Het Voedingscentrum ontkent het bestaan van superfoods

Daar gaan ze weer! Na ‘Cola light is goed voor kinderen’ en ‘Kies liever niet voor kokosvet’ zet het Voedingscentrum nu de aanval in op superfoods! Patricia Schutte, woordvoerder van het Voedingscentrum, geeft aan het goed te vinden dat mensen kritisch zijn: “Er bestaan namelijk geen superfoods. De geclaimde gezondheidseffecten van superfoods zijn onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd. Bovendien kan niet één voedingsmiddel alle belangrijke voedingstoffen leveren die het lichaam nodig heeft. Als je gezond wilt eten is variatie het toverwoord. De beste manier om alle verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt, is om te eten volgens de Schijf van Vijf en volop te variëren met groente en fruit.”

Gezondheidseffecten zijn niet wetenschappelijk onderbouwd

En van dit soort uitspraken word ik zo moe en gelukkig ik niet alleen. Zo ook Giel Beelen van Radio 3FM die vanmorgen sprak met woordvoerder Patrica Schutte en Jesse van der Velde, schrijver van het boek Superfood Recepten over deze nieuwe anti campagne van het Voedingscentrum.

Giel Beelen in gesprek met het Voedingscentrum

Luister hier naar de uitzending van Giel Beelen met het Voedingscentrum over superfoods. Voor een goede onderbouwing waarom je juist wel superfoods zou eten is ook Jesse van der Velde in de uitzending te horen.

Superfood is een marketingterm

Volgens het Voedingscentrum is het gebruik van het woord superfood puur marketing. “Het is logisch dat er veel verschillende superfoods worden genoemd”, legt Patricia Schutte uit. “De term superfoods is niet wettelijk omschreven en mag door iedereen worden gebruikt. Zo kan het gemakkelijk worden ingezet als marketingstrategie.“

Nieuw! Hennepchips van Lays

Beste Patricia, het woord superfood wordt pas een marketingterm zodra er op de producten van Unilever komt te staan ‘Nu met superfoods’ of ‘Met superfood goji bes’ en ‘Verrijkt met superfoods’. En weet je? Ik voorspel dat dit binnenkort in de supermarkten ook verkrijgbaar zal zijn. Net zoals kokosolie van Bertolli, zuiveldrank met chiazaad van Optimel en hennepchips van Lays.

De waarheid op tafel

Met de campagne ‘De waarheid op tafel’ slaat het Voedingscentrum naar mijn mening de plank finaal mis! In plaats van de waarheid op tafel te leggen, schuiven ze de waarheid onder tafel en komen ze weg met allerlei onzinverhalen. Het Voedingscentrum is niet de waarheid, vorm alsjeblieft jouw eigen waarheid en ga zelf op ontdekking naar wat pas bij jou en waar jij je vitaal en energiek bij voelt… en dan is dat maar niet wetenschappelijk bewezen!

Wat is jouw mening over superfoods?