Het Gouden Windei: Wat is het meest misleidende product van 2013?

Afgelopen week heeft foodwatch de vijf genomineerden voor het Gouden Windei 2013 bekend gemaakt. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de grootste misleider. Van 19 september tot en met woensdag 2 oktober kun je je stem uitbrengen via de website van foodwatch en help jij zelf mee om te bepalen wat het meest misleidende product van 2013 is. De genomineerden van 2013 zijn: Natrena Stevia Kristalpoeder, Hema Slagroomtaart, Red Bull Energy Shot, Ola Festini Peer en Albert Heijn’s puur&eerlijk zalm in bladerdeeg. Op 3 oktober zal foodwatch de prijs op het hoofdkantoor van de ‘winnaar’ uitreiken.

De genomineerden van het Gouden Windei

Consumenten worden in de supermarkt op grote schaal misleid. Voedselwaakhond foodwatch ontvangt hier dagelijks vele klachten over en doet al jarenlang onderzoek naar de waarheid achter claims op voedselverpakkingen. De volgende producten hebben het het afgelopen jaar echt te bont gemaakt volgens foodwatch, en zijn daardoor genomineerd voor het Gouden Windei van 2013:

    • Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts: de bus bestaat voor 97% procent uit het goedkope vulmiddel maltodextrine en bevat slechts 3% stevia.
    • HEMA Slagroomtaart: De taart hangt aan elkaar van de E-nummers, terwijl Hema beweert dat hij ‘ambachtelijk’ gemaakt is met ‘de allerbeste ingrediënten’.
    • Red Bull Energy Shot: Bevat een cocktail van werkzame stoffen die mogelijk gezondheidsrisico’s opleveren. Als frisdrank mag het niet verkocht worden. Red Bull omzeilt de regels door de shot ‘een voedingssupplement’ te noemen.
    • Ola Festini Peer van Unilever: In een ijsje zit slechts 1/15e van een peer, terwijl Unilever reclame maakt met “zoveel fruit zuig je er niet zomaar uit”. De smaak komt in feite van suiker, citroensap en aroma.
    • Albert Heijn’s puur&eerlijk zalm in bladerdeeg: Slechts de 21% zalm is duurzaam. Aan de overige 79% heeft AH geen eisen gesteld. Deze zijn dan ook niet biologisch en sommige zijn bovendien dieronvriendelijk geproduceerd.

De invloed van het Gouden Windei

De keuzes die consumenten maken hebben directe gevolgen voor hun gezondheid. “Weten wat je eet is belangrijk als je verantwoorde keuzes wilt maken, maar dit wordt ons bijna onmogelijk gemaakt. Fabrikanten doen enorm hun best om consumenten voor de gek te houden“, aldus Meike Rijksen van foodwatch. “Het is dan ook hoog tijd dat dit wordt aangepakt. En dat vinden duizenden consumenten met ons.”

In de afgelopen jaren hebben tienduizenden Nederlanders hun stem uitgebracht tijdens de Gouden Windei verkiezing en via e-mailacties eerlijke informatie van producenten geëist. Consumenten hebben producent Unilever al twee keer op rij uitgeroepen tot grootste misleider. In 2012 won de multinational de prijs voor zijn product Becel Pro.activ en in 2012 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone kreeg de prijs in 2010 voor zijn product Actimel. Inmiddels hebben enkele voedselmerken die sinds 2009 door foodwatch zijn onderzocht hun claims aangepast of hun product van de markt gehaald.

Stem op het meest misleidende product van 2013

Vanaf 19 september kun je gedurende twee weken je stem uitbrengen via de website van foodwatch, of het stemformulier hieronder. De winnaar wordt op 3 oktober bekend gemaakt. foodwatch reikt dan de prijs uit bij het hoofdkantoor van de ‘winnaar’.

Wie verdient volgend jou het Gouden Windei 2013?