Gezond eten met kinderen tijdens de vakantie
04 juli 2013 
4 min. leestijd

Gezond eten met kinderen tijdens de vakantie

De zomervakantie is weer aangebroken! Gezond eten met kinderen is vaak een uitdaging. En op vakantie al helemaal! Je komt in een ander land of in ieder geval in een andere omgeving dan thuis. Het is vaak mooi weer, zeker als je naar het buitenland gaat. En dan is gezond eten voor iedereen een uitdaging. De verleidingen die volop op de loer liggen zijn bijvoorbeeld ijsjes, wijntjes, pasta’s en andere specialiteiten van de landen waar je bent. Om te zorgen dat je ook in de vakantie met je gezin gezond kunt eten, geef ik je graag een aantal tips.

Voor onderweg

Onderweg naar je vakantiebestemming kun je met een goede voorbereiding zorgen voor gezond eten voor de reis. Reis je met de auto? Dan is het helemaal gemakkelijk. Je kunt thuis vast wat voorbereidingen doen voor het eten dat je onderweg meeneemt.

  • Maak thuis vast de boterhammen voor je kinderen klaar.
  • En uiteraard maak je ook voor jezelf een gezonde lunch klaar. Gezond belegde boterhammen, een frisse salade; het kan allemaal.
  • Maak vast een fruitsalade voor onderweg. Doe verschillende soorten fruit in een schaal die je kunt afsluiten. Onderweg kun je tijdens de pauze een soort picknick doen, waarbij iedereen wat fruit uit de schaal kan prikken.
  • Maak thuis fruitsmoothies, die je in de koelbox goed koud houdt.
  • Zorg voor voldoende water voor onderweg.
  • Geef je kind een portie snoepjes en houd het hierbij. Dan voorkom je gezeur om meer. Dat vind ik namelijk altijd heel vervelend. Ervaring leert dat een afgepaste portie heel goed werkt.
  • Bak thuis een portie suikervrije koekjes (bijvoorbeeld havermout) en neem ze in een luchtdichte verpakking mee in de auto.
  • Neem gekookte eieren mee als tussendoortje.
  • Reis je met het vliegtuig? Dan heb je soms te maken met het vliegtuigeten en dan je niet kunt kiezen. Je kunt er eventueel voor kiezen om zelf eten mee te nemen, maar je kunt niet onbeperkt spullen meenemen, die je met de auto wel mee kunt nemen. Ook dan kun je een lekkere fruitsalade maken. Gebruik hiervoor dan een wegwerpbakje, zodat je geen extra bagage krijgt.

Op je bestemming

Meestal ben je op vakantie wat losser met je regels dan die je thuis hanteert. Daar is natuurlijk niets mis mee, blijf vooral genieten! Maar probeer wel eventuele klachten en spijt achteraf te voorkomen. Om te voorkomen dat alle regels wijken voor het lekkere vakantiegevoel, kun je met je gezin afspreken om wel een paar regels in te stellen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende regels:

  • Begin elke dag met een goed ontbijt en ontbijt gezamenlijk.
  • Eet slechts een keer per dag buiten de deur. Zo kun je of je lunch of je avondeten zelf in de hand houden.
  • Doe je boodschappen op de plaatselijke markt. Groenten en fruit in warme vakantielanden smaken altijd veel intenser dan hier in Nederland. Maak gebruik van het aanbod op je bestemming.
  • Drink voldoende water (let hierbij op of je water beter uit flessen, die je in de supermarkt kunt kopen, kunt drinken).
  • Eet volop fruit (bijvoorbeeld als ontbijt, maar ook tussendoor).
  • Beperk het eten van een ijsje tot een per dag.
  • Ga je een dagje weg, neem dan zelf wat verantwoorde tussendoortjes mee.
  • Zorg ook voldoende beweging. Dit heeft niets met gezond eten te maken, maar past wel bij een gezonde levensstijl. Dus ook in de vakantie is het belangrijk om te blijven bewegen. Het leuke is dat je dit nu met het hele gezin kunt doen.
  • Wat ook goed werkt is vooraf je te verdiepen in wat de mogelijkheden zijn van het eten in het land waar je vakantie gaat vieren. Dit kun je als onderdeel zien van de voorpret.
  • En belangrijk is dat je zelf het goede voorbeeld geeft, dus: zelf gezond eten en drinken en lekker bewegen.

