Smeer jezelf geen verkeerde eetgewoontes aan!
Na Quaker Balans Cruesli, Hero Fruit en Co Multifruit en de meest vreemde in mijn ogen Blue Band Goede Start Witbrood is nu de smeerkaas van Slankie aan de beurt. De onderstaande tekst komt uit het persbericht van foodwatch dat ik gisteren ontving.
Slankie smeert verkeerde eetgewoontes aan
Slankie Smeerkaas Magere Ham van FrieslandCampina belooft een verantwoorde, minder vette smeerkaas waar je slanker en gezonder van wordt. In werkelijkheid smeert FrieslandCampina haar klanten helemaal niet zo gezonde ingredienten aan en gebruikt zij onrechtmatig het Ik Kies Bewust logo. Niemand wordt slanker of gezonder van een besparing van slechts 40 kcal, zout, minder calcium, minder vitamines en verborgen suikers, vindt foodwatch.
Onterecht gebruik van het Ik Kies Bewust logo
Goed voor je lijf, goed voor je leven, jij gaat alweer een mega verantwoorde boterham smeren, belooft de verpakking van Slankie. Maar liefst zes keer staat het Ik Kies Bewust logo op de verpakking, om de suggestie erin te hameren dat Slankie eten een gezonde gewoonte is. Zo wil FrieslandCampina mensen er graag van overtuigen dat Slankie gezond is en ze ertoe bewegen elke dag Slankie te kopen. “Echt een smakeloze smeerkaasmarketing, waar behalve de bedenkers bij FrieslandCampina helemaal niemand beter van wordt”, oordeelt directeur Bart van Opzeeland van foodwatch “Daarbij maakt FrieslandCampina door de toegevoegde suiker ook nog eens onterecht gebruik van het Ik Kies Bewust logo”. Naar aanleiding van de melding door foodwatch bij de Stichting Ik Kies Bewust moet het logo dan ook van de verpakking worden verwijderd.
‘Altijd Slank met Slankie’. Als je de producent moet geloven hoef je nooit meer te lijnen, zolang je deze smeerkaas maar blijft eten. Indien je 30 gram volvette smeerkaas vervangt door 30 gram Slankie ‘bespaar’ je echter maar 40 kcal per dag. Bovendien eten mensen vaak méér van een light product. Waardoor er mogelijk zelfs meer calorieen worden geconsumeerd. De slankheidsclaim is daarmee misleidend.
Je lichaam heeft niets aan deze smeerkaas
Deze smeerkaas bevat meer water en is daarom minder vet dan gewone kaas. Het bevat echter nog steeds veel zout: ruim 2 gram per 100 gram. Op de Slankie website wordt aanbevolen dat mensen met hartklachten het dagelijks blijven kopen, smeren en eten, terwijl zij veel beter af zouden zijn met echt gezond en minder zout beleg. De magere ham in deze kaas bevat zelfs verborgen suikers. Dat zit steeds vaker in bewerkte levensmiddelen waar je het niet zou verwachten en is onmogelijk gezond te noemen. Als gevolg van het lagere vetpercentage gaat een aantal belangrijke voedingsstoffen die wel in gewone kaas zitten verloren. Zo ontbreekt bijvoorbeeld de vitamine D, die de calciumopname helpt, in Slankie’s smeerkazen en door de smeltzouten die calcium aan zich binden, heeft het menselijk lichaam bijna niets aan de calcium die erin zit. Desondanks staat op de verpakking van Slankie toch aangegeven dat het product voorziet in 67 procent van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. “Al het goede van kaas” krijg je er dus niet mee binnen.
Met Slankie wordt je niet slank!
“Niks ‘Slankie’, niks verantwoord, en al helemaal geen goede gewoonte. Slankie Smeerkaas Magere Ham is een schoolvoorbeeld van de misleidende praktijken die je aantreft in de marketing van levensmiddelen”, concludeert Bart Van Opzeeland van foodwatch. “Slanker wordt je niet door het eten van zo’n smeerkaasje, maar door minder, gevarieerder en gezonder te eten, in combinatie met meer lichaamsbeweging.”
Wat doet Foodwatch?
Foodwatch is een onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie, die actief is in Nederland en Duitsland. In Duitsland wordt de organisatie gesteund door ruim 22.000 donateurs. Foodwatch ontvangt geen geld van overheden of de levensmiddelenindustrie. De organisatie bestaat sinds 2010 en onderzoekt, overlegt en werkt aan betere regelgeving en roept samen met consumenten fabrikanten op tot eerlijke, heldere informatie over voedsel.
Laat jouw stem horen!
Doe mee en vraag FrieslandCampina via een e-mailactie van foodwatch om zijn smeerkazen eerlijker in de markt te zetten en niet langer als zogenaamd afslankproduct te verkopen. Doe mee via www.foodwatch.nl
Wat vind jij misleidende reclame?