arrow_drop_up arrow_drop_down
7 september 2015 

Heb jij de zitziekte? Kom in Beweging!

Ben jij regelmatig moe, prikkelbaar of depressief? Ontbreekt het je aan energie? Heb je overgewicht? Grote kans dat je de zitziekte hebt! Maar hoe maak je tijd en vooral zin voor meer beweging? Van een aantal gewoontes weten we dat ze ongezond zijn. Alcohol en sigaretten passen niet in het rijtje van promotoren van een gezonde levensstijl. Ook is het niet handig om fastfood te eten als je overtollige kilo’s wilt kwijtraken. Minder bekend gedrag waarmee we ons lichaam onnodig geweld aan doen, is dat we veel te lang achter elkaar zitten.

De hele dag zitten

Bij langdurig zitten en weinig beweging wordt de rug overbelast en neemt de kans op bijvoorbeeld een hernia sterk toe. Tegenwoordig brengen we ongemerkt vrijwel de hele dag zittend door, waardoor we onszelf overbelasten zonder het te weten.

Hoe zit dat eigenlijk bij jou? Ga jij naar je werk, naar vrienden en naar de supermarkt met de auto, trein, bus, tram en/of metro? Of ga je lopend of met de fiets? Als je een kantoorbaan hebt, zit je waarschijnlijk de hele dag op een stoel aan je bureau, afgewisseld met af en toe een vergadering, waarbij je opnieuw zit. Tussen de middag ga je even lunchen. De kans is groot dat je dat óók zittend doet (en) misschien zelfs wel achter je computer.

Onze passieve levensstijl

Vandaag de dag zijn we druk met van alles en nog wat. Toch is dit een totaal andere vorm van druk-zijn dan vroeger en zeker zoals in de oertijd. De laatste decennia heeft ons drukke leefschema vooral te maken met ons brein: probleemoplossend denken, ‘brandjes blussen’, logistiek en logisch nadenken. Zelfs een onderneming starten kan voor een groot deel zittend achter de computer. Onze verre voorouders waren vooral druk met lichamelijke activiteiten, zoals jagen op het land en vissen in de zee, eindeloos voedsel verzamelen en hout sprokkelen, een huis bouwen. En vergeet de vele dans-, oogst- en offerrituelen niet. Stuk voor stuk inspannende activiteiten die een boost gaven aan de stofwisseling. Vijftien uur achter elkaar nauwelijks bewegen zoals wij nu vaak doen, was vroeger ondenkbaar en onmogelijk. Wat in honderdduizenden jaren is opgebouwd, is vooral de laatste tien tot twintig jaar abrupt doorbroken door een veel te passieve levensstijl.

Energieverbruik van de oermens

Gemiddelde dagelijkse energieverbruik aan fysieke activiteiten, vroeger en nu:

  • Homo Habilis, de handige oermens (2,2 tot 1,5 miljoen jaar geleden): 983 Kcal
  • Homo Erectus, de rechtopstaande oermens (1,9 tot 400.000 jaar geleden): 1214 Kcal
  • Homo Sapiens, de wijze ontwikkelde oermens (vanaf 200.000 jaar geleden): 1284 Kcal
  • De moderne man: 306 Kcal
  • De moderne vrouw: 231 Kcal

De zitziekte

Door de hardnekkig zitcultuur is de zitziekte ontstaan. De afgelopen vijftig jaar heeft er een behoorlijke revolutie plaatsgevonden. De meest handige en briljante uitvindingen volgden elkaar in hoog tempo op. Activiteiten die vroeger door onszelf werden gedaan met arbeid, zijn inmiddels voor een groot deel overgenomen door allerlei slimme apparaten, met de computer misschien wel als de belangrijkste. Hierdoor bereiken we veel meer dan vroeger, maar bewegen we te weinig, met als gevolg dat we volledig vastgelijmd lijken te zitten aan onze stoelen. Deze verandering van levensstijl heeft grote gevolgen voor ons lichaam. Allerlei kwaaltjes, groot en klein, steken de kop op: obesitas, hoge bloeddruk, diabetes, slijtage, rugklachten, depressie, vermoeidheid.

Prof. Erik Scherder: Dood aan de stoel

Dagelijks meer bewegen

Ik ben ervan overtuigd dat minder zitten en meer (Micro)Bewegen de sleutel vormt tot een gezonder lijf! Maar daarvoor moet je wel een switch maken, een knop in je hoofd omzetten. Dit hoeft niet moeilijk te zijn. Je moet er je leven niet voor omgooien. Het zijn juist de kleine aanpassingen die blijvend het verschil maken.

Aanleren van een nieuwe gewoonte

Om een ingedutte levensstijl een boost te geven, zal er verandering moeten plaatsvinden. Niet alleen mentaal, maar ook de dagelijkse bezigheden moeten anders. Hoe subtieler de nieuwe handeling is, hoe groter de kans dat het een nieuwe routine wordt. Hoe lang het duurt voordat de nieuwe, gezonde levensstijl een vanzelfsprekendheid wordt, verschilt per persoon. Uit onderzoek is gebleken dat het aanleren van een nieuwe handeling gemiddeld tussen de 21 en 66 dagen duurt – afhankelijk van welke gewoonte je wilt aanleren. Ook hangt het af van de motivatie van de persoon en hoe intensief hij of zij ermee bezig is. Het is gemakkelijker om te wennen aan het dagelijks drinken van een lauw glas water op de nuchtere maag (een goede tip voor een gezonde levensstijl) dan de dag te beginnen met vijftig kniebuigingen. Zorg dat je met name in het begin heel bewust en regelmatig met de nieuwe handeling bezig bent. Dit leidt sneller tot automatisme! Daarom knopen we MicroBewegingen het liefst vast aan dagelijkse handelingen zoals opstaan, tandenpoetsen, autorijden enzovoort. Zij zijn ankertjes om aan MicroBewegingen te denken.

