arrow_drop_up arrow_drop_down
Kinderen meekrijgen in een natuurlijke levensstijl
8 januari 2013 

Kinderen meekrijgen in een natuurlijke levensstijl

Je hebt wellicht eind vorig jaar de documentaires Rauw en Rauwer wel gezien. Dit ging over Tom en zijn moeder die alleen raw food eten. Tom ging inmiddels niet meer naar school omdat hij daar werd gepest met zijn andere levensstijl. Dat is natuurlijk heel erg dat dit gebeurt. Kinderen zijn hard tegen over elkaar.

Nu vind ik persoonlijk een levensstijl van alleen raw food eten niet passen bij mij en mijn gezin. Ik zou mijn warme eten te veel missen. Mijn kinderen krijgen de gezonde voeding die past bij ons gezin. Omdat niet iedereen al zijn hele leven bezig is met een natuurlijke levensstijl is deze wellicht ook nog niet ‘ingeburgerd’ binnen het gezin. En dan is het soms moeilijk  om je kinderen mee te krijgen in deze levensstijl. Aan de hand van mijn eigen ervaringen geef ik je wat tips.

Fruit op school

Omdat ik het wel belangrijk vind dat mijn kinderen zo gezond mogelijk eten, probeer ik daar zoveel mogelijk op te letten. Op school bij mijn oudste doen ze mee aan het schoolfruit project. Dit betekent dat zij 3 keer per week groente en/ of fruit aangeboden krijgen vanuit de overheid. Dit project zorgt ervoor dat kinderen verschillende soorten groente en fruit leren kennen. Ze mogen bijvoorbeeld ook niet zeggen dat ze het vies vinden, maar willen ze iets niet dan is het juiste antwoord: “nee, dank je”. Dit is iets waar we thuis ook profijt van hebben. De andere dagen krijgt mijn zoon ook fruit mee naar school. Soms vraagt hij om een koekje en dat krijgt hij dan ook wel eens extra erbij. Op deze manier weet ik dat hij in ieder geval dat dagen dat hij op school is zijn fruit krijgt.

Bij de jongste op het kinderdagverblijf weet ik ook dat het goed komt. Maar de jongste is helaas niet zo’n fruiteter. Om te zorgen dat hij voldoende fruit binnenkrijgt, maak ik elke middag een schaal met verschillende soorten fruit. Eigenlijk van alles wat we dan in de fruitschaal hebben liggen. Ik stimuleer ook dat de kinderen nieuwe soorten proberen. En ik geef het goede voorbeeld door ook met hen op dat moment fruit te eten.

Nieuwe regels tijdens de natuurlijke levensstijl

Daarnaast hebben we thuis een nieuwe afspraak, die ze eigenlijk zonder morren accepteren. In de ochtend mogen ze bij het ontbijt een boterham met iets zoets erop. Bij de lunch mogen ze kiezen uit kaas of vleeswaren en een tweede boterham mag dan appelstroop zonder suiker zijn. Het verbaasde me eigenlijk dat ze dit gewoon als normaal beschouwen.
Bovendien heb ik het snoepgoed drastisch verminderd. Mijn oudste reageert behoorlijk sterk op suiker. Daar wordt hij druk van en als hij minder suikerrijke voedingsmiddelen eet, is dat veel beter in de hand te houden. Dus nu mogen ze of een lange vinger of een volkoren biscuitje. Ook dat accepteren ze moeiteloos. Wat helpt is zelf het goede voorbeeld geven. Dus voor mij gelden dezelfde regels.

Bij het avondeten (of eerder als ik het eten aan het klaarmaken ben) zet ik een schaaltje rauwkost voor ons neer. Stukjes komkommer, paprika, tomaatjes. Ze eten hier lekker van mee. Op deze manier krijgen ze voldoende groente binnen. Want wist je dat veel kinderen te weinig groenten en fruit binnenkrijgen? En wist je dat kinderen door gezamenlijk met het gezin aan tafel te eten meer groenten binnen krijgen dan kinderen die niet gezamenlijk met het gezin eten? Zelf vind ik het belangrijk om met zijn allen aan tafel te eten. Niet alleen omdat het het eten van groenten bevordert, maar ook omdat datvoor ons het moment is om even met elkaar te zijn en te praten over onze dag.

