arrow_drop_up arrow_drop_down
9 mei 2013 

Gezonde ijsjes om bij weg te smelten

Het is eindelijk lente! De eerste zonnestralen kleuren onze wangen en geven ons weer energie. De natuur ontwaakt en alles komt weer tot bloei. We willen weer naar buiten voor het ultieme lentegevoel!

Het is ook weer de tijd, dat de kinderen na een heerlijke dag buitenspelen, weer vragen om een lekker verfrissend ijsje. Daarom een recept voor zelfgemaakte gezonde ijsjes, die helemaal passen in een natuurlijke levensstijl. De ijsjes bestaan puur uit natuurlijke ingrediënten. Geen geraffineerde suikers in deze ijsjes dus, maar enkel en alleen gezoet met eigen fruitsuikers.

Tip: Maak de ijsjes samen met je kind of kinderen en geef ze de ruimte voor hun eigen creatieve invulling.

Recept ‘Oergezonde ijsjes’

Fruit zit boordevol vezels, vitaminen en mineralen, die ons weer de benodigde energie geven om je sterk en vitaal te voelen. Deze gezonde ijsjes zijn dan ook een ideaal tussendoortje voor je kids en natuurlijk jezelf op warme zomerse dagen!

Dit heb je nodig:

  • 1 citroen
  • Vers fruit, zoals kiwi, ananas, rood fruit, appel of peer (varieer hiermee)
  • ‘lichtgekleurd’ fruit, zoals ananas
  • IJsvormpjes

Zo maak je de ijsjes klaar:

  1. Snijd het gekozen fruit in kleine stukjes en doe ze in de ijsvormpjes.
  2. Maak vervolgens sap van de citroen, door ‘m uit te persen en blender het met bijvoorbeeld appel of ananas om het sap zoet te maken. Je kunt eventueel ook een muntblaadje mee blenderen als smaakvolle toevoeging.
  3. Proef tussendoor of het sap zoet genoeg is.
  4. Kies wel voor fruit die het sap licht van kleur houdt, want anders kun je fruitstukjes niet zien. Giet het sap in de vormpjes en doe ze in de vriezer.

Je kunt ook al het fruit in één keer blenderen en dan in de vormpjes doen. Persoonlijk vind ik de ijsjes met de losse fruitstukjes mooier en leuker. En voor de kinderen is het tijdens het smullen van de ijsjes iedere keer weer een uitdaging en verrassing om de nieuwe fruitsstukjes te ontdekken!

Heb jij ook een lekker recept voor gezonde ijsjes?

Myrthe

Door

Myrthe

op 9 May 2013

Wat een heerlijk recept voor verantwoorde ijsjes. Daar zullen, inderdaad, ook de volwassenen van smullen :-)! Tijd om het uit te proberen.

Sabrine

Door

Sabrine

op 9 May 2013

Mijn moeder maakte deze ijsjes vroeger ook zelf. Van stukjes fruit maar ook van zelfgemaakte appelmoes.. Appeltjes koken een beetje kaneel erbij invriezen en hmmmm! Ik maak ze nu nog!

Isabelle

Door

Isabelle

op 13 May 2013

Wat mijn lekkere recept is voor gezonde ijsjes? Dat heb ik sinds kort zeker gevonden. Ik ben namelijk gek op ijs en de zomer zit er weer aan te komen. En toen zag ik een reclame van de Yonanas. Dat is een ijsmachine waar je 100% fruitijs mee kan maken. Geen enkele toevoeging dus! Je doet gewoon wat (liefs overrijp) fruit in de diepvries, zoals bananen, aardbeien, meloen, ananas, peer. Wat je maar lekker vindt. Als je het ijs wilt bereiden tien minuutjes uit de vriezer laten staan en daarna door de machine en je krijgt heerlijk puur natuur schepijs! Wat mij betreft een fantastische uitvinding.

Ellen Barendregt

Door

Ellen Barendregt

op 13 May 2013

Er zijn sinds kort ook heerlijk gezonde ijsjes verkrijgbaar van Hero. Ze heten 'Fruit op een stokje', bevatten alleen fruit en water en geen kleur en zoetstoffen. Verkrijgbaar in de smaken Peer/Appel en Sinaasappel. Een heerlijk ijsje voor een zonnig dag!

janine

Door

janine

op 13 May 2013

Ik hoorde op de reclame, ze bevatten 98% fruit en een beetje suiker. Dus niet puur fruit.

Rianne

Door

Rianne

op 14 May 2013

Maar waar halen we goede, niet lekkende vormpjes? Ik kan ze niet vinden...

Eva

Door

Eva

op 18 July 2013

Wij hebben thuis kleine ijsbakjes bewaard bijvoorbeeld van die kleine hertog ijsbakjes. Hier kun je makkelijk het fruit ingieten en deksel erop doen.

Alyda Viel

Door

Alyda Viel

op 15 May 2013

Ik maak al een aantal jaren overheerlijke smoothies voor het gezin en bezoek. Seizoensfruit kopen, eventueel schoonmaken, in stukjes maken en invriezen. Hele jaar door kun je op elk moment fruit uit de vriezer halen, dit bevroren in de blender doen met wat verse jus d'orange of magere yoghurt/sojaproduct zonder zoetstoffen. Zo maken we onze eigen milkshake, houd je niet van dat hele koude, even een half uur laten staan en je hebt een heerlijke smoothie.

Reactie plaatsen