Na Ik Kies Bewust-logo en Keuze Klavertje nu Het Vinkje
Volgens Clémence Ross, voorzitter van Stichting Ik Kies Bewust, zal het nieuwe vinkje veel meer duidelijkheid geven. Zij is ervan overtuigd dat de campagne de werking van het Vinkje goed uitlegt. Speciale aandacht gaat uit naar het duale karakter; het Vinkje heeft een groene en blauwe verschijningsvorm.
De campagne loopt de komende maanden en bestaat onder meer uit een televisiecommercial en advertenties die je tegen kunt komen in bladen als Libelle, Vrouw en Veronica Magazine. Daarnaast is de website volledig in lijn met de campagne en zorgen veel bedrijven die het Vinkje actief gebruiken voor nog meer bekendheid. Op de winkelvloer, in retailmagazines en op internet is het Vinkje nauwelijks te missen. Nou we zullen het vinkje eens nader bestuderen aan de hand van de commercial.
Het vinkje, opvolger van het Ik Kies Bewust-logo en Keuze Klavertje
De betere keuze binnen een productgroep
Het blauwe Vinkje verteld je wat je niet moet eten
Hoe betrouwbaar is bewust kiezen met Het Vinkje?
Op de website waarnaar alle losgebarsten marketing rondom het Vinkje naar wordt verwezen kom ik de volgende vragen met antwoord tegen;
“Hoe komt het dat er ook goede producten zijn zonder het Vinkje?”
Het Vinkje is niet verplicht. Er zijn dus bedrijven die geen onderdeel uitmaken van Stichting Ik Kies Bewust, maar wel producten leveren die aan de criteria voldoen. Dat betekent dat een product met het Vinkje niet de enige verantwoorde keuze is. Het voordeel van Vinkje-producten is dat deze direct herkenbaar zijn tussen het grote aanbod in het winkelschap. Alle producten met het Vinkje zijn in ieder geval getoetst aan de hand van criteria voor zout, suiker en verzadigde vetten. Het behoort tot ongeveer de beste twintig procent van alle producten op de markt.
Dit is natuurlijk misleidend! Het Vinkje is niet verplicht, nee, fabrikanten moeten het Vinkje kopen! De jaarlijkse bijdrage voor het überhaupt mogen (en je moet het ook maar willen) voeren van dit nieuwste marketingicoontje kost tussen de €90.000 en €1.800 afhankelijk van de netto omzet lees ik in financiële voorwaarden voor deelnemers. Daarnaast dient elk product afzonderlijk gekeurd te worden, wat natuurlijk heel logisch is, voor €60-€70 per product.
En het volgende antwoord is natuurlijk helemaal non-natural;
“Dankzij het Vinkje wordt uit heel wat producten suiker gehaald en vervangen door zoetstoffen. Is dat niet ongezond?”
Zoetstoffen zijn uitgebreid getest door de Europese Unie. Ze hebben een goedgekeurd E-nummer. Dat betekent dat ze op korte en lange termijn onschadelijk zijn voor de gezondheid, als ze in normale hoeveelheden geconsumeerd worden.
Gezonder kiezen met een groot vraagteken
Als je dacht dat er toch al genoeg keurmerken waren, dan is het handig om even uit te leggen dat Het Vinkje een samensmelting is van het Ik Kies Bewust-logo en het Keuze Klavertje van Albert Heijn. Een onafhankelijke wetenschappelijke commissie draagt zorg voor de criteria waaraan producten met het Vinkje moeten voldoen. Niet ieder product kan dus zomaar het Vinkje dragen. Zo’n honderd bedrijven uit de voedingsindustrie, foodservice en retail hebben samen 6600 producten met het Vinkje op de markt gebracht.
Nieuw marketingicoontje Het Vinkje
“Het Vinkje helpt mensen die snel een gezondere keuze willen maken. Daar hebben veel consumenten ook behoefte aan, blijkt uit onderzoek. Het Voedingscentrum is er trots op om aan zo’n breed initiatief een bijdrage te leveren,” zegt Felix Cohen, directeur van het Voedingscentrum. Sorry Felix, maar ik denk dat je de consument hier niet mee helpt maar juist meer mee in verwarring brengt. De productgroepen die ‘echt gezond’ zijn en geen budget hebben voor dit nieuwe marketingicoontje komen op deze manier niet in beeld en dat is jammer.
Het positieve aan dit nieuwe icoontje is wel dat het Keuze Klavertje nu gaat verdwijnen uit de schappen en wie weet komt daar dan wel ooit het Miss Natural klavertje als bewustwordingscampagne voor in de plaats…
Wat vind jij van Het Vinkje en let je er op bij het boodschappen doen?