Gratis magazine voor jou!
Miss Natural magazine inspireert en geeft praktische tips voor jouw natuurlijke levensstijl en groei!
Clean Start 21 dagen detox
detox-cursusDirect Toegang

Page content

Een ei hoort erbij!

article content

Een ei hoort erbij!

Pasen komen er weer aan en dat betekent: eieren eten! Koken, bakken, pocheren, roerei, spiegelei, omelet, uitsmijter, door de pannenkoek… met een ei zijn de mogelijkheden eindeloos. En wie is er niet dol op? Een ei kan altijd, als ontbijt, lunch, tussendoortje of verwerkt in de hoofdmaaltijd. En eieren zijn lang niet zo ongezond als men vroeger dacht, dus we kunnen gewoon onze gang gaan met de Paasdagen!

Voedingsstoffen, cholesterol & vetten

Jarenlang aten we eieren met mate. Geheel ten onrechte want een ei zit boordevol waardevolle voedingsstoffen: o.a. acht vitaminen (A, B1, B2, B6, B12, D, E en K), de mineralen ijzer en fosfor en natuurlijk eiwit zelf als bouw- en brandstof.

Maar in een ei zit toch cholesterol?, hoor ik je nu denken en dat klopt. Het cholesterol wat in je ei zit, heeft echter nauwelijks invloed op je cholesterolgehalte. Verzadigde vetten hebben dat wel maar een ei bevat slechts 2,4 gram verzadigd vet. Even een vergelijking: in een krakeling zit bijna 5 gram en in een zak chips kan maar zo 17 gram verzadigd vet zitten.  Een ei van zo’n 60 gram bevat gemiddeld 80 kcal.

Welke eieren zijn er?

  • Legbatterijeieren: niet zo te koop maar worden wel gebruikt in bijv. mayonaise en andere producten.
  • Scharreleieren: komen van legkippen die in een schuur leven met max. 7 kippen per vierkante meter, ze mogen niet naar buiten.
  • Vrije uitloop eieren: de kippen die deze eieren leggen, mogen wel naar buiten en hebben 2,5 vierkante meter de ruimte.
  • Biologische eieren: een biologische kip gaat naar buiten, slaapt tenminste 8 uur per nacht, krijgt grotendeels biologisch voer en heeft nog meer ruimte.

Wat betekent dat stempel op mijn ei?

Op elk ei staat een stempel, bijv. 3-NL-4196504. De cijfers betekenen: 0 (biologisch), 1 (vrije uitloop), 2 (scharrel), 3 (kooi). NL = Nederland. De volgende 5 cijfers verwijzen naar de boerderij en de laatste 2 cijfers naar de stal waar de eieren vandaan komen. Zo is een ei helemaal traceerbaar!

Bewaren en houdbaarheid

Bewaar je eieren in de koelkast en zet ze niet bij sterk ruikende producten zoals vis of knoflook. Een ei kan die geur overnemen. Voorkom grote temperatuur-schommelingen dus laat je eieren in het doosje en zet ze niet in dat handige, speciale eierrekje wat je in zoveel koelkast deuren tegenkomt! Gepelde, hardgekookte eieren zijn onder koud water 2 à 3 dagen houdbaar in de koelkast. Ververs dan wel iedere dag het water.

Na de THT-datum zijn eieren nog wel te gebruiken mits dus koel bewaard.

fEItjes

  • Een kakelvers ei blijft horizontaal op de bodem liggen in een pan water. Een ei van 7 dagen oud komt een stukje overeind en een ei van 2 à 3 weken oud komt met zijn stompe kant verticaal in het water te staan.
  • Hoe verser, hoe beter geldt niet voor ei want pas 3 dagen na de leg ontwikkelen ze hun volledige smaak.
  • De kleur van de dooier wordt bepaald door het kippenvoer: bij veel groenvoer is de dooier lichtgeel, eet de kip meer mais of granen dan is de dooier geel-oranje. Dit zegt overigens niets over de smaak van het ei.
  • Een ei past prima in een afslankdieet
  • De kip ‘maakt’ het ei in 24 tot 26 uur en legt gemiddeld tussen de 250 en 300 eieren per jaar.

