Joris, goed punt mijns inziens!


Door Ben VDV op 30 april 2018

Tjonge, wat een gelul. Volgens jou kan je dus van een natuurproduct nooit een overdosis nemen? Zit jij onder de drug of zo. Gevaarlijk statement man


Door Margaritha op 8 augustus 2015

Ik heb Ashwagandha 450mg gekocht. Ik weet echter niet goed wanneer deze het best ingenomen kunnen worden. Ik neem er nu een voor ik slapen ga, omdat het goed is om te ontspannen.
Hoe vaak kan ik dit innemen per dag. Ik neem deze in combinatie met Rhodiola 500 mg


Door K. Schikan op 10 februari 2016

De beste tijd is tegen het einde van de middag. Voor de maaltijd . Ashwagandha maakt wat slaperig en ontspant. Meestal hoeft men ’s avonds geen auto meer te rijden, en is het geen probleem om in slaap te vallen. Weest U echter voorzichtig met anti-depressiva, en met slaaptabletten. Dat zijn 2 middelen met dezelfde werking. De een farmaceutisch, de andere natuurlijk. Dat is teveel van het goede. GRTN van
K. Schikan.


Door Elfje HKV De Winter op 2 mei 2015

Waar kan ik het kopen en kostprijs?
Hartelijk dank voor uw respons!
Elfje


Door PJ op 1 oktober 2015

via webvitaal.nl


Door Angelique op 17 april 2015

Ik heb geen duidelijkheid omtrent gebruik ashwagandha icm schildklieraandoening.
Ik lees bovenstaand artikel en daarin staat dat het een positieve werking heeft.
Maar kom ook op internet een artikelen tegen dat het niet goed is icm met schildklierproblemen.


Door Hellen op 28 mei 2015

Bij mij zijn er veel bijwerkingen bij het gebruik van ashwaganda ik heb dit voorgeschreven gekregen van mijn natuurarts maar ik werd er doodziek van, voor mij geen ashwaganda meer. Ik heb overigens wel een trage schildklier dus misschien dat het hier mee te maken heeft?


Door anita op 9 februari 2017

Dag Hellen, mag ik vragen wat de bijwerkingen waren?


Door Petra op 16 maart 2015

Ashwagandha is een adaptogeen, daarom zul je het beste resultaat boeken als je het drie aaneengesloten weken inneemt en dan een week stopt. Je lichaam kan anders tolerant worden voor de werkzame stof.


Door Paul,Roeland op 20 mei 2017

Is dat uit onderzoek gebleken 3 weken gebruiken en 1 week niet?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

GRATIS MAGAZINE t.w.v. €4,95
Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten gratis in je mailbox.
Je blijft op de hoogte en kunt je elk moment weer afmelden!