Vorige week ben ik via de mail gecontacteerd door de internationaal opererende zuivelcoöperatie, FrieslandCampina. Ze hebben mij uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de meeting van het management team. Interessant! Bij deze meeting waren ongeveer 15 productmanagers van merken als Optimel, DubbelFris, Fristi, Mona, Milner en Vifit aanwezig. De reden voor hun uitnodiging was dat zij als zuivelbedrijf op de hoogte willen blijven van de publieke opinie over melk en zuivel. Ze hadden al meerdere websites/bloggers/professionals hierover aangeschreven, maar geen van allen zag de meerwaarde en het nut om met hun in gesprek te gaan. Ik zag dat totaal anders en wilde juist met deze grote organisatie om tafel en hun vertellen wat een Miss Natural graag zou willen kopen in de winkel.
Waarom geen melk drinken?
Naar aanleiding van het artikel “Vijf redenen waarom melk ongezond is” wilde FrieslandCampina graag feeling krijgen met de Miss Naturals die om deze of andere redenen ervoor hebben gekozen niet of minder melkproducten te consumeren. Dat wil ik ze natuurlijk graag vertellen, zelf drink ik al 22 jaar geen melk meer en koop ik slechts 1 product uit een brede en diepe assortiment, genoeg winst te behalen! Alvorens ik naar Amsterdam reed, waar het gesprek zou plaatsvinden, heb ik jullie gevraagd via Facebook welke vragen jullie FrieslandCampina graag zouden willen stellen.
Vragen aan FrieslandCampina over hun assortiment en merken
Jiska: Waarom zetten ze teksten als “natuurlijke aroma” bij de ingrediënten en niet gewoon wat er in zit!? Op deze manier geven ze mij het gevoel dat ze wat te verbergen hebben. Natuurlijke aroma is namelijk ook luizen bloed of mensen haar! En waarom heeft bijv. Optimel nog geen biologische variant voor mensen die geen hormonen en antibiotica in hun zuivel willen?
Suzanne: Wellicht dat ze ook een lijn met volle biologische geitenmelk producten kunnen gaan produceren? Het aanbod daarvan is in de supermarkt nu te beperkt. En natuurlijk eerlijk zijn over wat ze in hun producten stoppen en niet allerlei “oneerlijke” claims op de verpakkingen zetten, vind ik belangrijk punten.
Hendrika: Goed dat je er aan deel neemt! Wanneer je voor het schap staat en dan al die pakken met “gebakken” (eigenlijk “gemolken”) lucht staat, dan zakt de moed toch in je schoenen. Dat is toch geen zuivel. Dat is bedacht eten… De basis, daar draait het om!
Manon: Alternatieve ‘melk’ producten helpen veel mensen met een lactose intolerantie. Toch moet je daar nog steeds voor naar de natuurwinkel en dat is jammer. FrieslandCampina kan er een rol inspelen om dergelijke producten dichter bij het grote publiek te brengen.
Richard: Naast een beetje biologische kwark en/of biologische volle yoghurt zie ik op dit moment niet in wat ik van een FrieslandCampina nog meer zou willen kopen in de supermarkt. Nog beter zou het zijn als ze dat van rauwe melk zouden maken, zodat je nog meer voeding houdt in die producten. Het probleem volgens mij is dat winstmarge en omzet de doelstelling is van dit soort bedrijven – en niet de gezondheid van de consument.
Miranda: Toen ik eind augustus 2013 terugkwam van vakantie in Spanje besloot ik geen melk meer te drinken en geen melkproducten meer te eten. Nu ik de “Natuurlijk! Suikervrij” cursus volg heb ik ook Alpro Soja producten afgezworen vanwege de toegevoegde suiker. Dankzij jou ben ik nu dagelijks amandel-, kokos- en rijstmelk in mijn maaltijden aan het verwerken en ik maak iedereen in mijn omgeving enthousiast. Koemelk kan echt niet meer! Hoe denkt FrieslandCampina voormalig klanten zoals ik terug te krijgen?
