Gezond en bol van de umami: Porcini (eekhoorntjesbrood)
29 april 2021 
2 min. leestijd

Gezond en bol van de umami: Porcini (eekhoorntjesbrood)

Steeds vaker serveren we vleesloze maaltijden en dat komt de wereld alleen maar ten goede. Naast het aanschaffen van duurzame energie (check daarvoor deze energievergelijker), minder afval produceren en dat sowieso scheiden is het stoppen of minderen met vlees eten een goede stap naar een beter milieu. En lekker koken kan nog steeds, bijvoorbeeld met de heerlijke porcini, ook wel bekend als eekhoorntjesbrood.

Smaakbommetjes

Hele gezinnen gaan in Italië in de herfst het bos in op zoek naar de paddenstoel met de Latijnse naam Boletus edulis. Waarom? Omdat ze bol staan van de umami! En ook nog eens supergezond zijn met tal van vitaminen en mineralen.

In Nederland zijn ze vers moeilijk verkrijgbaar, maar in gedroogde vorm liggen ze gewoon bij de speciaalzaak, grotere supermarktketen of in de eerste 100 procent Vegan & Plant Based winkel in Amsterdam. Koop er een doosje porcini-bouillonblokjes bij om de sterke smaak een boost te geven. Je hebt per persoon ongeveer 20-25 gram nodig, dus schrik niet van de prijs.

Op zoek naar paddenstoelen in Italië (of Italiaanse restaurants)

Wie wel eens in Italiaanse restaurants eet, ziet met een beetje mazzel een gerecht met porcini op de menukaart staan. Een Toscaanse specialiteit is Pici ai Funghi Porcini: een dikke soort spaghetti met een saus van de paddenstoelen. De ultieme tip is natuurlijk om ze zelf te gaan zoeken in het land van de pasta, maar je kunt dit ook makkelijk thuis bereiden. Als er geen pici voorhanden zijn, gebruik je een andere lintpasta: tagliatelle, bucatini of spaghetti.

Porcini-saus voor de pasta

eekhoorntjesbroodEn dan de saus: die maak je heel simpel. Wat heb je nodig voor twee personen:

  • 40-50 gram gedroogde porcini
  • een half porcini-bouillonblokje (van het merk Star)
  • 1 eetlepel tomatenconcentraat uit een tube (Ciro of Mutti)
  • een handvol verse peterselie, fijngehakt
  • 2 tenen knoflook, ook fijngehakt
  • zwarte peper
  • Parmezaanse kaas
  • 4 el olijfolie (gebruik niet je mooiste, maar een goedkoop merk)

Week de porcini 10 minuten in gekookt water en laat ze uitlekken. Snij ze fijn. Kook de pasta al dente. Verwarm de olijfolie op een laag vuurtje, je hebt geen haast en Italiaanse sauzen moeten vooral pruttelen. Bak de gehakte knoflook totdat ze blond wordt en voeg het tomatenconcentraat toe. Meng dit goed door de olie zodat een soort jus ontstaat. Voeg de porcini en het halve bouillonblokje toe en enkele kopjes water. Laat de saus indikken, draai er zwarte peper over, voeg intussen de peterselie toe en roer de gekookte pasta erdoorheen. Strooi er geraspte Parmezaan over, schenk een glas witte wijn in en geniet.

Kook jij weleens Italiaans?

Over de schrijver
Miss Natural Lifestyle is in 2011 tot leven gekomen uit het creatieve hart van Eva van Zeeland. Eva gaat graag dansend door het leven en wil daarin balans en vrijheid ervaren. Zij weet hoe ze alle facetten van haar vrouwelijkheid kan gebruiken en gaat voor al haar passies, wensen en onvervulde verlangens. Eva wil alles uit het leven halen, gewoon omdat het kan en voelt zich op haar best als ze kan creëren en inspireren!
Reactie plaatsen

Activeer al jouw SUPER POWERS for BODY 🍀 MIND 💞 SOUL 🌟

Ik geef je zelfvertrouwen om de juiste keuzes vanuit je hart te maken in een wereld in verandering. 

Gratis magazine voor jou!

Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten in je mailbox. Aanmelden is gratis en je kunt je elk moment weer afmelden. 
arrow_drop_up arrow_drop_down