Gratis magazine voor jou!
Miss Natural magazine inspireert en geeft praktische tips voor jouw natuurlijke levensstijl en groei!

Page content

Dik door stress? Overgewicht en obesitas hebben niets te maken met te veel eten of te weinig bewegen!

article content

Dik door stress? Overgewicht en obesitas hebben niets te maken met te veel eten of te weinig bewegen!

Er zijn nauwelijks onderwerpen waar zoveel onzin over ons is uitgestort als over ons gewicht, afvallen, en hoe we er uit zouden willen of moeten zien. In het boek “Lichter” beschrijft William Cortvriendt stap voor stap wat de epidemie van overgewicht en obesitas heeft veroorzaakt en komt tot verrassende maar logische conclusies over maatregelen die overgewicht en obesitas wel voorgoed laten verdwijnen. Het blijkt namelijk dat de oorzaken van overgewicht en obesitas niets te maken hebben met te veel eten of te weinig bewegen!

Te veel hormonen

Kun je te dik worden van stress? We kennen uiteraard allemaal wel het verhaal van iemand die vertelde dat hij of zij meer is gaan eten en vervolgens dik is geworden tijdens een stressvolle periode in hun leven. Ik moet bekennen dat ik in het verleden nogal eens mijn wenkbrauwen fronste bij een dergelijke uitlating en de gangbare mening had dat het gewicht gewoon was toegenomen door te weinig zelfbeheersing en gebrek aan lichaamsbeweging. Echter, de constatering dat je door te veel stress overgewicht kunt krijgen is volledig juist en met onze opgedane kennis over insuline kunnen we ook begrijpen waarom.

Indien er acute stress optreedt, reageert ons lichaam met wat wel bekendstaat als de ‘fright-fight-flight’-reactie (angst-vecht-vluchtreactie). Wanneer we bijvoorbeeld worden geconfronteerd met een levensbedreigend gevaar, dan verhoogt ons lichaam onmiddellijk de bloedspiegel van adrenaline waardoor de hartfrequentie toeneemt, de bloeddruk omhooggaat en de bloedvaten in de spieren gaan openstaan. Tevens stijgt de bloedspiegel van cortisol, dat ook wel ‘het stresshormoon’ wordt genoemd.

Cortisol

Lucht-Lichter-Omslag

Cortisol zorgt dat het bloed stolt zodat het bloedverlies bij een eventuele verwonding wordt beperkt. Belangrijk in dit verband is dat cortisol ook zorgt dat er via de wijd openstaande bloedvaten in de spieren en de verhoogde bloeddruk onmiddellijk meer energiekan worden aangevoerd en benut. Cortisol doet dit door de lever het signaal te geven om meer glucose uit de glycogeenvoorraad aan de bloedbaan af te geven, en daarmee indirect aan de alvleesklier. Hierdoor komt er weer meer insuline in het bloed. Deze hele cascade van gebeurtenissen – die zeker bij acute stress al binnen enkele seconden plaatsvindt – is uiteraard een zinnige bescherming die de natuur ons heeft gegeven om aan acuut gevaar te kunnen ontsnappen.

Het wordt echter een heel ander verhaal als de stress chronisch wordt. Hierdoor blijven er hoge bloedspiegels van hormonen adrenaline en cortisol optreden, met als gevolg dat de bloeddruk hoog blijft en we sneller bloedklonters krijgen, waardoor de kans op hart- en vaatziekten snel toeneemt. De chronisch hoge spiegel van cortisol veroorzaken daarnaast chronisch verhoogde glucosespiegels en daarmee ook verhoogde insulinespiegels. En uit het voorgaande weten we ondertussen wat dit betekent: onze vetopslag, eetlust en ons gewicht nemen toe! Uiteindelijk kan chronisch stress daardoor aanleiding geven tot overgewicht, obesitas en zelfs diabetes type 2!

Lichter

Insulineresistentie

Diegenen die met overgewicht te maken hebben gehad zullen uit ervaring weten dat hoe langer het overgewicht er was, hoe moeilijker het werd om er vanaf te komen. Dit komt doordat chronisch overgewicht samengaat met langdurig hoge niveaus van insuline en hoe langer men deze hoge bloedspiegels heeft, hoe hoger de kans dat er ondertussen insulineresistentie is opgetreden. Lichaamscellen worden dan geleidelijk, vaak over een periode van jaren, minder gevoelig voor de werking van insuline. Met andere woorden, er is bij een bepaalde glucosespiegel in je bloed steeds meer insuline nodig om deze naar normaal te laten terugkeren. Bij erg hoge spiegels van insuline kan deze verminderde gevoeligheid zelfs al heel snel optreden. Zo is gebleken dat wanneer gezonde vrijwilligers intraveneus een hoge dosering insuline toegediend krijgen zij al binnen twee dagen het begin vertoonden van insulineresistentie!

