Paula de Koe kindervla schoolvoorbeeld foute kindermarketing
27 juni 2013 
3 min. leestijd

Paula de Koe kindervla schoolvoorbeeld foute kindermarketing

Maar liefst 2,5 suikerklontje per bakje! De dubbelvla van Dr. Oetker is opnieuw een schoolvoorbeeld van foute kindermarketing. Dit laat foodwatch deze week weten. Terwijl ouders worden misleid met de leus “met al het goede van melk”, worden hun kinderen gelokt met Paula de Koe spelletjes en raps. Dr. Oetker draagt met het veel te vette en te zoete toetje bij aan het dikker worden van onze kinderen. Gevaarlijk, want in Nederland lijdt al één op de acht kinderen aan overgewicht.

Opdringerige online-kindermarketing

Dr. Oetker omzeilt het gezag van ouders door kinderen achter de computer direct te benaderen. Via deze weg worden kinderen aan het merk gebonden. Op de website van Paula de Koe zijn maar liefst 15 verschillende Paula-spelletjes te spelen. Kinderen kunnen bijvoorbeeld de ‘Paula-rap’ via karaoke mee leren zingen. Ook kunnen ze een Paula-pakket winnen met de kleurplatenwedstrijd of een weekplanner voor op school downloaden. De online activiteiten zijn puur bedoeld om de verkoop van het veel te vette en zoete toetje te stimuleren.

Kinderen weerloos tegen sluwe marketingtechnieken

Dr. Oetker investeert veel geld in sluwe kindermarketing. Dat loont blijkbaar voor het bedrijf, maar kindermarketing heeft desastreuze gevolgen voor de gezondheid van de volgende generatie. Uit onderzoek van foodwatch blijkt dat ruim 85% van het voedselaanbod voor kinderen te vet, te zout en/of te zoet is. Dit ongezonde aanbod in combinatie met sluwe marketing werkt overgewicht van kinderen in de hand. De voedingsindustrie wijt dat aan kinderen zelf en hun ouders. Kinderen zouden te weinig bewegen en ouders onvoldoende “nee” zeggen. Oneerlijk, zegt foodwatch. De organisatie vindt dat het hoog tijd is om marketing voor ongezonde producten aan banden te leggen.

Een dikmakende samenleving

Meike Rijksen van foodwatch: “Onze kinderen groeien op in een dikmakende omgeving. Overal waar je kijkt word je geconfronteerd met ongezond eten: via reclames op TV, in de supermarkt, sportkantines, onderweg, maar óók op scholen en kinderdagverblijven. De meeste ouders kunnen niet op tegen het marketinggeweld en de slinkse wijze waarop voedingsfabrikanten als Dr. Oetker hun veel te vette, zoete en zoute producten aan onze jeugd slijten. Het bewijs is er: onze kinderen worden steeds dikker“. Ook de rest van de samenleving doet mee met Dr. Oetker: Nickelodeon en Toys XL zetten hun diensten voor het te zoete toetje om kinderen te verleiden.

De overheid stelt geen regels, zelfregulering industrie werkt niet

Toch wordt een te vet en te zoet kinderproduct zoals Paula de Koe en de sluwe marketing hiervan breed geaccepteerd. De overheid legt de verantwoordelijkheid bij de voedingsindustrie en de ouders zelf. Maar de zelfregulering van de voedingsindustrie heeft inmiddels keer op keer gefaald. Dr. Oetker houdt zich ook niet aan de gemaakte afspraken van de industrie om voor kinderen onder de zeven jaar geen reclame te maken.
Een schande, volgens Meike Rijksen: “Ondanks het feit dat kindermarketing al jarenlang ter discussie staat, wordt de industrie nog steeds de hand boven het hoofd gehouden. Maar kinderen hebben recht op bescherming: De overheid móet dan ook haar verantwoordelijkheid nemen.”

Verbod op kindermarketing voor ongezonde producten

foodwatch wil dat de overheid in actie komt en kindermarketing voor ongezonde producten verbiedt. Consumenten die het eens zijn met foodwatch kunnen het burgerinitatief op de website van foodwatch tekenen. Daar staat ook een e-mailactie klaar om Dr. Oetker te bewegen te stoppen met hun oneerlijke praktijken.

Doe jij mee in de strijd tegen foute kindermarketing?

Over de schrijver
Miss Natural Lifestyle is in 2011 tot leven gekomen uit het creatieve hart van Eva van Zeeland. Eva gaat graag dansend door het leven en wil daarin balans en vrijheid ervaren. Zij weet hoe ze alle facetten van haar vrouwelijkheid kan gebruiken en gaat voor al haar passies, wensen en onvervulde verlangens. Eva wil alles uit het leven halen, gewoon omdat het kan en voelt zich op haar best als ze kan creëren en inspireren!
Marian
Door

Marian

op 27 Jun 2013

Zo dat is veel!!! Toch weer etiketten kijken met alles wat je ziet.Dank je wel voor het delen en weer even bewust zijn.Warme groet, Marian

anny
Door

anny

op 01 Jul 2013

Ik ben blij dat er binnen mijn gezin geen liefhebbers zijn van deze rommel, om het zo maar even te noemen. Want meer is het niet. Wat is er mis met gewoon een bakkie Yoghurt met vers fruit???? Of alleen maar fruit?? lekker terug naar de basis, is nog een stuk goedkoper en gezonder!!

Eva van Zeeland
Door

Eva van Zeeland

op 03 Jul 2013

Helemaal waar Anny!

Kat
Door

Kat

op 08 Jul 2013

Die 2,5 suikerklontjes vind ik zo erg nog niet, maar om een blije koe te gebruiken voor een product waar koeien nogal voor uitgebuit worden, en onnodig lijden, dat vind ik jammer. Zo leer je je kind ook dat een koe het leuk vind in een stal te staan, krachtvoer te eten en gemolken te worden.

Reactie plaatsen

Activeer al jouw SUPER POWERS for BODY 🍀 MIND 💞 SOUL 🌟

Ik geef je zelfvertrouwen om de juiste keuzes vanuit je hart te maken in een wereld in verandering. 

Gratis magazine voor jou!

Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten in je mailbox. Aanmelden is gratis en je kunt je elk moment weer afmelden.