Gratis magazine voor jou!
Miss Natural magazine inspireert en geeft praktische tips voor jouw natuurlijke levensstijl en groei!
Clean Start 21 dagen detox
detox-cursusDirect Toegang

Page content

Ontdek de voordelen van glutenvrij eten in de Week zonder Tarwe

article content

Ontdek de voordelen van glutenvrij eten in de Week zonder Tarwe

Jarenlang werd ons verteld dat brood goed voor je is. De laatste jaren zijn de meningen hierover flink verdeeld. Steeds vaker lezen we in de kranten en zien we op televisie dat brood en tarwe eigenlijk helemaal niet zo goed voor je is. Tenminste, niet voor iedereen. Maar hoe zit dat nou?

Tarwe is toch een graan, en granen zijn toch gezond? Maar waarom staat tarwe dan in de top 8 van voedselallergenen? Dit alles en meer leer je tijdens de nieuwe Miss Natural inspiratieweek: de Week zonder Tarwe. Doe jij mee?

Voor wie is de Week zonder Tarwe?

De Week zonder Tarwe is voor iedereen die meer wil weten over de voordelen van leven zonder tarwe en glutenvrij eten. Wil je weten wat tarwe kan doen met je lichaam, waarom niet iedereen even goed reageert op tarwe, waarom tarwe dik maakt, en wat lekkere en gezonde broodvervangers zijn? Of ben je op zoek naar lekkere tarwevrije recepten? Dan is de Week zonder Tarwe zeker iets voor jou!

Tijdens de Week zonder Tarwe van Miss Natural leer van alles over de voordelen van tarwevrij leven. Je ontvangt een week lang elke dag nieuwe informatie, tips, artikelen én lekkere recepten!

Tip: inspireer anderen!

Doe jij mee aan de Week Zonder Tarwe van Miss Natural? Voeg dan de speciale ‘Week zonder Tarwe-button’ toe aan je profielfoto op Facebook of Twitter, zodat al jouw vrienden en volgers kunnen zien dat jij meedoet. Wie weet inspireer jij zo wel anderen om ook natuurlijk en gezonder te gaan eten!

Schrijf je in voor de Week zonder Tarwe

Je kunt je hier aanmelden
voor de Week zonder Tarwe >>>

Doe jij mee met de Week zonder Tarwe?

Deel jouw mening

Comment Section

22 reacties op “Ontdek de voordelen van glutenvrij eten in de Week zonder Tarwe


Door Ada Aantjes op 7 mei 2018

Graag doe ik mee aan een week zonder tarwe


Door anny op 3 juni 2014

Uit respect voor iedereen met glutenintolerantie, net zoals mijn vriendin, meegedaan met de inspiratieweek en glutenvrij gegeten. Ik kan inderdaad nog zelf kiezen wat ik eet, maar respect voor iedereen die dat niet kan en daarbij van hun zwakte een sterk iets maken. sjapoo!!


Door Karin van Holland op 7 mei 2014

Weinig onderwerpen die zoveel (en heftige) reacties krijgen dan die over tarwe en gluten. Ik waag me er niet meer aan door de -eerdere- vervelende (ongenuanceerde) reacties op een artikel van mij over dit onderwerp!

Wel wil ik nog even meegeven: respecteer s.v.p. elkaars mening en neem coeliakie serieus!

En eet verder vooral dat waar jij je goed bij voelt en zorg voor variatie (voor zover je tegen alle voedingsmiddelen kan).


Door cynthia op 6 mei 2014

Zo interessant allemaal! Ik doe ook mee!


Door Jan Hofman op 5 mei 2014

“Ik denk dat ik zonder brood makkelijk gezond kan eten”

Niet waar. Brood is in het Nederlandse voedingspatroon een belangrijke leverancier van B-vitamines (vitamine B1, B6 en foliumzuur), voedingsvezel en jodium. Het is in de praktijk lastig om vezels en jodium ook in dezelfde hoeveelheden uit andere voedingsmiddelen te halen.

Als je geen brood eet, kun je deze voedingsstoffen ook uit andere voedingsmiddelen halen, maar dat is voor de meeste mensen moeilijk haalbaar in de praktijk.
Hoe krijg je genoeg vezels binnen als je geen brood eet?

