Gratis magazine voor jou!
Miss Natural magazine inspireert en geeft praktische tips voor jouw natuurlijke levensstijl en groei!
Clean Start 21 dagen detox
detox-cursusDirect Toegang

Page content

article content

Brainfood: voor de ontwikkeling van je hersenen

Omdat mijn interesse bij zowel voeding als koken ligt, vond ik het heel leuk dat ik de gelegenheid kreeg om een nieuw kookboek uit te proberen voor Miss Natural. Het boek heet Brainfood, van avocado tot walnoot. Het is geschreven door Froukje Wattel. Nadat ze een herseninfarct heeft gehad, ging Froukje op zoek naar gezonde recepten. Het boek is voor iedereen bedoeld, maar zeker ook voor mensen die een CVA (beroerte) hebben gehad. Aan het boek hebben overigens ook niet de minste personen een bijdrage geleverd. Wat denk je van hersenonderzoeker Dick Swaab, psychiater René Kahn? En ook Rob Trop (NOS) en presentatrice Paula Udondek, beide ambassadeur van de Hersenstichting, werkten mee aan Brainfood.

Hoe belangrijk zijn je hersenen?

Je hersenen zijn een belangrijk orgaan in het menselijk lichaam. Ze sturen je lichaam aan. Maar ze zijn ook de computer van je lichaam: de hersenen verwerken alle informatie die tot ons komt, ze regelen je hartslag en ademhaling en ze zijn bovendien de regelaar van onze gevoelens. Er is al veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het verband tussen voeding en de hersenen. Niet altijd is even stellig een uitspraak te doen over het effect van voeding op de hersenen, maar soms ook wel. Dat voeding goed is voor je hersenen, krijg je ook al te horen vanaf het moment dat je zwanger bent. Goede bouwstoffen zijn nodig voor een goede ontwikkeling van de hersenen van een baby. Als er onvoldoende voedingsstoffen zijn kan dit de ontwikkeling van hersenen in de weg staan. Dit geldt voor zowel baby’s als volwassenen. Een volwassene merkt dit door een verminderde concentratie of minder vermogen om dingen te onthouden.

Wat is nu voor de hersenen?

Vetten zijn goed voor je hersenen. Ze zorgen er onder andere voor dat signalen goed doorgegeven kunnen worden. Met name de onverzadigde vetten zoals DHA en EPA (dit zijn de omega-3 vetzuren) zijn goed voor je. Deze vetten zitten met name in vette vis, zoals zalm of makreel. Uiteraard zijn vitamines en mineralen sowieso goed om te eten. Vooral de B-vitamines zijn van invloed op de zenuwcellen in ons lichaam. Als je dan weet dat je hersenen voor een groot deel uit zenuwcellen bestaat, snap je dat het eten van met name vitamine B1, B6 en foliumzuur (vitamine B11) en vitamine B12 goed is voor je. Deze vitamines vindt je voornamelijk in voedingsmiddelen als aardappelen, graanproducten, vlees en melkproducten (vitamine B1), aardappelen, bruin brood, banaan, vis, vlees en melk(producten) (vitamine B6), groenten (broccoli, spruitjes), bruin brood, vlees en eieren (foliumzuur) en eieren, melk(producten), vlees en vis (vitamine B12).

Wat moet je zoveel mogelijk vermijden?

Gelukkig passen gerechten die goed zijn voor je hersenen heel goed in een natuurlijke levensstijl. Zo moet je volgens Brainfood zoveel mogelijk de volgende producten vermijden: transvetten (dit zijn vetten die zitten in koekjes en ander snoepgoed, maar ook in chips en zoutjes), chocolade en melkproducten. Verminder verder zoveel mogelijk de inname van zout. Kies liever voor mineraalzout in plaats van zeezout. Daarnaast kun je het beste koffie en alcohol met mate gebruiken.

