arrow_drop_up arrow_drop_down
22 januari 2013 

Hardlopen in de winter doe je zo!

Jarenlang was ik lid van een fitnessclub. Dat was ook niet zo moeilijk voor mij, aangezien ik ruim 15 jaar in de fitness branche hebt gewerkt en ook zelf les heb gegeven. Afgelopen zomer heb ik mijn lidmaatschap opgezegd, omdat ik als vrijgezelle moeder van een tweeling daar nu eenmaal niet zo makkelijk meer kon gaan sporten. Het liefst deed ik groepslessen als Body Pump (krachttraining met gewichten op muziek), Body Balance (combinatie van yoga, pilates en TaiChi) en Body Step (op-en-af van een bankje).

Hardlopen is saai

Nu vind ik het hebben van jonge kinderen geen excuus om niet meer te sporten. In tegendeel, je hebt juist een topconditie nodig om de slapeloze nachten, slopende dagen met opruimen, verzorgen en bergen extra kleding wassen door te komen. Ik ben daarom twee jaar geleden begonnen met hardlopen. En ik moet je eerlijk zeggen: met hardlopen had ik niets. Ja, wel snelwandelen tijdens een dag winkelen in de stad, maar om nu rechttoe rechtaan een stuk te gaan rennen. Nee, dat leek mij erg saai en lastig vol te houden.

Wandelen en rennen afwisselen

Aangezien ik alles eerst uitprobeer voordat ik beslis of het wel of niet bij mij past ben ik op een gegeven moment tijdens het wandelen met mijn hond gaan hardlopen. Zonder schema, gewoon hardlopen en tussendoor weer wandelen. De eerste paar weken deed ik dat op deze manier en deed een rondje van 2 kilometer in het bos. Al vrij snel werden de wandelmomenten korter en op een gegeven moment liep ik mijn rondje aan een stuk. Ik begon het hardlopen steeds leuker te vinden! Nu is hardlopen een vast onderdeel van mijn week en loop ik een ronde van gemiddeld 4,5 kilometer, het liefst 3 x per week.

7 Tips voor hardlopen in de winter

Er zijn een heleboel excuses te bedenken om niet te gaan hardlopen in de winter. Graag geef ik je een aantal van mijn tips die er voor zorgen dat je ook in de sneeuw, regen en kou je hardloopschoenen aantrekt en aan je conditie werkt!

Tip 1 – Kleed je warm en comfortabel

Reden nummer 1 dat je liever niet naar buiten gaat om te gaan hardlopen in de winter is toch wel: brrrr wat is het koud! Vooral in de ochtend is het veel aantrekkelijker om lekker in je warme huis te blijven. Kleed je daarom lekker warm aan met een aantal lagen. Ik trek zelf het volgende aan: een sporttop, een hemd, een t-shirt met lange mouwen, een trainingsjack met capuchon en daarover nog een vest of bodywarmer. Onder mijn trainingsbroek draag ik beenwarmers, die kunnen namelijk echt niet meer over je broek. Verder handschoenen, een sjaal en een muts. Koud heb ik het dan echt niet!

Tip 2 – Ga hardlopen in de ochtend

Het allerliefst loop ik hard in de ochtend. Het voordeel daarvan is dat ik dan energiek de dag kan beginnen, tijdens het hardlopen bedenk wat ik die dag allemaal ga doen en ook klaar ben met mijn sportieve prestatie en de hele dag daar een goed gevoel aan over houdt. Dus lekker vroeg op of zoals ik het nu doe, eerst mijn kinderen naar school brengen en daarna hardlopen.

Tip 3 – Hardlopen achter de kinderwagen

hardlopen met kinderenHet hebben van jonge kinderen is geen excuus om niet te gaan hardlopen. Ja, maar ik heb geen oppas! En? Pak net als ik de kinderwagen en ga rennen in plaats van wandelen. Dat is toch gek? Ja, heel veel mensen vinden dat gek. De eerste keer dat ik hoorde dat mijn beste vriendin dit deed, had ik ook zoiets van: dat is toch veel te zwaar? Zij liep namelijk, net als ik, achter een tweelingwagen. Dus toen ik een tweeling had en geen mogelijkheid zag om naar de fitnessclub te gaan, dacht ik: als zij het kan dan kan ik dat ook! Het is nog ideaal ook, want mijn jongens vallen vaak in slaap tijdens het hardlopen en zijn dan heerlijk rustig. Deze zomer heb ik zelfs meegedaan met de Meerhoven 24 uurs estafetteloop waar ik achter de tweelingwagen liep. Dus, just do it!