Eet jij graag eieren? Hoe eet je ze?

 

 

Deel jouw mening

Comment Section

13 reacties op “Een ei hoort erbij!


Door Jenaida van Wijk op 3 april 2013

Stef, misschien heb je hier wat aan: http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm
Eten zou inderdaad het wapen tegen ziekte moeten zijn. Helemaal mee eens. Maar het lichaam doet dingen (bv. cholesterol verhogen) niet voor niks. Aangezien deze aanmaak gereguleerd wordt door het lichaam zelf, is het zaak om naar de oorzaak van de verhoogde cholesterolproductie op zoek te gaan i.p.v. het relatief kleine beetje wat in voeding zit te verminderen.
Een verhoogd cholesterol kan ook ontstaan door een te hoge consumptie van geraffineerde koolhydraten. Maar je zit op Miss Natural, dus ik neem aan dat dit bij jou niet speelt. 😉


Door Stef op 3 april 2013

Dank voor de input Jenaida. Mijn LDL is dankzij mijn laag cholesterol dieet 25% naar omlaag, een resultaat in sterk contrast met wat Uffe Ravnskov in jou link vertelt : “This explains why the ”prudent” diet cannot lower cholesterol more than on average a few per cent.”

Moet er wel direct bij vermelden dat ik niet weet wat Uffe onder “prudent” verstaat: ik ga alvast niet voor vetarm, maar kies wel voor plantaardige olieen, en dan liefst geen palmolie. Snacken op noten, dus dat is ook vet genoeg 🙂

Blijft natuurlijk de vraag wat de oorzaak van de hogere LDL dan wel was, al krijg ik het met veranderde voeding wel naar omlaag, misschien probeert mijn lichaam me iets anders te vertellen waar ik even langs zie.

En zoals je terecht opmerkt zitten we op Miss Natural: dus zeer weinig geraffineerde KH 🙂


Door Stef op 19 mei 2013

Jenaida,

Nogmaals dank voor de input van Dr. Uffe Ravnskov (duurt wel een tijdje vooraleer het werk van die man te doorworstelen 🙂 ). Enorm interessant vind ik zijn low carb high fat dieet voor diabeten, en dat brengt me dan weer op jou zinnetje over geraffineerde suikers.

En het belangrijkste uit je reactie: nu dus op zoek naar het waarom van mijn verhoogde cholesterol: een slimme zet van mijn lichaam om iets inwendig te verhelpen, en zoja wat?

Bedankt alvast.


Door Jouke op 25 maart 2013

De wereld van de voeding zit vol tegenstrijdigheden. Zo heb ik 2 kooklessen met veel theorie erom heen gehad vanuit de macrobiotische hoek. Zij raadden dierlijke producten sowieso af en in het bijzonder koemelk, vlees en eieren. Eieren zijn volgens hen enorm belastend voor de lever om het te kunnen verteren en zodoende niet aan te raden.
Ik vroeg mij dus af ook aan de belasting op het verteringsstelsel wordt gedacht vanuit de hoek, van waaruit deze blog is geschreven….Gewoon even vraagje uit nieuwgierigheid, omdat ik soms ook niet meer weet wat het beste is.


Door Christel op 26 maart 2013

Nee, ik heb niet gedacht aan de belasting op het verteringsstelsel toen ik dit artikel schreef.
Een zoektocht via Google levert o.a. dit op “Eieren verteren het best als ze licht gekookt zijn, of rauw als ze geklopt zijn (wat vanwege het risico op salmonellabesmetting echter af te raden is).
Gebakken eieren verteren minder goed, maar zijn niet zwaar verteerbaar”.
Groet, Christel Hoeflaken
Redactrice Miss Natural


Door Sabine op 10 februari 2016

Hallo Christel,

Is het zo dat een rauw eitje,daarvan de eiwitten niet opgenomen worden door het lichaam??
Ik neem ze elke dag zo,losgeklopt.
Graag een antwoordje
Grtjes,Sabine


Door Stef op 25 maart 2013

“Het cholesterol wat in je ei zit, heeft echter nauwelijks invloed op je cholesterolgehalte”. Kan je dat ondersteunen met een onafhankelijke studie?

