arrow_drop_up arrow_drop_down
foodwatch:
5 november 2013 

foodwatch: "Nationaal Schoolontbijt gekaapt door voedselindustrie"

Voedselwaakhond foodwatch bekritiseert de invulling van het grootschalige jaarlijks terugkerende Nationaal Schoolontbijt. De inhoud van de ontbijtpakketten voor scholen wordt namelijk bepaald door de sponsorende voedselbedrijven als Venz, ERU en Appelsientje. Het resultaat is dat de ontbijttafels van 2.000 basisscholen vol staan met te zoete, te zoute en te vette producten. Groente of fruit wordt niet aangeboden, terwijl kinderen juist daar te weinig van eten. Volgens foodwatch conflicteren de belangen van de voedselindustrie en educatie met elkaar. De organisatie wil dan ook een wet die reclame van de voedselindustrie – ook onder het mom van educatie – op scholen weert.

Kinderen leren om goed te ontbijten?

Het Nationaal Schoolontbijt gaat volgende week weer van start. In totaal ontbijten 400.000 kinderen, 200 burgemeesters en tientallen Kamerleden mee. “Het initiatief om kinderen te leren goed te ontbijten is fantastisch. Maar we moeten niet willen dat voedselbedrijven zoals Venz en ERU zich bezighouden met educatie van onze kinderen. Zeker niet op plekken waar ouders geen toezicht hebben. De voedselbedrijven hebben totaal andere belangen dan kinderen écht gezond te laten eten”, aldus Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch. “Het Nationaal Schoolontbijt illustreert dit heel duidelijk. Als het Nationaal Schoolontbijt écht het goede voorbeeld wil geven, dan staat er óók groente en fruit op tafel, en géén hagelslag of te zoute smeerkaas.”

De voedselwaakhond roept mensen op om via een e-mailactie het ministerie van Onderwijs te vragen om voedselbedrijven en hun reclame uit scholen te weren. Meedoen kan via de website.

Voedingscentrum laat het gebeuren

Hoewel het Voedingscentrum het evenement ondersteunt, voldoet de inhoud van de ontbijtpakketten niet eens aan hun eigen voorwaarden voor een ‘goed ontbijt’. Het ontbijt staat tevens haaks op de ‘gezonde schoolkantine’-campagne van het adviesorgaan. Toch maakt het Voedingscentrum met haar ondersteuning het ontbijtevenement mogelijk. Volgens de Reclamecode voor Voedingsmiddelen mogen voedselbedrijven alleen reclame (inclusief product-sampling) maken op basisscholen als het een voorlichtende reclamecampagne betreft, ondersteund door bijvoorbeeld het Voedingscentrum. “Het Voedingscentrum speelt een doorslaggevende rol in de opzet van dit evenement en heeft daarmee een verantwoordelijkheid. Waarom stelt het centrum niet als voorwaarde dat er groente en fruit op de ontbijttafels wordt aangeboden? Dit ondermijnt hun geloofwaardigheid,” stelt Rijksen.

Scholen moeten commercie-vrij zijn

De rol van scholen is om kinderen tot kritische burger te onderwijzen. Reclame van voedselbedrijven – die duidelijk een ander belang hebben, namelijk klantenbinding – conflicteert met deze rol. En buiten de schoolmuren worden kinderen al genoeg blootgesteld aan reclame, vindt foodwatch. Overgewicht bij kinderen is een groeiend probleem. Inmiddels is één op de zeven kinderen te dik. Om die redenen zet foodwatch zich in voor wetgeving die het onmogelijk maakt voor voedselbedrijven om reclame te maken op scholen.

De consumentenorganisatie publiceerde eerder dit jaar een rapport over kindermarketing. Maar liefst 85% van het voedselaanbod voor kinderen bleek te zoet, te zout en/of te vet.

Wil je ook iets doen om de commercialisering van het Nationale Schoolontbijt tegen te gaan, doe dan mee aan de e-mailactie van foodwatch.

Waaruit bestaat het ontbijt van jouw kind?

Over de schrijver
Ik ben Aimee Elsendoorn, 19 jaar oud! Momenteel zit ik in mijn laatste jaar van Mediamanagement MBO niveau 4 op het Grafisch Lyceum in Utrecht. Voor mijn afstudeerstage reis ik de komende maanden naar Eindhoven af om Miss Natural te assisteren. Ik ben zelf al een klein jaartje erg gezond bezig omdat ik modellen werk wil gaan doen (al 10kg afgevallen door een gezondere levensstijl). Wil hierna graag ook mijn steentje bij dragen binnen de Natural Lifestyle, kijk daarom enorm uit naar de komende maanden bij Miss Natural en natuurlijk mijn nieuwe suikervrije levensstijl!
Reactie plaatsen

Maak ook de Reis van je Hoofd naar je Hart 💞

Ik geef je zelfvertrouwen om de juiste keuzes vanuit je hart te maken in een wereld in verandering. 

Gratis magazine voor jou!

Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten in je mailbox. Aanmelden is gratis en je kunt je elk moment weer afmelden. 

THRIVE II: This Is What It Takes