De voedingsindustrie bepaalt
Als je net als ik naar de gratis screening van de film Food Matters hebt gekeken ben je waarschijnlijk ook weer met je neus op de feiten gedrukt. Voeding is de basis en je bent wat je eet.
Je voeding zorgt er voor dat je energiek en vitaal voelt of juist belabberd en moe. Voeding maakt je lichaam slank of juist in de vorm van een plumpudding. De keuze voor een bepaald voedingspatroon gedurende je leven bepaalt hoe oud je wordt, welke ziektebeelden je ontwikkeld en met hoeveel ongemakken je zult ervaren naarmate je leeftijd vordert.
Mocht je de documentaire Food Matters nog niet hebben gezien, dan raad ik je deze ten zeerste aan om te bekijken met al je vrienden en familieleden. De DVD is via de website van Food Matters te bestellen. Ook de film Hungry for Change is zeker de moeite om te kijken!
Het ware gezicht van de voedingsindustrie
Wat weten we eigenlijk over het eten dat we in onze plaatselijke supermarkt kopen en onze families te eten geven? In de documentaire FOOD inc laat Robert Kenner het ware gezicht van de voedselindustrie zien. Hij legt de uiterst gemechaniseerde processen bloot die lang – met instemming van de overheid – voor de consument verborgen zijn gehouden.
Bekijk de trailer van de documentaire FOOD inc
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5eKYyD14d_0[/youtube]
Het supermarkt assortiment is gigantisch!
Een bezoek aan de supermarkt is niet meer te vergelijken met boodschappen doen zo’n 20 jaar geleden. De tijd dat we van kruideniers spraken die producten als tabak, koffie, thee, specerijen en kruiden in het assortiment hadden, ligt ver achter ons. Nu kun je voorgesneden groenten, ‘vers’ geperste sappen en smoothies, soep in zak, kant-en-klare maaltijdsalades, yoghurtdrink en ingevroren vruchten in je mandje leggen. Helaas moet je dan ook nog eerst langs de schappen met knakworst in blik, ingevroren pizza’s, bolognese chips, wereldgerechten, bokkenpoten en pennywafels.
Bewerkt en ongezond voedsel
Zo’n 80% van de producten die te koop zijn in de supermarkt zijn bewerkte producten. Eigenlijk is alleen het eerste gedeelte levend voedsel; de groenten en fruit afdeling. Vaak is bewerkt voedsel ook nog eens goedkoper dan vers en onbewerkt eten en dus zal de consument hier ook eerder voor kiezen. Bovendien is een product in verpakking ook voor veel mensen aantrekkelijker en makkelijker te vermarkten. Denk maar aan mooi gekleurde verpakkingen met (vaak misleidende) aansprekende teksten om ons te verleiden.
De marketing van een bloemkool
Zou een mooi verpakte van marketing slogans voorziene bloemkool beter verkopen? Ik denk het eigenlijk wel! Helaas zit niemand te wachten op nog meer verpakkingen. In 2005 was de hoeveelheid verpakkingen ten opzichte van 2000 toegenomen met 55 miljoen kilo, hoewel het afgelopen decennium veel verpakkingen lichter zijn geworden. Drank- en conservenblikjes zijn bijna de helft lichter dan 25 jaar geleden. Bevolkingsgroei en de toename van het aantal kleine en eenpersoonshuishoudens verklaren de groei van de afvalberg voor een deel. De consument koopt meer kant-en-klaarproducten, voorbewerkte producten en afhaalmaaltijden.
Het biologisch assortiment groeit
De voedingsindustrie bepaalt voor veel mensen nog steeds wat zij eten. Gelukkig zie ik steeds meer mensen die bewust kijken naar de producten voordat deze in hun winkelwagentje belanden. Het assortiment biologische producten bij de supermarkt is de laatste paar jaar ook aanzienlijk groter geworden. Zo kon ik tot voor kort alleen nog biologische bananen, appels en kiwi’s kopen, nu liggen er ook peren, avocado’s, komkommers en tomaten. Dus als we nu met z’n allen voor 80% een verantwoorde en echt gezonde keuze maken, dan kan er nog best voor 20% aan lekkers en minder gezonds bij!
Wat vind jij van het supermarkt assortiment?