Brainfood, van avocado tot walnoot

In het boek Brainfood staan tal van overheerlijke recepten met de gezonde voedingsstoffen die goed zijn voor je hersenen. Het boek is ingedeeld in verschillende hoofdstukken die steeds een voedingsmoment beslaan, bijvoorbeeld ontbijt of lunch, maar ook sauzen en smeersels, vis en desserts komen aan bod. Verder staan er tussendoor handige tips en weetjes in over voeding en je hersenen. Van de personen die ik in het begin van dit artikel noemde staan er ook favoriete recepten in het boek. En ook van bijvoorbeeld het hoofd voorlichting van Hersenstichting of Janneke Vreugdenhill (schrijft voor NRC Next). Uiteraard heb ik een aantal recepten uitgeprobeerd. Enkele voorbeelden:

  • Zalm met knoflook en spinazie: echt heerlijk, vooral als je gek bent op verse knoflook
  • Broccoli stamppot met zalmfilet: als stamppotliefhebber vind ik dit een lekker alternatief
  • Homemade lijnzaadcrackers: in het boek wordt geadviseerd om ze te besmeren met een van de smeersels uit het boek. Ik at ze ‘kaal’ en ook dat is echt heerlijk. En wat heel fijn is: het vult behoorlijk als tussendoortje.

Ik moet zeggen dat ze allemaal heerlijk smaakten. Er staan nog zeer veel leuke recepten in, die ik zeker ga uitproberen. Ook staan er overigens wat – voor mij – meer bekende recepten zoals een ontbijt van havermout en fruit, heerlijke smoothies, pastasalades…

Maak kans op het boek!

Wil je ook de recepten uit Brainfood, van avocado tot walnoot uitproberen? Dat komt mooi uit, want Miss Natural mag vijf exemplaren weggeven! Jij maakt kans door onder dit artikel te reageren en antwoord te geven op de vraag:

Wat is jouw favoriete brainfood en waarom?

Let op! Alleen Miss Natural leden maken kans. Je kunt hier gratis lid worden.

De vijf winnaars zijn geworden:

Chantal, Janneke, Jasmijn B, Anita H. en Nienke. Gefeliciteerd! Graag jullie adresgegevens sturen via het contactformulier van Miss Natural.

Deel jouw mening

Comment Section

52 reacties op “Brainfood: voor de ontwikkeling van je hersenen


Door Van Dyck Monique op 17 februari 2013

Mijn favoriete brainfoods zijn mijn warme havermout ’s morgens met daarin allerlei lekkers en gezond (vanalles nootachtig zoals walnoten, cranberry, goji bessen, rozijnen, chia zaad, lijnzaad, blauwe bessen, mango, enz… en mijn net ontdekte alternatieve Bircher muesli gemaakt, ik zou het de koude versie van havermout heten. Beiden SUPERGEZOND en SUPERLEKKER!


Door Sannely op 10 februari 2013

Walnoten, lekker gezond.


Door Alina S. op 6 februari 2013

wat een geweldig goed boek! Nou, mijn brainfood is voor mij als student echt een handje biologische studentenhaver door een bord havermoutpap! (heet niet voor niets mijn studenten-haver-pap :p) dit geeft echt zo veel energie en concentratie en een heel goed gevoel. Het is op dit moment in mijn gevecht met eten (hard vechten tegen mijn eetstoornis) ook 1 van de maaltijden die ik eigenlijk zonder angst en eindelijk met plezier kan eten! ^^


Door Sietske op 6 februari 2013

Mijn favo brainfood? Dat is absoluut avocado. Vroeger verafschuwde ik het, nu vind ik het delicieus. Ik eet het graag bij het warme eten of op een sandwich. Yummie.
Wie weet leert dit boek mij de walnooit waarderen.


Door Janneke op 6 februari 2013

Mijn favoriete brainfood is walnoot (met wel een klein stukje pure chocola). Geweldige combi!


Door gonnie op 6 februari 2013

Ik ben dol op walnoten en eet ze bijna dagelijks ze zijn niet alleen goed voor de hersenen maar ze lijken er ook op althans dat is mijn mening.


Door Nellie op 5 februari 2013

als praktijkverpleegkundige probeer ik mensen op weg te helpen met een gezonde leefstijl voordat medicatie nodig is. Het “natuurlijke” eten is iets wat mij met name de laatste tijd steeds meer interesseert maar waar ik nog niet veel van af weet. Ik leen regelmatig boeken uit aan mensen die daarin geïnteresseerd zijn en dit zou een interessante en welkome aanvulling zijn!


