Gratis magazine voor jou!
Miss Natural magazine inspireert en geeft praktische tips voor jouw natuurlijke levensstijl en groei!

Summer Detox 10 dagen kuur

Gun jezelf een frisse start van de zomer met meer energie, wat overtollige kilootjes minder en een flinke dosis zelfvertrouwen er bij!

Page content

article content

Noten en zaden de beste levenranciers van gezonde vetten

Pistach noten, amandelen, pecan notenWe horen het iedere gezondheidsgoeroe zeggen: “eet meer noten en zaden”. Veel mensen zijn hier toch een beetje huiverig voor omdat ze denken dat alle vet ongezond is (en er in noten natuurlijk behoorlijk wat vet zit). Dus worden noten op het lijstje “verboden te eten” gezet. Daarnaast denkt men bij zaden vaak aan vogelvoer. Maar de notenangst is geheel ongegrond.

De beste leverancier van gezonde vetten

Noten en zaden zijn zo ongeveer de beste leveranciers van gezonde vetten (omega-3 en omega-6). Verder bevatten ze voedingsvezels en eiwitten. Als bonus tref je ook nog een rij vitaminen en mineralen aan waaronder magnesium, foliumzuur, koper, zink, kalium en vitamine E. De fytosterolen die ook in noten en zaden voorkomen, verlagen de opname van cholesterol uit voedsel. De voedingsindustrie voegt tegenwoordig zelfs fytosterolen (of plantensterolen) toe aan bijv. yoghurt.

Leuk om te weten. Noten en zaden zijn biologisch gezien fruitsoorten! Het verschil tussen deze 2 is dat noten een hard schilletje hebben en zaden niet. Er is één uitzondering: pinda’s. Dit zijn eigenlijk peulvruchten!

Gewicht verliezen met noten

Als je regelmatig van een handje noten of zaden geniet, dan zou je zelfs gewicht kunnen verliezen. En dan bedoel ik natuurlijk niet een handje borrelnootjes! De combinatie van vezels, eiwitten en vetten zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel zodat je minder snel trek krijgt. Je eet dan minder bij je maaltijden en/of minder andere tussendoortjes. Met zo’n 30 gram noten haal je al een goed resultaat. Kies dan wel voor een notenmix, varieer en laat de gezouten of gebakken noten staan i.v.m. de hoge hoeveelheden zout die deze bevatten. Daarnaast kan de hoge baktemperatuur sommige goede vetzuren beschadigen en zorgt het roosteren van noten voor een verlies van vitamine E en foliumzuur.

Bescherming tegen ziektes

Vijf grote onderzoeken hebben aangetoond dat een kleine portie noten (30 gram per week) al genoeg is om de kans op hart- en vaatziekten te verlagen. Daarnaast kunnen de grote hoeveelheden phytochemicaliën in noten en zaden ons beschermen tegen borst-, prostaat- en dikke darm kanker.

Walnoot, paranoot en andere noten

Welke soorten noten en zaden zijn er?

Er zijn veel soorten verkrijgbaar. Denk bijvoorbeeld aan amandelen, walnoten, cashewnoten, paranoten, hazelnoten, pistachenoten, pecannoten, lijnzaad, pijnboompitten, pompoenzaden en sesamzaad. Het aantal calorieën per 100 gram varieert tussen ongeveer 400 en 700 kcal.

Hoe bewaar je noten?

Bewaar je noten op een koele, droge en donkere plaats. De vetten in noten zijn gevoelig en kunnen anders ranzig worden. Noten kunnen in een vochtige omgeving bovendien zacht worden en er kunnen heel kleine giftige schimmels gaan groeien.

Noten zijn gezond en lekkerTenslotte nog wat notentips

Voor extra energie kan je gelijke delen grof gehakte cashewnoten, grof gehakte amandelen en zonnebloempitten mengen. Deze combinatie bevat veel ijzer en magnesium. Magnesium helpt de cellen om energie vrij te geven. Het is de perfecte snack bij menstruatieklachten.

Een hormonenmix maak je door gelijke delen pompoenpitten, sesamzaad en zonnebloempitten en gebroken vlaszaad te mengen. Zo krijg je een gezonde hoeveelheid fyto-oestrogenen binnen en deze kunnen verlichting bieden bij menopauzeklachten.

