Spiritueel Daten

Ontmoet gelijkgestemde zielen!

Alle diëten verzameld in één boek
23 juli 2013
2 min. leestijd

Alle diëten verzameld in één boek

Omdat ik veel met voeding bezig bent, ben ik ook altijd geïnteresseerd in boeken over voeding. Zo kreeg ik onlangs het boek ‘Alle diëten‘ in handen. Het boek heeft als ondertitel: ‘Kies het dieet dat bij je past‘. In dit boek staan 38 verschillende diëten beschreven. Zoals het boek zelf aangeeft, is dit een ideaal boek omdat geen enkel mens hetzelfde is en er dus niet voor iedereen hetzelfde ideale dieet bestaat. Ook omdat ‘het ultieme dieet’ nog steeds niet gevonden is. Er komen wel nog steeds regelmatig nieuwe diëten bij. Je kunt met dit boek gemakkelijk iets uitproberen en werkt het niet of wil je wat anders, dan pak je gewoon het volgende dieet… Als gewichtsconsulente raad ik dat echter niet aan, maar vind ik het boek wel een handig naslagwerk.

Wat voor soort diëten staan er in het boek?

Het boek ‘Alle diëten‘ is heel divers. Er staan zoveel diëten in, ik had van sommige zelfs nog nooit gehoord. Een paar voorbeelden van diëten die in het boek staan beschreven: het appeldieet, het broodwisseldieet, het bierdieet, Sonja Bakker dieet, Atkins dieet, ananas dieet, waterdieet en ziekenhuis dieet.

Per dieet wordt uitgelegd hoe het werkt. Er worden enkele recepten gegeven. En belangrijker: de voor- en nadelen per dieet worden toegelicht. Maar ook: voor wie is het dieet geschikt? Het is fijn om te lezen dat een extreem crashdieet, zoals bijvoorbeeld het citroendieet, niet geschikt is voor mensen die zwaar lichamelijk werk doen.

Vervolgens staan er in het boek nog een aantal bijlagen, waaronder:

• Een korte samenvatting van het te verwachten resultaat per dieet
  • Informatie over vetten
  • Informatie over de Body Mass Index (BMI) voor volwassenen en kinderen
  • Informatie over de Schijf van Vijf
  • De GI waarden van voedingsmiddelen
  • Informatie over koolhydraten
  • Informatie over de proteïnebehoefte per persoon (volwassenen per aantal kilo’s lichaamsgewicht, kinderen waarbij onderscheid wordt gemaakt in jongens en meisjes, leeftijd en kilo’s lichaamsgewicht)
  • Literatuurlijst, op basis waarvan dit boek is samengesteld

Alle diëten: aanrader of niet?

Persoonlijk vind ik het boek vooral een aanrader, omdat ik op deze manier gemakkelijk inzicht kan krijgen in de soorten diëten die er bestaan. In mijn praktijk als gewichtsconsulente kom ik natuurlijk mensen tegen die al van alles hebben geprobeerd. Dan is het prettig als ik snel het een en ander kan opzoeken, zodat ik weet waar iemand het over heeft.

Om het boek zelf te gebruiken om diëten uit te proberen… Nee, dat zou ik niet doen. Om de simpele reden dat diëten de stofwisseling om zeep helpen en een jojo-effect tot gevolg hebben. Door tijdelijk een dieet te volgen verstoor je je stofwisseling, omdat het vaak om de zogenaamde crashdiëten gaat. Een crashdieet kenmerkt zich door in korte tijd veel gewicht te verliezen door zeer weinig kilocalorieën binnen te krijgen. In de periode dat je het dieet volgt, leer je niet wat een gezonde levensstijl is. Dus zodra je stopt met het dieet dat je hebt gevolgd ga je weer eten volgens je oude voedingsgewoonten. Dat is nu net het probleem… Je komt dus binnen no time weer aan en misschien zelfs meer (jojo-effect).

Het oerdieet

Het oerdieet is eigenlijk het enige dieet uit het boek, dat het beste past bij een natuurlijke levensstijl. In het oerdieet pas je de regels toe, zoals ook vroeger de jager-verzamelaars deden. Je eet dus voornamelijk vlees, vis, eieren, fruit, groenten, zaden en noten. Op deze manier krijg je een gevarieerde voeding binnen. Het resultaat van dit dieet is dat je langzaam kilo’s kwijt raakt. Je kunt hiermee probleemloos een kilo of vijf kwijt raken. Als dit een vorm van voeding is die bij je past, kun je dit voor altijd toepassen in je dagelijkse leven. Een kwestie van aanpassingen doen en dit consequent blijven toepassen.

Hoe kijk jij tegen diëten aan?

Over de schrijver
"Ik zorg zelf voor mijn gezondheid door zoveel mogelijk biologisch en suikervrij te eten, schoon water te drinken, een balans vinden in werk en ontspanning, te aarden in de natuur en op te laden in de zon. Voedingssupplementen hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in mijn leven. Zeker nadat ik de opleiding orthomoleculaire geneeskunde (2011) deed en er achter kwam op welke manieren wij allemaal ziek worden gemaakt. De meeste mensen hebben een te kort aan de meest essentiële voedingsstoffen en zijn belast met toxische stoffen. Ontdek met mijn online programma's en recepten jouw natuurlijke levensstijl!
Emily
Door

Emily

op 09 Aug 2013

Ik vind het boek Alle Diëten een echt gaaf boek. Bijna 40 diëten worden kort en bondig beschreven. Het bespaart je een heleboel ellende bij een verkeerde keuze. Ook als je niet dieet, is dit boek best leuk door de tientallen recepten die er in staan. Een aanrader dus, voor weinig geld veel nuttige en direct bruikbare informatie.