Suiker met een vreemde nasmaak

De tijd dat wij dachten dat roken geen nadelen voor onze gezondheid had en dokters nog sigaretten aanprezen in advertenties is gelukkig voorbij. Net als autorijden zonder gordel, ik hou mij wel vast aan het stuur, het idee dat bier gezond is voor moeder en kind, je maar beter al aan jonge kinderen cola kunt geven en dat vrouwen het sexy vinden als je rook in hun gezicht blaast!

Ondernemen is vooruitzien

Ondernemen betekent mee gaan met de tijd en inspelen om de trends van nu én een visie hebben op de toekomst. Ondernemen is vooruitzien. Philips en Sony maken ook geen walkmans meer, maar investeerden op tijd in CD – en MP3 spelers. Ook in de voedingsindustrie zijn het de bedrijven en producenten die vooruitkijken, en niet angstvallig blijven vasthouden aan hun laatste succesnummers, diegenen die overeind blijven staan.

Elke branche heeft zijn eigen lobby

Dit werkt anno 2012 echt niet meer!

Zo heeft elke branche ondertussen wel zijn eigen vereniging of stichting opgezet waarin zij de producten uit hun industrie promoten. Denk aan campagnes als Gek op Bloemen, Kip het meest veelzijdige stukje vlees, Ei love you en Melk is goed voor elk. Al deze uitingen komen niet van onafhankelijke organisaties, maar van de leveranciers van deze producten. Helaas zijn veel mensen zich daar niet bewust van en nemen alles wat er in deze campagnes beweerd wordt voor waarheid aan. Nu ben ik zelf ook gek op bloemen en eieren, dus daar is niets mis mee! Het is eerder de melkcampagne waar ik grote vraagtekens bij zet en daar komt dan sinds gisteren de campagne Suiker, energie van nature bij.

Eten zonder suiker is bijna onmogelijk geworden

Zoals jullie weten zijn wij de cursus “40 dagen zonder Suiker” gestart. In deze cursus gaat het om alle geraffineerde en toegevoegde suiker die je beter kunt vermijden. Het is namelijk nog best een hele uitdaging en zoektocht om 40 dagen zonder toegevoegde suiker te leven, suiker zit namelijk overal in en ook in hartige producten waar je het niet in verwacht. Vandaar dat wij daarbij willen helpen.

Om hoeveel suiker gaat het eigenlijk?

De gemiddelde Nederlander consumeert jaarlijks zo’n 40 kilo bietsuiker. We gebruiken het niet alleen in onze dagelijkse kop koffie of thee, maar bijvoorbeeld ook in levensmiddelen als frisdrank, deegwaren en conserven.

In Nederland beheersen twee concerns de bietsuikermarkt. De Suikerunie is de grootste met 60% marktaandeel; de Centrale Suikermaatschappij (CSM) heeft 40% van de markt in handen. Suiker Unie, onderdeel van Royal Cosun, produceert en levert suikerproducten aan de voedingsmiddelenindustrie, foodservice en (groot)winkelbedrijven in Europa. Op de Nederlandse retailmarkt is Suiker Unie vooral bekend onder de merknaam Van Gilse. Zoals je zult begrijpen is de suikerindustrie enorm groot, wordt er erg veel geld verdiend en is er geen enkel belang bij het gebruik van minder suiker door de consument!

Suiker is niet 100% natuurlijk

Deze reclame is nu ondenkbaar!

Op de website van Suiker Unie staat het volgende; Suiker is een natuurproduct. Dat weten de meeste mensen niet, zo blijkt uit consumentenonderzoek, in opdracht van Suiker Unie. Vele consumenten beseffen niet dat suiker van het land komt, van de suikerbiet. De suikerbiet bestaat ruwweg voor 80% procent uit water en voor 20% uit suiker. 

De suikerbiet is eigenlijk dé suikerfabriek. De combinatie van zon, licht en vocht laat de suikercellen in de suikerbiet groeien. Na een groeiperiode van 6 tot 8 maanden is het tijd om de suiker uit de biet te winnen. Uiteindelijk blijft 100% natuurlijke suiker over. Daar zijn wij het niet geheel mee eens, lees maar!

Daarom is suiker niet meer natuurlijk!

100% natuurlijke suiker. Dat klinkt heel mooi. Maar kwik, chloor en modder zijn ook 100% natuurlijk, dus die titel zegt niet veel.

Ze spelen erg goed in op de term ‘natuurlijk’ zoals die hedendaags gebruikt wordt in veel marketinguitingen. Vaak denken we bij ‘natuurlijk’ aan onbewerkt, ongeraffineerd eten wat je zo in de natuur kunt vinden. Maar dat bedoelen ze hier niet, hoor. Ik ben in elk geval nog nooit een kristalsuikerboom tegengekomen, met zakjes vol witte korreltjes eraan bungelend. Nee. Hier wordt bedoeld dat de suiker onttrokken is uit een 100% natuurlijk product.

Een suikerbiet is 100% natuurlijk

Het zit ‘m allemaal in de definities die je gebruikt. Een suikerbiet is 100% natuurlijk. Als je die eet, eet je een 100% natuurlijk product. Deze 100% natuurlijke suikerbiet wordt door de industrie bewerkt en bewerkt en bewerkt. Net zolang tot we de bekende, witte, geraffineerde suikerkorrel over houden.