Maar ook een aanhoudende matige verhoging van insuline kan deze resistentie veroorzaken. Een normale situatie is dat we driemaal per dag eten met geruime tussenpozen. Dit veroorzaakt dan ook driemaal per dag een insulinepiek (die niet al te hoog is als we de juiste voeding eten). Maar wat gebeurt er als we tussen de maaltijden door gaan snacken? Deze situatie werd nagebootst bij vrijwilligers door hun via een intraveneus infuus een lage maar continue hoeveelheid insuline toe te dienen. Alweer bleek dat hierdoor insulineresistentie ontstaat. Een dergelijke geleidelijke afname van gevoeligheid is een bekend fenomeen dat kan optreden bij zowel lichaamseigen stoffen als ook bij lichaamsvreemde stoffen, bijvoorbeeld geneesmiddelen of drugs zoals cocaïne en heroïne, waarbij steeds hogere hoeveelheden nodig zijn om hetzelfde effect te bereiken.

Insulineresistentie is vooral een berucht fenomeen bij patiënten met diabetes type 2. Als dit optreedt, is er steeds meer insuline nodig en uiteindelijk wordt daardoor eigen insulineproductie ontoereikend en moet er extra insuline worden toegediend door middel van regelmatige injecties.

Miss-Natural-geeft-Lichter-cadeau

Win boek Lichter van William Cortvriendt

Miss Natural mag 3 x het boek “Lichter” van William Cortvriendt t.w.v. € 20,- cadeau geven. Wil jij dit boek graag ontvangen? Laat dan in een reactie achter wat jij allemaal al hebt geprobeerd om gewicht te verliezen. Onder alle reacties verloten we 3 x het boek ‘Lichter’ van William Cortvriendt

Kun je niet wachten en wil je snel alle kennis uit het boek lezen? Bestel dan hier alvast jouw exemplaar >>

De winnaars zijn bekend

Gefeliciteerd Sahrona, Yvonne en Marijke! Het boek zal zo snel mogelijk bij jullie op de mat liggen.

miss-natural-eat-dance-love

 

Deel jouw mening

Comment Section

16 reacties op “Dik door stress? Overgewicht en obesitas hebben niets te maken met te veel eten of te weinig bewegen!


Door marco op 29 augustus 2018

lijkt mij mooi boek om te lezen… qua voeding en gezondheid


Door Jeannette op 26 juni 2018

Ook ik ken het probleem. Door heftige emoties geen zin in afvallen, alleen bijkomen. Nu het wat beter gaat ben ik er aan toe om gewicht te verliezen, alleen dat lukt nog niet. Volgens mijn huisarts komt dat omdat het hormoon serotonine te laag is. Opgebruikt door langdurige chronische stress. En daardoor raak ik ook geen gewicht kwijt.
Wat nu? Wat kan me verder helpen? Allemaal vragen die we nu gaan uitzoeken.
Daarom zou ik ook graag het boek willen om een andere blik op gewicht te krijgen.


Door Lies Reebergen op 4 juni 2018

Al zoveel geprobeerd om af te vallen, allerlei crashdiëten,gezonde voeding,meer bewegen,maar ik blijf altijd een paar kilo te zwaar of kom weer heel snel aan


Door Iwon2 op 31 mei 2018

Door mijn drukke baan, waarin ik mezelf voorbij liep, verkeerde ik in een constante toestand van stress, dag in dag uit. Ik merkte dat ik niet meer mindful naar mezelf kon kijken. Ik snackte van alles tussendoor; vond dat ik dat wel verdiende als ik zo hard werkte, Wat mijn mond in ging, was niet belangrijk, als het mij maar even “gelukkig” maakte. Van sporten kwam het niet meer; alléén een uurtje Hatha-yoga in de week op een heel laag pitje. Ik werd dikker, kwam met hoofd-steken bij de huisarts, moest 24 uur met een bloeddrukmeter rondlopen en bleek hoge bloeddruk te hebben. Ik moest aan de medicijnen . . . Een jaar later heb ik de stressvolle baan, waar ik al meer dan 10 jaar in zat, opgezegd. Samen met mijn werkgever ben ik tot een vaststellingsovereenkomst gekomen. Ook hij was bang dat ik uiteindelijk een Burnout zou krijgen, dus werkte maar al te graag mee om voor mij een leuke vertrekvergoeding te regelen… En nu zijn we ruim een jaar verder: Voor 99 % gezond, medicatie aan het afbouwen, door meer tijd aan mezelf te besteden, 2 keer Ashtanga-Yoga in de week, 2 keer een half uurtje hardlopen in de week, bewust aan het eten en 10 kilo afgevallen. Inkomstenderving: Min 600 euro in de maand, maar 100 % gelukkig!
O ja, en de eerste 2 boeken van William Cortvriendt: “Hoe word je 100?” en “Maak je niet dik” ondertussen verslonden, evenals “De Voedselzandloper” van Kris Verburgh. Die boeken hebben mijn ogen geopend. Aanraders dus. Afvallen gaat vooral om bewustwording.


