arrow_drop_up arrow_drop_down
21 oktober 2011 

Misleidende reclame over babyvoeding

Misleidende reclame over babyvoedingAngst creëren is een vorm van marketing bedrijven die ik niet helemaal juist vindt.

Natuurlijk is het soms nodig om mensen te confronteren, juist met slechte gewoontes en ze daarmee aan te sporen tot het nemen van de goede keuze. Iets anders is het als je consumenten dus danig informatie voorschotelt of in dit geval letterlijk voorkauwt dat zij serieus aan het twijfelen worden gebracht!

Misleidende reclame van Olvarit

Naar mijn mening doet Olvarit dit met haar campagne Eet Compleet. In de campagne vertellen ze dat je er voor moet zorgen dat je kindje alle essentiële bouwstoffen binnenkrijgt. Heel begrijpelijk, dat willen we allemaal. Dan komen ze met cijfers uit een onderzoek van de Voedselconsumptiepeiling 2008 waaruit blijkt dat kinderen te weinig ijzer en vezels binnen krijgen. Dat klopt helaas ook. Ik heb het onderzoek er bij gezocht, kon rappart 2008 overigens niet vinden, en dit stond er in.

Wat laten de resultaten zien?

  • Nederlandse peuters en kleuters (2 tot en met 6 jaar) eten te weinig groenten en fruit in 2005/2006.
  • Slechts weinig kinderen halen de aanbeveling voor de consumptie van groenten. Ongeveer 20% van de allerjongsten (2-4 jaar) eet meer dan de aanbevolen 50 gram groente per dag en minder dan 0,1% van de 4-6-jarigen voldoet aan de aanbeveling voor groenten voor deze leeftijdscategorie (>100 gram) in 2005/2006.
  • Voor fruit is de situatie iets gunstiger, maar nog steeds voldoet slechts een kwart van de kinderen aan de aanbeveling (150 gram) in 2005/2006.
  • De resultaten wijzen in dezelfde richting als eerdere voedselconsumptiepeilingen onder jongvolwassenen van 19-30 jaar (2003) en onder Nederlanders van 12 jaar en ouder (VCP-1997/1998); Nederlanders van 12 jaar en ouder en jongvolwassenen eten te weinig groente en fruit.

Dan zegt Olvarit; “We weten ook dat ouders vaak onzeker zijn of hun kindje goed eet”. Met dit laatste argument gaan ze door in hun TV commercial met actrice Renate Verbaan als voice-over.

Bekijk hier de Olvarit babyvoeding TV commercial

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0e0eqHRvnWU[/youtube]

Mama raakt in de war

Toen ik deze reclame zelf voor het eerst zag, dacht ik direct wat stom dat dit zo gebracht wordt. Maar de kracht en invloed van reclame werd pas echt duidelijk toen ik van de week op een forum de volgende vraag van een moeder tegen kwam;

Ik kook iedere avond voor mijn zoontje van 9 maanden en alleen als ik heel weinig tijd heb, krijgt hij een potje. Maar dan zie ik weer de reclames en dan vraag ik me af of mijn zoontje wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgt als ik altijd voor hem kook? Dacht altijd dat zelf koken gezonder en beter was, maar nu begin ik ook te twijfelen? Hoe gaan de andere moeders hier mee om? En wie heeft er tips om te zorgen dat hij alles binnen krijgt?

Dit is toch erg! Of ben ik nu de enige die zich hier druk om maakt? Belachelijk dat iemand die dagelijks kookt gaat twijfelen door het zien van deze commercial!

Wat vinden koks van babyvoeding?

Om nog maar eens te laten zien hoe smakeloos en fantasieloos babyvoeding is hieronder een fragment uit een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde. In deze aflevering worden ‘culinaire’ kant-en-klaar prakjes achter glas of in plastic met namen als Kip teriyaki, ovenschotel Moussaka en zelfs rund stroganoff met veldgroenten en tijm voorgeschoteld aan chef-koks. Cas Spijkers en Joop Braakhekke proeven de babyvoeding. Wat vinden ze ervan?

Bekijk de uitzending van Keuringsdienst van Waarde

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2zYNtAJ2YBQ[/youtube]

 

Smaakontwikkeling van een baby

Nog een goede reden. Voor de smaakontwikkeling van een baby is het beter te kiezen voor zelf gemaakte hapjes dan voor een hapje uit een potje. Bij kant-en-klare voeding zijn alle smaken door elkaar vermengd waardoor je baby minder verschillende smaken leert herkennen. Daarbij zijn de smaken van potjes voeding ook wat meer afgevlakt. Hierdoor wordt het kindje minder blootgesteld aan wat meer uitgesproken smaken en went hier dus minder aan.

