Nog geen twee weken geleden lieten we je weten dat supermarktketen Albert Heijn koploper was in de lijst van meest duurzame supermarkten, naar aanleiding van het duurzaamheidsonderzoek van Rank a Brand. Nu ook EkoPlaza is opgenomen in de lijst van Rank a Brand is daar echter verandering in gekomen. Albert Heijn is nog steeds in het bezit van het eerder toegewezen B-label, maar in tegenstelling tot voor kort is er nu ook een echte topper, met een A-label. En dat is natuurlijk EkoPlaza, die nu tevens de eerste supermarktketen is met het EKO-Keurmerk certificaat.
A-label en EKO-keurmerk
Sinds de recente opname in de duurzame supermarktenlijst van Rank a Brand is EkoPlaza snel naar de 1e positie gestegen. Naast het A-label heeft EkoPlaza als eerste supermarkt het EKO-keurmerk certificaat toegewezen gekregen. Dit certificaat is voor winkels, waar non-food, papier en duurzame bedrijfsvoering onder valt.
EkoPlaza verkoopt vrijwel alleen biologische producten, waardoor de score op biologisch en dierenwelzijn zeer goed is. De Stichting EKO-Keurmerk rapporteerde dat EkoPlaza zich kan onderscheiden door een assortiment biologische levensmiddelen dat groter is dan 90% van de totale inkoop. In minimaal drie van de vier versgroepen is het aanbod zelfs 100% biologisch. Ook verkoopt EkoPlaza alleen duurzame vis. En alle stroom is groen. Een verbeterpunt is, volgens Rank a Brand, nog het inzichtelijk maken van de uitstoot van broeikasgassen, om te zien of de voetafdruk ook kleiner wordt.
Van 90% naar 100% biologisch
EkoPlaza Formulemanager Geert-Jan Smits startte ruim 4 maanden geleden aan het certificeringtraject. Nu dit geslaagd is, zijn de EkoPlaza’s geïnspireerd om nieuwe stappen te zetten in hun streven naar het verder bereikbaar maken van biologisch eten. “Als biologische supermarkt willen we, juist nu, een veilige haven zijn voor onze klanten en dat heeft nu een officiële status gekregen. Onze volgende doelstelling is om van een assortiment met 90% biologische producten naar 100% te gaan. En daar zijn we inmiddels druk mee bezig.” Om het duurzaamheidsbeleid te optimaliseren is EkoPlaza onlangs een Academie gestart om medewerkers de kans te geven zich verder te specialiseren op het gebied van veilige en biologische voeding. Om de doelstelling van een 100% gecertificeerd biologisch assortiment te realiseren is EkoPlaza op dit moment al in gesprek met leveranciers zoals bakkers.
Op de website van EkoPlaza lees je meer over de EKO-Keurmerk certificering en de doelstelling van de supermarktketen om 100% biologisch te worden. Kijk op de site van Rank a Brand voor een actuele lijst van de meest duurzame supermarkten van Nederland.
Lauw
op 29 Apr 2013Yvonne Schuurbiers
op 07 May 2013