Voor een blij gevoel meng je gelijke hoeveelheden pecannoten, walnoten, cashewnoten en amandelen. In al deze soorten zit veel tryptofaan en dit kan helpen een depressieve bui tegen te gaan.

Een mooie, stralende huid krijg je door gelijke hoeveelheden pompoenzaad, lijnzaad en zonnebloempitten te mengen. Kneus de zaden zodat de oliën vrijkomen. In dit mengsel zitten veel ontstekingsremmende en huidverzachtende voedingsstoffen. De zink die erin zit, herstelt en verjongt de huid. De vitamine E helpt rimpels te voorkomen.

Welke noten en/of zaden eet jij graag?

 

 

Deel jouw mening

Comment Section

8 reacties op “Noten en zaden de beste levenranciers van gezonde vetten


Door SAV op 12 juni 2014

aflatoxine
Nadeel van de pinda is dat deze ook de stof aflatoxine bevat. Deze stof is sterk kankerverwekkend en kan het beste zoveel mogelijk worden vermeden. Er bestaat een direct verband tussen het eten van voeding met aflatoxines en leverkanker. Zo is er onderzoek in China verricht waaruit is gebleken dat in gebieden waar de bevolking via de voeding veel aflatoxine binnen krijgt, de percentages van de bevolking die kanker krijgen stukken hoger liggen. Leverkanker is in deze gebieden zelfs doodsoorzaak nummer één.

Voedingsmiddelen die in Nederland worden verkocht mogen niet meer dan een bepaalde hoeveelheid aflatoxine bevatten. Toch is het verstandig zo min mogelijk hiervan binnen te krijgen. Aflatoxine zit niet alleen in pinda’s maar in vele peulvruchten, granen, noten etc. Hoe denken jullie hierover?


Door Sander op 30 september 2013

Noten helpen zelfs bij het voorkomen van diabetes type-2!

En noten hoef je echt niet alleen als snack te eten, je kunt ze ook gebruiken als lekkere en gezonde toevoeging in gerechten. Ze geven een knapperige bite aan je salade, stoofschotel of wokgroentes.

Informatie over noten en recepten met noten vind je op http://www.notenspecialist.com


Door Margreet Pielage op 31 oktober 2012

Ik eet heeeel graag noten! iedere dag wel. Overdag ongebrande en ’s avonds vaak wel gebrand, zonder zout. Doe vaak zonnebloempitten door de sla, over veel eten trouwens. Tussendoor eet ik verschillende noten. we eten geen vlees wel vis. de noot is dan ook meteen een juiste vervanger, denk ik altijd. Ik hou er gewoon van.
Chia zaad eet ik nu ongeveer een maand, 20minuten weken in wat water, doe ik door de havermout of yogarde.Dank voor al je tips!


Door Jade op 8 oktober 2012

* ongebrande ongezouten noten.


Door Jade op 8 oktober 2012

Zelf eet ik graag dadel-notenrepen, deze kun je heel gemakkelijk zelf maken als je wat noten, evt. wat zaden, dadels en geraspte kokos of kaneel in huis hebt. Hak wat noten en evt. wat zaden fijn en kneed deze door verse dadels heen. Kneed net zolang tot er een mooie reep ontstaan is en alle noten mooi verdeeld zijn. Strooi geraspte kokos of kaneel op een bordje en rol de reep daar doorheen, zo krijgt de reep niet alleen een lekkere smaak, maar blijft het ook minder plakken. Enjoy!


Door Selina op 6 november 2012

Wat een top tip! Zo kom je dus aan die leuke donkere met witte spikkel balletjes. Ben verslaaft aan dadels ( vandaag een bakje met dadels gehaald …. Nu al weer bijna… ( paar voor morgen overlaten natuurlijk bij de overnight oats ! Mm) op. Kokos gaat in schilvers en geraspt ook vaak bij ochtend middag of avond gerechten … Ja morgen of overmorgens gelijk eens proberen!! Lekker! Nu al bedankt ! (Deze wordt met mijn verjaardag en sint en kerst ook een saté prikker sfeer maker bij de borrel ! )

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

GRATIS MAGAZINE t.w.v. €4,95
Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten gratis in je mailbox.
Je blijft op de hoogte en kunt je elk moment weer afmelden!