Een rekenvoorbeeld: 6 sneetjes volkorenbrood bevatten ongeveer 14 gram vezel. Die 14 gram vezel kun je ook binnenkrijgen uit:

◾560 gram gekookte groenten
◾of 780 gram gekookte aardappelen
◾of 670 gram gekookte zilvervliesrijst
◾of 195 gram gekookte peulvruchten
◾of 7 borden havermoutpap

Hiernaast moet je ook nog de gewone aanbeveling aan groente en fruit en aardappelen, (volkoren)pasta of (zilvervlies)rijst eten.


Door Jan Hofman op 5 mei 2014

Bij spelt blijven tijdens het malen de voedingsstoffen behouden , deze voedingsstoffen zijn vitaminen, mineralen, koolhydraten en eiwitten. Spelt is ook rijk aan aminozuren waar je weer vrolijk van word (omdat het de serotonine aanmaak bevorderdert) . De gluten zijn ook beter verteerbaar en van een ander beter type dan tarwe. Daarbij zorgt spelt voor een geleidelijke afgifte van energie aan je lichaam, dus een gelijkblijvende bloedsuikerspiegel. Je raakt dus beter verzadigd en behoudt je dat gevoel ook een poosje. Spelt bevat ook meer B-vitamine dan tarwe, als je veel brood eet krijg je dus je voedingstoffen beter binnen.


Door Ineke Chabot op 5 mei 2014

Tarwe is eigenlijk voor niemand ideaal!!Wat het voedingscentrum of wie dan ook zegt.(die hele schijf van vijf is totaal niet meer reeel) Tarwe is ook niet meer de tarwe van zo ongeveer 50 jaar geleden. Het is volkomen doorgeteeld en gemanipuleerd, zodanig dat er veel meer gluten,( een eiwit) inzit dan voorheen. Daar krijgen menselijke darmen problemen mee en geen wonder want het is net lijm en een darm heeft het er zwaar mee Zo ontstaan de problemen. Het kwartje is bij mij gevallen. Na het eten van mijn broodlunch werd ik altijd moe.Verder is ieder glutenvrijdieet NIET tarwevrij, Dat is het nu juist. Ook al is het onderdeel gluten verwijderd; het blijft gewoon tarwe, weliswaar zonder gluten, maar wel tarwe en dat is als je een intolerantie voor tarwe hebt dus zowiezo niet handig!!Verder hebben alle andere granen gluten of het nu rogge of gerst etc. is. Het is veel beter om helemaal GEEN of zo min mogelijk granen te eten. Wij eten veel te veel graan. Graan zet zich om in suiker en dat is nu juist de kwade genius.Suiker is het monster waar wij voor moeten oppassen DE oorzaak van zwaarlijvigheid en een slechte gezondheid.Veel mensen die diabeet zijn knappen op als ze stoppen met granen, maar vooral tarwe. Ook mensen met gewrichtsklachten en psychische klachten gaan zich veel beter voelen zonder tarwe en weinig of geen graan.De meeste mensen hebben geen idee dat ze zich vervelend voelen en hun lichamelijk klachten en ongemakken worden veroorzaakt door het eten hiervan. Spelt is trouwens ook een soort tarwe en bevat dan wel minder gluten maar is een tarwesoort. Ik heb zelf mijn eetgewoonten verandert door een tijd helemaal geen graan, aardappel(is ook suiker)suiker en zuivel te gebruiken en al mijn ontzettend vervelende klachten, zoals allergieen,gewrichtspijn,vermoeidheid,een raar kuchje,oorsuizen, etc. zijn verdwenen maar heb ik vooral geen IBS, irratable bowel syndroom of tewel,prikkelbare darm meer. Volgens de darmspecialist was er echter niets aan de hand.U moet meer vezels eten, JA TARWEVEZELS ZEKER!!Verder ben ik 7 kilo afgevallen en ik heb gewoon behoorlijk, maar graan- en suikervrij gegegeten. Het is ongelofelijk hoe hierdoor alleen al mensen hun gezondheid kan worden teruggeven.Iets dat ik iedereen van harte gun en daarom mijn ervaring hierover ook wil delen.Ik kan het wel van de daken schreeuwen.Het is het beste wat ik ooit voor mijzef heb kunnen doen.En… bovendien zo simpel. Nu eet ik met mate heel af en toe iets van graan, maar bij voorkeur dan quinoa,boekweit, dat zijn geen granen maar zogenaamde pseudogranen en af en toe havermout en bijna geen aardappelen, maar veel groenten,fruit,vlees,vis,eieren,zaden en noten en af en toe geitenkaas met mate.Een bitterbal bijvoorbeeld blijft altijd wel aantrekkelijk voor me en die laat ik ook niet staan, maar niet elke dag,het blijft oppassen.Als je de verantwoordelijkheid voor je eigen gezondheid neemt en je er even erin verdiept en alert bent en blijft is het helemaal niet moeilijk om zonder, of zonder al teveel GRAAN te eten, Ik bak mijn eigen zadenbrood; een superrecept,, te lekker voor woorden, boordevol goeds en het heeft mijn leven veranderd. Ik wil dit recept van harte met geinteresseerden delen.