Moeilijke momenten

Er zijn natuurlijk ook behoorlijk wat moeilijke momenten. Namelijk als we bij opa en oma zijn. Daar gelden ineens andere regels dan thuis. Ook als je kind bij een vriendje of vriendinnetje speelt heb je geen zicht op wat ze krijgen. Of als ze groter zijn en al zakgeld krijgen. Weet jij wat je kind van zijn of haar zakgeld koopt? En dan zijn er natuurlijk nog de verjaardagen en feestdagen, noem maar op.

Het wordt al makkelijker als je er zelf bij bent. Maar dan nog moet je goed opletten. Soms vind ik mezelf een behoorlijke politieagent, maar ik vind het belangrijk dat ze hun avondeten goed eten.

Even op een rijtje

Om nog even op een rij te zetten wat je kunt doen om je kind mee te krijgen in een gezonde levensstijl, zet ik hier even de regels neer die wij hanteren:

  • Gezamenlijk aan tafel eten
  • Variëren met het soort avondeten, zodat ze verschillende soorten groenten leren kennen en hopelijk waarderen
  • De afspraak maken dat onze kinderen in ieder geval moeten proeven van wat ze voorgezet krijgen.
  • Als ze het niet lusten, dan moeten ze in elk geval zoveel happen als ze oud zijn eten
  • Een keer per dag mogen ze een snoepje uitkiezen (je kunt er zelf voor kiezen wat ‘gezondere’ snoepjes in de snoeppot te doen
  • Als koekje mogen ze een volkoren biscuitje of lange vinger
  • Tussen de middag geen zoet beleg, behalve als tweede boterham suikervrije appelstroop (ik koop altijd de appelperenstroop van Zonnatura)
  • Niet teveel (vruchten) sappen, maar ook gewoon water drinken 
  • In de middag eten we gezamenlijk een assortiment van verschillende soorten fruit
  • Als we ergens zijn, dan let ik zoveel mogelijk op wat ze binnenkrijgen (zonder dat het vervelend wordt) en grijp in als het nodig is
  • Elke dag fruit mee naar school
  • Zelf het goede voorbeeld geven

Verder kun je natuurlijk ook nog andere dingen doen, zoals:

  • In de lunchtrommel stop je ook wat rauwkost
  • Samen suikervrije koekjes bakken en deze geven (bij de cursus 40 dagen zonder suiker staan een paar lekkere recepten voor koekjes en muffins)
  • Als je kinderen wat groter zijn, afspraken maken over wat ze van hun zakgeld mogen kopen
  • Gezonde traktaties maken voor verjaardagen
  • Gezonde hapjes maken bij verjaardagen of feestjes thuis. Je zult zien dat niet alleen de kinderen die leuk vinden maar ook de ouders zullen dit waarderen.
  • Lukt het je niet om je kinderen gezond te laten eten? Lees dan het artikel ‘9 tips om je kind gezond te laten eten‘.

Mijn kinderen zijn nog jong, dus ik heb nog wat uitdagingen voor de boeg. Ik heb er wel alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen. Als ik het goede voorbeeld blijf geven en straks als ze groter zijn, duidelijke afspraken met ze kan maken, dan is dit volgens mij een goede basis.

Hoe zorg jij dat je kinderen meegaan in een gezonde levensstijl?