Door Iwon op 31 mei 2018

Door mijn drukke baan, waarin ik mezelf voorbij liep, verkeerde ik in een constante toestand van stress, dag in dag uit. Ik merkte dat ik niet meer mindful naar mezelf kon kijken. Ik snackte van alles tussendoor; vond dat ik dat wel verdiende als ik zo hard werkte, Wat mijn mond in ging, was niet belangrijk, als het mij maar even “gelukkig” maakte. Van sporten kwam het niet meer; alléén een uurtje Hatha-yoga in de week op een heel laag pitje. Ik werd dikker, kwam met hoofd-steken bij de huisarts, liep 24 uur met een bloeddrukmeter en bleek hoge bloeddruk te hebben. Ik moest aan de medicijnen . . . Een jaar later heb ik de stessvolle baan, waar ik al meer dan 10 jaar in zat, opgezegd. Samen met mijn werrkgever tot een vaststellingsovereenkomst gekomen. Ook hij was bang dat ik uiteindelijk een Burnout zou krijgen, dus werkte maar al te graag mee om voor mij een leuke vertrekvergoeding te regelen… En nu zijn we ruim een jaar verder: Voor 99 % gezond, medicatie aan het afbouwen, door meer tijd aan mezelf te besteden, 2 keer Ashtanga-Yoga in de week, 2 keer een half uurtje hardlopen in de week, bewust aan het eten en 10 kilo afgevallen. Inkomstenderving: min 600 euro in de maand, maar 100 % gelukkig!
O ja, en de eerste 2 boeken van William Cortvriendt: Hoe word je 100? en Maak je niet dik ondertussen verslonden, evenals De Voedselzandloper van Kris Verburgh. Die boeken hebben mijn ogen geopend. Aanraders dus. Afvallen gaat om bewustwording.


Door Lina minguzzi op 30 mei 2018

Ik heb ook alles geprobeerd om af te vallen maar na een tijd kring ik steeds meer honger en ik eet de hele dag door.
Ik ben benieuwd naar dit boek.


Door Marjolein op 27 mei 2018

Al veel geprobeerd zoals anders eten en meer bewegen. Dik door stress dat geloof ik ook, en ben erg benieuwd wat dit boek voor inzicht/ oplossing hierin geeft.


Door Marian van der meijden op 26 mei 2018

Ik heb alle diëten geprobeerd zelfs bij een slank club iedere week wegen afgevallen tot 71 kilo maar daarna weer aangekomen wel 15 kilo terwijl ik nog de listen volg van de slank club mijn stofwisseling en hormonen zijn volgens de huisarts oké dus ik weet het nu niet meer


Door Renate op 11 mei 2018

Ik heb werkelijk alles geprobeerd, kharm, geen suiker, veel,bewegen, hardlopen.
Ik kom alleen maar aan……
Ben radeloos want weet echt niet meer hoe,ik slanker moet worden.
Ben zelfs depressief aan het worden😢😢


Door wally op 9 mei 2018

Heel graag, heb alles al geprobeerd. ben in de overgangen en zo’n 10 kilo zwaarder inmiddels. Ben dus erg benieuwd naar het boek!


Door Karin op 8 mei 2018

Dit lijkt me een heel interssant boek!
Ik ben in de overgang en afvallen lukt momenteel niet. Ik heb khd-arm en -beperkt geprobeerd. Momenteel beweeg ik veel, hardlopen en uren met de hond wandelen maar erg gebeurt niets. Positief is wel dat er momenteel niks bij komt…


Door Sylvia op 8 mei 2018

Graag ik blijf stoeien met mijn gewicht en ben nooit fan van diėten! Heel vroeger shakes en repen geprobeerd. 3 a 4 jaar terug goed afgevallen door bewust te eten en eigen brood te bakken. Kom echter de laatste tijd weer langzaam aan en meer zin om te snoepen/snacken.


Door Marijke op 24 april 2018

In de loop der jaren heb ik elk denkbaar dieet gevolgd. Ik wil nu echt mijn leefstijl veranderen en definitief afrekenen met overgewicht


Door AnnaB op 24 april 2018

Allerlei diëten,sapvasten,maar het lukt niet goed. lastig te combineren met een druk leven. Maar wil nog steeds graag een paar kilo’s kwijt. Erg benieuwd naar het boek


Door Anita H. op 24 april 2018

Allerlei diëten (puntendieet, Montignac, Leven lang fit, South Beach, bloedgroependieet, noem maar op); koolhydraatbeperkt eten; maaltijden overslaan.


Door Sahrona op 23 april 2018

Oeh.. wat niet.. om te beginnen, voordat ik überhaupt verstand had van gezonde voeding, heb ik Atkins geprobeerd, weight watchers en Cambridge.. toen kreeg ik verstand van gezonde voeding en toen ben ik meer paleo gaan eten, maar door veel stress, verandering in mijn level, en veel opgekropte emoties helaas toch weer wat aangekomen. Gelukkig nog niet wat er allemaal al af was.. ben erg benieuwd naar dit boek!!

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

GRATIS MAGAZINE t.w.v. €4,95
Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten gratis in je mailbox.
Je blijft op de hoogte en kunt je elk moment weer afmelden!