arrow_drop_up arrow_drop_down
29 mei 2014 

Verlies overgewicht en word gezonder zonder tarwe en gluten

‘Minder met tarwe en gluten, verlies overgewicht en word gezonder’. Dit is de ondertitel van het boek ‘Wheat Belly’, geschreven door de Amerikaanse preventiecardioloog William Davis. Het boek verscheen in 2011, de Nederlandse versie ‘Broodbuik volgde twee jaar later. “Dit boek zal felle medestanders kennen en felle tegenstanders”, schrijft de vertaler in het voorwoord. En dat is niet zo verwonderlijk. Davis pleit in het boek namelijk voor een leven vrij van tarwe, terwijl dat in de westerse wereld een basisingrediënt is van talloze voedingsmiddelen. Waarvan een hele bekende: brood.

Over ‘Broodbuik’

Broodbuik is een vrij dik boek, maar leest relatief gemakkelijk weg. Wel gaat de schrijver diep in op het verklaren van de gezondheidsgevaren van tarwe. Hij staaft deze met veel voorbeelden van mensen die hij in zijn praktijk heeft gehad. De verschillende klachten van deze mensen zijn verminderd of verdwenen door het volgen van een tarwevrij dieet. “Zeg maar dag tegen tarwe en zeg maar dag tegen diabetes” is een veelzeggend kopje. Bijkomend voordeel: alle patiënten vielen flink wat kilo’s af.

Het boek geeft weinig achtergrondinformatie over de schrijver. Davis is een Amerikaanse preventiecardioloog, die zelf overgevoelig is voor tarwe. Dat is wat je grofweg over hem te weten komt. Hij schrijft regelmatig voor gezondheidssites en medische bladen. Zijn benadering is, los van de soms wat populaire toon, wetenschappelijk. Er is dan ook een lange lijst met bronvermeldingen opgenomen. Verder heeft de vertaler veel noten over de situatie in Nederland opgenomen, bijvoorbeeld de cijfers over overgewicht en diabetes in ons land.

Moderne tarwe

Davis richt zijn pijlen op de moderne vorm van tarwe van de laatste vijftig jaar. “Tarwerassen zijn gehybridiseerd, gekruist en hebben genoverdracht ondergaan om tarweplanten immuun te maken voor omgevingsinvloeden als droogte, of voor ziekten zoals schimmels. Maar bovenal zijn genetische veranderingen aangebracht om de opbrengst per hectare te verhogen.” Volgens Davis hebben de koolhydraten uit deze moderne tarwe een hogere glycemische index dan tafelsuiker. Daardoor schiet je bloedsuikerspiegel na het eten van brood omhoog, en heb je een kleine twee uur later alweer trek.

Oorzaak van de broodbuik

En dat is niet het enige. “Tarwe triggert een cyclus van verzadiging en honger die door insuline wordt aangedreven. (…) De extremen in bloedsuiker en insuline zijn verantwoordelijk voor de aanwas van vet, specifiek in de viscerale organen. Doordat het keer op keer plaatsvindt, stapelt het viscerale vet zich op en creëert zo een vette lever, twee vette nieren, een vette alvleesklier, vette dikke en dunne darmen, en natuurlijk de bekende zichtbare situatie: een broodbuik.” Zo verklaart hij het ontstaan van vet op de buik en rond de middel.

Verschillende ziektebeelden komen in het boek voorbij; zoals diabetes, te hoog cholesterol, coeliakie en glutenintolerantie, hartaandoeningen. Maar ook gaat Davis in op obesitas, het verouderingsproces en het effect van het eten van tarwe op je hersens en je huid. Het grootste gedeelte van het ‘Broodbuik‘ gaat hierover, maar in het laatste deel staan gelukkig ook enkele recepten en een lijst met toegestane voedingsmiddelen. Want de grote vraag die zich steeds al lezend aan je opdringt is natuurlijk: wat eet je dan wel?

Een tarwevrij menu

De schrijver raadt niet alleen aan tarwe te schrappen, maar om ook andere koolhydraten in je voeding te minderen. Deze moet je dan (uiteraard) vervangen door gezonde voedingsmiddelen, zoals avocado’s en olijven. Ook moet je rekening houden met ontwenningsverschijnselen. Hij beveelt veel groenten, wat fruit en rauwe noten aan, samen met ruime hoeveelheden gezonde olie, verantwoord vlees en eieren. Kaas mag bijkans onbeperkt, maar andere zuivelproducten in beperkte hoeveelheden.

En zoals bij ieder dieet is veel variatie belangrijk. Saai zijn de voorbeeldmenu’s dan ook niet, met bijvoorbeeld cheesecake als ontbijt. Ook zijn er speciale adviezen voor diabetici, vegetariërs en mensen met een gluten intolerantie. Tenslotte bevat het boek nog een lijst met producten die tarwe bevatten, waarvan sommige verrassend zijn, zoals de lijm van postzegels en het poederlaagje van kauwgom.

Voor wie meer tarwevrije inspiratie voor in de keuken wil, is er nog een andere uitgave: het ‘Broodbuik kookboek‘. Bovendien komt in augustus van dit jaar een nieuw kookboek uit: het ‘Broodbuik 30-minuten (of minder) kookboek‘.

Schrijf je in voor de Week zonder Tarwe

De Week zonder Tarwe is voor iedereen die meer wil weten over de voordelen van leven zonder tarwe en glutenvrij eten. Wil je weten wat tarwe kan doen met je lichaam, waarom niet iedereen even goed reageert op tarwe, waarom tarwe dik maakt, en wat lekkere en gezonde broodvervangers zijn? Of ben je op zoek naar lekkere tarwevrije recepten? Dan is de Week zonder Tarwe zeker iets voor jou! Schrijf je nu hier in.

Handtekening-Miss-Natural

Reactie plaatsen