Wat het misleidende label betreft: “Vrije uitloop eieren” zijn zoals je correct zegt van kippen die buiten “mogen”. Er is echter geen enkele garantie dat het ei komt van een kip die daadwerkelijk naar buiten is gestapt.

Toen ik nog zelf kippen kweekte: vers eitje koken voor ontbijt op elke werkdag, 2 gebakken eitjes voor het middagmaal. Pannenkoeken met ei als tussendoortje, ei met gebroken schaal hardgekookt in bruine thee voor het mooie keramiek effect…

Nu is mijn LDL te hoog en wegens de tegensprekende literatuur – volgens sommigen verhogen eieren de LDL, volgens anderen weer niet – heb ik ze even uit mijn dieet geschrapt :-(, maar de LDL daalt weer wel 🙂 (cholesterolarm dieet of anders gezegd: zo weinig mogelijk dierlijke vetten maar geen rem op de plantaardige olie).

Als je even kan wijzen naar een onafhankelijke studie over eieren en cholesterol, dat zou geweldig interessant zijn.

Dank.



Door Stef op 26 maart 2013

Beste Christel,

Dank voor je antwoord.

Onder de activiteiten van de PVE (moeder van de PPE – Productschap voor Pluimvee en Eieren) valt onder andere: reclame over vee, vlees en eieren.

“Reclame” klinkt alvast niet objectief.


Door Jenaida van Wijk op 26 maart 2013

Stef, het grootste deel (75%) van het cholesterol in je lichaam produceer je helemaal zelf. Die 200 mg cholesterol die in dat eitje zit, stelt hierbij niks voor. Als je cholesterolrijke producten eet, is je lichaam wel zo slim om de productie wat naar beneden te schroeven. Ik zal niet beweren dat een hoog cholesterol helemaal niks met voeding te maken heeft, maar om het aan de eieren te wijten is m.i. niet juist.


Door Stef op 26 maart 2013

Jenaida, “200 mg cholesterol die in dat eitje zit stelt niets voor”?

200 mg is nu net wat ik dagelijks aan cholesterol mag eten,

nu ik leef volgens het National Cholesterol Education Program (NCEP) van het Amerikaanse National Heart, Lung, and Blood Institute (NHLBI), waar 1 van de levensstijl veranderingen om je LDL naar omlaag te halen: maximaal 200 mg cholesterol/dag.

Cholesterol heeft uit mijn persoonlijke ervaring duidelijk iets met mijn voeding te maken.

Ikzelf ga mijn hoge LDL zeker niet exclusief aan eieren verwijten, maar hoor wel graag uit welke hoek iemand over eieren praat.

Om even mijn hoek te verduidelijken na het lezen van je Hippocrates quote op jouw mooie website Jenaida, zou ik zeggen: Our food should be our weapon to prevent us from getting sick.


Door nathalie op 25 maart 2013

Ik eet meestal 4 eieren in de week, 2 als zacht gekookt eitje en die andere 2 verwerkt in een pannekoek!


Door Irene op 25 maart 2013

Ik eet elke dag wel een ei, verwerkt in een pannenkoek of hartige taart zonder deeg (de snelste lunch die je je kunt voorstellen, klopt de eieren los, giet in een ovenschaal, groenten en kruiden naar smaak toevoegen, kwartiertje in de oven en je hebt een voedzame en heerlijke lunch!!)

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

GRATIS MAGAZINE t.w.v. €4,95
Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten gratis in je mailbox.
Je blijft op de hoogte en kunt je elk moment weer afmelden!