Eten en bewegen in balans
01 november 2011 
3 min. leestijd

Eten en bewegen in balans

Waarom is bewegen zo belangrijk voor je gezondheid?Bewegen, waarom is dat zo belangrijk voor je gezondheid?

Wanneer we in balans zijn, is de hoeveelheid energie die wij binnen krijgen gelijk aan de hoeveel die we verbranden:
Energie in = energie uit.
Maar wat heeft je lichaam aan energie nodig?

Je lichaam heeft energie nodig, allereerst voor het warm houden van je lichaam (60%) en de processen die plaatsvinden in je lichaam zoals je hartslag, je ademhaling, vertering van voedsel enz. Dit kost bij elkaar zo’n 1.100 tot 2.500 kcal per dag (verschilt per persoon en geslacht). Dit noemt men ook wel ons “rust metabolisme”.

Daarnaast hebben we ook energie nodig voor dagelijkse bezigheden als lopen, fietsen, boodschappen doen, werken en dergelijke. Met deze dagelijkse activiteiten hebben we 1.700 tot 3.100 kcal per dag nodig.

De energie komt uit ons voedsel wat wij iedere dag eten. Daarom is het zo belangrijk dat we ontbijten, want na een periode van ongeveer 8 uur dat wij geen brandstof (lees eten) binnen hebben gekregen, komt je lichaam moeilijk op gang. De gevolgen kunnen zijn dat je je niet kunt concentreren in het verkeer of op je werk. Dit kan gevaarlijk zijn!

Bovendien wanneer je ’s morgens goed ontbijt, heb je minder snel de neiging om te “snoepen” later op de dag. Je lichaam heeft immers al brandstof en zal niet direct om nieuw brandstof vragen. Gedurende dag nemen wij voedsel tot ons welke de energie levert die het lichaam nodig heeft.

In onze maatschappij is er een overvloed van eten en er komen constant prikkels van buitenaf die ons verleiden tot eten van allerlei lekkernijen. Wanneer we dan naar de balans kijken, zien we dat voor de meeste mensen geldt dat er meer energie wordt opgenomen in de vorm voedsel en minder energie uitgaat. Door onze welvaart is het niet meer zo vanzelfsprekend dat we bewegen. We pakken eerder de auto of de bus in plaats van de fiets.

De overmaat van energie zal het lichaam opslaan in de vorm van vet. Hieronder een paar leuke wetenswaardigheden over de hoeveelheid energie we binnen krijgen en wat we er voor moeten doen om dit te verbranden:

1 kipcorn = een half uur strijken

1 handje tortillachips = een half uur bedden opmaken

1 vietnamese loempia = een half uur stofzuigen

1 punt kruimelvlaai = een half uur de hond uitlaten (stevig wandelen)

Uiteraard door een gevarieerd en uitgebalanceerd voedingspatroon, maar in dit artikel wil ik vooral de aandacht vestigen op bewegen, dus de energie die we verbruiken. Hieronder het bewegingsadvies voor een gezonde leefstijl.

  1. Recreatief bewegen: 30 min. per dag, dit hoeft niet aansluitend te zijn. Je kan ook 2x een kwartier fietsen, naar je werk bijvoorbeeld. Onder recreatief bewegen valt ook grasmaaien, hond uitlaten en boodschappen doen.
  2. Conditionele training: Hieronder verstaat men fitness, aerobics, fietsen, spinning, skaten, joggen. Doe dit 2 à 3 keer per week, ong. 20 minuten.
  3. Krachttraining: Dit is voor een goede coördinatie en aansturen van je spieren. 1 à 2 keer per week 6 à 8 oefeningen in sets van 2 met 8-12 herhalingen.
  1. Iedere ochtend 10 minuten rekken, strekken en buikspieroefeningen
  2. Samen met vrienden een boswandeling maken, fietsen, squashen, hardlopen…
  3. Vermijd de lift en neem de trap
  4. Maak een wandeling in je lunchpauze
  5. Loop naar je collega toe in plaats van te bellen of te mailen
  6. Ga met de fiets naar je werk, boodschappen doen, etc.
  7. Huishouden is ook erg goed om energie te verbruiken
  • Betere vetverbranding
  • Betere doorbloeding van de spieren
  • Betere longfunctie
  • Minder snel last van osteoporose
  • Gevoeliger voor insuline (dus minder snel kans op diabetes)
  • Verminderd kans op hart- en vaatziekten, beroerte en enkele vormen van kanker

Een hele mooie uitspraak van de beroemde Zweedse bewegingswetenschapper, Per-Olaf Astrand, is dat bewegen veiliger is dan een inactief bestaan! Belangrijk is dat je iets kiest wat je leuk vindt, dit houdt langer vol. De kans is groter dat je het blijft volhouden, wanneer je minimaal een half jaar regelmatig beweegt.

Wat houdt jou in beweging?

 

 

Over de schrijver
Miss Natural Lifestyle is in 2011 tot leven gekomen uit het creatieve hart van Eva van Zeeland. Eva gaat graag dansend door het leven en wil daarin balans en vrijheid ervaren. Zij weet hoe ze alle facetten van haar vrouwelijkheid kan gebruiken en gaat voor al haar passies, wensen en onvervulde verlangens. Eva wil alles uit het leven halen, gewoon omdat het kan en voelt zich op haar best als ze kan creëren en inspireren!
Reactie plaatsen

Activeer al jouw SUPER POWERS for BODY 🍀 MIND 💞 SOUL 🌟

Ik geef je zelfvertrouwen om de juiste keuzes vanuit je hart te maken in een wereld in verandering. 

Gratis magazine voor jou!

Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten in je mailbox. Aanmelden is gratis en je kunt je elk moment weer afmelden.