arrow_drop_up arrow_drop_down
7 februari 2013 

Ontbijten met quinoa: een heerlijk begin van de dag!

Al jaren at ik elke ochtend hetzelfde: yoghurt met zelfgemaakte muesli (van havervlokken, lijnzaad, rozijnen, goji-bessen en eventueel zonnebloempitten, chiazaadjes en wat ik in huis had er doorheen). Voor de zoetbehoefte vulde ik het eventueel aan met honing en als ik zin had in iets anders, dan deed ik er fruit door, of kaneel. Tot ik een paar maanden geleden voelde dat dit eigenlijk helemaal niet zo lekker valt in de ochtend, vooral de yoghurt niet. Dus het werd tijd voor iets anders, iets wat wel goed te verteren is ’s ochtends en niet al te veel werk is. Ik ontdekte dat koken met quinoa hip en gezond is, dus het moet wel slim zijn om daar de dag mee te beginnen! Ga je ook mee ontbijten met quinoa?

Winters quinoa-ontbijt

Omdat ik in de winter een enorme fan ben van appel, kaneel en rozijn, moest dat wel een perfect ontbijtje worden! En dat is het ook geworden. Afhankelijk van je ontbijtbehoefte (of die groot is of klein) kun je de hoeveelheden naar wens aanpassen.

Ontbijten met quinoa voor 1 persoon

Het volgende ontbijtgerecht is voor 1 persoon. Je hebt nodig:

  • 1/2 tot 1 kopje gekookte quinoa (dit kun je alvast de avond van tevoren doen als je toch al aan het koken bent, of je bereid aan het begin van de week wat voor voor de rest van de week, dit scheelt je ’s ochtends tijd!)
  • 1 biologische appel
  • kaneel
  • (optioneel is het toevoegen van lijn-, chia-, of hennepzaad)
Zo maak je het ontbijt klaar:
Was de quinoa goed voor je het kookt. Breng het dan aan de kook volgens de aanwijzingen op de verpakking. Tijdens het koken kun je de appel alvast wassen en in kleine blokjes snijden. Nu kun je op twee manieren verder gaan:

1. Voeg de appel, rozijnen, kaneel en eventuele zaadjes toe aan het mengsel op het vuur en laat alles samen warm worden.

2. Haal de quinoa van het vuur als het beetgaar is, laat uitlekken als er nog wat water in de pan zit. Bak de appel met de rozijn en de kaneel in wat boter of geurloze kokosolie. Voeg na een paar minuten de quinoa toe en bak nog even mee. Voeg nu de zaadjes toe en bak deze ook nog even kort mee.

Doe de quinoa op een bord en eet warm. Eet smakelijk!
Heb jij al gedacht aan ontbijten met quinoa?

 

Karin van Holland

Door

Karin van Holland

op 8 February 2013

Verrassend veelzijdig Quinoa..en echt wel lekker. Ik kook en eet het ook als bijlage ipv rijst en het is (voorgekookt) te verwerken in gebak en salades. Fijn dat lekker ook gezond kan zijn..;)

Annemiek van Meurs

Door

Annemiek van Meurs

op 11 February 2013

Quinoa, zeker Hip en Gezond. Ik ga het ontbijtrecept zeker uitproberen.

Fabienne

Door

Fabienne

op 12 February 2013

Ontbijten met Quinoa, rijst, couscous doe ik sinds januari. Vooral in de winter vind ik een warm ontbijtje heerlijk. Als variant doe ik de quinoa in plantaardige melk koken, is het lekker romig. Tijdens het koken rozijntjes en kaneel of gedroogde abrikozen erbij en afmaken met wat nootjes en lijn/chiazaad, mmmmmm

Evelien

Door

Evelien

op 12 February 2013

Allereerst mijn complimenten voor de lekkere recepten die op deze site voorbij komen! Een tijdje geleden was ik op zoek naar Quinoa en kon het helaas niet vinden (bij AH XL was ik). Heeft iemand een tip waar ik het kan kopen (en waar ligt het dan in de schappen?).

Elsbeth

Door

Elsbeth

op 12 February 2013

Hoi Evalien, Ik woon in een klein gehucht, hier hebben ze het bij de AH. Het is van Lassie en staat bij de rijst (in zo'n gezellig kleurrijk pak van Lassie). Bij de Jumbo verkopen ze het ook. En anders de Ekoplaza of een andere natuurwinkel, als die bij je in de buurt zit...succes!

Helen Ruigrok van der Werve

Door

Helen Ruigrok van der Werve

op 18 February 2013

Hallo Evelien, bij de Jumbo verkopen ze het ook, zowel van Lassie als van NatureCrops (voorgekookt en ongekookt).

Fia

Door

Fia

op 27 December 2013

Ik haal het altijd in een reformzaak. En op mijn markt(in Woerden) staat ook elke week een reformstal. Ik heb quinoa ook gezien bij Jumbo, maar dat product is voorverwerkt en dat vind ik niet zo prettig.

Annette

Door

Annette

op 13 February 2013

Ik heb het zojuist gemaakt en het smaakt heerlijk! Zit echt te genieten! Mijn dank voor dit recept.

Vana

Door

Vana

op 3 October 2013

Heb de appel samen met een banaantje gebakken, en i.p.v. rozijnen heb ik gojibessen gebruikt. En een klein beetje kokosrasp, zodat het net iets meer smaak krijgt (en kokos zijn weer extra vezels). Lekker!

linda

Door

linda

op 18 August 2014

ik kwam laatst een recept tegen: 'crunchy quinoa', voor door de yoghurt of salade. Dan doe meng je ongekookte, afgespoelde quinoa met gehakte walnoten, kokos, ahornsiroop en olijfolie. dit 12 minuten in de oven op 190 graden. dan wordt het lekker knapperig! het is heerlijk door de yoghurt ipv musli maar ik vraag me af of je op deze manier wel de goede stoffen uit de quinoa haalt... de volgende ochtend vind ik nl quinoabolletjes in mijn ontlasting... kan iemand mij dit vertellen?

Reactie plaatsen