Gratis magazine voor jou!
Miss Natural magazine inspireert en geeft praktische tips voor jouw natuurlijke levensstijl en groei!
Clean Start 21 dagen detox
detox-cursusDirect Toegang

Page content

article content

Kindermarketing: de invloed van Spongebob en consorten

Is er dan niemand meer te vertrouwen? Spongebob met zijn limonade en koekjes, Paula de koe (zuivel is toch goed voor kinderen?), die leuke M&M poppetjes vol met suiker, vetten en kleurstoffen, de gezellige supermarktmanager die snoep en snacks op kinderhoogte en bij de kassa zet zodat het niet aan de aandacht ontsnappen kan… Bedrijven als Coca-Cola komen op voor milieukwesties en sponsoren sportevenementen. Bewegen is goed moet toch gestimuleerd worden?

Een artikel gewijd aan Spongebob en consorten en hoe zij onze kinderen ongezonder laten eten. En aan hoe we zelf een positieve draai kunnen geven aan kindermarketing!

Kindermarketing in het nieuws

Heb je de uitzendingen van Radar gezien en het artikel van foodwatch over kindermarketing? Ook de kranten staan er vol mee: “Pleidooi voor verbod op marketing-trucs van ongezonde dingen voor kinderen”. Er is al langer discussie over, maar voor mijn gevoel is men er tegenwoordig wat actiever mee bezig en gebeurt er meer om het tegen te gaan.

“Nee”, zeggen de voedselfabrikanten. “Het is onnodig hier verandering in aan te brengen. Ouders zijn zelf verstandig genoeg.” Maar is dat wel zo? En fabrikanten  doen ook alles voor een gezond imago: sponsoring van evenementen en het geven van voorlichting, toegevoegde vitamines en mineralen vermelden. Hebben we daardoor wel in de gaten hoezeer we gemanipuleerd worden?

Als je de cijfers ziet dan liegen die er niet bepaald om. Overgewicht is een –letterlijk- groeiend probleem. En dat is nog het direct meetbare probleem… Hoe zit het met de gezondheid van onze kinderen? Krijgen ze de bouwstoffen die ze nodig hebben voor een gezonde ontwikkeling? Krijgen ze niet te weinig of juist teveel, met al die toevoegingen?

Hoe ga je hier mee om?

Het is toch zielig als een kind in deze tijd water moet drinken en alleen een stuk fruit mag eten? Bovendien hartstikke veel werk om dat te wassen, schillen en in een bakje te doen. Bovendien is het duur en kan het bederven. Zo’n pakje Wicky is makkelijk mee te nemen, lekt niet en een liga milkbreak is toch ook gezond? Anders zouden ze dat toch niet zeggen?

Als ‘bewust etende ouder’ vond ik het altijd een dilemma om de balans te vinden tussen gezond eten en het aanbod in je omgeving. Toch zoek je (onbewust) ook wel gelijkgestemden op en inspireer je en leer je van elkaar. Net als we hier bij Miss Natural doen! Maar de omgeving van je kind is ook nog groter dan je eigen kring en wordt steeds groter naarmate hij of zij ouder wordt.

En ik ben ook wel voor de bijl gegaan met bepaalde zaken. Zeker in perioden waarin de kinderen minder goed aten, dan vond ik het wel prettig als er na het eten toch nog een danoontje inging. En dat leuke plaatje en kleurige bakje zag er uitnodigend uit. Af en toe een verassingsei als beloning. Met schoolreisjes  kregen ze ook een zakje chips en snoepjes mee.  Af en toe iets dergelijks kan je lichaam ook wel verwerken (ook hier is de 80-20% regel in te zetten). Ik vergeet echter nooit de keer dat ik als hulpmoeder meeging en de juf een nogal stevig meisje liet tonen wat ze bij zich had: een familiezak chips, candybars en snoepgoed om de hele bus mee te voorzien. Daar werd je haast misselijk van. Ik was en ben nog altijd van mening: een uitgebreide snoepla in huis hebben kun je beter vervangen door een kleurige schaal vol fruit!

Kinderen en verleiding

Eerder heb ik een recensie geschreven van het boek ‘Eet Mij’. Hierin kun je nog tal van deze marketingtrucs vinden en over onze psychologische reacties op eten lezen. Het is goed om hier als ouder kennis over op te doen, alsmede over het lezen van etiketten. Informeer ook je kinderen hierover en voorkom bovendien dat ze teveel blootgesteld worden aan de reclames.