Daarbij is de structuur van eten uit vooral de potjes voor de eerste maanden gladder dan menig ouder thuis zou kunnen maken met de staafmixer. Je baby raakt dus ook minder gewend aan wat meer structuur in de voeding. En dat gevoel in de mond door het eten is ook van belang bij de smaakontwikkeling. Voor de smaakontwikkeling van het kind is het dus beter om te kiezen voor een zelfgemaakt hapje.

FoodWatch ontmaskerd misleidende reclame

Ik heb hierover een e-mail gestuurd naar Foodwatch en dit was hun reactie;

Hartelijk dank voor uw suggestie en voor uw interesse in onze organisatie. Er zijn inderdaad plannen bij ons om met baby/peutervoeding aan de slag te gaan. Dit spotje laat goed zien wat voor misleiding en agressieve marketing er plaats vindt. We zullen uw suggestie meenemen in toekomstige producten voor onze Misleid!-campagne.

Wordt dus vervolgd!

 

 

krista van de Kolk

Door

krista van de Kolk

op 24 October 2011

Een heel goed stuk! Zoals Joop Braakhekke al zei: Misleidend. A la carte! geen volwassenen die dit nog een keer zou eten. Persoonlijk heb ik me nooit zo druk gemaakt of mijn kindje genoeg te eten krijgt. Wil hij geen eten dan krijgt hij ook niets anders. Als je flink trek hebt eet je wel! denk ik dan altijd maar. En dat werkt. Niet te veel zoete drankjes en tussendoortjes, dan smaakt die sperciboon een stuk lekkerder:-) Kleintjes hebben niet zo veel nodig. De vele kindertjes met overgewicht, het laat zich raden WAT zij te veel krijgen! Je hebt als ouders juist nog zo veel zelf in de hand op die leeftijd. Met een puber wordt het een stuk lastiger weet ik uit ervaring. Dan zie je niet meer altijd wat ze naar binnen werken. Dat vind ik erg moeilijk. Mijn dochter is sinds een jaar behoorlijk aan t uitdijen. En dat is niet van de lucht. Wil er niet te veel van zeggen, goed voorbeeld heeft in dit geval geen effect. Tips?

Renate

Door

Renate

op 24 October 2011

Triest is dat. Soms lijkt het wel alsof reclame alleen maar zegt dat je iets niet op de juiste manier doet, niet mooi/slank genoeg bent en zo meer. Als je daar dan een beetje vatbaar voor bent, denk je na enkele reclames dat je alles fout doet, lelijk bent etc. Is misschien wat kort door de bocht, maar ik krijg steeds meer dat gevoel bij reclames. Dat moeders nu gaan twijfelen of ze hun kind wel goed voeden als ze geen kant-en-klare potjes geven is toch erg!?

Eva de Beijer

Door

Eva de Beijer

op 24 October 2011

Hoi Krista, inderdaad goed om dat in de hand te houden bij kleine kinderen. Die van mij roepen ook veel om KOEK! En dan krijgen ze van mij komkommer'koek' of rijstwafel'koek', maar niet altijd echt koek. Bij pubers lijkt mij dit ook een stuk lastiger, in die fase zit ik nog lang niet met mijn jongens, maar ik denk toch als ik kijk naar hoe ik zelf ben opgevoed dat de basis die je als kind hebt meegekregen heel belangrijk is. Kennisoverdracht is hierin denk ik alles en dat dan op een niet belerende manier weten te brengen ; )

kim stiemsma

Door

kim stiemsma

op 15 February 2012

Ik vroeg me af, ik wil straks inderdaad ook dat mijn kleintje gewoon mee kan eten, en niet aan de belachelijke potjes hangen. Nu weet ik wel dat het vaak verstandig is wat extra te maken voor 'voorraad'. Mocht je dan een keer door omstandigheden geen tijd hebben kan je opwarmen. Maar wat is de beste bewaar methode, en hoelang kan dit goed blijven? (Ook fijn voor als mijn schoonzus op mag passen).

Eva de Beijer

Door

Eva de Beijer

op 15 February 2012

Hoi Kim, voor mijn tweeling (bijna 2 jaar) hebben wij altijd apart gekookt. Meestal ook genoeg voor 2 dagen, zodat we dat in de koelkast konden bewaren voor de volgende dag. Combinatie van verse groenten met aardappelen, rijst, quinoa, pasta of couscous. Soms een biokipje, tofu, eitje, etc. Gewoon eerst alleen met groenten beginnen; worteltjes gekookt is ook lekker zoet!

nana

Door

nana

op 16 October 2012

Het is gewoon schandalig dat Olvarit perpetueel verkeerde informatie verschaft, misleidend is inderdaad wat ze zijn.. ik heb nooit een product van hun gekocht en erger me kapot aan hun leugens, pure marketing trukjes om de mens geld te laten betalen voor dure en onnodige zaken. Het is toch het meest natuurlijk wat er is nochtans, vroeger bestond zoiets niet, en was ook niet nodig, net zoals het nu ook niet nodig is.

Reactie plaatsen