Na Ik Kies Bewust-logo en Keuze Klavertje nu Het Vinkje

Het Vinkje, de opvolger van het Ik Kies Bewust-logo en het Keuze Klavertje van Albert Heijn, staat vanaf vandaag voor het eerst in de schijnwerpers. Een uitgebreide campagne op onder meer televisie, in bladen en op internet brengt het Vinkje onder de aandacht van de consument. Het Vinkje zou daarmee hét hulpmiddel moeten zijn om gezonder te kiezen en eten. Maar is dat wel zo?

Volgens Clémence Ross, voorzitter van Stichting Ik Kies Bewust, zal het nieuwe vinkje veel meer duidelijkheid geven. Zij is ervan overtuigd dat de campagne de werking van het Vinkje goed uitlegt. Speciale aandacht gaat uit naar het duale karakter; het Vinkje heeft een groene en blauwe verschijningsvorm.

De campagne loopt de komende maanden en bestaat onder meer uit een televisiecommercial en advertenties die je tegen kunt komen in bladen als Libelle, Vrouw en Veronica Magazine. Daarnaast is de website volledig in lijn met de campagne en zorgen veel bedrijven die het Vinkje actief gebruiken voor nog meer bekendheid. Op de winkelvloer, in retailmagazines en op internet is het Vinkje nauwelijks te missen. Nou we zullen het vinkje eens nader bestuderen aan de hand van de commercial.

Het vinkje, opvolger van het Ik Kies Bewust-logo en Keuze Klavertje

De betere keuze binnen een productgroep

Zoals jou waarschijnlijk ook direct opvalt is dat het Vinkje fan is van de Schijf van Vijf. En zoals je weet kijkt Miss Natural verder dan deze achterhaalde schijf. Het groene Vinkje staat op alle producten uit de Schijf van Vijf met minder verzadigd vet, suiker en/ of zout. Deze producten met belangrijke voedingsstoffen, zoals zuivel, groenten en fruit, zijn de basis voor dagelijkse voeding. Voorbeelden van producten met het groene Vinkje zijn: volkorenbrood met minder zout en voldoende vezel, magere kaas met weinig verzadigd vet en vers fruit zonder toegevoegd suiker, lees ik in het persbericht. Wacht even… vers fruit zonder toegevoegd suiker?!?! Ben ik nu gek of is dit niet een hele vreemde benaming? Ooit een tros bananen in de winkel gezien met toegevoegde suiker? Ja, een gebakken banaan bij de Toko misschien.

Het blauwe Vinkje verteld je wat je niet moet eten

Naast het groene Vinkje is er nog een tweede variant in omloop: het blauwe Vinkje. Dit staat op producten die niet tot de Schijf van Vijf behoren, waaronder frisdranken, soepen, snacks en sauzen. In vergelijking tot veel andere producten uit dezelfde productgroep bevatten deze producten minder verzadigd vet, toegevoegd suiker, energie en/ of zout. Het blauwe Vinkje staat dan ook voor een betere keuze binnen een productgroep. Dit blauwe vinkje vind ik echt absurd! Op deze manier denken consumenten dat ze ‘gezond’ bezig zijn door te kiezen voor een frisdrank, in welke omgekeerde wereld leven we tegenwoordig? Ik stel voor dat wanneer je het blauwe Vinkje spot op een product, je hier met een boog omheen loopt, idee?

Hoe betrouwbaar is bewust kiezen met Het Vinkje?

Op de website waarnaar alle losgebarsten marketing rondom het Vinkje naar wordt verwezen kom ik de volgende vragen met antwoord tegen;

“Hoe komt het dat er ook goede producten zijn zonder het Vinkje?”

Het Vinkje is niet verplicht. Er zijn dus bedrijven die geen onderdeel uitmaken van Stichting Ik Kies Bewust, maar wel producten leveren die aan de criteria voldoen. Dat betekent dat een product met het Vinkje niet de enige verantwoorde keuze is. Het voordeel van Vinkje-producten is dat deze direct herkenbaar zijn tussen het grote aanbod in het winkelschap. Alle producten met het Vinkje zijn in ieder geval getoetst aan de hand van criteria voor zout, suiker en verzadigde vetten. Het behoort tot ongeveer de beste twintig procent van alle producten op de markt.

Dit is natuurlijk misleidend! Het Vinkje is niet verplicht, nee, fabrikanten moeten het Vinkje kopen! De jaarlijkse bijdrage voor het überhaupt mogen (en je moet het ook maar willen) voeren van dit nieuwste marketingicoontje kost tussen de €90.000 en €1.800 afhankelijk van de netto omzet lees ik in financiële voorwaarden voor deelnemers. Daarnaast dient elk product afzonderlijk gekeurd te worden, wat natuurlijk heel logisch is, voor €60-€70 per product.

En het volgende antwoord is natuurlijk helemaal non-natural;

“Dankzij het Vinkje wordt uit heel wat producten suiker gehaald en vervangen door zoetstoffen. Is dat niet ongezond?”

 

Zoetstoffen zijn uitgebreid getest door de Europese Unie. Ze hebben een goedgekeurd E-nummer. Dat betekent dat ze op korte en lange termijn onschadelijk zijn voor de gezondheid, als ze in normale hoeveelheden geconsumeerd worden.

Gezonder kiezen met een groot vraagteken

Als je dacht dat er toch al genoeg keurmerken waren, dan is het handig om even uit te leggen dat Het Vinkje een samensmelting is van het Ik Kies Bewust-logo en het Keuze Klavertje van Albert Heijn. Een onafhankelijke wetenschappelijke commissie draagt zorg voor de criteria waaraan producten met het Vinkje moeten voldoen. Niet ieder product kan dus zomaar het Vinkje dragen. Zo’n honderd bedrijven uit de voedingsindustrie, foodservice en retail hebben samen 6600 producten met het Vinkje op de markt gebracht.

Nieuw marketingicoontje Het Vinkje

“Het Vinkje helpt mensen die snel een gezondere keuze willen maken. Daar hebben veel consumenten ook behoefte aan, blijkt uit onderzoek. Het Voedingscentrum is er trots op om aan zo’n breed initiatief een bijdrage te leveren,” zegt Felix Cohen, directeur van het Voedingscentrum. Sorry Felix, maar ik denk dat je de consument hier niet mee helpt maar juist meer mee in verwarring brengt. De productgroepen die ‘echt gezond’ zijn en geen budget hebben voor dit nieuwe marketingicoontje komen op deze manier niet in beeld en dat is jammer.

Het positieve aan dit nieuwe icoontje is wel dat het Keuze Klavertje nu gaat verdwijnen uit de schappen en wie weet komt daar dan wel ooit het Miss Natural klavertje als bewustwordingscampagne voor in de plaats…

Wat vind jij van Het Vinkje en let je er op bij het boodschappen doen?