Adrieke: Ik zou ze vragen of ze hun eigen kinderen ook al die gezoete en gearomatiseerde drankjes en toetjes voorschotelen. Of dat ze ook liever zelf een paar stukjes echt fruit in de blender stoppen!?
Celien: Ik vind het belangrijk om puur te eten zonder smaakstoffen zoetstoffen en dergelijke. Melkproducten met de goede verhouding aan mineralen en niet alleen met toegevoegde calcium bijvoorbeeld.
Malinche: Graag volle producten zonder suiker toevoegingen en eerlijk op de verpakking zijn!
Reinoud: Ten eerste: geen suiker en/of suikervervangers toevoegen. Verder: alleen gefermenteerde melkproducten en eerlijke roomboter en kwark verkopen. Stoppen met e-nummers, synthetische vitamines en plastic verpakkingen. Terug naar de glazen statiegeld verpakking.
Brigitte: Geweldig dat je met ze om de tafel gaat zitten en dat je hen ‘the benefit of the doubt’ geeft! De vraag is of ze gezondheidswinst boven geldwinst durven te plaatsen!?
Ankie: Vooral niet meer eindeloos experimenteren in de laboratoriums om te kijken hoe door toevoeging van het zoveelste ongezonde/synthetische middel hun producten onze hersenen kunnen prikkelen, zodat mensen het wauw-gevoel krijgen en de onwetende mens stimuleren er meer van te gaan gebruiken, dus kopen!! Dat geld kunnen ze goed voor andere zaken gebruiken, zoals een eerlijke prijs/kwaliteit en onderzoek naar gezondheid. En misschien eens wat meer salaris voor de gewone mens op de werkvloer i.p.v. de aandeelhouders!
Bedankt! Jullie vragen hebben mij bij het weerspiegelen van onze Miss Natural visie op hun toekomstige producten enorm geholpen. Dank jullie wel!
Een open gesprek met een enthousiast team
De reactie van FrieslandCampina op mijn komst was leuk. Ze waren helemaal enthousiast dat ik openstond om met hun in gesprek te gaan! De voorzitter van de meeting verwelkomde mij en Miss Natural stagiaire Maartje Geverinck voor onze komst. Daarbij liet hij weten ons niet te willen aanvallen, een open gesprek te willen voeren en dat zij ons al helemaal niet willen bekeren. Ik reageerde daarop grappend dat ik hun wel wilde bekeren. Na deze introductie vroeg ik of ik ook mijn insteek van deze bijeenkomst mocht toelichten.
Deze was als volgt; Ik ben hier niet gekomen om de discussie aan te gaan of melk drinken wel of niet goed is. Graag wil ik jullie vertellen wat wij, Miss Natural leden, graag wel zouden willen gebruiken en waarom wij nu geen producten van FrieslandCampina (meer) kopen. Ik denk namelijk dat jullie deze producten niet met opzet ongezond willen maken, maar dat jullie gewoon niet bewust genoeg zijn van de gezondheidsrisico’s. Daarna heb ik wat verteld over mijn achtergrond en dat ik graag eet zonder toegevoegde suiker, chemische zoetstoffen, e-nummers en het liefst biologisch. En dat ik mij niet meer laat misleiden door gezondheidslabels of marketingkreten op verpakkingen.
Geen onzinnige marketingkreten, zoals “0% vet” of “Nu, minder suiker!”
Ik heb duidelijk naar voren laten komen dat wij graag eerlijke informatie op de verpakkingen willen zien en dat wij pure ingrediënten belangrijk vinden. Geen onzinnige marketingkreten, zoals “0% vet” of “Nu, minder suiker!”. Wij willen niet weten wat er NIET in zit, wij willen weten wat er WEL inzit! De insteek op suikervrije producten hebben zij absoluut niet zien aankomen en heeft hen volgens mij goed aan het denken gezet. Als je op een product zet ‘100% natuurlijk’ dan vinden wij dit zelfs ook verdacht! Een goed natuurlijk product heeft deze ondersteuning niet nodig. Maar hoe maken we dan duidelijk dat dit om een helemaal natuurlijk product gaan, was de vraag van een van de product managers.