Door Renate op 6 mei 2014

Dankjewel voor jouw verhaal! Ik lees hier precies hetzelfde als wat ik uitleg aan mensen in mijn omgeving. Echter wil niet iedereen horen dat je je brood moet laten staan.
Zelf moest ik gluten en lactose vrij ivm Coeliakie. Ik eet vrijwel geen granen!
Een collega van mij kiest liever voor een maagverkleining omdat hij te zwaar is en zijn suiker gevaarlijk hoog is. Hij zat dat te vertellen onder het genot van 2 zachte witte bollen met kaas 🙁
Ik heb hem gevraagd of hij het misschien 2 weken op kan brengen om brood te laten staan…. Hij zei resoluut “Nee, brood is gezond en heb je nodig”

Daarom wil ik je danken voor je verhaal,… en ben ik nieuwsgierig naar jouw recept !


Door Ineke Chabot op 6 mei 2014

Ja Renate, wij zijn door ervaring en open te staan en ons te verdiepen overtuigd. Het staat ook voor mij als een paal boven water en heb er teveel bewijs van nu waar je gewoon niet omheen kan. Dat gezeur steeds over niet wetenschappelijk bewezen, voor mij is het pertinent bewezen dat het eten van graan vaak bij heel veel mensen problemen geeft en dat tarwe geen gezonde keuze is, daarbij werkt het verslavend. De Romeinen gaven niet voor niets toen al, BROOD EN SPELEN aan het Volk om ze koest te houden.Dat is nog steeds zo. De mensen met tunnelvisie, daar steek ik geen energie meer in. die willen niet echt van de klachten af denk ik!!Als je echt van je gezondheidsproblemen af wil doe je er alles voor. Gelukkig zijn er veel nieuwe wetenschappers vooral in Amerika, maar ook in Europa en professionele jonge voedingsdeskundigen die zich met voeding bezighouden en het echt begrijpen zoals een Ralph Moorman en meerdere zoals hij, Daar leer ik van. Ik heb ook geprobeert met hele volksstammen mijn ervaringen te delen en ze te te overtuigen maar ik ben er klaar mee. het moet van iemand zelf uitgaan net als afvallen of stoppen met roken En maar zeuren over hun klachten, maar gewoon hele broden(ja maar ik eet volkoren!!) blijven schransen, besmeerd met plastic nepboter en belegd met zo’n lekkere worst met ook nog eens tarwe en 621 en 35 andere vieze E nummers met een groot glas van die ‘gezonde’melk erbij; het is vechten tegen de bierkaai!! En maar niet begrijpen waarom ze zich zo naar voelen? wat een dom gedrag.

