arrow_drop_up arrow_drop_down
28 april 2014 

De heilzame werking van kefir

Kefir, ik ben er een groot fan van en gebruik het dagelijks. Je hebt twee soorten kefir: waterkefir en melkkefir. Beide soorten zijn totaal verschillend van elkaar, al werken ze wel op dezelfde manier.

Zowel waterkefir als melkkefit bevat rechtsdraaiende melkzuurbacterien, waardoor ze dus ontzettend gezond zijn voor je darmflora en licht verteerbaar. Bovendien bevat kefit heel veen vitaminen!

Ik vind persoonlijk de waterkefir het lekkerst, en dan vooral in de zomermaanden. Het is een lekkere frisse limonade, en daar drink ik dan ook dagelijks van.

Wat is kefir?

Kefir is een symbiose van goede bacteriën en gisten, die van de rechtsdraaiende soort, die ontzettend gezond en reinigend zijn voor je lichaam. De melkkefir voedt zich aan de lactose in de melk en de waterkefir voedt zich aan de suiker die je toevoegt aan het water. Zonder deze suikers ontstaat er dus ook geen gezond drankje, de bacteriën en gisten sterven namelijk af.

Melkkefir kan gemaakt worden van elk soort melk: koemelk, geitenmelk of schapenmelk of melk van cocosnoten, rijst of soja. Het is in lichte mate slijmvormend, maar het slijm is van een ‘schone’ kwaliteit, dat een ideaal milieu vormt voor de aanmaak van goede bacteriën in het spijsverteringskanaal. De melkkefir lijkt meer op een soort bloemkooltje.

Waterkefir maak je dus met water, kokoswater of bijvoorbeeld afgekoelde (rooibos)thee voor een extra smaak. Waterkefir ziet er uit als kleine doorzichtige korreltjes die je ook weleens ziet zweven in je weckpot, een heel grappig gezicht.

Beide kefirsoorten hebben een kleine hoeveelheid aan alcohol, ongeveer 0,5%. Dat komt door de gisting en is een natuurlijk proces. De kefir voedt en groeit  van de suikers dus op een gegeven moment heb je een overschot aan kefir, je kan er dus vrienden of familie blij mee maken of een deel invriezen als back-up.

De voordelen van kefir

Kefir bevat een hoog gehalte aan vitaminen (b1, b2, b6, b12, C, D, H en K) en bevordert de vertering van zetmeel, suikers en alcohol in het lichaam. Door de hoge zuurgraad van de drank sterven tevens parasieten en andere onwenselijke bacteriën in de darmen. Heb je net een antibiotica kuur achter de rug? Gebruik dan kefir om je darmflora in evenwicht te brengen.

Mensen die lactose-intolerant zijn krijgen door het eten van kefir, dat rijk is aan heilzame gisten en bacteriën, lactase binnen. Lactase is een enzym dat het grootste gedeelte van de lactose die na het kweekproces nog over is, opgebruikt. De actieve gisten en bacteriën van melkkefir hebben een grotere voedingswaarde dan yoghurt, doordat ze ervoor zorgen dat je eten beter verteerd kan worden en doordat ze het milieu in de darmen schoon en gezond houden.

Doordat de samenstelling van het stremsel in melkkefir kleiner is dan dat van yoghurt, is kefir ook gemakkelijker te verteren. Daardoor is het een uitermate geschikt voedzaam product voor baby’s, mensen met een handicap of ouderen. Daarnaast is het ook geschikt als remedie bij spijsverteringsproblemen. Kun je ondanks de voordelen van melkkefir deze niet goed verdragen kies dan voor de water variant. Deze wordt ook vaak gebruikt in ontslakkingskuren en heeft dezelfde heilzame werking als de melkkefir, maar is vanwege het gebruik van water wat beter verteerbaar. Voor diabetici is deze drank wellicht wat minder geschikt, vanwege de toch wel kleine hoeveelheid aan restsuikers die in de drank achterblijven.

Kefir onderhouden

Kefir is uitermate gevoelig, en mag bijvoorbeeld niet aangeraakt worden door ijzer. Ook kan kefir niet goed tegen zeep(resten), vuiligheid van bijvoorbeeld je handen en als je beide soorten kefir gebruikt mag je niet elkaars instrumenten gebruiken in verband met kruisbesmetting. Je dient er dus ontzettend voorzichtig en hygiënisch mee om te gaan, en dan heb je er je hele leven plezier van.

Ik heb zowel mijn waterkefir als mijn melkkefir in glazen weckpotten staan en gebruik plastic zeven om de kefir uit de drank te zeven zodat je die weer kunt hergebruiken. Verder heb ik nog een aantal plastic lepels om de kefir mee te kunnen scheppen, zodat ik er niet met mijn handen aan kan zitten.