Door Mayke op 5 februari 2013

Mijn Favoriete ‘brainfood’ is mijn zelfgemaakte raw chocolattaartje, deze maak ik van noten, dadels (bodem) avocado, cacao and ~a little magic~ garneren met granaatappelpitjes et voila ~SUPER BRAINFOOD~ dit is zooo lekker!! daarnaast ook nog eens super gezond en geeft je een echte energieboost, een cadeautje voor mezelf of om te geven, ik word er al blij van als ik er aan denk 🙂


Door Marije op 5 februari 2013

Mijn favoriet is een heerlijke zelfgemaakte zalmspread (gerookte zalm met hüttenkäse en kwark, sap en schil van een citroen, peper en zout) op een stukje Fins wortel-linzen-brood. Ik zou dit boek graag winnen voor mijn lieve collega, die twee weken geleden een herseninfarct heeft gehad.


Door Petra Feijer op 5 februari 2013

Mijn favoriete brainfood is heerlijk kanpperend geroosterd witbrood met becel en thijmhoning, en een glas halvolle melk


Door Cecile op 5 februari 2013

ik heb 2 favoriete brainfood ontbijtjes:
de appeltaarthavermoutpap met amandelmelk, havermout, appel, chiazaadjes, gojibessen, blueberries, cranberries, walnoten en amandelen (gemalen), beetje kaneel erop, hmmmm heerlijk ontbijtje.
en het 2e ontbijt is een groene smoothie, wissel nog weleens maar mijn favoriet is verse jus d’orange, banaan en avocado.


Door Barbara op 5 februari 2013

mijn favoriete brainfood is verse zalm, die ik elke week voor mijn gezin zeker 2x op tafel zet.
Het resultaat mag er zijn, het leren gaat als een trein en door mijn kids wordt op school nu goed opgelet.
Zelf ben ik door zalm op het menu intussen ook heel leergierig,
en naar dit boek Brainfood dan ook zéér nieuwsgierig.
Graag wil ik met nieuwe recepten kennis maken, met nog meer powerfood in verrassende creatieve gerechten en smaken.
Ik hoop dan ook dat ik dit prachtige interessante boek win, voor nóg meer Power voor mijn gezin!


Door Sandra Wijkhuisen op 5 februari 2013

My favourite brain food is almost “everything”. Weet je zolang je niet met de juiste intentie je eten klaar maakt heeft al dat ‘gezonde’ eten geen zin. Natuurlijk koop ik ook zoveel mogelijk biologisch voedsel, eet ik geen suiker en vermijdt witte bloem producten, bak in gezonde olie etc. Maar elk lichaam met zijn eigen unieke cellen is anders, dus zal ik andere producten nodig hebben voor mijn lichaam dan iemand anders. Ik overgeven van alleen de lucht al van melk en pap, dus dat drink/eet ik al vanaf mijn jeugd niet meer. En melk is voor baby’s 🙂 Tevens gebruik ik al jaren biologische huidverzorgingsproducten uit Frankrijk, dat is voor mij ook brainfood. Je moet je lekker voelen, eten, drinken en leven met de juiste intentie. Stop daar liefde in 🙂 En sex is ook brainfood voor een gezond leven volgens de Chinese Gezondheidskunde 🙂


Door Alberthe op 5 februari 2013

Leuk boek!
Een van mijn grote favorieten is walnoot. Ik heb een paar prachtige bomen hier in de tuin staan, dus geen voedselkilometers… Extra slim dus 🙂


Door Nienke op 5 februari 2013

Helaas zit ik momenteel thuis doordat ik erg perfectionistisch ben en dit ook binnen mijn werk tegen ben gekomen. Ik probeer nu hard te werken aan het verbeteren van mijn gedachtenpatronen (onder andere met therapie). Dit blijkt best lastig te zijn, aangezien ik al heel lang streng ben voor mezelf, vaak zelfs zonder dat ik het op dat moment door heb.

Om mezelf te helpen in dit proces probeer ik zo gezond mogelijk te eten en ik heb gemerkt dat omega-3 capsules me erg helpen bij het verminderen van het piekeren.

Verder eet ik iedere morgen eerst een appel om een frisse start te maken en daarna een ontbijtje van soya-yoghurt met gebroken lijnzaad, sesamzaad, tarwezemelen, 4-korenvlokken, speltvlokken en kokos.

Ik zou dolgraag nog meer gezonde voedingstips willen hebben om me weer blij en gezond te kunnen voelen.