En dan ben je weer thuis

Het leuke van vakantie is de voorpret. En je geniet uiteraard volop van de tijd dat je vakantie hebt. Maar dan ben je weer thuis. Je kinderen hebben nog zomervakantie en jij gaat weer aan het werk. Dat betekent dus vaak nog dat je voor opvang voor de kinderen moet zorgen. Gaan je kinderen naar het kinderdagverblijf of de BSO, dan heb je meestal weinig inbreng in wat ze eten en drinken. Zorg dan in ieder geval dat je thuis meteen het gezonde ritme weer oppakt. Bij het kinderdagverblijf van mijn jongste zoon is gelukkig wel een gezondere voeding gekomen dan toen mijn oudste zoon er nog zat. Dus daar krijgt hij ook rauwkost en voldoende fruit aangeboden. Eenmaal thuis ben je zo weer gewend om je gezonde eten weer op te pakken, zonder dat er veel verleidingen zijn.

Andere opvang, zoals oppas, opa en/of oma, kun je uiteraard vragen om wat meer te letten op bepaalde zaken, zoals het eten van fruit en genoeg water drinken. En zijn je kinderen weer thuis na een dagje opvang, zet dan vast een bakje paprika, komkommer en/of kleine tomaatjes klaar zodat ze meteen wat gezonds binnen krijgen.

Nog meer tips voor gezond eten op vakantie

Eerder schreef Anke een artikel voor Mis Natural met 11 tips voor gezond eten op vakantie, die niet alleen heel handig zijn maar ook zorgen voor wat extra voorpret. Karin van Holland ging vorig jaar kamperen en geeft tips voor een gezonde kampeervakantie.

Hoe ga jij om met vakanties en gezond eten?

Over de schrijver
Miss Natural Lifestyle is in 2011 tot leven gekomen uit het creatieve hart van Eva van Zeeland. Eva gaat graag dansend door het leven en wil daarin balans en vrijheid ervaren. Zij weet hoe ze alle facetten van haar vrouwelijkheid kan gebruiken en gaat voor al haar passies, wensen en onvervulde verlangens. Eva wil alles uit het leven halen, gewoon omdat het kan en voelt zich op haar best als ze kan creëren en inspireren!
natascha
Door

natascha

op 04 Jul 2013

hi, het viel mij op dat bij de havermouth smoothie je magere yogurt gebruikt. Ik dacht dat volle yogurt altijd het beste was omdat magere yogurt bewerkt is om het vet eruit te halen! was even benieuwd!! met vriendelijke groet, natascha

Karin van Holland
Door

Karin van Holland

op 04 Jul 2013

Ja, je kunt het bewerken noemen als je van volle melk de room afschept om er een meer magere variant van te maken...ik heb zelf nooit yoghurt gemaakt, maar ik neem aan dat magere yoghurt van magere of halfvolle melk wordt gemaakt. Deze vorm van "bewerken" is wat mij betreft acceptabel. Er is niets wezenlijks aan het oorspronkelijke product verandert. (Ben benieuwd of iemand andere argumenten heeft.)

Eva van Zeeland
Door

Eva van Zeeland

op 12 Aug 2013

Ik neem het liefste de volle yoghurt, maar voor een smoothie is dat wellicht in dit recept wat dik en heeft ze daarom voor mager gekozen. In alle andere gevallen lekker de vol vette variant :)

Kinderoppas
Door

Kinderoppas

op 09 Jul 2013

Heel herkenbaar, alle verleidingen. Super handige tips om zonder spijt terug te komen van vakntie maar wel heerlijk met de kids te genieten!

VYDIA THAKOERSINGH UIT AMSTERDAM
Door

VYDIA THAKOERSINGH UIT AMSTERDAM

op 05 May 2014

DE volle varianten kan je aanlengen met water

Reactie plaatsen

Activeer al jouw SUPER POWERS for BODY 🍀 MIND 💞 SOUL 🌟

Ik geef je zelfvertrouwen om de juiste keuzes vanuit je hart te maken in een wereld in verandering. 

Gratis magazine voor jou!

Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten in je mailbox. Aanmelden is gratis en je kunt je elk moment weer afmelden. 
arrow_drop_up arrow_drop_down