Gratis magazine voor jou!
Miss Natural magazine inspireert en geeft praktische tips voor jouw natuurlijke levensstijl en groei!

Page content

article content

Dik door stress? Overgewicht en obesitas hebben niets te maken met te veel eten of te weinig bewegen!

Er zijn nauwelijks onderwerpen waar zoveel onzin over ons is uitgestort als over ons gewicht, afvallen, en hoe we er uit zouden willen of moeten zien. In het boek “Lichter” beschrijft William Cortvriendt stap voor stap wat de epidemie van overgewicht en obesitas heeft veroorzaakt en komt tot verrassende maar logische conclusies over maatregelen die overgewicht en obesitas wel voorgoed laten verdwijnen. Het blijkt namelijk dat de oorzaken van overgewicht en obesitas niets te maken hebben met te veel eten of te weinig bewegen!

Te veel hormonen

Kun je te dik worden van stress? We kennen uiteraard allemaal wel het verhaal van iemand die vertelde dat hij of zij meer is gaan eten en vervolgens dik is geworden tijdens een stressvolle periode in hun leven. Ik moet bekennen dat ik in het verleden nogal eens mijn wenkbrauwen fronste bij een dergelijke uitlating en de gangbare mening had dat het gewicht gewoon was toegenomen door te weinig zelfbeheersing en gebrek aan lichaamsbeweging. Echter, de constatering dat je door te veel stress overgewicht kunt krijgen is volledig juist en met onze opgedane kennis over insuline kunnen we ook begrijpen waarom.

Indien er acute stress optreedt, reageert ons lichaam met wat wel bekendstaat als de ‘fright-fight-flight’-reactie (angst-vecht-vluchtreactie). Wanneer we bijvoorbeeld worden geconfronteerd met een levensbedreigend gevaar, dan verhoogt ons lichaam onmiddellijk de bloedspiegel van adrenaline waardoor de hartfrequentie toeneemt, de bloeddruk omhooggaat en de bloedvaten in de spieren gaan openstaan. Tevens stijgt de bloedspiegel van cortisol, dat ook wel ‘het stresshormoon’ wordt genoemd.

Cortisol

Lucht-Lichter-Omslag

Cortisol zorgt dat het bloed stolt zodat het bloedverlies bij een eventuele verwonding wordt beperkt. Belangrijk in dit verband is dat cortisol ook zorgt dat er via de wijd openstaande bloedvaten in de spieren en de verhoogde bloeddruk onmiddellijk meer energiekan worden aangevoerd en benut. Cortisol doet dit door de lever het signaal te geven om meer glucose uit de glycogeenvoorraad aan de bloedbaan af te geven, en daarmee indirect aan de alvleesklier. Hierdoor komt er weer meer insuline in het bloed. Deze hele cascade van gebeurtenissen – die zeker bij acute stress al binnen enkele seconden plaatsvindt – is uiteraard een zinnige bescherming die de natuur ons heeft gegeven om aan acuut gevaar te kunnen ontsnappen.

Het wordt echter een heel ander verhaal als de stress chronisch wordt. Hierdoor blijven er hoge bloedspiegels van hormonen adrenaline en cortisol optreden, met als gevolg dat de bloeddruk hoog blijft en we sneller bloedklonters krijgen, waardoor de kans op hart- en vaatziekten snel toeneemt. De chronisch hoge spiegel van cortisol veroorzaken daarnaast chronisch verhoogde glucosespiegels en daarmee ook verhoogde insulinespiegels. En uit het voorgaande weten we ondertussen wat dit betekent: onze vetopslag, eetlust en ons gewicht nemen toe! Uiteindelijk kan chronisch stress daardoor aanleiding geven tot overgewicht, obesitas en zelfs diabetes type 2!

Lichter

Insulineresistentie

Diegenen die met overgewicht te maken hebben gehad zullen uit ervaring weten dat hoe langer het overgewicht er was, hoe moeilijker het werd om er vanaf te komen. Dit komt doordat chronisch overgewicht samengaat met langdurig hoge niveaus van insuline en hoe langer men deze hoge bloedspiegels heeft, hoe hoger de kans dat er ondertussen insulineresistentie is opgetreden. Lichaamscellen worden dan geleidelijk, vaak over een periode van jaren, minder gevoelig voor de werking van insuline. Met andere woorden, er is bij een bepaalde glucosespiegel in je bloed steeds meer insuline nodig om deze naar normaal te laten terugkeren. Bij erg hoge spiegels van insuline kan deze verminderde gevoeligheid zelfs al heel snel optreden. Zo is gebleken dat wanneer gezonde vrijwilligers intraveneus een hoge dosering insuline toegediend krijgen zij al binnen twee dagen het begin vertoonden van insulineresistentie!

