Gratis workshop 'Lente Detox'
Toegang

Page content

Wat is een dieet volgens jou?

Ik heb in mijn leven nog nooit een afvaldieet gevolgd. En calorieën tellen lijkt mij een erg saaie activiteit!

Als je het woord dieet laat vallen dan heeft dit meestal de associatie met afvallen! Daarnaast wordt meestal gedacht aan een tijdelijke periode van afzien waarin voornamelijk 'de lekkere' voedingsmiddelen (cola, snoep en chips) worden uitgesloten. In deze korte periode gebruikt men dan weinig calorieën en gaat deze dan vaak ook tellen. Maar wat is nu eigenlijk een dieet en heeft diëten wel zin of kun je je tijd beter besteden?

Wat is een dieet?

In de Van Dale wordt dieet als volgt omschreven;

Di·eet (o; meervoud: diëten) leefregel wat eten en drinken betreft, bv. op medische gronden of om af te vallen.

Ergens anders lees ik weer dit;

Diëten: Leefregel met betrekking tot het gebruik van spijs en drank, voorgeschreven voedingswijze; sociografie door natuurlijke omstandigheden geconditioneerde voedingswijze.

Dieet: Aanpassing in het eet- en voedingspatroon.

Dieet: Voeding die om medische redenen aan specifieke eisen moet voldoen ten behoeve van een individu.

Dieet: Voeding die om medische redenen afwijkt van de normale voeding

Het jojo effect

Het woord dieet is afgeleid van het Griekse woord diatia, hetgeen zoveel betekent als "leefregel". Nergens staat dat een dieet tijdelijk is terwijl de meeste mensen een dieet niet lang volhouden en weer terugvallen in hun oude eetpatroon en meestal met het gevolg dat zij ook weer aankomen (jojo effect)! Terwijl de meeste mensen toch echt veel liever een blijvende positieve verandering in hun gewicht (en dus levensstijl) zouden willen.

Dit werkt totaal niet (of alleen tijdelijk);

  1. Calorieën tellen
  2. Maaltijdvervangers en shakes
  3. Compensatiegedrag
  4. Belonen met eten
  5. Strenge diëten

Luister naar wat je lichaam nodig heeft

Ik denk dat een van de belangrijkste dingen die je kunt doen is te leren luisteren naar wat je lichaam nodig heeft en zelf je kennis over voeding te vergroten. Lees niet alleen over voeding, maar lees ook je voeding! Stop niet zomaar alles in je mond, maar lees wat er aan ingrediënten ingestopt zijn.

Hoe ik dat doe? Nou... ik hou van echt en vers eten, heb kennis van alle ingrediënten op voorverpakte producten en weet dus wat ik koop en vervolgens in mijn mond stop. Boodschappen doen duurt iets langer, maar het lezen van etiketten is nu een automatisme. Daarnaast eet ik bij voorkeur biologisch, zonder suiker en e-nummers en eet ik weinig vlees. Ik heb mijn voedingsrichtlijnen even voor je op een rij gezet.

De 10 Miss Natural voedingsrichtlijnen

  1. Koop bij voorkeur biologisch
  2. Zonder geraffineerde suiker en E-nummers
  3. Eet uit het seizoen en de streek
  4. Onbewerkt en puur
  5. Varieer dagelijks met voeding
  6. Lees alle etiketten
  7. Gebruik de 80/20 regel
  8. Vul aan met voedingssupplementen
  9. Laat je niet misleiden door gezondheidsclaims
  10. Geniet van alles wat je eet!

Een goede basis met de 80/20 regel

Nu denk je zeker dat mijn leven heel saai is en dat ik niets lekkers eet. Nou, ik ben zeker geen Miss Perfect! 80% van wat ik eet is vers, bij voorkeur biologisch en zonder foute e-nummers en suiker. Eigenlijk al het eten dat ik zelf in huis haal. 20% van de tijd doe ik niet moeilijk als ik uit eten ga, bij vrienden eet of op een feestje ben. Natuurlijk kies ik dan wel bewust!

Tevens kun je de 80/20 regel gebruiken over de 7 dagen van de week. Als je bijvoorbeeld op zondag je even lekker laat gaan met eten en drinken, dan kan je lichaam dit veel beter verwerken dan dat je elke dag rommel naar binnen laat komen.

Gezondheidslabels en keurmerken

Verder laat ik mij niet misleiden door gezondheidslabels of marketingkreten op verpakkingen. Door het enorme aanbod aan wat je tegenwoordig allemaal kan eten, bestaat namelijk de kans dat je denkt dat je gezond eet. Er zijn zoveel keurmerken, labels en populaire termen die voedingsmiddelenleveranciers gebruiken om hun producten aan te prijzen dat het niet gek is dat je soms in de war raakt over wat nu wel en niet gezond is. Je kunt er bijna vanuit gaan dat als er op een product 'gezond' staat je dit juist beter niet kunt eten, ha, ha!

10 Populaire marketingkreten op verpakkingen

  1. 0% Vet en minder vet
  2. Light en slank
  3. Mager en halfvol
  4. Suikervrij en ongezoet
  5. Natuurlijk en natural
  6. Puur, eerlijk en groen
  7. Omega 3 en omega 6
  8. Extra calcium, vitamine C, etc.
  9. Vers en fris
  10. Vernieuwd en nieuw

Mogelijke bijwerkingen nu ook op voedingsmiddelen

Dat zou toch eens een interessante kop zijn in de krant; Mogelijke bijwerkingen nu ook op voedingsmiddelen. Op verpakkingen en bijsluiters van geneesmiddelen is het gebruikelijk om te vermelden wat de mogelijke bijwerkingen zijn van het gebruik. De meeste mensen doen er goed aan om deze juist niet door te lezen, aangezien ze door het lezen er van alleen al de symptomen opwekken, maar dit terzijde.

