Aan tafel met Unilever over Becel margarine en slechte vetten

Eind augustus ontving ik een uitnodiging van Unilever om met ze in gesprek te gaan. “Wij lezen regelmatig op je website met interesse je berichten over voeding in de volle breedte en hierin herkennen we je passie voor voeding en leefstijl. Wij willen je daarom graag uitnodigen op de Nassaukade in Rotterdam om van gedachten te wisselen over voeding, eens te komen kijken in onze margarinefabriek en zelf margarine te maken”. Ik stond nu niet direct te springen om margarine te gaan maken, maar aan tafel met Unilever om te praten over voeding is natuurlijk altijd interessant!

De rol van goede en slechte vetten

Naast mijzelf waren nog 6 andere professionals (Ay Lin Kho, Dick Veerman, Liesbeth Oerlemans, Rob van Berkel, Robert Hoenselaar en Samantha Jordaans) uitgenodigd om tijdens een kleinschalige en interactieve bijeenkomst op een open manier met elkaar in gesprek te gaan over o.a. gezonde voeding, de rol van goede en slechte vetten, ontwikkelingen in de voedingsmiddelenindustrie en food-trends. Naast een centrale sessie was maandag 29 september ook een speeddate met een aantal experts van Unilever, elk vanuit een andere discipline.

Miss Natural leden over Becel margarine

Voorafgaand aan mijn bezoek vroeg ik jullie nog wat ik op tafel moest gooien. Dit waren jullie reacties;

  • Graag e-nummer vrij.
  • Geen troep meer in ons voedsel.
  • Ophouden met mensen voorspiegelen dat ze rommel kunnen eten en dan met Becel het cholesterolgehalte verlagen. Misschien verlaagt dat cholesterolgehalte wel (als het al waar is), maar je mist belangrijke vezels en voedingsstoffen.
  • Verborgen suikers laten verdwijnen.
  • Back to basic!
  • De gezondheid van consumenten in acht nemen en boven de winst stellen. Dat zou nog eens vernieuwend zijn.
  • Ze willen vast geld verdienen dus tja. Roomboter van gras gevoerde koeien promoten, uiteraard biologisch dus pesticide en antibioticavrij en alle andere Becel e.d. uit schappen als je dat voor elkaar krijgt.
  • Jeetje Unilever pittige tegenpartij succes ik hoop dat je er iets mee bereik
  • Weg met de plastic margarine. Wanneer ze het buiten neerzetten en de vogels het niet links laten liggen…Is het pas goed!
  • Misschien hoe zij verklaren dat de curven hart en vaataandoeningen gelijk is gestegen met de verkoopcijfers van Becel?
  • Graag duidelijke ingrediëntenlijsten op de producten.
  • Waarom ze zoveel omega 6 in hun producten stoppen.
  • Geen plastic fantastic!
  • De tijd is rijp om weer eerlijk voedsel te gaan produceren. Unilever moet mee met deze nieuwe beweging in de maatschappij. Ik wil alleen maar dat ik gezond ouder word.
  • De ratten wilden het ook al niet.
  • Boter zonder troep, gluten, melk, soja, suiker, teveel omega MAAR wel met een goede smaak!! Want dat is nu net wat ik mis.
  • Veel succes, het zal niet makkelijk zijn hen te overtuigen.
  • Veel succes bij Unilever. Kijken of het marketing taboe doorbroken kan worden
  • Dat ze ophouden met vet aan overvloedig cholesterol en daarmee aan aderverkalking te linken. In reguliere onderzoeken is ook al bekend dat het niet gaat om cholesterol maar om calcium. Liefst zou ik die hele claim eraf zien. Zal wel teveel gevraagd zijn.