Maar ook een aanhoudende matige verhoging van insuline kan deze resistentie veroorzaken. Een normale situatie is dat we driemaal per dag eten met geruime tussenpozen. Dit veroorzaakt dan ook driemaal per dag een insulinepiek (die niet al te hoog is als we de juiste voeding eten). Maar wat gebeurt er als we tussen de maaltijden door gaan snacken? Deze situatie werd nagebootst bij vrijwilligers door hun via een intraveneus infuus een lage maar continue hoeveelheid insuline toe te dienen. Alweer bleek dat hierdoor insulineresistentie ontstaat. Een dergelijke geleidelijke afname van gevoeligheid is een bekend fenomeen dat kan optreden bij zowel lichaamseigen stoffen als ook bij lichaamsvreemde stoffen, bijvoorbeeld geneesmiddelen of drugs zoals cocaïne en heroïne, waarbij steeds hogere hoeveelheden nodig zijn om hetzelfde effect te bereiken.

Insulineresistentie is vooral een berucht fenomeen bij patiënten met diabetes type 2. Als dit optreedt, is er steeds meer insuline nodig en uiteindelijk wordt daardoor eigen insulineproductie ontoereikend en moet er extra insuline worden toegediend door middel van regelmatige injecties.

Miss-Natural-geeft-Lichter-cadeau

Win boek Lichter van William Cortvriendt

Miss Natural mag 3 x het boek “Lichter” van William Cortvriendt t.w.v. € 20,- cadeau geven. Wil jij dit boek graag ontvangen? Laat dan in een reactie achter wat jij allemaal al hebt geprobeerd om gewicht te verliezen. Onder alle reacties verloten we 3 x het boek ‘Lichter’ van William Cortvriendt

Kun je niet wachten en wil je snel alle kennis uit het boek lezen? Bestel dan hier alvast jouw exemplaar >>

miss-natural-eat-dance-love

 

GRATIS MAGAZINE t.w.v. €4,95
Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten gratis in je mailbox.
Je kunt je elk moment weer afmelden
Eva van Zeeland
Miss Natural Lifestyle is in 2011 tot leven gekomen uit het creatieve hart van Eva van Zeeland. Eva gaat graag dansend door het leven en wil daarin balans en vrijheid ervaren. Zij weet hoe ze alle facetten van haar vrouwelijkheid kan gebruiken en gaat voor al haar passies, wensen en onvervulde verlangens. Eva wil alles uit het leven halen, gewoon omdat het kan en voelt zich op haar best als ze kan creëren en inspireren!
Deel jouw mening

Comment Section

8 reacties op “Dik door stress? Overgewicht en obesitas hebben niets te maken met te veel eten of te weinig bewegen!


Door Renate op 11 mei 2018

Ik heb werkelijk alles geprobeerd, kharm, geen suiker, veel,bewegen, hardlopen.
Ik kom alleen maar aan……
Ben radeloos want weet echt niet meer hoe,ik slanker moet worden.
Ben zelfs depressief aan het worden😢😢


Door wally op 9 mei 2018

Heel graag, heb alles al geprobeerd. ben in de overgangen en zo’n 10 kilo zwaarder inmiddels. Ben dus erg benieuwd naar het boek!


Door Karin op 8 mei 2018

Dit lijkt me een heel interssant boek!
Ik ben in de overgang en afvallen lukt momenteel niet. Ik heb khd-arm en -beperkt geprobeerd. Momenteel beweeg ik veel, hardlopen en uren met de hond wandelen maar erg gebeurt niets. Positief is wel dat er momenteel niks bij komt…


Door Sylvia op 8 mei 2018

Graag ik blijf stoeien met mijn gewicht en ben nooit fan van diėten! Heel vroeger shakes en repen geprobeerd. 3 a 4 jaar terug goed afgevallen door bewust te eten en eigen brood te bakken. Kom echter de laatste tijd weer langzaam aan en meer zin om te snoepen/snacken.


Door Marijke op 24 april 2018

In de loop der jaren heb ik elk denkbaar dieet gevolgd. Ik wil nu echt mijn leefstijl veranderen en definitief afrekenen met overgewicht


Door AnnaB op 24 april 2018

Allerlei diëten,sapvasten,maar het lukt niet goed. lastig te combineren met een druk leven. Maar wil nog steeds graag een paar kilo’s kwijt. Erg benieuwd naar het boek


Door Anita H. op 24 april 2018

Allerlei diëten (puntendieet, Montignac, Leven lang fit, South Beach, bloedgroependieet, noem maar op); koolhydraatbeperkt eten; maaltijden overslaan.


Door Sahrona op 23 april 2018

Oeh.. wat niet.. om te beginnen, voordat ik überhaupt verstand had van gezonde voeding, heb ik Atkins geprobeerd, weight watchers en Cambridge.. toen kreeg ik verstand van gezonde voeding en toen ben ik meer paleo gaan eten, maar door veel stress, verandering in mijn level, en veel opgekropte emoties helaas toch weer wat aangekomen. Gelukkig nog niet wat er allemaal al af was.. ben erg benieuwd naar dit boek!!

Plaats een reactie


*