arrow_drop_up arrow_drop_down
4 februari 2014 

Een ode aan de aardappel

Ik ben dol op aardappelen! Ik geniet van gewone gekookte aardappelen met groenten (geen jus, want daar hou ik niet zo van). Daarnaast ben ik gek op zelfgemaakte aardappelpuree, af en toe gebakken aardappelen en mijn stamppotjes bevatten meestal ook gewone aardappelen.

Waarschijnlijk zijn er nu diverse diëtisten en voedingsdeskundigen die mij voor gek verklaren, want dit koolhydraatrijke voedingsmiddel zou toch zoveel mogelijk vermeden moeten worden. Ook veel dieethypes van dit moment (eiwitrijk/ koolhydraatarm, Paleo / oerdieet en de Voedselzandloper) verbieden de gewone aardappel. Bij mij blijven aardappelen zeker op het menu staan!

Al eeuwenlang op tafel

De aardappel was eeuwenlang een belangrijke leverancier van calorieën, vitaminen en mineralen. En overgewicht, daar had men nog nooit van gehoord. De mensen leefden op granen en aardappelen. Vlees en vis waren vaak te duur. Toch waren zij niet te dik en hadden zij energie die hard nodig was voor een vaak zware arbeid. Zeelui waren ook groot fan van de aardappel, omdat deze zorgde voor alle voedingsstoffen en ze kregen met aardappelen ook voldoende vitamine C binnen.

Waarom is dat beeld nu zo veranderd en is dat terecht?

Een aardappel bevat behoorlijk wat zetmeel. Dit is een vorm van suiker, waardoor je bloedsuikerspiegel hoger wordt. Je lichaam gaat insuline aanmaken om de suikers te kunnen afleveren bij de cellen. Deze insuline zet niet alleen de suikers in de cellen af, maar doet hetzelfde met vetten in vetcellen. Kortom, zetmeel leidt tot insuline en insuline leidt tot vet aanmaak. Dus de conclusie zou kunnen zijn dat de aardappel je dik maakt. Maar is dat wel terecht?

Meer vet bij de koolhudraten

Echter, we zijn ook steeds vetter gaan eten. We eten steeds meer vlees, vis en zuivel waardoor mensen tot wel 50% van hun calorie-inname uit vetten halen (waarvan een groot deel verzadigd vet is). Deze vetten remmen de opname van suikers in de cellen.

Als we dus gelijktijdig zowel vet als koolhydraten eten, leidt dat tot een langer en hoger bloedsuikerniveau en meer insuline in ons bloed. Die insuline slaat intussen ook vet op in de vetcellen. Je lichaam ziet vet bovendien vooral als reservebrandstof wat opgeslagen moet worden.

In plaats van de aardappel in de ban te doen, is het beter om wat vaker de dierlijke vetten te laten staan. Als je dat doet, dan ontdek je dat de ‘good old aardappel’ geen probleem vormt voor je bloedsuikerspiegel en je gewicht.

Aardappelen zijn gezond

De uiteindelijke conclusie is anders: aardappelen zijn compleet en gezond qua voedingsstoffen. Er zit zetmeel in, maar daarnaast ook eiwitten (alle essentiële aminozuren) en (essentiële) vetten. Dat is nog niet alles, het lijstje kan nog aangevuld worden met vezels, vitaminen (vooral C en B) en mineralen (waaronder kalium, ijzer, jodium, calcium, magnesium en vele andere).

Voor de calorieën-tellers: een aardappel is calorie-arm. 100 gram gekookte aardappelen bevatten slechts 75 tot 80 calorieën.

De aardappelman

Misschien nog leuk om te vermelden is het verhaal van Chris Voigt, in Amerika beter bekend als de ‘Potato Man’. Hij volgde 60 dagen een aardappeldieet en de uitkomsten waren als volgt: hij had gewicht verloren, zijn glucosespiegel was gedaald evenals zijn bloeddruk en cholesterol. Hij voelde zich fit en energiek. Chris Voigt heeft een website en is ook via facebook te volgen.

Zestig dagen alleen maar aardappels eten, is zelfs voor deze aardappelfan te veel van het goede, dus dat ga ik niet proberen. Het lijkt mij op den duur erg eentonig en saai, maar ik blijf de aardappel zeker regelmatig op het menu zetten!

Eet jij graag aardappelen?

Wouter

Door

Wouter

op 4 February 2014

Ik ben blij eindelijk eens wat goed nieuws te horen over aardappelen. Het behoort ook tot een van mijn favoriete onderdelen bij de maaltijd. Wanneer ik ook dit nog zou moeten schrappen blijft er helemaal zou weinig over...

Lot

Door

Lot

op 4 February 2014

Waarom het niet in de Paleoleefstijl zou passen heb ik ook nooit begrepen, toen werd toch alles wat eetbaar was verzameld, zeker als het bewaard kan worden. Gewoon gekookt eet ik ze alleen als het een lekkere smaak heeft, de consumptieaanvoer vermijdt ik of eet ze wel eens gebakken, en van jus hou ik niet. Puree of gratis is ook heerlijk, maar eet ik ook niet vaak ivm het meerwerk ervan. Zoete aardappel wel regelmatig en ik doe er tegenwoordig beetje speculaas- of spekkruiden over en olie en dan in de oven, vind het erg lekker

Karin van Holland

Door

Karin van Holland

op 6 February 2014

Een aardappel is een "nachtschade" plant en nachtschade planten passen niet in de paleo-voeding. Veel nachtschade planten zijn giftig, de aardappel ook als je hem rauw zou eten.. Maar dat doet niemand toch? De aardappel was makkelijker te kweken en heeft -tig jaar geleden daardoor blijkbaar de pastinaak als volksvoedsel ingehaald. Ik eet ook regelmatig aardappelen, ben dol op stamppot waar ook zoete aardappelen en pastinaken heerlijk in zijn. (Die 2 laatstgenoemde kun je wel rauw eten.)

Jacqueline

Door

Jacqueline

op 10 February 2014

Helemaal eens met dit stukje. Ik denk ook dat de aardappel onterecht in bepaalde kringen een slechte naam heeft gekregen. Als we willen kijken naar de oorzaak van welvaartsziektes, dan is het logischer dat de toegenomen consumptie van suiker, vlees en vet en bewerkte producten (en de afname van beweging) daar een belangrijke rol in speelt. Aardappelen aten we al eeuwen zonder dat we daar dik of ziek van werden.

Sytske Barkhuis

Door

Sytske Barkhuis

op 10 February 2014

Ik heb aardappelen sinds een tijdje afgeschaft, maar afgelopen weekend heb ik besloten die toch weer te gaan eten. De reden dat ik ze afschafte was De Voedselzandloper, maar ik merk duidelijk geen enkel verschil. Ik ben er wel blij om dat ik ze een tijdje niet heb gegeten, want hierdoor heb ik nu een paar lekkere recepten met zoete aardappelen :) En ik heb gemerkt dat ik ons gerecht met 'aardappel anders' best wel mis...

Reactie plaatsen