  • Trouwens, super dat je weer mag kletsen. En awesome dat je ook altijd vraagt om wat wij willen weten/vertellen etc.
  • Dat Becel niet natuurlijk is en ons lichaam daar niet op gebouwd is… maar ja .. geld regeert …
  • Unilever, my goodness, kan me aardig wat vragen bedenken!! Pff, waar te beginnen? Maar betreft dat cholesterolverhaal is een mooie en hele milde start lijkt me bij dit concern.
  • Becel kokosboter? Haha. Denk niet dat ze iets gaan veranderen. Maar wel top dat je daar zit.
  • Becel pro activ. Dat begrijp ik echt niet: het wordt in de markt gezet als “goed voor het cholesterol” tegen de hoofdprijs, maar met alle troep die er in zit doe je je lichaam er geen plezier mee – laat staan dat het goed is voor het cholesterol. Kunnen ze niet aan betere voorlichting doen?
  • Zeg maar dat we het Becel stadia al lang voorbij zijn. Ook hun commerciële trukendoos blijkt langzaam maar zeker uitgewerkt. Daarom willen ze nu wel met mensen praten die wel verstand van echte voeding hebben.
  • Kan Becel niet een echte dicht bij de natuur boter maken? Dan gaan ze met hun tijd mee (voorloper) of moeten we 100% roomboter bij de boer blijven halen. De komende generaties gaan echt anders eten. Door kennismaatschappij slikken we niks meer voor zoete koek.
  • Ik zou wel eens willen weten of ze al die rommel zelf ook eten…
  • Laat Becel eens met een goede biologische rauwmelkse roomboter zonder zout en andere toevoegingen komen. Hoewel ik eerst mijn wantrouwen tegen over Unilever, en Becel in het bijzonder, zal moeten overwinnen. Maar dan wil ik ze nog een kans geven.
  • Hmmm ja lekker, boerenroomboter. Ik wil niets anders meer. Nog goedkoper dan Becel ook..
  • Zou het niet beter zijn in de 2e kamer te gaan en eerst eens een discussie aan te gaan dat geen een leverancier meer misleidend MAG zijn en dat alle producten eerlijk moeten zijn i.p.v. commercieel. Onze zorgpremies worden steeds hoger, wij moeten op onze gezondheid letten en de overheid maar voorlichting geven. Als we gewoon weer terug gaan naar een groenteboer, bakker, slager en buurtsuper met simpele gezonde producten zonder overdaad.
  • Eerlijke informatie. Becel is troep. 10 % product en 90% marketing/misleiding. Hoe idioot is het om commercials te maken met cholesterol waarden onder de 6. Bangmakerij. Er zijn mensen die gezond oud worden met hogere levels. Houdt mensen niet dom. Informeer ze juist.
  • Becel “goed voor je hart”, Becel SLECHT voor je hart.
  • Laten we gaan voor een natuurlijk en (h)eerlijk product zonder allerlei kunstmatige toevoegingen. Laat boter echte boter zijn welke onze lichaam nodig heeft o.a. voor energie en verbranding. Is het niet vreemd dat door de komst van allerlei uitvindingen (producten) het met de gezondheid heden juist niet beter schijnt te gaan. Waarom is juist nu dan biologisch, puur en allerlei superfoods het juiste eten.
  • Begrijpelijk dat je ergens moet beginnen, op dit moment zul je ’t kiezelsteentje zijn dat hopelijk een hoop kringen veroorzaakt in het water. En de consument blijft koning als meer mensen bewust worden van wat ze precies kopen en eten. Is de volgende stap bewuste keuzes maken en de ongezonde producten laten staan. Uiteindelijk zullen producenten moeten veranderen met hun aanbod willen ze blijven bestaan. Dan zullen ze open staan voor advies over het veranderen van hun ingrediënten.

