Gratis magazine voor jou!
Miss Natural magazine inspireert en geeft praktische tips voor jouw natuurlijke levensstijl en groei!
Clean Start 21 dagen detox
detox-cursusDirect Toegang

Page content

Sporten? Maak je eigen natuurlijke sportdrank!

article content

Sporten? Maak je eigen natuurlijke sportdrank!

Iedereen gebruikt of heeft wel eens sportdrank gehad. Sportdranken zijn bedoeld als bron van vocht en energie, tijdens of na het sporten. Fanatiek sporten welteverstaan. Mensen die niet zo fanatiek en intensief sporten hebben normaal gesproken voldoende aan water.

Eigenlijk is een sportdrank niet meer dan een mengsel van water, zouten en suikers: koolhydraten en elektrolyten. Elektrolyten (zouten) zijn mineralen, zoals natrium, kalium, calcium, magnesium en chloor. Met name natrium zorgt ervoor dat vocht sneller wordt opgenomen. Daarbij krijg je meer dorst, waardoor je meer gaat drinken. Je lichaam houdt het vocht beter vast. Daardoor gaan de belangrijke stoffen niet via je urine verloren. De andere elektrolyten zijn voor je lichaam niet erg belangrijk om aan te vullen. Sterker nog, een teveel aan deze elektrolyten kan maagproblemen geven. Gelukkig kan een sportdrank ook gezond!

Drie soorten sportdrank

Er zijn drie soorten sportdrankjes. Hypotone , Hypertone en isotone. Het verschil zit in de snelheid van de opname in je lichaam. Water is een hypotoon drankje dat wordt snel opgenomen en is een goede dorstlesser, alleen plas je het weer snel uit en bevat het dus minder energie. Een sportdrankje dat hypertone is geeft meer energie dan water (hypotone), maar de opname duurt vrij lang. Een voorbeeld hiervan is vruchtensap. De beste sportdrank is isotoon. Het wordt snel opgenomen door je lichaam en is dus handig tijdens en na het sporten.

Voordat je gaat sporten kan je het beste twee uur van tevoren een hypotoon of isotoon drankje drinken. Water is het beste om te drinken vlak voordat je gaat sporten. Als je goed wilt herstellen na het sporten, drink dan binnen twee uur na je inspanning een hypertoon drankje of een heerlijke verse smoothie. Er zijn ook studies die aantonen dat melk of chocomel goede hersteldranken zijn na je inspanning al levert dat wel de nodige (extra) calorieën op. Bovendien zijn er steeds meer aanwijzingen om geen zuivel te drinken.

Ongezonde sportdranken

Helaas bevatten de sportdrankjes ook allerlei andere toevoegingen. Te denken aan zuren, kleurstoffen en zoetstoffen. Onlangs kreeg ik aan de finish van een evenement een drankje en daarvan heb ik een hele middag plat heb gelegen van de buikpijn, vandaar ook dit artikel. Ik ben op zoek gegaan naar een gezond en natuurlijk alternatief zonder allemaal die toevoegingen en die makkelijk zelf te maken is, dus ook goedkoper dan al die duurdere sportdranken.

Gezonde sportdranken

Ik heb een aantal recepten voor jullie gezocht, gevonden en getest.

Kokoswater is een super goede dorstlesser en ook geschikt als sportdrank. Het bevat van nature een ruime hoeveelheid kalium, calcium, magnesium, natrium en fosfor. Ik heb het dan een aantal keer als basis voor mijn testjes gebruikt.

Recept: Sportdrank met kokoswater

Dit heb je nodig:

  • 1 uitgeperste citroen
  • 500 ml kokoswater
  • 1 theelepel agave siroop
  • ½ theelepel gember (als je daarvan houdt)
  • 1 snufje zuiver himalaya zout.

Meng alle ingrediënten en zet de sportdrank koud.

Je kunt hier natuurlijk flink op variëren met de smaak, bijvoorbeeld met dadels en cacao of vruchten. Let er bij het gebruik van vruchten op dat je de drank na het blenderen even door een zeefje doet, anders raakt het dopje van je bidon verstopt.

Budget recepten voor Natural Sportdrank

Omdat kokoswater misschien niet in je budget ligt heb ik nog een aantal andere budget varianten voor je op een rij gezet:

  • ½ liter water , ½ liter vruchtensap (natuurlijk gezoet), 1 á 2 gram zuiver himalaya zout
  • ½ liter water , 50 ml vitaminerijk siroop (natuurlijk gezoet), 1 á 2 gram zuiver himalaya zout.
  • ½ liter water , 50 gram oersuiker of andere varianten, 1 á 2 gram himalaya zout, citroensap.

Als je een goede basis hebt kun je zelf eindeloos variëren met eigen smaken en zo heb je steeds een lekkere en verantwoorde dorstlesser. Als je dan thuis bent en lekker uitgezweet is een heerlijke en voedzame smoothie een verstandige keuze om je voedingsstoffen aan te vullen en je lichaam helpen herstellen.

Wat is jouw favoriete sportdrank?

Deel jouw mening

Comment Section

3 reacties op “Sporten? Maak je eigen natuurlijke sportdrank!


Door Kaaskop op 27 september 2018

Kaas is goed voor je


Door Amy op 16 januari 2015

Hoi allemaal!
Ik heb ook nog een alternatief wat goed voor je is:
limonadesiroop (de hoeveelheid hangt af van hoe je zoet je je drankje wil hebben), aangevuld met water een een theelepeltje zout –> vervolgens goed schudden.

ik vind het persoonlijk erg lekker en het is goed voor je!


Door rob knaven op 20 februari 2014

Uit eigen ervaring merk ik dat gefilterd en geoptimaliseerd water voor mij hele goede resultaten geeft om verzuring uit mijn spieren terug te dringen [en je kan het zelf maken]…

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

GRATIS MAGAZINE t.w.v. €4,95
Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten gratis in je mailbox.
Je blijft op de hoogte en kunt je elk moment weer afmelden!