Meal prepping zorgt voor een gezond eetpatroon
Natuurlijke levensstijl
Eva van Zeeland
Natuurlijke levensstijl
03/21/2013
1 min
7

Meal prepping zorgt voor een gezond eetpatroon

03/21/2013
1 min
7

Meal prepping is een term die in de sportwereld nogal eens voorbij komt. Het houdt in dat je je maaltijden voorbereidt, zodat je weet wat je eet, wanneer je eet en hoeveel je eet. Als je gezond wilt eten, maar denkt dat het te moeilijk is of te veel tijd kost, dan heb ik hier een aantal tips voor je.

“Dat zou ik niet volhouden”, “dat kost me te veel tijd”, of “daar hoef ik thuis niet mee aan te komen”. Dat waren vroeger ook mijn argumenten om te kiezen voor gemakseten. Maar… als je wilt dan kan je het, echt waar. Het is een kwestie van een keuze maken en er ook voor gaan. Dus vanaf nu geen uitvluchten meer verzinnen. En het mooie is: je krijgt juist weer energie van gezond en schoon eten en zult het steeds leuker gaan vinden om je meals te preppen!

Denk vooruit

Ga dus plannen wat je eet en kijk eens goed wat er wel mogelijk is, in plaats van te denken in onmogelijkheden. Mijn onmogelijkheid was bijvoorbeeld: elke avond vers koken. Geen energie, geen tijd, het gaat gewoon niet lukken. Wat lukt wel? Nou, op de dagen dat ik wel tijd heb dubbele porties koken, soms driedubbel. Een deel vers eten, een deel voor de volgende dag, en de rest gaat in de vriezer. En dan later niet ontdooien en opwarmen in de magnetron, natuurlijk. Gewoon in de koekenpan, in wat kokosolie of roomboter.

Op werkdagen zorg ik er altijd voor dat ik het avondeten alleen maar hoef op te warmen. Meteen na het eten prep ik de lunch voor de volgende dag: rauwkost snijden of quinoa koken en mixen met dingen als hüttenkäse, avocado en rucola. In een afgesloten bakje bederft je salade heus niet zo snel, desnoods kun je er nog wat citroensap over sprenkelen. Dit alles kost hooguit een half uurtje, en daarna zit het veel lekkerder op de bank!

Meal prepping is plannen

Het kan gebeuren dat je dag heel anders verloopt dan verwacht, en je wel trek of dorst hebt. Daarom heb ik meestal een flesje water bij me, wat (gedroogd) fruit of een bakje ongezouten nootjes. Die laatsten doen het ook goed als vier-uurtje op het werk. Een goed alternatief voor koek, snoep of drop!

Wil je ook gaan preppen? Voordat je begint heb je wel afsluitbare bakjes, (diepvries-) zakjes, bekers of flesjes nodig. Kies dan wel voor bpa-vrij plastic of rvs. Ook zijn er leuke herbruikbare boterhamzakjes verkrijgbaar die gewoon in de vaatwasser kunnen. Veel succes en je zult merken, dat met liefde bereid eten ook nog eens veel lekkerder smaakt dan een kant-en-klare hap!

Wat zijn jouw tips om gezond te blijven eten?

Reacties
Categorieën