Meer duurzame kip in de Nederlandse supermarkten
Na alle hectiek over plofkippen, is er nu meer positief nieuws! De pluimveesector en alle Nederlandse supermarkten hebben een akkoord bereikt over de verdere verduurzaming van al hun verkochte kip.
Hiermee wordt invulling gegeven aan het streven naar de verkoop van alleen duurzaam vlees zoals in juni 2012 aangekondigd door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Weg met plofkippen, meer duurzame kip!
Diervriendelijker leven
Er is gezocht naar een balans tussen de verschillende aspecten van duurzaamheid: mens, dier en milieu. Zo krijgt de kip een diervriendelijker leven, zonder het milieu en de mens uit het oog te verliezen. De criteria zijn gezamenlijk opgesteld om het dierenwelzijn en de leefomstandigheden voor alle kip die verkocht wordt in de Nederlandse supermarkten te verbeteren.`
Nieuw kippenras in de supermarkt
Een belangrijke verandering voor de Nederlandse supermarkten is de inzet van een nieuw, trager groeiend, kippenras voor het basisassortiment kip. Hierdoor wordt de verbetering van het dierenwelzijn bij de oorsprong aangepakt, bij de kip zelf. Een trager groeiend ras is robuuster en daardoor minder gevoelig voor ziekte. Vanaf 2013 bereidt de sector de omschakeling op een trager groeiend ras voor. Het kost eenvoudigweg tijd om de keten zo aan te passen dat uiterlijk in 2020 al het kippenvlees dat in de Nederlandse supermarkten wordt verkocht afkomstig is van dit trager groeiende ras.
Meer duurzame kip
Vóór de invoering van de trager groeiende kip wordt een aantal andere veranderingen al doorgevoerd. In 2015 moet het aantal kippen per vierkante meter met 10 procent zijn verlaagd. Er moet extra afleidingsmateriaal (stro, graan) in de stallen zijn aangebracht én er gelden uiterst strikte eisen voor het gebruik van antibiotica. Om de milieudruk zo laag mogelijk te houden worden de gemaakte afspraken nader uitgewerkt.
De nieuwe eisen worden zo ingericht dat een rendabele productiewijze in de pluimveesector mogelijk blijft. Naast deze nieuwe standaard blijven supermarkten zich inspannen om het marktaandeel van nog duurzamere soorten, zoals biologische, kip met Beter Leven kenmerk en scharrelkip, verder te vergroten.