Mentale verandering

Hoe maak je de veranderingen die jij wilt bereiken, zoals een gezond gewicht, haalbaar en concreet? Vaak is er iets extra’s nodig om de knop in je hoofd definitief om te kunnen zetten. Dat komt doordat er vaak allerlei denkbeelden en overtuigingen in je hoofd zitten die moeilijk zijn weg te denken. Ze hebben een beperkend effect op veranderingen en op het aanleren van nieuwe, gezonde gewoontes. Wat heb jij van huis uit, je omgeving, of vanuit de media meegekregen over sportief zijn, eten, je schoonheidsideaal en gezondheid? En welke denkpatronen heb je onbewust overgenomen?

  • Ik ben geen sporter
  • Ik heb zware botten
  • Ik zal nooit slank worden
  • Ik heb aanleg om dik te worden
  • Sommige mensen zijn nu eenmaal niet slank
  • Slank zijn kost heel veel moeite, tijd en geld
  • Ik heb een afwijking in mijn metabolisme / hormoonhuishouding / schildklier

Als dit soort gedachten bewust of onbewust in je hoofd zitten, is het extra moeilijk om nieuwe stappen te zetten. Buig daarom jouw ontmoedigende overtuigingen of affirmaties om tot iets positiefs. Kies bijvoorbeeld uit het volgende rijtje een gedachte die jou aanspreekt.

Positieve affirmaties

  • Ik ben actief en gezond
  • Ik verdien een gezond en slank lichaam
  • Ik heb alle capaciteiten in me om slank te worden
  • Ik bereik mijn natuurlijke gewicht waarbij ik mij slank en gezond voel

Aanleren nieuwe gewoonte

Zo’n nieuwe overtuiging zit natuurlijk niet direct vastgeklonken in je hoofd en in je systeem. De oude draag je immers al jaren met je mee. Dit veranderen heeft even tijd nodig. Begin met het opschrijven van de positieve gedachten.Wees zo specifiek mogelijk en let erop dat je de zinnen zo formuleert dat de woorden niet en geen erin ontbreken! Schrijf jouw positieve gedachte of affirmatie op een briefje en hang het naast je bed, in de wc, op je computer, in de auto, op de koelkast en/of op de badkamerspiegel. Hoe vaker jij jouw nieuwe associatie met betrekking tot actief en gezond zijn leest, hoe meer je erin gaat geloven. En hoe sneller de oude, negatieve denkbeelden vervangen worden door positieve, nieuwe overtuigingen.

Visualiseer je nieuwe gewoonte

Wat ook helpt, is visualiseren. Dit ondersteunt het kleine groeiproces in je bewustzijn en zet de nieuwe affirmatie kracht bij. Zie in gedachten jezelf in een gezond, fit en slank lichaam. Doe dit elke ochtend. Wat heb je te verliezen? Behalve misschien een paar kilo? In mijn leven zijn MicroBewegingen inmiddels een gewoonte geworden. Ik denk er niet meer bij na. Elke keer als ik thuis thee zet, kom ik bijna als vanzelf in beweging en druk ik me op. Eerst deed ik dat tegen de rand van het aanrecht, maar inmiddels doe ik het op de grond!

Slank door MicroBewegingen

Slank door MicroBewegingen is een eenvoudig toepasbare methode om jouw dagelijkse energieverbruik te verhogen zodat je meer calorieën verbrandt en letterlijk beter in je vel komt te zitten. Je hoeft geen extra tijd vrij te maken, het kost geen extra geld en je gaat er niet van zweten. Met heldere informatie over de gevolgen van inactiviteit, de werking van spieren en over voeding word je je bewuster van je eigen lichaam.  In het boek vind je heldere informatie over MicroBewegen in MicroTijd, de beïnvloeding van je stofwisseling, de rol die je spieren hierbij spelen en natuurlijk tal van MicroBewegingen voor in de woonkamer, keuken, badkamer, slaapkamer, onderweg en op kantoor. Het blijvend resultaat is een slank, fit en gezond lichaam.

Gratis preview en workshop!

Je kunt nu een gratis preview van mijn boek Slank door MicroBewegingen downloaden. Tevens geef ik regelmatig een gratis workshop over MicroBewegingen.

Je kunt je hier aanmelden >>>

Heb jij de zitziekte? Laat in een reactie onderaan dit artikel weten hoe actief jouw dag er uit ziet en inspireer anderen!

Marian

Door

Marian

op 7 September 2015

Mooi Artikel om weer goed bewust te worden! Ik zit zoveel achter de computer te werken dat ik echt moet inplannen om te gaan wandelen en daardoor ook mijn hoofd leegmaakt. Warme groet, Marian

Reactie plaatsen