Door Annelieke op 5 februari 2013

Olijfolie en knoflook.
Olijfolie doordat het enorm veelzijdig is bij het koken en extra vergine olijfolie ruikt ook nog eens super lekker.
Knoflook mag van mij wel door elk gerecht heen. Ik vind dat het gerechten een extra dimensie geeft. Een tomatensaus is voor mij ook alleen een goede tomatensaus als er flink wat knoflook in zit.


Door Miriam op 4 februari 2013

walnoten, die lijken zelfs op hersenen


Door Martine de Boer op 4 februari 2013

Wat is jouw favoriete brainfood en waarom?

Dat weet ik dus nog niet, daar heb ik dat boek voor nodig! 😉

Ik weet wel wat mijn favorieten non-brain food is…PIZZA!

Kort om, ik ben rijp voor dit boek 🙂


Door Josien Hillebrands op 4 februari 2013

Avocado,echt wel!!!
Heerlijk vindt ik ze!

En bij het eten van een avocado droom ik altijd even weg naar mijn heerlijke Peru….de avocado’s zijn daar vele malen lekkerder,kwalitatief beter.
Iedere morgen hadden we ze bij het ontbijt…zonnetje erbij…..zucht…..ik verlang er zo naar!
Nu eerst maar weer een avocado hier in het regenachtige Groningen


Door Angeline op 4 februari 2013

Ik ben dol op granaatappel en dit blijkt ook nog eens goed te zijn voor je brain.Daarnaast eet ik ook elke dag een handje noten en elke week een stukje zalm of een haring.Daarom heb ik denk ik ook zoveel” gezond ” verstand.!


Door Anja op 4 februari 2013

Mijn favoriete brainfood… dat is nog best moeilijk kiezen! Walnoten. Of toch bosbessen? Avocado… Nee, een lekker stukje vette vis! Denk ik. Ik vins zovéél lekker! En als kookgek die graag zo gezond mogelijk eet i.v.m. diabetes is zo’n kookboek meer dan welkom in mijn verzameling natuurlijk! 🙂


Door Danielle op 4 februari 2013

Van dit soort (kook)boeken wordt je toch blij? Leuk!!
Mijn favoriete brainfood is gerookte zalm. Er zijn zoveel heerlijke manieren om het te bereiden of te verwerken. Ik heb het leren eten (voor mijn gezondheid), had nooit gedacht dat vis zo lekker kan zijn!


Door Lisa Baart op 4 februari 2013

Mijn favoriete brainfood is een muesli ontbijtje. Biologische muesli gemengd met chiazaden (even weken), gebroken lijnzaad, gojibessen en cranberries. Als ik geen zin heb in muesli dan gooi ik dezelfde ingrediënten samen met een avocado en een banaan door de blender.


Door Leonie Verwoolde op 4 februari 2013

Mijn favoriete brainfood is toch wel een schaaltje fruit ’s ochtends vroeg. Kiwi, sinaasappel en een appel. Hierop kan ik de hele ochtend door.


Door Nina op 4 februari 2013

Voor mij een heerlijk makreeltje! Het liefst zelf gevangen op de Noordzee! Zo vers mogelijk, jammie, jammie!


Door Anita H. op 4 februari 2013

Mijn favoriete brainfood is (ook) de walnoot. Op aanraden van mijn natuurarts consumeer ik die vrijwel dagelijks. De gepelde variant (uit het buitenland) verwerk ik gemalen in het ontbijt (“budwigpapje”). Om zo te eten neem ik liever de Nederlands walnoot, die ik op het laatste moment pas open. Die is toch een stuk smakelijker.


Door Layla Pansier op 19 februari 2013

Gefeliciteerd Anita, je hebt het boek gewonnen. 🙂 Stuur je nog wel even een berichtje met je adres?


Door Liesbeth op 30 januari 2013

Avocado staat ook bij mij bovenaan. Op brood, op een tosti, door de stamppot voor het smeuïge. Fruit- en groentesap ook dagelijks (met een teen knoflook pour moi) en regelmatig een scheut lijnzaadolie of chiazaadjes. Stukje vis, salades met verse kruiden, noten en (kiem)zaden: héérlijk met olijfolie, draaipeper, citroensap en Keltisch zeezout. Ben reuze benieuwd naar de recepten in het boek. Een vriendin van me heeft MS, wat ook iets in/met (?) de hersenen doet, dus hopelijk kan zij er ook iets mee.