Mijn recept is heel makkelijk, gebaseerd op zaden en noten met een basis van quinoavlokken, het is een lijst van ingredienten dus dan wordt deze reaktie wel weer heel lang. Misschien mag ik het bij de recepten van Miss Natural plaatsen.
Ik ga even kijken.
Kom erop terug.
Met vr.gr.Ineke


Door Jacqueline op 21 mei 2014

Hoi Ineke,

Ik zou ook heel graag die twee ‘broodrecepten’ van jou ontvangen.
Herken veel klachten en wil graag iets uit proberen om me beter te voelen.
Maar toegegeven, brood is zo handig en snel om mee te nemen. Als ik dat dan op kan lossen met jouw broodvarianten…

Groet, bedankt voor je enthousiaste reacties,

Jacqueline


Door Gery op 23 oktober 2015

Graag ook het recept voor het brood,
Mvg


Door carolien op 6 mei 2014

Hoi Ineke,

Wat interessant om je verhaal te lezen! Dit hoor je echt steeds vaker en ik zie het ook om me heen gebeuren dat mensen zich veel beter voelen door bijvoorbeeld tarwe uit hun dieet te schrappen.
Ik ben erg benieuwd naar je zadenbrood!! Altijd leuk om nieuwe recepten te proberen! 🙂


Door Petra kok op 15 mei 2014

Hallo Ineke.

Ik ben erg benieuwd naar je recept voor het zadenbrood.
Wellicht wil je die met mij delen.
Ik ben voor mijn dochter recepten aan het verzamelen omdat zij tarwevrij is gaan eten. Ze mist de boterham voor de lunch. Misschien dat ik haar een zadenboterham kan meegeven


Door Ineke Chabot op 15 mei 2014

Hallo Petra,

Ik heb het recept inmiddels naar de redactie van Miss Natural gestuurd op hun verzoek. Ik hoop dus dat ze het binnenkort hier ergens gaan plaatsen. Ik heb er nog niets over gehoord.
Je dochter zal dit brood super lekker vinden. Ik heb trouwens ook nog een broodrecept van boekweit en quinoa, zonder granen,lactosevrij. Ik zal even uitzoeken hoe we dit kunnen gaan doen.


Door bkhm op 21 mei 2014

hallo Ineke,

ik wil graag jouw recept van het zadenbrood ontvangen . Ik ben steeds op zoek wat ik het beste kan eten.

groetjes en alvast bedankt.


Door Daan op 22 mei 2014

Hoi Ineke,

Mooi en bijzonder interessant verhaal. Nu ben ik wel heel benieuwd naar jouw broodrecept. Laat het me weten.

Groetjes, Daan


Door Elske Groenhof op 11 januari 2016

Ik ben een nieuwkomer in de glutenvrije wereld. En dus zoekende. Wil jij je superrecept met mij delen?


Door Ronny op 28 maart 2017

Hoi Ineke,
Ik zou dolgraag je eigengebakken zadenbrood willen hebben( glutenvrij)
Bij voorbaat super veel dank!
Groetjes: Ronny (V)


Door Gaby van Gool op 5 mei 2014

Ik doe mee!


Door Jan Hofman op 5 mei 2014

Ik eet al jaren Spelt producten en de gluten die daar in zitten heb ik geen last van.ik bak zelf dus E 902 enz zitten er niet in.


Door Heleen Parre op 5 mei 2014

Ik eet glutenvrij omdat ik Coeliakie heb en ook van mijn zwakte mijn kracht heb gemaakt. Ik heb een praktijk voor Natuurgeneeskunde en geef voedingsadviezen.
Momenteel is het een rage om glutenvrij te eten. Dat zijn keuzes die iedereen mag maken, maar een rage gaat over en het hebben van Coeliakie niet. Dat blijft …!
MVG, Heleen Parre


Door Sytske Barkhuis op 5 mei 2014

Ik ben niet intolerant voor gluten en ook niet voor tarwe, maar ik wil graag variëren met soorten granen. Daarom eet ik tegenwoordig bij de lunch speltbrood of volkoren rogge knäckebröd.
Bij de warme maaltijd eet ik vooral rijst en/of peulvruchten en maximaal 1x per week tarwe, want dan kies ik (bewust) voor biologische volkoren spaghetti en soms voor meergranen macaroni.
Een week zonder tarwe is voor mij geen probleem, maar zoals Marjon ook zegt is dat duidelijk wat anders dan een week zonder producten die gluten bevatten.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

GRATIS MAGAZINE t.w.v. €4,95
Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten gratis in je mailbox.
Je blijft op de hoogte en kunt je elk moment weer afmelden!