Vitamine CNu de winter weer is aangebroken, rijst ook de vraag of je extra vitamines moet gebruiken om de winter griepvrij door te komen. Vooral de vitamines die zorgen voor meer weerstand komen hiervoor in aanmerking. Een voorbeeld van een vitamine die voor meer weerstand zorgt is vitamine C.

Vitamine C, ook wel ascorbinezuur genoemd, behoort tot de in water oplosbare vitamines, samen met de B vitamines (daarover later meer). Van oudsher is bekend dat een tekort aan vitamine C scheurbuik oplevert. Nu komt tegenwoordig scheurbuik niet meer voor. Vroeger waren de zeelieden de personen die hier aan leden. Dit had te maken met het feit dat zij maandenlang aan boord van een schip verbleven en op den duur minder of zelfs geen verse producten meer voor handen hadden.

Eerder vatbaar voor griep en verkoudheid


Het is wel zo dat tegenwoordig een tekort aan vitamine C leidt tot een verminderde weerstand. En met verminderde weerstand ben je vatbaarder voor griep en verkoudheden. Dus het is belangrijk om voldoende vitamine C binnen te krijgen. Vitamine C zorgt ook voor sterke botten en gezonde tanden. Bovendien wordt het ijzer uit onze voeding beter opgenomen door de vitamine C. Het heeft ook de zeer belangrijke rol als antioxidant en heeft zo mogelijk beschermende werking tegen hart- en vaatziekten.

Bronnen van vitamine C


Via onze voeding kunnen we vitamine C binnenkrijgen. Het zit voornamelijk in groenten, fruit en aardappels. Bij fruit kun je denken aan citrusfruit (sinaasappels, citroenen, grapefruits), maar ook zwarte bessen, aardbeien, frambozen en kiwi’s. Wat betreft groenten soorten kun je denken aan diverse koolsoorten, sla, paprika en tomaten. In paprika zit bijvoorbeeld 3 keer zoveel vitamine C als in de sinaasappels.

De top 7 van producten met vitamine C


  • Paprika 190 mg per 100 gram
  • Spruitjes 150 mg per 100 gram
  • Witlof 112 mg per 100 gram
  • Broccoli 93,2 mg  per 100 gram
  • Kiwi 85 mg per 100 gram
  • Aardbeien 56,7 mg per 100 gram
  • Sinaasappel 53,2 mg per 100 gram

  • Wist je dat er vitamine C verloren gaat door het bereiden van je eten?


    Om voldoende groenten binnen te krijgen – iedereen weet dat de norm is 2 ons groenten, 2 stuks fruit – moet je meer dan 200 gram groenten klaarmaken. Door het koken van je groenten slinkt de hoeveelheid. Als je meer klaar maakt, houd je tenminste 200 gram over. Ook kun je gemakkelijk tijdens de lunch wat plakjes komkommer of tomaat eten.

    Twee stuks fruit lijkt veel, maar als je ’s ochtends bij je ontbijt al begint met het eten van bijvoorbeeld een kiwi. Overigens is een kiwi een vitamine C bommetje bij uitstek! En dan kun je als tussendoortje ergens op de dag nog een tweede fruitsoort eten.

    Teveel of tekort aan vitamine C?


    Een teveel aan vitamine C kan geen kwaad. Omdat het een in water oplosbare vitamine is, verlaat een teveel je lichaam via je urine. Dit kan wel extra belastend zijn voor je nieren door het ontstaan van nierstenen, maar het is nooit wetenschappelijk bewezen dat dit zo is. Het kan de opname van koper belemmeren. En het verhoogt juist de opname van ijzer. Hierdoor kun je je teveel ijzer in je lichaam.

    Een tekort aan vitamine C komt ook veel voor. Vooral mensen die weinig verse producten eten, mensen die roken en mensen die ernstig ziek zijn, krijgen makkelijk een tekort aan vitamine C. Dit is een van de redenen waarom het goed is om verse producten, die bronnen zijn van vitamine C, te eten.

    Symptomen van een tekort aan vitamine C


    Scheurbuik geeft een absoluut tekort aan van vitamine C, maar relatieve tekorten komen tegenwoordig veel vaker voor. Denk aan bloedend tandvlees, snel optredende blauwe plekken, neusbloeding, pijnlijke gewrichten, bindweefselzwakte, toegenomen vatbaarheid voor infecties, slechte wondgenezing, vertraagde stofwisseling en energieverlies.

    Extra vitamine C gebruiken?


    Er wordt vaak aangeraden om vooral in de winter extra vitamines te gebruiken, bijvoorbeeld een multivitamine. Het kan in sommige gevallen goed zijn om een extra dosis vitamine C te gebruiken. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) is vastgesteld op 70 mg per dag voor een volwassenen. De orthomoleculaire voedingsleer gaat uit van 2-3 gram per dag. Je kunt ook tabletten kopen in een dosis van 1000 mg. Dit wordt vaak aangeraden als je geestelijk en/of lichamelijk veel van jezelf vergt, als je rookt en/ of eenzijdig eet of als je hersteld van een ziekte of blessure. Zelf gebruik ik in de wintermaanden ook een vitamine C tablet per dag. Buiten mijn normale inname via groenten en fruit. En ik voel me daar prettig bij.

    In de Miss Natural Shop kun je veel goede merken vinden met hoge dosering vitamine C.

    Wil je weten of je voldoende weerstand hebt?


    Je kunt door een paar vragen te beantwoorden op de site van het Vitamine informatie bureau heel makkelijk te weten komen of je voldoende weerstand. Om ook te weten of je voldoende vitamine C binnenkrijgt kun je globaal de volgende vragen beantwoorden voor jezelf:
    • Eet je voldoende groenten per dag?
    • Eet je voldoende fruit per dag?
    • Neem je voldoende slaap?
    • Heb je veel stress?

    Heb je de eerste twee vragen niet met ja beantwoord?


    En de laatste twee vragen niet met nee? Dan heb je waarschijnlijk kans op verminderde weerstand. Het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Zorg voor voldoende slaap, probeer als het lukt de stress te verminderen. En eet zoals gezegd voldoende fruit en groenten. Het is misschien een open deur, maar goed voor jezelf zorgen moet je natuurlijk altijd doen!

    Neem jij extra vitamine C in de winter?