Waarom doet Unilever dit?

Ik geloof oprecht dat Unilever gesprekken aangaat om er achter te komen wat er speelt en leeft onder consumenten en professionals. Ze gaven ook aan dat alles dat er besproken werd openbaar gemaakt mocht worden en er kon zelfs gefotografeerd en getwitterd worden. Na een voorstelrondje gaf Fleur van Bruggen, de Communications Director Unilever, een algemene presentatie over Unilever. Welke merken er zijn, in hoeveel landen verkrijgbaar en de totale omvang van het bedrijf. Wat hun belangrijkste speerpunten zijn voor de komende jaren; Sustainable Living en hun nieuwe slogan; Kwaliteit van leven verbeteren. Daarna gaf Anniek Mauser, Sustainability Director Unilever Benelux, haar presentatie over duurzaamheid. Persoonlijk vond ik de presentaties niets toevoegen aan de gehele beoogde discussie en was het erg eenrichtingverkeer. Natuurlijk begrijp ik wel dat Unilever hun verhaal wil vertellen, maar ik heb er een hele middag van mijn kostbare tijd ingestoken en deze presentaties waren voor mij overbodig.

Ik at geen boter

Margarine is in 1927 op de markt gebracht als een aantrekkelijk en betaalbaar alternatief voor roomboter en sinds 1960 verkrijgbaar onder de naam Becel. Ik heb in mijn jeugd nooit boter op mijn brood gegeten, dat vond ik gewoon niet lekker. Thuis hadden we overigens altijd roomboter. De zelfgemaakte knoflookkruidenboter van mijn moeder at ik overigens wel graag! Pas op latere leeftijd ben ik ook roomboter gaan eten en sinds 2011 gebruik ik daarbij ook kokosolie. Olijfolie, lijnzaadolie en hennepzaadolie gebruik ik weer voor salades. Een echte affiniteit met margarine heb ik dan ook niet. Ken jij het verschil tussen boter en margarine? Wat veel mensen waarschijnlijk niet weten is dat beiden dezelfde hoeveelheid aan calorieën hebben. Omdat ik nooit boter op mijn brood smeerde heb ik mij hier in het verleden nooit echt in verdiept. Pas na de geboorte van mijn tweeling ben ik daar meer over gaan lezen omdat ze bij het consultatiebureau adviseerde om vetstoffen aan de voeding toe te dienen.

Boter heeft vele gezondheidsvoordelen

Boter heeft een iets hogere hoeveelheid verzadigd vet, namelijk 8 gram tegenover 5 gram voor margarine. Volgens een medische studie aan Harvard verhoogt het eten van margarine de kans op hartziekten bij vrouwen met 53% tegenover het eten van dezelfde hoeveelheid boter. Het eten van boter verhoogt de opname van vele andere voedingstoffen in voeding. Boter heeft vele gezondheidsvoordelen voor het lichaam, margarine heeft er maar enkele en dan nog alleen omdat ze extra zijn toegevoegd. Boter smaakt zoveel beter dan margarine en het kan de smaak van andere voedingstoffen verhogen. Nog een verschil. Boter bestaat al sinds eeuwen, terwijl margarine nog geen 100 jaar bestaat.

Bang gemaakt voor vet!

We zijn jarenlang bang gemaakt voor vet, maar we hebben vetten juist nodig, een dieet zonder vet is zelfs gevaarlijk. Al onze cellen hebben om optimaal te kunnen functioneren gezonde vetten nodig. Cholesterol wordt al jaren gezien als een gevaarlijke stof, maar wordt door de lever geproduceerd als de basisstof waar al onze hormonen uit gemaakt worden. De opvatting dat cholesterol stijgt door het eten van roomboter kun je langzamerhand wel vergeten. Inmiddels is bekend dat het eten van te veel koolhydraten juist zorgt voor een verhoogd cholesterolgehalte. Gezonde vetten vind je in vis, vlees, noten, olijven, avocado’s, roomboter en kokosolie.

Margarine merken van Unilever

Naast Becel zijn er nog heel veel ‘spreads’ van Unilever die zich allemaal met marketing richten op een andere doelgroep.

  • Blue Band
  • Bona
  • Becel (Light, Gold, Keuken)
  • Becel Pro-Activ
  • Zeeuws Meisje
  • Bertolli (met olijfolie en roomboter!)
  • Croma
  • LATTA
  • Linera

Misleidende marketing Becel Pro-Activ

Becel Pro-activ is een medicijn dat in de apotheek thuishoort, vindt foodwatch. Plantensterolen zijn niet gegarandeerd veilig: cholesterolverlaging moet je aan de dokter overlaten.
Unilever won in 2012 glansrijk het Gouden Windei, vanwege zijn misleidende claims op Becel Pro-activ. De voedselmultinational verkoopt Becel Pro-activ als cholesterolverlagende halvarine. Zo suggereert het bedrijf dat je zelf voor dokter kunt spelen. De werkzame stof, plantensterol, kan inderdaad het cholesterolgehalte verlagen. Toch staat de veiligheid ter discussie. De stof zou op langere termijn mogelijk juist aderverkalking of hart- en vaatziekten kunnen veroorzaken. Risico’s die Unilever nooit liet onderzoeken voordat het zijn dure Becel Pro-activ op de markt bracht. Lees hier meer over kritiek op Becel Pro-Activ >>>

Nieuw! Becel Kokosolie

Na de verschillende speeddates met Unilever professionals waaronder de Chef kok, Marketing Manager Becel, Nutrician & Health Manager en R&D manager (die overigens etiketten leest op suiker en hierdoor is afgevallen!) werd mij al heel snel duidelijk dat er geen Becel Roomboter of Becel Kokosolie op de markt gaat komen. Dit druist namelijk totaal tegen al hun overtuigingen, lees wetenschappelijke onderzoeken, in en dan zouden ze in feite moeten toegeven dat niet alle verzadigde vetten hetzelfde zijn. Unilever verschuild zich achter het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad en wil het braafste jongetje in de klas zijn. Ze hebben zelf invloed op deze instanties, ze zijn nota bene grondleggers van het Vinkje. Het is tijd dat Unilever echt verantwoordelijkheid gaat nemen voor onze gezondheid! Ze hebben prachtige plannen voor het milieu, maar zien daarbij het interne milieu van de mens over het hoofd. Wij willen geen producten meer die vol zitten met suiker, van samenstelling veranderd en met toegevoegde vitamines. Met Becel zijn ze zó blij met de wetenschappelijk statements die ze kunnen maken… haal alles er af is mijn advies. Wij willen transparantie, weten wat er wel in zit en niet wat er niet in zit.

