arrow_drop_up arrow_drop_down
13 augustus 2014 

Linzensalade met tomaat, ei, bosui, avocado en Hüttenkäse

Een salade die ik heel veel maak is een linzensalade, een salade op basis van linzen. Meestal kook ik een grote hoeveelheid linzen en bewaar deze in de koelkast. Dat is wel zo handig aangezien de meeste linzen eerst een nacht moeten wellen en vervolgens nog 45 – 60 minuten moeten koken.

Linzen zijn een goede bron van energie en bevatten complexe koolhydraten. Ze bevatten veel vezels (vier keer zoveel als volkoren rijst) en zijn dus ideaal voor mensen met luie darmen. Ook zijn linzen ook rijk aan plantaardige eiwitten (goede vleesvervanger) en bevatten ze veel sporenelementen zoals fosfor, ijzer, magnesium en B-vitaminen. Een aantal soorten linzen levert ook anti-oxidanten.

Ingrediënten lunchrecept

  • Een kropsla
  • 4 Tomaten
  • Flinke bosui
  • 1 Avocado
  • 3 Eieren
  • 200 gram Hüttenkäse
  • Balsamicoazijn
  • Olijfolie
  • Zout/peper

Alle ingrediënten bij voorkeur biologisch!

Zo maak je linzensalade met tomaat, ei, bosui, avocado en Hüttenkäse

  • Bereid de linzen zoals vermeld op de verpakking, laat ze afkoelen of spoel ze af met koud water
  • Kook 3 eieren hard
  • Was de kropsla en scheur er kleinere stukken van in een grote schaal
  • Schep de linzen boven op het bed van sla
  • Maak de tomaten schoon, snij ze in 8 stukken en verdeel ze over de linzen
  • Snij de avocado doormidden, verwijder de pit en snij met een mes kleine stukken uit de avocado over de salade
  • Schep met een lepel de Hüttenkäse over de salade
  • Pel de eieren en snij er plakken van of gebruik zo’n handige eiersnijder!
  • Voeg naar smaak de balsamicoazijn, olijfolie en zout/peper toe
  • Lekker met zuurdesembrood besmeerd met roomboter

Je hebt nu genoeg energie om de rest van de dag optimaal te kunnen presteren!

Eet jij wel eens linzen?

Gwendolyn Vullings

Door

Gwendolyn Vullings

op 9 May 2012

En vooral ook hoeveel, dit lijkt me nogal een grote salade ook.

Sietske

Door

Sietske

op 7 July 2012

Klinkt lekker, hoewel ik zelf een paar ingredienten skip, de huttenkase, het azijn en de olijfolie hoeven van mijn niet. Maar linzen eet ik veel te weinig. Ik ga deze proberen. Avocado kan ik iedere dag eten. Het is voor mij een soort vleesvervanger. Ipv vlees aan de zijkant van mijn bord heb ik avocado. Echte vleesvervangers koop ik nooit.

Esther

Door

Esther

op 28 August 2012

Heerlijke salade, je kunt er ook gemakkelijk mee varieren. Vervang de hutenkase door geitenkaas, of voeg rauwe zalm toe. Met geitenkaas en noten en wat rozijntjes, ook erg lekker. Ik ga het zometeen maken met een paar plakjes zalm, mmmm!

daniela

Door

daniela

op 28 August 2014

Hoelang kan je die linzen bewaren in de koelkast als je ze gekookt hebt? alvast dank

Avocado
Reactie plaatsen

Gratis magazine voor jou!

Schrijf je hieronder in en ontvang het Week van de Vruchtbaarheid magazine binnen een paar minuten in je mailbox. Aanmelden is gratis en je kunt je elk moment weer afmelden.