Voedselwaakhond foodwatch bekritiseert de invulling van het grootschalige jaarlijks terugkerende Nationaal Schoolontbijt. De inhoud van de ontbijtpakketten voor scholen wordt namelijk bepaald door de sponsorende voedselbedrijven als Venz, ERU en Appelsientje. Het resultaat is dat de ontbijttafels van 2.000 basisscholen vol staan met te zoete, te zoute en te vette producten. Groente of fruit wordt niet aangeboden, terwijl kinderen juist daar te weinig van eten. Volgens foodwatch conflicteren de belangen van de voedselindustrie en educatie met elkaar. De organisatie wil dan ook een wet die reclame van de voedselindustrie – ook onder het mom van educatie – op scholen weert.
Kinderen leren om goed te ontbijten?
Het Nationaal Schoolontbijt gaat volgende week weer van start. In totaal ontbijten 400.000 kinderen, 200 burgemeesters en tientallen Kamerleden mee. “Het initiatief om kinderen te leren goed te ontbijten is fantastisch. Maar we moeten niet willen dat voedselbedrijven zoals Venz en ERU zich bezighouden met educatie van onze kinderen. Zeker niet op plekken waar ouders geen toezicht hebben. De voedselbedrijven hebben totaal andere belangen dan kinderen écht gezond te laten eten”, aldus Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch. “Het Nationaal Schoolontbijt illustreert dit heel duidelijk. Als het Nationaal Schoolontbijt écht het goede voorbeeld wil geven, dan staat er óók groente en fruit op tafel, en géén hagelslag of te zoute smeerkaas.”
De voedselwaakhond roept mensen op om via een e-mailactie het ministerie van Onderwijs te vragen om voedselbedrijven en hun reclame uit scholen te weren. Meedoen kan via de website.
Voedingscentrum laat het gebeuren
Hoewel het Voedingscentrum het evenement ondersteunt, voldoet de inhoud van de ontbijtpakketten niet eens aan hun eigen voorwaarden voor een ‘goed ontbijt’. Het ontbijt staat tevens haaks op de ‘gezonde schoolkantine’-campagne van het adviesorgaan. Toch maakt het Voedingscentrum met haar ondersteuning het ontbijtevenement mogelijk. Volgens de Reclamecode voor Voedingsmiddelen mogen voedselbedrijven alleen reclame (inclusief product-sampling) maken op basisscholen als het een voorlichtende reclamecampagne betreft, ondersteund door bijvoorbeeld het Voedingscentrum. “Het Voedingscentrum speelt een doorslaggevende rol in de opzet van dit evenement en heeft daarmee een verantwoordelijkheid. Waarom stelt het centrum niet als voorwaarde dat er groente en fruit op de ontbijttafels wordt aangeboden? Dit ondermijnt hun geloofwaardigheid,” stelt Rijksen.
Scholen moeten commercie-vrij zijn
De rol van scholen is om kinderen tot kritische burger te onderwijzen. Reclame van voedselbedrijven – die duidelijk een ander belang hebben, namelijk klantenbinding – conflicteert met deze rol. En buiten de schoolmuren worden kinderen al genoeg blootgesteld aan reclame, vindt foodwatch. Overgewicht bij kinderen is een groeiend probleem. Inmiddels is één op de zeven kinderen te dik. Om die redenen zet foodwatch zich in voor wetgeving die het onmogelijk maakt voor voedselbedrijven om reclame te maken op scholen.
De consumentenorganisatie publiceerde eerder dit jaar een rapport over kindermarketing. Maar liefst 85% van het voedselaanbod voor kinderen bleek te zoet, te zout en/of te vet.
Wil je ook iets doen om de commercialisering van het Nationale Schoolontbijt tegen te gaan, doe dan mee aan de e-mailactie van foodwatch.