Dalende verkoop van Becel margarine

Tot mijn verbazing hoor ik van een van de Unilever medewerkers dat er in Duitsland wel een product met roomboter van Unilever op de markt is. Citaat artikel januari 2014 op Bloomberg.com: Al 6 kwartalen achter elkaar daalt de verkoop van margarine bij Unilever. Er gaan al stemmen op van grote aandeelhouders om de margarine divisie maar te verkopen. In Duitsland wordt veel meer roomboter verkocht dan margarine. Margarine heeft steeds meer het image van goedkoop, kunstmatig en ongezond gekregen. Consumenten en (TV) koks hebben steeds meer een voorkeur voor puur natuur. Unilever heeft nu het roer omgegooid en roomboter toegevoegd aan één van de grootste merken broodsmeersel in Duitsland: Rama. Steeds meer onderzoek onderstreept dat roomboter veel gezonder is dan margarine. De verzadigd vet hypothese heeft geen stand gehouden. En: roomboter is lekkerder, ook verwerkt in de warme maaltijd. Boter past ook uitstekend in een dieet om af te vallen: suiker is de grote dikmaker.

Unilever dient zelf verantwoordelijkheid te nemen

De focus moeten liggen op het ontkrachten van alle misverstanden die er zijn rondom producten van Unilever, want die zijn er een heleboel en die worden ook allemaal in stand gehouden omdat ze zelfs op Facebook de communicatie (nog niet) aandurven gaan. Ik heb ze letterlijk het advies gegeven; zet de Facebook comments open, laat de stront binnenkomen en ga in gesprek met de consument. Communiceer open, eerlijk en transparant. Ontkracht desnoods (indien mogelijk) zelf alle misverstanden die er zijn en vertel hoe het volgens jullie wel zit.

Geef het goede voorbeeld!

Het is tijd dat Unilever opoffering gaat maken voor de consument met pijnlijke gevolgen voor zichzelf. Daar houden consumenten van en dan zullen ze je opnieuw kunnen toelaten. Er zijn namelijk consumenten die actief zelf opoffering doen, maar steeds meer consumenten willen graag dat fabrikanten en leveranciers dat voor ze doen. Zodat ze zonder schuld producten kunnen consumeren die niet schadelijk zijn voor ZICHZELF, voor hun OMGEVING of voor hun PLANEET.  Een voorbeeld; de Engelse supermarktketen Tesco gaf in mei van dit jaar aan dat het alle snoepgoed bij de kassa’s zal gaan verwijderen voor het einde van december 2014 en in al hun winkels! Dit doen ze om consumenten te helpen om gezondere keuzes te maken en ze niet in de verleiding te brengen bij de kassa. Wat een geweldig initiatief! Welke supermarktketen of tankketen in Nederland volgt? Of een ander voorbeeld van een Amerikaanse drogisterijketen die stopt met de verkoop van tabaksproducten. De drogisterijketen CVS is sinds september 2014 compleet gestopt met de verkoop van alle tabaksgerelateerde producten. Deze beslissing kost de keten $2 biljoen omzet per jaar, maar de keten zegt dat de verkoop van tabaksproducten druist tegen hun rol als gezondheidsorganisatie. Tevens heeft de drogisterijketen een stoppen-met-roken campagne #OneGoodReason opgezet op social media en gaan ze voortaan door het leven met de nieuwe naam CVS Health. Dat is pas verantwoordelijkheid nemen!

Meer lezen over deze opofferingstrend? Bekijk het Trendwatching.com Brand Sacrifice report >>>

Welke opofferingen kan Unilever maken?

In de afgelopen 10 jaar heeft Unilever het suikergehalte in Lipton Icetea verlaagd van 15% naar 7%. Ja, je leest het goed daar hebben ze 10 jaar overgedaan, zouden ze dit sneller gedaan hebben dan zou de consument een product van de concurrent gaan kopen. Of zoals ze zelf formuleren; “Als deze veranderingen te snel in één keer worden uitgevoerd, zou dit betekenen dat consumenten zouden overstappen naar andere producten met een hoger zout-, vet- en suikergehalte. Dit zou een averechts effect sorteren op ons bedrijf en vanuit het oogpunt van de volksgezondheid”. Kom op Unilever dit kan beter! Er zit zoveel verborgen suiker in alle andere producten. Denk aan de Unox; soep, rookworst en knakworst, Lipton tea (met suikerballetjes), Cup-a-Soup, producten van Conimex en niet te vergeten de Knorr serie met de beroemde wereldgerechten!