Melk van andere dieren en echte gezonde zuivel voor kinderen
Een lactosevrije variant is sinds kort al te vinden in de schappen, maar ik heb aangegeven dat er meer lactosevrije varianten zouden kunnen verschijnen. Net zoals een groter aanbod aan melkproducten van andere dieren zoals geitenzuivelproducten. Daarnaast ook echt gezonde toetjes en zuiveldrankjes voor kinderen. Op de vraag wat ik van vet vond, antwoordde ik dat wij vetbang gemaakt zijn en dat wij juist vet nodig hebben. Zo eet ik bijvoorbeeld biologische roomboter en als iemand dan zegt; daar word je toch dik van dan zeg ik; ben ik dik dan? Hoe kan dit nou, er wordt toch al jaren reclame gemaakt voor vetvrije producten?
Bewustwording en zelf verantwoordelijkheid nemen
Ik heb genoten van het feit dat ik de verschillende stadia van bewustwording heb kunnen aflezen op de gezichten van het managementteam, het merendeel van de aanwezigen stond open, maar er was ook één hele duidelijke gesloten houding. Heel begrijpelijk natuurlijk als al je paradepaardjes bekritiseerd worden. Ik ben benieuwd of er een verandering zal komen en hoop dat ze aan de slag willen gaan met de gegeven informatie. Ik heb ook gevraagd of ze zelf, vooral ook als mens, verantwoordelijkheid willen nemen voor de gezondheid van Nederland. Ik ben ervan overtuigd dat het voedingspatroon en de voeding in Nederland natuurlijker en gezonder kan en moet. Investeren in kennis over voeding en gezondheid is dan ook naar mijn mening het beste dat je kunt doen!
Productontwikkeling is een langdurig proces dat niet van de een op de andere dag gerealiseerd zal zijn. Toch denk ik dat het productieproces er een stuk eenvoudiger op zal worden. Het zal leuk zijn als FrieslandCampina ‘binnenkort’ een geheel natuurlijk, vol met van nature aanwezige vitamines en vetten en zonder toegevoegde (kunstmatige) suikers producten op de markt gaat brengen. Succes verzekerd!
FrieslandCampina blij én de consument/Miss Natural blij!
Oproep aan producenten van levensmiddelen
Beste producent,
Wij zijn op zoek naar producten zonder toegevoegde geraffineerde suiker. Dat is nog best lastig aangezien jullie de benaming van suiker ook wel vermelden op de verpakking als: Basterdsuiker, Dextrose, Druivensuiker, Fructose(-stroop), Geleisuiker, Glucose(-stroop), Glucose-fructosestroop, Invertsuiker, Kandij(-suiker), Kristalsuiker, Maltodextrine, Melasse(-stroop), Rietsuiker, Sacharose, Sucrose en Vanillesuiker.
Zouden jullie eens willen kijken naar de mogelijkheden om de volgende natuurlijk suikervervangers in de producten te verwerken; Oerzoet, palmsuiker, stevia, kokosbloesemsuiker, fruit, honing, agavestroop, rijststroop en dadelstroop. Helemaal weglaten is natuurlijk nog beter! Wij wennen wel aan die minder zoete smaak.
Alvast bedankt voor het lezen van dit bericht en vergeet niet dat ECHT natuurlijk helemaal 2014 is… dus innoveer!
Wil jij ook dat er meer producten verkrijgbaar zijn zonder toegevoegde suiker?
Deel dit bericht dan met je familie en vrienden!
Marije
op 26 Mar 2014nathalie
op 27 Mar 2014Plien
op 31 Mar 2014Marlene
op 01 Apr 2014Yvonne
op 02 Apr 2014Marieke
op 03 Apr 2014natural cosmetics
op 03 May 2017