arrow_drop_up arrow_drop_down
12 september 2013 

Suikervrij boodschappen doen

Morgen begint de Week zonder Suiker. Dit is een week vol met tips, informatie en lekkere suikervrije recepten. Voor sommigen van jullie is dit ook een mooi moment om het eens te proberen, een weekje zonder suiker.

En daarom is het handig om te weten wat je alvast in huis kunt halen. Om het je gemakkelijk te maken hebben we daarom een basis boodschappenlijstje voor je gemaakt, zodat jij dit weekend alvast suikervrij boodschappen kunt gaan doen!

Suikervrij drinken

  • Kruidenthee
  • Havermelk, rijstmelk of amandelmelk
  • Eventueel bronwater
  • Eventueel suikervrije diksap (bij de biologische winkel)

Ontbijt/ lunch

  • Fruit
  • Havermout/ Havervlokken
  • Suikervrije muesli (biologische winkel)
  • Brood zonder suiker
  • Suikervrije jam, pindakaas en/of appelstroop (biologische winkel)
  • Yoghurt, kwark, kaas, brie en hüttenkäse
  • Vegetarische spreads (biologische winkel)
  • Eieren
  • Roomboter

Tussendoortjes

  • Fruit
  • Onbewerkte noten: amandelen, cashewnoten, pistachenoten, walnoten, paranoten, of een mix (studentenhaver)
  • Gedroogd fruit: rozijnen, abrikozen, cranberry’s, pruimen, dadels, vijgen. (Let op: neem de ongezwavelde, ongezoete varianten)
  • Pofmaïs om zelf popcorn te maken (in een pan, niet in de magnetron)
  • Olijven
  • Eieren

Avondeten

  • Volkoren pasta
  • Zilvervliesrijst
  • Quinoa
  • Groenten
  • (biologisch) vlees en vis, of een vleesvervanger zonder suiker
  • Kruiden
  • Aardappels
  • Zoute Japanse Sojasaus
  • Olie zoals kokosolie, sesamolie, olijfolie, lijzaadolie, etc)
  • Noten, zaden en pitten
  • Bindmiddel, zoals volkorenmeel of arrow root (biologische winkel)

Bakken

  • Biologische honing
  • Oerzoet, palmsuiker of kokosbloemsuiker
  • Stevia
  • Volkoren-, spelt- of amandelmeel

Tips voor suikervrij boodschappen doen

Bovenstaande boodschappenlijst is natuurlijk een voorbeeld. Kijk vooral naar wat je zelf lekker vindt en maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk door pakjes en zakjes te vermijden. Dit kan natuurlijk niet bij alle producten, dus lees ook goed de etiketten om te zien of er suiker in zit. Twijfel je, ga dan naar de biologische winkel en laat je adviseren.

Doe jij al suikervrij boodschappen?

Paula

Door

Paula

op 14 September 2013

Let op bij het kopen van amandel-, rijst- of haver melk. Deze zijn bijna allemaal gezoet met suiker of siropen. Zover ik weet kun je alleen bij biologische winkels ongezoete versies kopen. En als je af wilt vallen, eet dan max. 2 keer fruit en geen gedroogd fruit. Gedroogd fruit bevat ook (te)veel suikers. Ik eet sinds twee maanden volgens Paleo principe, dat betekent geen suiker (en geen granen, zuivel en peulvruchten). Hierdoor blijft mijn bloedsuikerspiegel laag en is de behoefte aan zoet volledig verdwenen. Succes en veel plezier met deze week zonder suiker.

Petrie

Door

Petrie

op 15 September 2013

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de havermout van Quacker, te koop bij de albert-heijn. ook suiker- en glutenvrij is.

Eva van Zeeland
Simone

Door

Simone

op 15 February 2016

Hoi mijn graag is wat eet je zoal dan als je veel weg laat? Ik ben nog erg zoekende groeten Simone Tijssen.

Annemarieke

Door

Annemarieke

op 19 February 2016

Alpro soya moet je gewoon nooit kiezen. Die zijn echt altijd gezoet met suiker. Is een te commercieel merk met zogenaamd gezonde producten.

Gea

Door

Gea

op 31 March 2016

Er is nu yoghurt van alpro waar geen suiker of zoetstoffen inzitten

Eva van Zeeland

Door

Eva van Zeeland

op 1 April 2016

Alpro heeft onlangs inderdaad 1 variant zonder suiker of zoetstoffen op de markt gebracht.

Monique

Door

Monique

op 15 September 2013

Vraagje: wordt oerzoet niet als suiker gezien?

