Ondanks de vele ophef rond de plofkippen van de Albert Hein is de winkelketen toch koploper in de lijst van meest duurzame supermarkten, naar aanleiding van het duurzaamheidsonderzoek van Rank a Brand. Albert Heijn krijgt het predikaat ‘goed op weg’ met een B label en wint daarmee de Rank a Brand Supermarkt Award. Jumbo zit Albert Heijn op de hielen en krijgt nu nog een C label, net als Deen. De overige supermarkten zijn nog weinig transparant over hun duurzame prestaties. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar transparantie en duurzaamheid onder 20 populaire supermarkten in Nederland.
Algemeen Directeur Sander van der Laan van Albert Heijn in een reactie op de Supermarkt Award: “We zijn verheugd dat de duurzaamheidsinspanningen van Albert Heijn en de transparantie daarover gewaardeerd worden. We zullen ons blijven inspannen om een bijdrage te leveren aan een gezonde en duurzame samenleving én helder over de voortgang te rapporteren.”
Duurzame supermarkten in Nederland
Eigenlijk is het triest dat Nederland nog geen ‘echte’ duurzame supermarkt kent, met een A label. En ook gemiddelde duurzaamheidsscore onder supermarkten is laag. Geen enkele supermarkt voldoet aan meer dan 75% van de gestelde criteria die nodig zijn voor het A label.
Naast het A, B en C label is er ook nog een D label, dat door zes supermarkten in Nederland werd ontvangen. De meeste supermarkten voldoen echter niet aan minimaal 15% van de criteria en krijgen een E label, waaronder Lidl, Dirk, Vomar, Spar en Aldi. Hier kun je lezen hoe duurzaam de verschillende supermarkten in Nederlad precies zijn, volgens Rank a Brand.
Biologische supermarktproducten
Duurzaam en biologisch hebben veel met elkaar te maken, maar hoeven niet altijd hetzelfde te betekenen. Zo lieten de EKO tellingen, waarover we je eind 2012 berichtten, andere uitslagen zien. De EKO-tellingen zijn een meerjaren-onderzoek waarbij het aanbod biologische en fairtrade producten van supermarkt-filialen gemeten wordt. In de vijftien jaar EKO-tellingen kun je zien dat het aanbod van biologische producten in supermarkten blijft groeien. Albert Heijn naam hierin een vierde plaats in, supermarktketen PLUS stond op de eerste plaats.
Fairtrade wint terrein
Het belang van een eerlijke overeenkomst met boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden is goed doorgedrongen. Was het een paar jaar geleden nog goed zoeken naar fairtrade producten, nu bieden bijna alle supermarkten tropische producten met een keurmerk aan, zoals Max Havelaar, UTZ Certified of Rainforest Alliance. En bij ruim de helft van de supermarkten is nu al hun eigen merk thee 100% gecertificeerd. Voor koffie, cacao, bananen en andere tropische producten is de score vaak nog wel een stuk lager of is niet bekend welk aandeel hiervan is gecertificeerd. Toch is ook voor deze producten duidelijk een positieve ontwikkeling te zien ten opzichte van het vorige onderzoek eind 2011.
Weinig aandacht voor dierenwelzijn
Het dierenwelzijn voor het varken, kalf, rund en de kip is met uitzondering van Ekoplaza onder de maat bij de onderzochte supermarkten. Albert Heijn en Jumbo hanteren wel minimaal een Beter-Leven ster voor varkensvlees, maar verder zijn er geen minimale normen voor het volledige assortiment vlees. De plofkip wordt nog massaal verkocht. Wat dat betreft staat de vis er beter voor: al 8 van de 20 supermarkten verklaren geen ‘foute’ vis aan te bieden van bedreigde soorten. Ook zijn er positieve ontwikkelingen voor verantwoorde soja bij veevoer voor vleesproductie, zodat deze niet ten koste van tropische bossen wordt geteeld.
Hoe zit het met energie en CO2 uitstoot?
Hoewel bijna alle supermarkten een beleid hebben gepubliceerd over hun CO2 uitstoot en energieverbruik, zijn er maar 2 supermarkten die hun daadwerkelijke prestaties op dit punt publiceren. Dit zijn Albert Heijn en Jumbo. Op het beperken van de impact op ons klimaat is Albert Heijn een duidelijke koploper, daar waar de sector als geheel echt achterblijft. De overige supermarkten laten makkelijk haalbare punten liggen door weinig groene stroom te gebruiken of niet te rapporteren wat de herkomst is van de energie. Alleen Albert Heijn geeft aan dat hun groene energie afkomstig is van Hollandse windmolens.
Onduidelijkheid over duurzame prestaties
Die onduidelijkheid heerst overigens ook in andere duurzame prestaties. Er is zeker vooruitgang geboekt in de supermarkt sector, vooral op het gebied van gecertificeerde tropische producten. Toch is het gat tussen de koploper Albert Heijn en de rest van de branche erg groot. Dit komt ook omdat bij de meeste supermarkten geen heldere cijfers of doelstellingen bekend worden gemaakt, en dat is de enige manier waarop de bewuste consument kan kiezen waar hij het beste zijn boodschappen kan doen. Rank a Brand oprichter Niels Oskam: “Supermarktketens buitelen over elkaar heen om te laten zien hoe fairtrade, groen en diervriendelijk ze zijn. Wij vergelijken graag de cijfers over de breedte: van groene stroom, verantwoorde vis, duurzame palmolie en het diervriendelijke, biologische en fairtrade assortiment. Dan blijkt dat de meeste supermarkten onduidelijk zijn over hun werkelijke prestaties.”
nathalie
op 22 Mar 2013