Over de schrijver
Na jarenlang als secretaresse gewerkt te hebben en later als projectassistent, heb ik besloten om mijn interesse in voeding om te zetten in meer kennis door de opleiding Gewichtsconsulente te volgen. Sinds januari 2012 ben ik gestart met mijn eigen praktijk als Gewichtsconsulente. Inmiddels heb ik de specialisatie Begeleiden van kinderen gedaan. Ik ben helemaal voor de verse en gezonde producten, voldoende beweging, maar zeker ook van het genieten van het leven. Ik loop regelmatig hard, fiets regelmatig naar mijn werk en ben aan het hoepelen geslagen! Verder houd ik van lezen en koken.
Saskia Juijn
Door

Saskia Juijn

op 8 January 2013

Leuk artikel en dankjewel voor je tips! Mijn zoontje gaat sinds twee maanden naar school en krijgt daar ook drie keer per week schoolfruit. Helaas is het fruit vaak (nog) niet rijp en dus niet eetbaar. De mandarijnen en appels worden wel gegeten maar ik heb al een aantal keren een keiharde pruim of peer met een klein hapje eruit in de lunchbox aangetroffen. En die peren en pruimen waren na een paar dagen bij ons op de fruitschaal nog steeds niet echt lekker. De kwaliteit van het schoolfruit valt mij dus in ieder geval erg tegen. En daarom geef ik toch gewoon iedere dag fruit mee.

Karin
Door

Karin

op 8 January 2013

Hoi Saskia, Ik herken dit wel, ik zie soms ook fruit voorbij komen dat misschien nog wat langer had moeten blijven liggen. Bij de school van mijn zoon houden ze daar wel rekening mee, desalniettemin geef ik altijd fruit mee voor het geval dat!

Cindy Arreman
Door

Cindy Arreman

op 8 January 2013

Leuk Karin! Ik neem je tips mee. Gelukkig heb ik tot nu toe een makkelijke eter thuis, die zowaar een voorkeur heeft voor gezonde dingen...heel fijn. Maar ja, ze is pas 2 1/2 dus er kan nog heel veel veranderen, maar niet als het aan mij ligt ;-)

Jenaida van Wijk
Door

Jenaida van Wijk

op 9 January 2013

Leuk artikel Karin! Ik ben blij dat mijn kinderen nog jong en kneedbaar zijn. :)

Layla Pansier
Door

Layla Pansier

op 9 January 2013

Bedankt voor dit interessante artikel, ik worstel er zelf ook nogal eens mee met mijn zoontje van 4!

Karin
Door

Karin

op 10 January 2013

Ík ben ook blij dat mijn kinderen nog jong zijn en dat je ze nog veel mee kan geven. Ik vind het wel grappig te zien dat mijn oudste van 5 steeds meer gaat eten en het eigenlijk ook wel lekker vindt, maar dat - uiteraard - niet altijd zegt. Dat zal er wel bij horen vermoed ik.

isabel van meurs
Door

isabel van meurs

op 13 January 2013

Ik vind het af en toe heel moeilijk om gezond te eten, omdat je niet overal gezond eten krijg. Dan moet ik heel vaak nee zeggen en dat vindt ik niet leuk om te doen, want dat is onbeleefd.

Karin
Door

Karin

op 19 January 2013

Hoi Isabel, waarom is het onbeleefd om nee te zeggen? Je kunt dit best op een nette manier doen, eventueel kun je uitleggen dat je graag zo gezond mogelijk eet en daarom nu niet neemt. Ik hoop dat mensen je keuze op zo een moment dan gewoon respecteren. En wellicht een volgende keer je iets niet aanbieden of iets voor jou apart regelen. Hoe fijn zou dat zijn. Succes!