Deze suikerkorrel bevat geen vezels, vitaminen en mineralen meer, welke eigenlijk nodig zijn voor een fatsoenlijke verwerking van de suiker in ons lichaam. Het zijn de vezels, vitaminen en mineralen die voeding voedzaam maken. Als dat eruit gehaald wordt, wat heb je er dan nog aan?

Dus die suikerkorrel wordt gemaakt uit een 100% natuurlijke, onschuldige suikerbiet. Maar die suikerkorrel zelf is niet hoe je ‘m vindt in de natuur!

Wie is de Suikerstichting?

Natuurlijk, veel beter dan buitenspelen!

Uiteraard heeft de suikerindustrie ook een eigen lobby, namelijk de Suikerstichting. Lees maar mee; Suikerstichting Nederland (opgericht in 1969) is het bureau voor wetenschappelijk onderzoek, public affairs en public relations van de Nederlandse suikerindustrie. Het bureau werkt in opdracht van de Suiker Unie en CSM Suiker bv. Totaal niet onafhankelijk dus!

Lees maar verder; De stichting laat onderzoek doen naar de effecten van suiker en suikerhoudende producten op de gezondheid en naar vraagstukken van smaak en consumenten voorkeur. De belangenbehartiging op het terrein van voedingsbeleid en warenwet is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en geschiedt veelal in overleg en samenwerking met breed georiënteerde organisaties en instellingen.

Al deze wetenschappelijke onderzoeken worden op de, voor de industrie, meest gunstige manier geïnterpreteerd en dat lezen wij vervolgens in de media. Zo zou suiker niet verslavend werken, is er geen relatie tussen gedrag en suiker en als klapper op de vuurpijl: je zou er ook niet dik van worden.

Compleet marketingpakket gericht op kinderen

We lezen verder wat de Suiker Stichting nog meer doet; Daarnaast wordt er consumenten- en marktonderzoek gedaan en geeft de stichting voorlichting in brede zin over het product en ingrediënt kristalsuiker. De positie van kristalsuiker wordt verder nog ondersteund door advertentiecampagnes en diverse publicitaire activiteiten.  Op de website is een aparte link voor scholieren te vinden die daar informatie kunnen vinden over suiker ten behoeven van een werkstuk. Ja, laten wij bij onze kinderen al deze onzin over suiker brengen!

Even een quote uit de informatie op Suikerwereld.nl aan scholieren van het voortgezet onderwijs voor hun werkstukken: ‘Van suiker word je dik’. ‘Suiker is slecht voor je tanden’. En: ‘Suiker is een chemisch product. Want, hoe krijg je het anders zo wit?’ Deze uitspraken heb je vast wel eens gehoord. Maar het klopt niet wat ze zeggen, het zijn fabels.

Dit kan echt niet meer anno 2012!

Je baby lekker rustig door de alcohol!

Gisteren ontvingen wij een e-mail van Suikerstichting Nederland. Ze hadden namelijk met veel belangstelling de website www.40dagenzondersuiker.nl gelezen en wilden graag een kennismakingsgesprek, waarin wij onze standpunten over suiker in relatie tot voeding en gezondheid wilden onderbouwen. Je zult begrijpen dat wij geen enkel nut zien in het ingaan op deze uitnodiging. Om de doodeenvoudige reden dat onze belangen te ver uit elkaar liggen. Ze zijn met andere woorden niet blij met ons en dat mag. Is ook lastig als je focus op 1 product ligt.

Tip: Innoveer suikerindustrie

De suikerindustrie is gewoon niet met zijn tijd meegegaan… suiker kan niet meer! Waarom moet er overal suiker aan toegevoegd worden? Kristalsuiker doet helemaal niets goed voor je lichaam! Er zijn genoeg mooie en echt natuurlijke alternatieven en heel veel bedrijven die daar wel op inspelen. Ik noem een Zonnefruit van Zonnatura, dat geen jam genoemd mag worden omdat er geen toegevoegde suiker in zit alleen van nature aanwezige fruitsuikers of hun muesli zonder suiker. Het kan ook anders en dat is helemaal 2012!

Oproep aan producenten van levensmiddelen

Beste producent,

Wij zijn op zoek naar producten zonder toegevoegde geraffineerde suiker. Dat is nog best lastig aangezien jullie de benaming van suiker ook wel vermelden op de verpakking als: Basterdsuiker, Dextrose, Druivensuiker, Fructose(-stroop), Geleisuiker, Glucose(-stroop), Glucose-fructosestroop, Invertsuiker, Kandij(-suiker), Kristalsuiker, Maltodextrine, Melasse(-stroop), Rietsuiker, Sacharose, Sucrose en Vanillesuiker.

Zouden jullie eens willen kijken naar de mogelijkheden om de volgende natuurlijk suikervervangers in de producten te verwerken; Oerzoet, palmsuiker, stevia, kokosbloesemsuiker, fruit, honing, maïsmoutstroop, agavestroop, rijststroop, dadelstroop en maple syrup. Helemaal weglaten is natuurlijk nog beter! Wij wennen wel aan die minder zoete smaak.

Alvast bedankt voor het lezen van dit bericht en vergeet niet dat ECHT natuurlijk helemaal 2012 is… dus innoveer!

Wil jij ook dat er meer producten verkrijgbaar zijn zonder toegevoegde suiker?
 Deel dit bericht dan met je familie en vrienden!