Sappot Boerenkool, verrassend!
20 november 2011 
3 min. leestijd

Sappot Boerenkool, verrassend!

Sap maken van boerenkool is misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar zeker wel passend voor de tijd van het jaar!

Dus in plaats van boerenkoolstamp met worst maak ik vandaag voor jou boerenkools(t)a(m)p zónder worst!

Eerst even iets meer over de eigenschappen van boerenkool.

Haar naam doet weinig adellijks vermoeden, maar precies vanwege deze nutritionele rijkdom wordt de boerenkool ook wel gezien als de koningin onder de bladgroenten. Ze is een uitstekende bron van calcium, mangaan, bètacaroteen (provitamine A) en vitamines B6 en C. Verder is de groente rijk aan magnesium, ijzer, koper en vitamines B1 en B2. En daar houdt het nog niet bij op: we vinden in boerenkool ook fosfor, eiwit, vitamine B3, foliumzuur, zink en omega-3-vetzuren. Hierbij komt nog dat de calcium uit boerenkool voor 50% wordt opgenomen door het lichaam – meer dan bij melk, waar dat maar 30% is.

Potentieel kankerverwekkende stoffen in het menselijk lichaam kunnen worden geneutraliseerd door ontgiftende enzymen in de lever. Deze enzymen kunnen geactiveerd worden door de zwavelhoudende bestanddelen (fytochemicaliën) van boerenkool. Boerenkool is ook bekend voor zijn hoge carotenoïdegehalte. Deze carotenoïden fungeren in ons netvlies als antioxidanten en blauwfilters, en beschermen de ogen onder andere tegen overmatige blootstelling aan ultraviolet licht. Boerenkool schijnt wegens dit alles een goede bescherming te bieden tegen de ontwikkeling van cataract (grauwe staar).

Sappot Boerenkool met de Versapers slow juicer

  • 100 gram boerenkool
  • 1 aardappel
  • 2 grote sappige appels

Bij voorkeur alles biologisch!

Als de boerenkool nog niet is voorgesneden, snijdt het dan in stukken, zo ook de aardappel. De aardappel hoef je niet te schillen, maar zorg wel dat je eventuele plekjes er uit haalt. De appel snij je in 6 stukken en verwijdert alleen het steeltje, de appel blijft ongeschild.

Voeg als eerste de boerenkool toe, dan de aardappel en tenslotte de appel om al het groene sap van de boerenkool mee te nemen. Op het filmpje zie je dat ik mij hier niet zo aan deze volgorde houdt. Het zetmeel van de aardappel zal op de bodem van de kan blijven. Dit hoef je niet op te drinken.

Op zichzelf is boerenkoolsap niet echt fijn smakend, het is echter heel erg gezond en je krijgt uit dit verse sap veel meer goeds binnen dan uit de stamppot versie. De grote hoeveelheid appel maakt dit sap drinkbaar en eens wat anders dan standaard appelsap. Echt heel erg lekker vond ik het persoonlijk niet. Ik had een hele vieze nasmaak namelijk. Een tips is om het sap aan te lengen met water, dat maakt het iets meer drinkbaar.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=umTbU1EVTCU[/youtube]

Veel plezier met experimenteren!

 

 

Over de schrijver
Miss Natural Lifestyle is in 2011 tot leven gekomen uit het creatieve hart van Eva van Zeeland. Eva gaat graag dansend door het leven en wil daarin balans en vrijheid ervaren. Zij weet hoe ze alle facetten van haar vrouwelijkheid kan gebruiken en gaat voor al haar passies, wensen en onvervulde verlangens. Eva wil alles uit het leven halen, gewoon omdat het kan en voelt zich op haar best als ze kan creëren en inspireren!
Anke Boon
Door

Anke Boon

op 13 Mar 2012

Ik juice zelf nu zo ongeveer een jaar, en het bevalt echt super! Nog steeds geen boerenkool geprobeerd omdat er geen biologische voor handen was, maar dit sapje klinkt in ieder geval interessant :-) Misschien is het met een zoete aardappel wel wat beter weg te krijgen, ik zal het zeker laten weten als ik het geprobeerd heb!

Özcan
Door

Özcan

op 01 Sep 2012

Ik dacht er al een tijdje aan om pure boerenkool sap te drinken. Even wachten tot oktober. Ik ben voorstander van het drinken van pure sappen, dus niets mengen. Neus dicht en drinken maar :)

Jan
Door

Jan

op 09 Jan 2014

Ik drink het dagelijks en het bevalt mij uitstekend. Ik vind de smaak eigenlijk best te doen, het smaakt naar groen. Wanneer ik 's ochtends wakker wordt proef ik het al nog voordat ik op ben, dus blijkbaar vindt het lichaam het ook prettig. Ik meng het echter met wortels en liever niet met aardappel en appel. Wat mij betreft te veel koolhydraten. Ik eet liever een vette vis dan al die suikers voor m'n dagelijkse energiebehoefte!

Miep
Door

Miep

op 28 Mar 2014

Waarom aardappel erbij? Lijkt me niet lekker, maar ik neem aan dat er een goede reden voor is?

Reactie plaatsen

Activeer al jouw SUPER POWERS for BODY 🍀 MIND 💞 SOUL 🌟

Ik geef je zelfvertrouwen om de juiste keuzes vanuit je hart te maken in een wereld in verandering. 

Gratis magazine voor jou!

Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten in je mailbox. Aanmelden is gratis en je kunt je elk moment weer afmelden.