Smeer jezelf geen verkeerde eetgewoontes aan!
07 januari 2012 
4 min. leestijd

Smeer jezelf geen verkeerde eetgewoontes aan!

Smeer jezelf geen verkeerde eetgewoonte aanGeloof jij zo maar alle claims die voedingsmiddelen producten beweren? Of kijk je als een echte Miss Natural kritisch naar de ingrediënten en verdiep je je in de betekenis hiervan! Er is weer een nieuwe ontmaskering van de organisatie Foodwatch!

Na Quaker Balans Cruesli, Hero Fruit en Co Multifruit en de meest vreemde in mijn ogen Blue Band Goede Start Witbrood is nu de smeerkaas van Slankie aan de beurt. De onderstaande tekst komt uit het persbericht van foodwatch dat ik gisteren ontving.

Slankie Smeerkaas Magere Ham van FrieslandCampina belooft een verantwoorde, minder vette smeerkaas waar je slanker en gezonder van wordt. In werkelijkheid smeert FrieslandCampina haar klanten helemaal niet zo gezonde ingredienten aan en gebruikt zij onrechtmatig het Ik Kies Bewust logo. Niemand wordt slanker of gezonder van een besparing van slechts 40 kcal, zout, minder calcium, minder vitamines en verborgen suikers, vindt foodwatch.

Goed voor je lijf, goed voor je leven, jij gaat alweer een mega verantwoorde boterham smeren, belooft de verpakking van Slankie. Maar liefst zes keer staat het Ik Kies Bewust logo op de verpakking, om de suggestie erin te hameren dat Slankie eten een gezonde gewoonte is. Zo wil FrieslandCampina mensen er graag van overtuigen dat Slankie gezond is en ze ertoe bewegen elke dag Slankie te kopen. “Echt een smakeloze smeerkaasmarketing, waar behalve de bedenkers bij FrieslandCampina helemaal niemand beter van wordt”, oordeelt directeur Bart van Opzeeland van foodwatch “Daarbij maakt FrieslandCampina door de toegevoegde suiker ook nog eens onterecht gebruik van het Ik Kies Bewust logo”. Naar aanleiding van de melding door foodwatch bij de Stichting Ik Kies Bewust moet het logo dan ook van de verpakking worden verwijderd.

‘Altijd Slank met Slankie’. Als je de producent moet geloven hoef je nooit meer te lijnen, zolang je deze smeerkaas maar blijft eten. Indien je 30 gram volvette smeerkaas vervangt door 30 gram Slankie ‘bespaar’ je echter maar 40 kcal per dag. Bovendien eten mensen vaak méér van een light product. Waardoor er mogelijk zelfs meer calorieen worden geconsumeerd. De slankheidsclaim is daarmee misleidend.

Deze smeerkaas bevat meer water en is daarom minder vet dan gewone kaas. Het bevat echter nog steeds veel zout: ruim 2 gram per 100 gram. Op de Slankie website wordt aanbevolen dat mensen met hartklachten het dagelijks blijven kopen, smeren en eten, terwijl zij veel beter af zouden zijn met echt gezond en minder zout beleg. De magere ham in deze kaas bevat zelfs verborgen suikers. Dat zit steeds vaker in bewerkte levensmiddelen waar je het niet zou verwachten en is onmogelijk gezond te noemen. Als gevolg van het lagere vetpercentage gaat een aantal belangrijke voedingsstoffen die wel in gewone kaas zitten verloren. Zo ontbreekt bijvoorbeeld de vitamine D, die de calciumopname helpt, in Slankie’s smeerkazen en door de smeltzouten die calcium aan zich binden, heeft het menselijk lichaam bijna niets aan de calcium die erin zit. Desondanks staat op de verpakking van Slankie toch aangegeven dat het product voorziet in 67 procent van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. “Al het goede van kaas” krijg je er dus niet mee binnen.

Van Slankie smeerkaas wordt je niet slank!

“Niks ‘Slankie’, niks verantwoord, en al helemaal geen goede gewoonte. Slankie Smeerkaas Magere Ham is een schoolvoorbeeld van de misleidende praktijken die je aantreft in de marketing van levensmiddelen”, concludeert Bart Van Opzeeland van foodwatch. “Slanker wordt je niet door het eten van zo’n smeerkaasje, maar door minder, gevarieerder en gezonder te eten, in combinatie met meer lichaamsbeweging.”

Foodwatch is een onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie, die actief is in Nederland en Duitsland. In Duitsland wordt de organisatie gesteund door ruim 22.000 donateurs. Foodwatch ontvangt geen geld van overheden of de levensmiddelenindustrie. De organisatie bestaat sinds 2010 en onderzoekt, overlegt en werkt aan betere regelgeving en roept samen met consumenten fabrikanten op tot eerlijke, heldere informatie over voedsel.

Doe mee en vraag FrieslandCampina via een e-mailactie van foodwatch om zijn smeerkazen eerlijker in de markt te zetten en niet langer als zogenaamd afslankproduct te verkopen. Doe mee via www.foodwatch.nl

Wat vind jij misleidende reclame?

Over de schrijver
Miss Natural Lifestyle is in 2011 tot leven gekomen uit het creatieve hart van Eva van Zeeland. Eva gaat graag dansend door het leven en wil daarin balans en vrijheid ervaren. Zij weet hoe ze alle facetten van haar vrouwelijkheid kan gebruiken en gaat voor al haar passies, wensen en onvervulde verlangens. Eva wil alles uit het leven halen, gewoon omdat het kan en voelt zich op haar best als ze kan creëren en inspireren!
Natasja S
Door

Natasja S

op 07 Jan 2012

Wat erg.... Kilo's heb ik weggesmeerd.... In de veronderstelling dat ik gezond bezig was :(

Eva de Beijer
Door

Eva de Beijer

op 07 Jan 2012

Ha, ha Natasja! Geeft niets, het is (bijna) nooit te laat om je levensstijl aan te passen...

Pauline
Door

Pauline

op 08 Jan 2012

Jullie zijn goed bezig. Fijn dat jullie Foodwatch onder de aandacht brengen.

Gitje
Door

Gitje

op 10 Jan 2012

Goed om te weten, had geen idee dat je zo voor het lapje word gehouden. Voor mij geen Slankie meer.

Reactie plaatsen

Activeer al jouw SUPER POWERS for BODY 🍀 MIND 💞 SOUL 🌟

Ik geef je zelfvertrouwen om de juiste keuzes vanuit je hart te maken in een wereld in verandering. 

Gratis magazine voor jou!

Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten in je mailbox. Aanmelden is gratis en je kunt je elk moment weer afmelden.