Dit is wat jullie al gaan doen;

  • Dieren moeten met respect worden behandeld. Daarom heeft Unox als doelstelling om uiterlijk in 2020 voor 100% gebruik te maken van diervriendelijker vlees. Op dit moment produceert Unox al Kip Knaks, ragouts en rookworsten met één of twee Beter Leven-sterren. Vanaf eind mei 2014 is in de receptuur van alle Unox-bliksoepen met kip overgegaan op kip met één Beter Leven-ster.
  • Bertolli-pastasauzen en een aantal Knorr-maaltijdmixen bevatten vanaf nu duurzaam geteelde tomaten. Ditzelfde geldt voor de tomaten in de soepen van Bertolli, Knorr en Unox. Eind 2014 zal de claim ‘Met duurzaam geteelde tomaten’ op de verpakkingen van de desbetreffende producten staan. Bij de Unox-soepen zal de claim alleen worden vermeld op de verpakking van de varianten waar tomaat het hoofdingrediënt is.
  • Minder plastic. In samenwerking met verpakkingstechnologie-experts Mucell en Alpla heeft Unilever een techniek ontwikkeld waarmee gas wordt geïnjecteerd tijdens het blazen van plastic flessen. Dit gas vormt bellen midden in de wanden van de fles. Dit vermindert het gebruik van plastic met circa 15%. De nieuwe flessen zijn 100% recyclebaar. De technologie wordt nu gebruikt voor flacons Dove Body Wash.

Maar dat kan toch veel beter! Het is pas 2014. Graag zien we meer biologische producten, zonder suiker, verkeerde e-nummers en zonder misleidende marketing. Ik ben de eerste die jullie producten dan weer zal gaan kopen. Ik geloof namelijk dat je met je tijd mee moet gaan en dan kan het zijn dat je moet toegeven dat wat vroeger gezond was of niet slecht nu echt niet meer kan. Dat is heel menselijk en die menselijke kant willen consumenten zien. Ik heb hele leuke mensen van Unilever ontmoet die met passie en veel toewijding werken voor deze multinational. Die ook 100% achter de merken staan die ze vertegenwoordigen. Mensen die open staan voor discussie en willen kijken welke zeeën ze gaan bevaren. En dat is niet eenvoudig met zo’n groot slagschip… maar zeker niet onmogelijk. Heel veel succes Unilever!

Oproep aan producenten van levensmiddelen

Beste producent,

Wij laten ons niet meer misleiden door gezondheidslabels of marketingkreten op verpakkingen. Door het enorme aanbod aan wat je tegenwoordig allemaal kan eten, bestaat namelijk de kans dat je denkt dat je gezond eet. Er zijn zoveel keurmerken, labels en populaire termen die jullie als voedingsmiddelenleveranciers gebruiken om je producten aan te prijzen dat het niet gek is dat wij soms in de war raken over wat nu wel en niet gezond is. Wij kunnen er namelijk bijna vanuit gaan dat als er op een product ‘gezond’ staat wij dit juist beter niet kunt eten. Verwarrend toch?!

Wij zijn op zoek naar producten zonder toegevoegde geraffineerde suiker. Dat is nog best lastig aangezien jullie de benaming van suiker ook wel vermelden op de verpakking als: Basterdsuiker, Dextrose, Druivensuiker, Fructose(-stroop), Geleisuiker, Glucose(-stroop), Glucose-fructosestroop, Invertsuiker, Kandij(-suiker), Kristalsuiker, Maltodextrine, Melasse(-stroop), Rietsuiker, Sacharose, Sucrose en Vanillesuiker.

Wij zien graag echt puur en eerlijke producten, liefst biologisch en zonder foute e-nummers. Dat jullie bepaalde ingrediënten NIET MEER gebruiken, dat hoef je echt niet te vermelden op de voorkant van de verpakking, wij lezen de etiketten wel. We lezen namelijk wel graag wat ER WEL in jullie producten zit voordat wij dit kopen.

Alvast bedankt voor het lezen van dit bericht en vergeet niet dat ECHT natuurlijk helemaal 2014 is… dus innoveer!

Wil jij ook dat er meer producten verkrijgbaar zijn zonder toegevoegde suiker en misleidende marketing?
Deel dit bericht dan met je familie en vrienden!