Door Linda op 30 januari 2013

Mijn favoriete brainfood is rozemarijn, het is heerlijk in vele gerechten en kan het geheugen verbeteren en door de carnosolzuur die het bevat kan het de hersenen beschermen tegen vrije radicalen. Het is goed voor je concentratievermogen en heeft een positieve uitwerking bij geestelijke uitputting! Wat wil je nog meer!? Nu ben ik zelf student en ook nog eens gek op kruiden, waardoor dit voor mij een super brainfood is:-)


Door Annemiek van Meurs op 30 januari 2013

Mijn favoriete brainfood is de ‘Avocada’. Heerlijk en veelzijdig.


Door Diana op 29 januari 2013

De walnoten zijn absoluut toppers! Smaakt elk moment van de dag wat mij betreft!
Jammergenoeg hebben de gezonde keuzes nog niet tot de lichamelijke en geestelijke fitheid geleid die ik had gehoopt. Misschien is dit boek weer een stap in de goede richting?!


Door Esther op 29 januari 2013

Walnoot, omdat ie zo lekker multifunctioneel is: ’s ochtends in mijn havermout, ‘ s middags door mijn salade, en ’s avonds als snack! En als je de walnoot netjes opent zodat er 2 helften ontstaan, ziet de binnenkant er als hersenen uit!


Door nathalie op 29 januari 2013

Zeker weten Avocado omdat ze zoveel gezonde vetten bevatten voor je hersenen! en ik ze heerlijk vind.
Ben heel erg benieuwd naar dat boek, lijkt mij heel erg interessant.


Door Soumaya op 28 januari 2013

Walnoten definitief! Ook door de gelijkenis met de vorm van ‘hersenen’. 🙂

Creatieve recepten met walnoten heb ik niet, dus een dergelijke boek is meer dan welkom!


Door Yvette op 28 januari 2013

Klinkt als een heel leuk boek!
Mijn brainfood is chiazaad. Het kan overal doorheen: door je smoothie, door een salade, door yoghurt of gewoon mengen met wat water.
Het bevat veel omega 3 en andere gezonde voedingsstoffen/vitamines.
Niet alleen goed voor je hersenen, maar eigenlijk voor heel je lichaam! Het is niet voor niets een superfood 🙂


Door Alina op 28 januari 2013

wat een geweldig goed boek! Nou, mijn brainfood is voor mij als student echt een handje biologische studentenhaver door een bord havermoutpap! (heet niet voor niets mijn studenten-haver-pap :p) dit geeft echt zo veel energie en concentratie en een heel goed gevoel. Het is op dit moment in mijn gevecht met eten ook 1 van de maaltijden die ik eigenlijk zonder angst en eindelijk met plezier kan eten! ^^


Door liza op 28 januari 2013

Vergeten de vraag te beantwoorden……

Mijn favoriete zijn paranoten,blauwe bessen en zo af en toe een groene smoothie.


Door liza op 28 januari 2013

Dit boek zou wel heel goed in ons gezin passen.

Met name voor mijn 2 dochters met ADD.


Door Marianne Elfrink op 28 januari 2013

Mijn favoriete brainfood is toch wel de avocado. Heerlijk verwerkt in een smoothie met banaan, kokosmelk en cacao! Of zo met een beetje keltisch zeezout. 🙂 Ook ik zou het boek graag willen winnen, lijkt me heel interessant!!


Door Gwendolyn op 28 januari 2013

Mijn favo brainfood is Avocado en walnoten enne waarom? Geen idee ik vind t gwoon lekker 😉


Door mandy molenaar op 28 januari 2013

Ik heb op het moment te kampen met een burn-out en ik ben al niet zo creatief met eten en wil heel graag weer gezonder worden dus jullie zouden mij heel blij maken met het boek


Door mandy molenaar op 29 januari 2013

En ik vergeet dus het antwoord te geven op de vraag maar ik denk goijibessen en chiazaadjes die ik door de havermoutpap doe! en ginseng(thee)


Door Jasmijn Bock op 28 januari 2013

Wat een leuk boek! Ik zou hem graag zelf willen hebben zo interessant allemaal maar de broer van mijn beste vriendin heeft pas een beroerte gehad. Ik zou hem graag aan hem kado willen geven. Want hoop dat die snel weer beter word. Helmaal de oude zal moeilijk zijn maar misschien door dit boek al zeker op de goede weg te komen.