Tip 4 – Warme oren met hoofdtelefoon en muziek

Ik vind het heerlijk om te rennen op muziek. Je tempo gaat vanzelf omhoog met het aantal beats per minuut en het motiveert je om door te gaan. Een tijdje terug heb ik een normale hoofdtelefoon gekocht, uiteraard een witte passend bij mijn witte iPhone, en dat rent een stuk prettiger dan die kleine oordopjes die telkens uit mijn oren vielen. Bovendien blijven mijn oren heerlijk warm in de winter! Maak een playlist met je favoriete nummers. Ik ren graag op muziek van Coldplay, Bruce Springsteen, U2, Keane en, heel toepasselijk, Snow Patrol.

Tip 5 – Ga de competitie aan met jezelf

Ik verleg graag mijn grenzen en wil ook telkens iets verder lopen of iets sneller. Een handige manier om bij te houden hoever je loopt en hoe hard is het downloaden van een running app voor je telefoon. Er zijn verschillende apps die je hiervoor kunt gebruiken. Eerst gebruikte ik de app van RunKeeper. Meer app tips kun je hier vinden op deze website. 

Ik gebruik nu de Running App van Nike + voor de iPhone. Dit is een gratis app en hiermee kun je ook contact leggen met je vrienden en zo met hun de competitie aangaan. Heb jij ook de Nike Running App? Dan kun je mij ook toevoegen en ‘samen’ met mij je conditie verbeteren. Je kunt mijn profiel hier vinden.

Tip 6 – Neem een lekker warm ontbijt

Voordat ik ga hardlopen neem ik een warm ontbijt van havermout met rijstmelk, havermelk of amandelmelk. Daarbij doe ik dan blauwe bessen of appel en frambozen of banaan met kokos en kaneel. Zo heb ik een goede basis om een half uur hard te lopen. Tussen mijn ontbijt en het lopen zit wel minimaal 20 minuten tot een half uur. Ik neem verder een kop thee en drink daarna pas weer als ik thuis kom.

Tip 7 – Douchen en insmeren met kokosvet

Kokosolie massageNa het hardlopen is een warme douche natuurlijk heel lekker! Zet voordat je gaat douchen een brander aan met daarboven een schaaltje met kokosvet. Ik gebruik hiervoor een chocolade fondeu setje waar ik het kokosvet in laten smelten. Ja, dit is gewoon de kokosolie waarmee je ook kunt bakken! Ik gebruik wel de ontgeurde variant Omega More kokosolie die je online kunt kopen bij de online gezondheidswinkel. Je kunt je voor het douchen masseren met de warme kokosolie, je stimuleert hiermee de doorbloeding en je behoud een zacht laagje. Zo hoef je je na het douchen niet meer in te smeren. Eerst douchen en daarna insmeren kan natuurlijk ook!

Mud Masters Obstacle Run

Mijn volgende uitdaging is meedoen aan de Mud Masters Obstacle Run op zaterdag 16 maart. Het parcours is ontworpen door mariniers en is geïnspireerd door de meest uitdagende militaire stormbanen wereldwijd.

Samen met een team doe ik mee voor 6 kilometer. Geen idee waar ik aan begin… Maar mijn grenzen verleg ik zeker weer!

Loop jij hard in de winter?

Bewaren

Richarda Moll

Door

Richarda Moll

op 22 January 2013

Mag ik daar nog wat over opmerken? tip 1 over de kleding, volgens mij ben je veel te dik gekleed zo. Investeer in goed thermo sportondergoed, dat houd je droog en warm en hoef je je niet zo dik te kleden. Zeker een lange onderbroek is veel comfortabeler dan beenwarmers. En ook niet modegevoelig (haha). ook speciale hardloopbovenkleding is winddicht maar wel ademend. Het is een investering, maar deze gaat jaren mee. Ik loop al meer dan 20 jaar, en toen ik begon was er weinig tot geen goede, vooral dameskleding. nu wel! Ook waren er nog geen i-pods en i-phones! mijn advies is dan ook, neem die dingen NIET mee, maar geniet van de natuur om je heen, sluit je aan bij een loopgroep voor je contacten en trainingen en loop af toe een wedstrijd voor nieuwe contacten. Ik heb zo mijn lief ontmoet, zonder internet. Veel loopplezier!

Eva de Beijer

Door

Eva de Beijer

op 23 January 2013

Hoi Richarda, bedankt voor je tips! Ik ben niet zo professioneel bezig dat ik investeer in speciale hardloopkleding, wellicht ga ik dat ooit nog doen, nu geef ik dat geld liever uit aan kleding voor overdag :) ook een loopgroep is niets voor mij, ik ontmoet mannen via internet, ha, ha! Voor ieder wat wils zeg maar... veel plezier met hardlopen!