loreen
Door

loreen

op 18 August 2013

Hier thuis zijn we vrij streng wat betreft snoep en koek. We kopen helemaal geen lekkere dingen, want we bakken alles zelf! Het smaakt beter en is ook nog is stukken gezonder. Voor sommige ouders zijn volkoren tarwebisuits een verantwoord tussendoortje, maar voor ons een no-go. Ik heb mazzel dat mijn dochter 92% chocolade lust (gezoet met palmsuiker) en ze is dol op fruit en noten (vooral druiven, moerbeien en rozijnen zijn voor haar gewoon snoep). Morgen gaat ze voor het eerst naar school dus ik ben benieuwd! Ze mogen in de ochtend enkel fruit dus daar ben ik blij om. Een bakje rauwkost bij het avond eten is een goede tip! Dat doen we te weinig (wel zo nu en dan zure rauwkost bij pittig eten en soms rucola). Qua beleg weet mijn dochter niet beter, we hebben alleen maar leverpastei (zonder e-nummers etc), notenpasta, kaas en appelstroop. Omdat we zelf geen brood eten koop ik voor mijn dochter speltdezem. Gortdroog maar ze klaagt niet! Ze vraagt wel steeds vaker om roerei als ontbijt, want dat eten we zelf ook erg vaak als ontbijt. Als we zelf zondigen (of op verjaardagen etc) dan krijgt ze wel troep binnen. Het gebeurd niet vaak, maar het blijft toch lastig!!

Eva van Zeeland
Erwin
Door

Erwin

op 20 August 2013

Weet je wat ik - als gescheiden vader die verder een prima relatie heeft met onze twee kinderen én met mijn ex-vrouw - lastig vind? Om mijn ex een eindje mee te krijgen in deze natural lifestyle voor onze kinderen. Ja, het is bespreekbaar gemaakt. Ja, de kids breng ik het op een speelse manier bij als zij bij mij zijn, en vinden het ook leuk mee te doen tijdens 2 weken vakantie, maar eenmaal terug neemt de kleine van 7 gelijk weer zo'n witte-suiker-wafel van haar moeder aan ;) Het is geen ego-dingetje, maar ik vind de eerste 10 a 15 jaar van een mensenleven zo bepalend voor hetgeen er later kán gebeuren, dat ik er best van baal dat ze zo 'traditioneel' worden (op)gevoed met geraffineerde voeding. Gelukkig boeken we hier en daar wel wat voortgang: de melk is bio (liever helemaal geen zuivel maar okay) en aspartaam komt er niet meer in. Inspirerend voorbeeld blijven zijn en verder is het wat het is, lijkt me ;) Dit wilde ik even delen... Erwin | redacteur De Betere Wereld

Eva van Zeeland
Door

Eva van Zeeland

op 21 August 2013

Hoi Erwin, bedankt voor het delen van jouw ervaring! Heel herkenbaar voor velen denk ik zo en best frustrerend. Misschien een idee om de DVD Food for thought of Hungry for Change eens in de tas mee te geven voor je ex... wellicht werken deze realistische verhalen en beelden wel :)

Mirella Schulte
Door

Mirella Schulte

op 17 January 2014

Wij zijn natuurlijk ook van de een op andere moment veranderd van voeding, wij eten in ieder geval altijd aan tafel, dit is gewoon een momentje met het hele gezin, we bespreken de dag door en ondertussen is het eten ineens op, dat hebben ze dan in ieder geval binnen. Elke zondag doen we allemaal een groene smoothie, da moeten ze gewoon 1x in de week en dat vinden ze ook helemaal niet erg, we doen het alle 5 dat werkt echt. Tussendoor maak ik fruit smoothies, en zo nu en dan verwen ik ze met een gezonde chocolade smoothie, dat verdienen ze gewoon. Verder maken we weleens zelf chocolade en lekkere gezonde koekjes Tuurlijk gaat het ook weleens moeilijk, de oudste is nu 10 dus die krijgt een eigen wil, en de jongste ja die eet altijd al heel moeilijk, ipv een groene smoothie maak ik een bakje fruit klaar wat hij altijd zo lekker vind.

Reactie plaatsen

Activeer al jouw SUPER POWERS for BODY 🍀 MIND 💞 SOUL 🌟

Ik geef je zelfvertrouwen om de juiste keuzes vanuit je hart te maken in een wereld in verandering. 

Gratis magazine voor jou!

Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten in je mailbox. Aanmelden is gratis en je kunt je elk moment weer afmelden.