Heleen

Door

Heleen

op 16 September 2013

Goedemorgen, Ik ben vol goede moed begonnen aan de week zonder suiker, maar loop meteen al tegen het volgende aan. Ik heb muesli gekocht van de natuurwinkel, maar op het etiket staat dat en koolhydraten inzitten (62,0g) waarvan suikers (8,0g). Dit kan ik dus niet eten, of wel? Ook op het pak havermout van Quacker staat dat het koolhydraten (60g) waarvan suikers (1,1g) bevat. Alvast ebdankt voor de reactie! En succes deze week. Groetjes Heleen

Heleen

Door

Heleen

op 16 September 2013

Goedemorgen, Ik ben vol goede moed begonnen aan de week zonder suiker, maar loop meteen al tegen het volgende aan. Ik heb muesli gekocht van de natuurwinkel, maar op het etiket staat dat en koolhydraten inzitten (62,0g) waarvan suikers (8,0g). Dit kan ik dus niet eten, of wel? Ook op het pak havermout van Quacker staat dat het koolhydraten (60g) waarvan suikers (1,1g) bevat. Alvast bedankt voor de reactie! En succes deze week. Groetjes Heleen

Eva van Zeeland

Door

Eva van Zeeland

op 16 September 2013

Hoi Heleen, je dient niet bij de voedingswaarde te kijken alleen bij de ingredienten. Succes!

Anita

Door

Anita

op 5 January 2015

Dus als ik het goed begrijp,Eva dan zit in mijn magere kwark waar bij de ingrediënten geen suiker bij staat en bij de voedingswaarden per 100gram 3.7g koolhydraten waarvan 3.7g suiker......geen suiker in?? Grtjs Anita Ik ga zo boodschapjes in huis halen zal mijn leesbril niet vergeten want het zijn allemaal vd kleine cijfers ! Grtjs

Lenneke

Door

Lenneke

op 11 January 2016

Dan zijn het als het goed is alleen de van nature in het product aanwezige suikers. Zoals bij een sinaasappel zijn geen suikers toegevoegd, maar er zitten wel natuurlijke suikers in.

Liesbet

Door

Liesbet

op 21 February 2016

Ja, er moet zeker een onderscheid gemaakt worden tussen van nature aanwezige of toegevoegde suikers! Je vindt namelijk nooit suikervrije jam, stroop, fruit, gedroogd fruit, honing, palm- of kokosbloemsuiker!

angelique

Door

angelique

op 20 February 2016

suiker heeft ook andere nmbenamingem he let daar ook op weet ze zo niet allemaal uit mijn hoofd maar je hebt sucrose ,dextrose en nog vele andere .. maar het is allemaal suiker 😊

cath

Door

cath

op 1 April 2015

Je kan heel gemakkelijk zelf muesli maken. Op die manier heb je invloed op alle ingrediënten. Google maar eens op: Zelf granola maken voor de meest uiteenlopende variaties van muesli

Myrthe

Door

Myrthe

op 21 September 2013

Als je toch zoete sojasaus (kecap manis) wilt gebruiken, gebruik dan kecap van het merk Bango. Deze kecap is volgens veel Indo's het lekkerst, puurst en er zit alleen palmsuiker in.

Mariska

Door

Mariska

op 20 October 2013

Waar is Bango sojasaus te koop?

Ingrid

Door

Ingrid

op 17 April 2014

Volkoren Zaanse Snijder van de AH bevat dextrose!

Ingrid M

Door

Ingrid M

op 23 November 2014

Goeie morgen, ik ben er klaar voor! Eet al driekwart jaar zoveel mogelijk producten zonder suiker. In het begin was dit niet makkelijk, door mijn suikerverslaving. Nu is het een fluitje van een cent :-) Goed lezen is de boodschap. En ik voel me veel beter: heb meer energie! Waarschijnlijk hebben jullie voor mij nog bruikbare tips en recepten. Heb wel een gluten- en melkintolerantie waardoor het niet makkelijker is. Lange tijd speltbrood kunnen eten, zonder problemen. Maar sinds een kleine maand weer veel jeuk. Dus weer overgeschakeld op glutenvrij. Gisteren de keuken in gedoken en glutenvrij bananenbrood en notenbrood gebakken. Bij de Ekoplaza havermikske besteld. Komt helemaal goed. Alvast bedankt voor de tips en recepten. Groetjes, Ingrid

Suikervrije boodschappen

Door

Suikervrije boodschappen

op 17 November 2015

[…] nu ik mijn boodschappen voor de eerste heflt van de week al in huis heb gehaald, krijg ik een boodschappenmail van Miss Natural. Nét te laat. Gelukkig heb ik het meeste goed ingeslagen. Zo zie ik op haar lijstje bij […]

Anja

Door

Anja

op 21 February 2016

Al die suikers die genoemd zijn is suiker. En de gedroogde vruchten en fruit zit veel suiker in ook al is het van nature.verpakkingen lezen .en zo puur mogelijk koken. Zelf jus maken je mag wel sukrin gebruiken als vervanger.

Reactie plaatsen