Frans

Door

Frans

op 22 January 2013

Hey Eva, Leuk die tips van je! Lastig voor de mensen die nog wel een reden konden vinden om niet te hoeven gaan. Lastige challenge die je aangaat in maart. Succes. Ik ga 10 feb. De halve marathon in schoorl lopen en proberen onder de 2 uur te blijven. Misschien leuk om elkaar op de hoogte te houden van onze prestatie's!?!? Groet Frans.

Eva de Beijer

Door

Eva de Beijer

op 23 January 2013

Hoi Frans, goed bezig! Jij ook veel succes en ik heb je toegevoegd aan mijn Nike + :)

Yvonne Overduin

Door

Yvonne Overduin

op 24 January 2013

Hoe voorkomen jullie het uitglijden op de sneeuw?

Eva de Beijer

Door

Eva de Beijer

op 27 January 2013

Is mij nog niet overkomen, wel een keer door een plas met ijs er op gezakt... natte voet :(

Nienke Elzinga

Door

Nienke Elzinga

op 24 January 2013

ik gebruik de app van zombies rungame. Dat is ene app van six to start en daarbij zit je eigenlijk in een computerspel. Het voordeel vind ik dat ze een 0-5km programma hebben en dat ik wil weten hoe het verhaal verder gaat, dus dan ga je wel. Met regen en kou ga ik wel, met sneeuw niet. Ik ga over 5 weken trouwen en dan wil ik niet on het gips.... maar het helpt wel echt voor mijn figuur! de site die ik gebruik: https://www.zombiesrungame.com/ en deze houdt ook je afstand bij, je kan je eigen muziek gebruiken en ook fitradio en doordat ie ook snelheid en hoe lang het duurt per km bijhoudt, kun je je vorderingen in kaart brengen. Ik vind het echt fantastisch!

Judith van Duivenboden

Door

Judith van Duivenboden

op 26 January 2013

Hoi Eva, Leuk om je stuk te lezen! Ik ben sinds 2,5 week begonnen met hardlopen en maak daarbij gebruik van Lopen met Evy een belgisch hardloop programma, wat je als podcast op je iphone kan zetten. Ik riep vroeger altijd ik loop alleen als er brand is... Steeds meer vrienden van mijn begonnen met hardlopen en posten hun prestaties op facebook, ik werd nieuwsgierig. Ik kan nog lang geen 5 km lopen aan een stuk maar wordt er wel heel blij van. En lopen in de sneeuw! heerlijk... echt genieten en een mooi moment mijn hoofd leeg te maken (ik loop vaak 's avonds hard na een lange werkdag) Succes met lopen! en als ik de 5 km heb gehaald zal ik je toevoegen ;-)

Eva de Beijer

Door

Eva de Beijer

op 27 January 2013

Grappig alleen bij brand hardlopen :) Leuk dat je bent begonnen, veel plezier!

nicole

Door

nicole

op 29 January 2013

Leuk om te lezen allemaal ! Wat betreft kleding heb ik vorige week een thermo ren broek gekocht in duitsland voor 16.95 , geweldige broek ! Over 2 weken loop ik voor de 2de keer mee de 5 km bij mij in de buurt en mijn doel is een goede tijd op de marikenloop !! ik loop met de app van looptijden.nl of runtastic. als het glad is kun je ook gewoon stevig doorlopen als de omstandigheden dat toelaten en verder gewoon lekker lopen :-)

Afieke

Door

Afieke

op 17 March 2013

Hee, leuk verhaal. De winter hoeft niemand inderdaad te weerhouden om hard te lopen. Zelf ben ik een paar jaar geleden midden in de winter begonnen met rennen, eind januari, toen er sneeuw lag. Ik had me voorgenomen om die dag te starten, en ik wilde dat voornemen per sé inlossen :) Niet uitgegleden trouwens. Eén opmerking: ik kies er vaak juist voor om eerst hard te lopen en daarna pas te ontbijten. Rennen op een nuchtere maag schijnt goed te zijn voor de vetverbranding (?), en ik vind het ook gewoon prettiger.

Anne

Door

Anne

op 9 December 2014

Wat een leuk verhaal ik herken er veel in. Ben ongeveer net als jou begonnen. Ook als mijn twee kindjes op school zitten. Ik heb nooit aan joggen gedaan. Maar vindt t heerlijk in de frisse buitenlucht, konijnen die je ziet lopen en t water dat schittert. Dat zie je niet in de sportschool en weet je wat ? T is nog gratis ook. en krijgt er Herk veel voor terug

Reactie plaatsen