Waarschuwen voor bijwerkingen voeding

Neem nu eens een kijkje in de supermarkt. Er zitten geen bijsluiters in de verpakking van Knorr, op het kuipje van Becel en in de wikkel van Mars. Tot recent stond er op een snoepreep niet eens de voedingswaarde. Allicht aangezien er geen voedingswaarde inzit zul je denken, maar het aantal calorieën ontbrak toen ook nog. Ooit na het eten van bepaalde voeding hoofdpijn gekregen, krampen in je buik, een lusteloos gevoel of totaal energieloos? Daar hadden ze je wel eens voor kunnen waarschuwen! Dan had je misschien wel 2 x nagedacht voordat je het in je winkelwagentje legde.

Welke voedingsrichtlijnen passen bij jou? Vertel het mij door een reactie achter te laten!

Handtekening-Miss-Natural

Gratis magazine t.w.v. €4,95

Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten gratis in je mailbox.

Wij hebben ook een hekel aan spam
groene-smoothie
Eva van Zeeland
Eva van Zeeland is de oprichter en eigenaar van Miss Natural Lifestyle. Eva heeft een passie voor alles omtrent de natuurlijke levensstijl en deed haar kennis op tijdens de opleiding orthomoleculaire geneeskunde en jarenlange ervaring in de fitness branche. Eva heeft in haar leven nog nooit een dieet gevolgd en calorieën tellen lijkt haar een erg saaie bezigheid! “Leer weer te luisteren naar wat je lichaam nodig heeft en vergroot zelf je kennis over voeding”. Eva is een gedreven ondernemer en moeder van de 6-jarige tweeling Bob & Lex en baby Indy.

Comment Section

13 reacties op “Wat is een dieet volgens jou?


Door hans kuijs op 21 oktober 2013

Eva... 'k ben het hartstikke met je eens. Twee maanden geleden werd ik geconfronteerd met een artikel in Margriet 32/13 over een Graves-patiënte welke dmv het oer-dieet is hersteld. Daar ik ook Gravespatiënt ben, heb ik alles wat ik kon vinden over dat dieet (=lifestyle) opgezocht en daardoor Jenaida van Wijk en jou gevonden en direct met oervoeding begonnen. Boeken aangeschaft Oerdis en Oergezond (je hebt er natuurlijk nog veel en veel meer). Als actieve sporter (al ben ik 65) heb ik veel op kunnen steken van Jenaida's sporttips en 'k ben nog niet uitgelezen over haar artikelen. Momentneel ben ik in een fase dat ik aan 't ontgiften (sapvasten) ben voor plm 3 dagen om eventueel mogelijke schimmels uit mijn darmstelsel tegen te gaan en ben nu gestopt met medicijnen. Nu wil (en ga ik) mij na het vasten 100% bezig houden met oervoeding. Die 20% komt er niet in voor mij. Als het helemaal goed zou komen met mijn immuunsysteem, misschien dat ik ooit nog eens denk aan 90/10%.
Waarom... die oer-lifestyle wil je niet zo maar teniet doen, althans voorlopig niet. Ooit in 't verleden heb ik eens een nul-dieet gedaan. Maar zoals je weet diëten helpen niet. Hoogstens kun je zeggen "Die eet en die niet"! Groet van Hans.


Door Lainey op 22 juli 2016

Sm-kdacab what I was looking for-ty!


Door http://www./ op 24 oktober 2016

No worries! I’m still updating old posts from my move from Blogger to WordPress last year, so you might see some old ones from me, too. Anna´s last post ..




Door insurance plans agency op 9 maart 2017

He’s. jeg er en pige pÃ¥ 17, hvis stofskifte er i udu efter brug af p piller.. Nu tager jeg pÃ¥ af ingen ting.. Jeg vil høre hvad jeg skal spiser til morgen, frokost og aftensmad.. Og mÃ¥ man spise nogle snacks?? Hvad mÃ¥ man ikke spise? Mvh julie





Door Nellij op 13 september 2014

Heel fijn de verschillende ideeen te krijgen .
Wij eten eigenlijk nooit uit pakjes, flessen of doosjes.
Altijd verse groenten of zelf gekookt.
Vlees bij de slager ,evenals ham en worst (ongesneden)
Maar dit keer werd ik wel bang met de vele E numers waar jullie het over hadden.
Ik kan geen e nummers vinden, wel namen die me onbekend voorkomen. Zouden dat de verstopte e nummers zijn (boter,kakao, koekjes, chocolade repen)???
Dank voor de workshop,


Door mariejose op 13 april 2016

Ik neem het boekje WAT ZIT R IN UW ETEN van Corinne Gouget mee in mijn tas. Lees het etiket en zoek het E nummer op bijv, 621 dat veel voorkomt in bijna alle voedingsmiddelen maar de neuronen in de hersenen aantast. Rood gemarkeerd en erg slecht. Corinne is recentelijk vermoord . Zoek op haar naam en lees het verslag.


Door Mirjam op 10 januari 2015

Leuk artikel, maar kan niet zeggen dat ik het geweldig eens ben met die 80/20 regel. Het lijkt me juist heel erg dubbel en tegenstrijdig, en haast onmogelijk voor veel mensen.


Door Marino op 3 november 2015

Bij de 10 populaire marketing kreten kan je tegenwoordig het woord "superfood" bijzetten, want tegenwoordig is dit ook een veel misbruikt woord om alles te bestempelen als superfood.

Plaats een reactie Annuleren


*