Kindermarketing: de invloed van Spongebob en consorten
Is er dan niemand meer te vertrouwen? Spongebob met zijn limonade en koekjes, Paula de koe (zuivel is toch goed voor kinderen?), die leuke M&M poppetjes vol met suiker, vetten en kleurstoffen, de gezellige supermarktmanager die snoep en snacks op kinderhoogte en bij de kassa zet zodat het niet aan de aandacht ontsnappen kan… Bedrijven als Coca-Cola komen op voor milieukwesties en sponsoren sportevenementen. Bewegen is goed moet toch gestimuleerd worden?
Een artikel gewijd aan Spongebob en consorten en hoe zij onze kinderen ongezonder laten eten. En aan hoe we zelf een positieve draai kunnen geven aan kindermarketing!
Kindermarketing in het nieuws
Heb je de uitzendingen van Radar gezien en het artikel van foodwatch over kindermarketing? Ook de kranten staan er vol mee: “Pleidooi voor verbod op marketing-trucs van ongezonde dingen voor kinderen”. Er is al langer discussie over, maar voor mijn gevoel is men er tegenwoordig wat actiever mee bezig en gebeurt er meer om het tegen te gaan.
“Nee”, zeggen de voedselfabrikanten. “Het is onnodig hier verandering in aan te brengen. Ouders zijn zelf verstandig genoeg.” Maar is dat wel zo? En fabrikanten doen ook alles voor een gezond imago: sponsoring van evenementen en het geven van voorlichting, toegevoegde vitamines en mineralen vermelden. Hebben we daardoor wel in de gaten hoezeer we gemanipuleerd worden?
Als je de cijfers ziet dan liegen die er niet bepaald om. Overgewicht is een –letterlijk- groeiend probleem. En dat is nog het direct meetbare probleem… Hoe zit het met de gezondheid van onze kinderen? Krijgen ze de bouwstoffen die ze nodig hebben voor een gezonde ontwikkeling? Krijgen ze niet te weinig of juist teveel, met al die toevoegingen?
Hoe ga je hier mee om?
Het is toch zielig als een kind in deze tijd water moet drinken en alleen een stuk fruit mag eten? Bovendien hartstikke veel werk om dat te wassen, schillen en in een bakje te doen. Bovendien is het duur en kan het bederven. Zo’n pakje Wicky is makkelijk mee te nemen, lekt niet en een liga milkbreak is toch ook gezond? Anders zouden ze dat toch niet zeggen?
Als ‘bewust etende ouder’ vond ik het altijd een dilemma om de balans te vinden tussen gezond eten en het aanbod in je omgeving. Toch zoek je (onbewust) ook wel gelijkgestemden op en inspireer je en leer je van elkaar. Net als we hier bij Miss Natural doen! Maar de omgeving van je kind is ook nog groter dan je eigen kring en wordt steeds groter naarmate hij of zij ouder wordt.
En ik ben ook wel voor de bijl gegaan met bepaalde zaken. Zeker in perioden waarin de kinderen minder goed aten, dan vond ik het wel prettig als er na het eten toch nog een danoontje inging. En dat leuke plaatje en kleurige bakje zag er uitnodigend uit. Af en toe een verassingsei als beloning. Met schoolreisjes kregen ze ook een zakje chips en snoepjes mee. Af en toe iets dergelijks kan je lichaam ook wel verwerken (ook hier is de 80-20% regel in te zetten). Ik vergeet echter nooit de keer dat ik als hulpmoeder meeging en de juf een nogal stevig meisje liet tonen wat ze bij zich had: een familiezak chips, candybars en snoepgoed om de hele bus mee te voorzien. Daar werd je haast misselijk van. Ik was en ben nog altijd van mening: een uitgebreide snoepla in huis hebben kun je beter vervangen door een kleurige schaal vol fruit!
Kinderen en verleiding
Eerder heb ik een recensie geschreven van het boek ‘Eet Mij’. Hierin kun je nog tal van deze marketingtrucs vinden en over onze psychologische reacties op eten lezen. Het is goed om hier als ouder kennis over op te doen, alsmede over het lezen van etiketten. Informeer ook je kinderen hierover en voorkom bovendien dat ze teveel blootgesteld worden aan de reclames.
Ik denk dat kinderen zonder reclame en die constante verleidingen om ons heen, meer dan genoeg snoepgoed binnenkrijgen. De economische belangen moeten niet ten koste van onze gezondheid gaan! Het is zo jammer dat de economische belangen, of in sommige gevallen het budget, van pure, gezonde en onbewerkte producten niet zo groot zijn. Een komkommer in een kleurige verpakking verkoopt misschien ook wel beter, maarja… Op nog meer afval van verpakkingen zitten we ook niet te wachten.
8 tips om zelf aan positieve kindermarketing te doen
Marketing kan ook in positieve zin gebruikt worden (zie ook dit artikel in het AD over kindermarketing). Z o kun je zelf de gezonde dingen voor je kinderen ook leuk, aantrekkelijk en gezellig maken. En zo positieve marketing inzetten en andere kinderen en ouders inspireren. Enkele tips:
- Met je kinderen suikervrije lekkernijen bakken voor verantwoorde tussendoortjes. Kinderen zijn vaak dol op koken en bakken, zekers als het om wat lekkers gaat!
- Vooral het goede voorbeeld geven: als jij geniet van puur gezonde voeding, is de kans groot dat je kind dit overneemt.
- Lunchtrommeltjes aantrekkelijk inpakken met extraatjes in de vorm van groente, fruit en noten.
- Kweek zelf groenten of ga naar een pluktuin met je kind. En de oogst samen opeten natuurlijk!
- Maak een kleurige fruitsalade voor je kind. Kleur op je bord doet het vaak goed.
- Organiseer een (bio)kookworkshop als kinderfeestje.
- Ga altijd gezellig samen de tafel dekken en samen eten.
- Ga praten met de school van je kind om te zorgen voor een gezond aanbod op school. Een fruitautomaat bijvoorbeeld!
Het kost vaak iets meer tijd en moeite om zelf dingen te maken dan de kant en klare snacks en snoeperijen, maar je kunt dan wel met volwaardige ingrediënten werken. Bovendien kun je het samen met je kinderen klaarmaken, hartstikke leuk! Duur hoeft het ook niet te zijn. De kosten van de industriële bewerkingen stop jij in de kwaliteit van je eten en zo hoef je ook niet duurder uit te zijn dan bij fabrieksvoedsel.
Welke marketingtrucs zet jij in om je kinderen gezond te laten eten?