Ik denk dat kinderen zonder reclame en die constante verleidingen om ons heen, meer dan genoeg snoepgoed binnenkrijgen. De economische belangen moeten niet ten koste van onze gezondheid gaan! Het is zo jammer dat de economische belangen, of in sommige gevallen het budget, van pure, gezonde en onbewerkte producten niet zo groot zijn. Een komkommer in een kleurige verpakking verkoopt misschien ook wel beter, maarja… Op nog meer afval van verpakkingen zitten we ook niet te wachten.

8 tips om zelf aan positieve kindermarketing te doen

Marketing kan ook in positieve zin gebruikt worden (zie ook dit artikel in het AD over kindermarketing). Zo kun je zelf de gezonde dingen voor je kinderen ook leuk, aantrekkelijk en gezellig maken. En zo positieve marketing inzetten en andere kinderen en ouders inspireren. Enkele tips:

  1. Met je kinderen suikervrije lekkernijen bakken voor verantwoorde tussendoortjes. Kinderen zijn vaak dol op koken en bakken, zekers als het om wat lekkers gaat!
  2. Vooral het goede voorbeeld geven: als jij geniet van puur gezonde voeding, is de kans groot dat je kind dit overneemt.
  3. Lunchtrommeltjes aantrekkelijk inpakken met extraatjes in de vorm van groente, fruit en noten.
  4. Kweek zelf groenten of ga naar een pluktuin met je kind. En de oogst samen opeten natuurlijk!
  5. Maak een kleurige fruitsalade voor je kind. Kleur op je bord doet het vaak goed.
  6. Organiseer een (bio)kookworkshop als kinderfeestje.
  7. Ga altijd gezellig samen de tafel dekken en samen eten.
  8. Ga praten met de school van je kind om te zorgen voor een gezond aanbod op school. Een fruitautomaat bijvoorbeeld!

Het kost vaak iets meer tijd en moeite om zelf dingen te maken dan de kant en klare snacks en snoeperijen, maar je  kunt dan wel met volwaardige ingrediënten werken. Bovendien kun je het samen met je kinderen klaarmaken, hartstikke leuk! Duur hoeft het ook niet te zijn. De kosten van de industriële bewerkingen stop jij in de  kwaliteit van je eten en zo hoef je ook niet duurder uit te zijn dan bij fabrieksvoedsel.

Welke marketingtrucs zet jij in om je kinderen gezond te laten eten? 

Deel jouw mening

Comment Section

4 reacties op “Kindermarketing: de invloed van Spongebob en consorten


Door sigrid op 31 december 2013

tot nog toe kan ik heel goed nee zeggen en een alternatief aanbieden, maar het is soms wel moeilijk. Zelfs bij de Blokker staan verrassingseieren bij de kassa! Een huishoudwinkel! Ik probeer dan meestal aan te bieden samen iets te maken thuis. bijv fruitspiesjes.
En naar school gaat een beker diksap mee (voor om 10 uur en de lunch), wat fruit en een volkoren boterham van de biowinkel met kaas of suikervrije jam of appelstroop/pindakaas. Geen deeglappen met hagelslag. En verder wordt bij ons water gedronken, en fruit gegeten.


Door Suzanne op 12 maart 2013

Precies! Binnenshuis vind ik het niet moeilijk, maar buiten de deur wel. Bij de kapper een snoepje, bij de supermarkt een spekje, bij het buurjongetje van die knalgele banaantjes. Dat vind ik dus wel heel lastig. Ze geven het vaak ook direct zonder te vragen of ze het mag. Kan het moeilijk van m’n meisjes afpakken, dat vind ik ook weer zo zielig. Ze weet nu, als ik daar naartoe ga (bijvoorbeeld de kapper) krijg ik een snoepje. Hoe kan ik dat nu afleren? Ik wil haar ook weer niet het gevoel geven dat ze anders is en dat alle andere kindjes het wel mogen. Iemand tips?


Door nicole vrehen op 11 maart 2013

Gelukkig heb ik geen trucs nodig om ze ervan af te houden ik heb genoeg alternatieven die ze lekker vinden en ook nog gezond zijn.

Het is alleen zo jammer dat je zelfs bij je huisarts als kind een lollie krijgt als je braaf bent geweest !!


Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

GRATIS MAGAZINE t.w.v. €4,95
Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten gratis in je mailbox.
Je blijft op de hoogte en kunt je elk moment weer afmelden!