Paula de Koe kindervla schoolvoorbeeld foute kindermarketing
Kinderen
Eva van Zeeland
Kinderen
06/27/2013
2 min
4

Paula de Koe kindervla schoolvoorbeeld foute kindermarketing

06/27/2013
2 min
4

Maar liefst 2,5 suikerklontje per bakje! De dubbelvla van Dr. Oetker is opnieuw een schoolvoorbeeld van foute kindermarketing. Dit laat foodwatch deze week weten. Terwijl ouders worden misleid met de leus “met al het goede van melk”, worden hun kinderen gelokt met Paula de Koe spelletjes en raps. Dr. Oetker draagt met het veel te vette en te zoete toetje bij aan het dikker worden van onze kinderen. Gevaarlijk, want in Nederland lijdt al één op de acht kinderen aan overgewicht.

Opdringerige online-kindermarketing

Dr. Oetker omzeilt het gezag van ouders door kinderen achter de computer direct te benaderen. Via deze weg worden kinderen aan het merk gebonden. Op de website van Paula de Koe zijn maar liefst 15 verschillende Paula-spelletjes te spelen. Kinderen kunnen bijvoorbeeld de ‘Paula-rap’ via karaoke mee leren zingen. Ook kunnen ze een Paula-pakket winnen met de kleurplatenwedstrijd of een weekplanner voor op school downloaden. De online activiteiten zijn puur bedoeld om de verkoop van het veel te vette en zoete toetje te stimuleren.

Kinderen weerloos tegen sluwe marketingtechnieken

Dr. Oetker investeert veel geld in sluwe kindermarketing. Dat loont blijkbaar voor het bedrijf, maar kindermarketing heeft desastreuze gevolgen voor de gezondheid van de volgende generatie. Uit onderzoek van foodwatch blijkt dat ruim 85% van het voedselaanbod voor kinderen te vet, te zout en/of te zoet is. Dit ongezonde aanbod in combinatie met sluwe marketing werkt overgewicht van kinderen in de hand. De voedingsindustrie wijt dat aan kinderen zelf en hun ouders. Kinderen zouden te weinig bewegen en ouders onvoldoende “nee” zeggen. Oneerlijk, zegt foodwatch. De organisatie vindt dat het hoog tijd is om marketing voor ongezonde producten aan banden te leggen.

Een dikmakende samenleving

Meike Rijksen van foodwatch: “Onze kinderen groeien op in een dikmakende omgeving. Overal waar je kijkt word je geconfronteerd met ongezond eten: via reclames op TV, in de supermarkt, sportkantines, onderweg, maar óók op scholen en kinderdagverblijven. De meeste ouders kunnen niet op tegen het marketinggeweld en de slinkse wijze waarop voedingsfabrikanten als Dr. Oetker hun veel te vette, zoete en zoute producten aan onze jeugd slijten. Het bewijs is er: onze kinderen worden steeds dikker“. Ook de rest van de samenleving doet mee met Dr. Oetker: Nickelodeon en Toys XL zetten hun diensten voor het te zoete toetje om kinderen te verleiden.

De overheid stelt geen regels, zelfregulering industrie werkt niet

Toch wordt een te vet en te zoet kinderproduct zoals Paula de Koe en de sluwe marketing hiervan breed geaccepteerd. De overheid legt de verantwoordelijkheid bij de voedingsindustrie en de ouders zelf. Maar de zelfregulering van de voedingsindustrie heeft inmiddels keer op keer gefaald. Dr. Oetker houdt zich ook niet aan de gemaakte afspraken van de industrie om voor kinderen onder de zeven jaar geen reclame te maken.
Een schande, volgens Meike Rijksen: “Ondanks het feit dat kindermarketing al jarenlang ter discussie staat, wordt de industrie nog steeds de hand boven het hoofd gehouden. Maar kinderen hebben recht op bescherming: De overheid móet dan ook haar verantwoordelijkheid nemen.”

Verbod op kindermarketing voor ongezonde producten

foodwatch wil dat de overheid in actie komt en kindermarketing voor ongezonde producten verbiedt. Consumenten die het eens zijn met foodwatch kunnen het burgerinitatief op de website van foodwatch tekenen. Daar staat ook een e-mailactie klaar om Dr. Oetker te bewegen te stoppen met hun oneerlijke praktijken.

Doe jij mee in de strijd tegen foute kindermarketing?

Reacties
Categorieën