De waterkefir mag in het zonnetje staan, maar melkkefir dient weer op een donkere plek te staan. Beide mogen niet blootgesteld worden aan temperaturen boven de 40 graden en temperaturen onder de 0 kunnen ze ook niet tegen.

Recept: Zomerse waterkefirdrank

Ik deel graag met jullie het recept voor mijn favoriete zomerse waterkefir limonade:

Dit heb je nodig (voor 1 liter kefirlimonade):

  • 100 gram waterkefir korrels
  • 3 eetlepels oerzoet/ palmsuiker
  • 1 liter (lauw) water
  • 3 vijgen
  • een halve citroen

Zo maak je het klaar:

  1. Doe de waterkefirkorrels in een weckpot, voeg daar de suiker en het water aan toe en roer goed door.
  2. Gooi er als laatste de vijgen en de halve citroen aan toe en zet de pot bij voorkeur in de vensterbank in het zonnetje. Daar gaan de korrels extra goed van groeien.
  3. Laat 48 uur staan en verwijder vervolgens de citroen en de vijgen met een plastic lepel, knijp de citroen uit boven de zeef in een glazen fles.
  4. Gooi de pitjes in de zeef weg en giet vervolgens de rest van de weckpot leeg via de zeef in de glazen fles.
  5. Zet in de koeling en laat minimaal 6 uur goed koelen en nog even nafermenteren.

Gebruik jij al kefir?

nathalie

Door

nathalie

op 28 April 2014

Ik heb dit ook een tijdje gemaakt maar ik vind dat je er teveel tijd aan kwijt bent, je bent er elke dag mee bezig omdat je die korrels constant actief moet houden dat vind ik een groot nadeel. Maar is het wel erg gezond voor je en niet eens heel vies.

Arianne Bakker

Door

Arianne Bakker

op 4 December 2018

het kost nauwelijks tot geen tijd. De temperatuur in de kamer doet zijn werk. Ik hoef niet eens een zeef te gebruiken maar giet gewoon dagelijks in een glaasje.

Afieke

Door

Afieke

op 4 May 2014

Ik gebruik nu een aantal weken waterkefir. Ik merk dat het positieve effecten heeft op o.a. mijn darmen, dat is top. Een nadeel vind ik wel dat ik na het drinken van waterkefirdrank vaak last van mijn tanden krijg. Ik drink het daarom nu met een rietje, maar dat vind ik niet heel fijn en ik vraag me ook af of het echt helpt. Het suiker en zuur in de drank is volgens mij gewoon niet goed voor mijn gebit. Wordt dit door anderen herkent? Zou hier een oplossing voor zijn?

Danielle de Visser

Door

Danielle de Visser

op 7 May 2014

Hallo, Kun je kefir ook gebruiken als je borstvoeding geeft? Groetjes

kimberley pex

Door

kimberley pex

op 11 March 2015

Nathalie, dat dacht ik eerst ook, maar t duurt per dag maar 10 minuten zoals ik t doe. Je vist de kefir"bloemkooltjes"eruit met 'n plastic vork ,in n bakje, schudt de yoghurt in n kom, , kefir weer terug in de potten ,melk erbij , en wegzetten . Ik zeef niks. Gaat helemaal prima zo. t Lijkt op de groene biogarde, die heeft ook geen egale structuur, maar alles is zacht.

leen goos

Door

leen goos

op 2 January 2016

drink nu enkele weken elke morgen kefir, maar krijg nu lasst van men maag, zou dat van de kefir zijn?

Eva van Zeeland

Door

Eva van Zeeland

op 2 January 2016

Hoi Leen, probeer het even (een paar dagen/week) niet en dan weer wel te drinken en kijk hoe je lichaam daarop reageert.

leen goos

Door

leen goos

op 2 January 2016

mag men ook kefir maken met lactosevrije melk? grtjs

karina

Door

karina

op 22 March 2016

Hoi mag ik kefir innemen samen met yakult en probiotca pillen. Aub antwoord mij!

Ton

Door

Ton

op 8 January 2017

Het één maakt de andere twee eigenlijk overbodig. Ik drink al zo'n 25 jaar dagelijks Yakult maar overweeg er nu mee te stoppen, sinds ik nu een maand of vier Rauwmelkse Kefir neem. Yakult is wel lekker vind ik (suiker hé). Kefir bevat de dingen die probiotica en Yakult hebben. Dus kefir alleen is voldoende.

Eve

Door

Eve

op 31 March 2016

Hoi, ik hoor waaien dat kefir afgeraden wordt tijdens de borstvoeding, maar vind nergens goeie redenen daarvoor. Iemand die meer weet?

Dennis

Door

Dennis

op 17 October 2016

Waarschijnlijk door het (kleine) percentage alcohol.

Reactie plaatsen