Mijn favoriete brainfood is een goede vetten broodje van zuurdesumspeltbrood met gerookte zalm en een avocado en wat peper. Dat eet ik zeker 1x per week. En kan je mij ’s nachts voor wakker maken ;-).


Door Iris op 28 januari 2013

De avocado is ook in ons huis erg geliefd, maar waar ik mezelf EN mijn kinderen heel blij mee maak, is sushi/sashimi. Altijd extra fijn, als er iets gezonds zonder zeuren in gaat….


Door Janneke op 28 januari 2013

Bosbessen zijn mijn favoriet!! Heerlijk door de havermout. Super om je dag mee te beginnen.

In bosbessen zitten flavonoïden. Uit recent onderzoek is gebleken dat die een gunstig effect kunnen hebben op het geheugen, het leervermogen en de cognitieve functies in het algemeen, zoals het logisch redeneren, beslissingen nemen, woorden te begrijpen en met getallen te werken.


Door Anouk op 28 januari 2013

Ik ben sinds kort begonnen met echt gezond te eten en zou het boek graag willen lezen om juist allerlei ideeën op te doen en er van te leren! Maar als ik het zo lees eet ik nu wel al vrij veel brainfood want ik ben gek op avocado, broccoli en zalm! Ook snoep ik graag een paar walnootjes weg 😉


Door Annekepan op 28 januari 2013

Onze favoriete brainfood is avocado, al lang betaalbaar. Er ligt er altijd wel één in de koelkast. Laat zich altijd perfect combineren in slaatjes, zoet of hartig. Heel lekker met kip of met noten. Wij druppen er steeds wat citroen op. Smelt heerlijk in de mond. Kan je ook tot moes prepareren, dus als broodbeleg of guacamole, superveelzijdig dus. En is blijkbaar een bom aan vitamine C, B6, ijzer en magnesium, en onverzadigde vetten. Licht verteerbaar. Aanrader!


Door naziha op 28 januari 2013

Hoi
Voor mij ook walnoot, ultiem middeltje om mij te kunnen concentreren!


Door Loes Hartman op 28 januari 2013

Mijn favoriete brainfood is echt met stip…avocado!!
Dit is zo veelzijdig, je kan er alle kanten mee op, hartig en zoet. Bij een maaltijd of lekker tussendoor uit het vuistje met wat kruiden of heerlijk met kiwi, banaan en raw cacaonibs!! Mmmmmm….
En de vrucht is gezond!! Wat wil je nog meer??

Het boek lijkt mij geweldig, dus ik doe graag mee met de winactie..


Door Chantal op 28 januari 2013

Dit boek lijkt me echt super! Ik zou het heel graag willen lezen.

Mijn favoriete brainfood? Ik ben gek op avocado’s en noten. Ik merk toch wel de voordelen sinds ik meer gezonde vetten eet! Niet alleen vult het erg goed, maar ik merk ook dat mijn concentratie is verbeterd, en ik ben minder vergeetachtig!

Elke week maak ik verse guacamole (3 avocado’s, 1 tomaat, 2 tenen knoflook, een sjalotje, limoensap, chilipoeder, peper en zeezout). Heerlijk! Ik eet er ongeveer 2 of 3 dagen van.

Eens in de zoveel tijd maak ik mijn favoriete taart: Walnoot-dadeltaart rauw en vegan. De bodem is gemaakt van dadels, walnoot, kaneel en vanille. De vulling is gemaakt van dadels, walnoot, banaan, kaneel, agavesiroop en vanille. Heel simpel, en waanzinng lekker!

Daarnaast gaat een handje noten er ook altijd wel in.
Ik eet alleen niet zoveel vis. Er staan ongetwijfeld leuke recepten met vis in dit boek beschreven!


Door Anne op 28 januari 2013

Stamppot is wel favoriet bij mij. Niet alle, maar wortel en spruitjesstamppot heerlijk 🙂


Door Marit op 28 januari 2013

Wat een superboek! Mijn favoriete brainfood is de walnoot! Lekker, en sinds ik heb gelezen dat een handje per dag Alzheimer helpt voorkomen vind ik ze nog lekkerder. Ook erg grappig dat de walnoot op hersens lijkt….kan geen toeval zijn;-)

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

GRATIS MAGAZINE t.w.v. €4,95
Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten gratis in je mailbox.
Je blijft op de hoogte en kunt je elk moment weer afmelden!