Hoe vaak denk jij dat situaties in je leven je voor je gevoel overkomen. Er gebeurt iets dat je niet verwacht. Wat doe je dan? Ga je de confrontatie aan? Is er een noodzaak om jezelf te verdedigen of verklaren? Je hebt hierin altijd een keuze.
Maak een statement
Je hoeft jezelf namelijk niet te verdedigen voor jouw gedrag of jouw mening. En je hoeft je zeker niet persoonlijk aangevallen te voelen als iemand een oordeel over jou heeft. Je kunt dit soort situaties ook gebruiken om ze naar je eigen hand te zetten. Dan maak je pas een statement.
In gesprek met het managementteam
In maart 2014 werd ik via de mail gecontacteerd door de internationaal opererende zuivelcoöperatie, FrieslandCampina. Ze nodigden mij uit om aanwezig te zijn bij een meeting van het managementteam. Dat vond ik wel interessant!
Ze hadden al meerdere websites/bloggers/professionals hierover aangeschreven, maar niemand zag de meerwaarde en het nut om met hen in gesprek te gaan. Ik vond het juist een kans om met deze grote organisatie om tafel te zitten en hun te vertellen wat een Miss Natural graag zou willen kopen in de winkel. Ik voelde totaal niet geïntimideerd omdat ik zelf jaren als marketingmanager had gewerkt. En ik voelde dat ze oprecht geïnteresseerd waren in mijn visie.
Bij de meeting waren zo’n 15 productmanagers aanwezig van merken als Optimel, DubbelFris, Fristi, Mona, Milner en Vifit. Ze hadden me uitgenodigd omdat zij als zuivelbedrijf op de hoogte wilden blijven van de publieke opinie over melk en zuivel.
Zuivel gezond?
Naar aanleiding van het artikel ‘Vijf redenen waarom melk ongezond is’ dat ik via Miss Natural had gepubliceerd wilde FrieslandCampina graag feeling krijgen met de Miss Natural's die ervoor kozen niet of minder melkproducten te consumeren. Dat wilde ik ze natuurlijk graag vertellen. Ik drink zelf al 22 jaar geen melk meer en koop ik slechts één product uit hun brede en diepe assortiment. Daar konden ze dus echt wel winst behalen. Voor ik naar Amsterdam reed (waar het gesprek zou plaatsvinden) vroeg ik alle Miss Natural leden welke vragen ik namens hen aan FrieslandCampina kon stellen.
Het gesprek
De reactie van FrieslandCampina op mijn komst was leuk. Ze waren heel enthousiast dat ik openstond om met hen in gesprek te gaan! De voorzitter van de meeting verwelkomde mij en mijn stagiaire Maartje.
‘Drink jij melk Maartje?’ vroeg de voorzitter bij aanvang van het gesprek.
‘Mijn ouders hebben een melkveehouderij en leveren aan FrieslandCampina,’ antwoordde Maartje.
‘Maar ik drink alleen rauwe melk rechtstreeks uit de tank.’
‘Wij zijn hier vandaag niet om jullie aan te vallen, maar willen graag een open gesprek voeren,’ vervolgt de voorzitter, ‘we gaan jullie niet bekeren.’
Ik reageer daarop grappend dat ik hen wel zou willen bekeren. Na deze introductie vraag ik of ik mijn insteek van deze bijeenkomst mag toelichten.
‘Ik ben hier niet gekomen om de discussie aan te gaan of melk drinken wel of niet goed is. Graag wil ik jullie vertellen wat wij, Miss Natural leden, graag wel zouden willen gebruiken en waarom wij nu geen producten van FrieslandCampina (meer) kopen. Ik denk namelijk dat jullie deze producten niet met opzet ongezond willen maken, maar dat jullie gewoon niet bewust genoeg zijn van de gezondheidsrisico’s.’
Daarna vertel ik over mijn achtergrond in orthomoleculaire geneeskunde en dat ik graag eet zonder toegevoegde suiker, chemische zoetstoffen, e-nummers en het liefst biologisch. En dat ik mij niet meer laat misleiden door gezondheid labels of marketingkreten op verpakkingen.
‘Wij willen graag eerlijke informatie op de verpakkingen zien en vinden pure ingrediënten belangrijk,’ vervolg ik.
‘Geen onzinnige marketingkreten, zoals “0% vet” of “Nu, minder suiker!”. Wij willen niet weten wat er NIET in zit, wij willen weten wat er WEL inzit!’
Ik zag de verbazing op de gezichten van mijn ‘flip-de-script’. De insteek op suikervrije producten zagen zij niet aankomen en ineens stonden er vraagtekens in hun ogen.
‘Als je op een product zet ‘100% natuurlijk’, dan vinden wij dit verdacht! Want een natuurlijk product heeft deze ondersteuning niet nodig.’
‘Maar hoe maken we dan duidelijk dat dit om een helemaal natuurlijk product gaat?’ vroeg van een van de productmanagers.
Echt gezonde toetjes
Op dat moment was een lactosevrije variant al te vinden in de schappen, maar ik gaf aan dat er meer lactosevrije varianten zouden kunnen verschijnen. Net zoals een groter aanbod aan zuivelproducten van andere dieren als geiten of schapen. En ik pleit voor echt gezonde toetjes en zuiveldrankjes voor kinderen.
‘Wat vind je van vet?’ vroeg de voorzitter om het gesprek een wending te geven.
‘Wij worden bang gemaakt voor vet, terwijl we juist vet nodig hebben,’ antwoordde ik. ‘Zo eet ik alleen nog biologische roomboter. Vaak krijg ik dan de reactie dat je daar dik van wordt, maar kijk naar mij, ben ik dik?’
‘Hoe kan dit nou, er wordt toch al jaren reclame gemaakt voor vetvrije producten?’ zegt een van de productmanagers.
Alle verschillende stadia van bewustwording waren af te lezen van de gezichten van de alle productmanagers en het managementteam. Het merendeel van de aanwezigen stond open voor mijn verhaal, ik zag vriendelijke en geïnteresseerde gezichten, maar ik zag ook een vrouw met een hele kritische blik.
Hoe groot is de biologische markt?
'Hoe groot is die biologische, suikervrije Miss Natural doelgroep van jullie eigenlijk?’ vroeg ze, met haar armen nog steeds straks voor haar borst over elkaar geslagen. Ik begreep het wel, al haar paradepaardjes werden door mij met de grond gelijkgemaakt.
’Die groeit elke dag!’ antwoordde ik blij.
‘Wat willen jullie dan?’ vroeg ze bits.
‘Nou fruityoghurt, yoghurt met daarbij fruit, meer niet.’
‘Ja, maar dan wordt het minder lang houdbaar en duurder,’ antwoordde ze.
‘Dat maakt ons niet uit, wij zouden dan weer gaan kopen,’ antwoordde ik.
Aan het einde van de bijeenkomst ben ik blij dat ik het script heb kunnen draaien en mijn verhaal heb kunnen delen, maar ik was vooral benieuwd of er een verandering zou komen. Ik hoopte dat ze aan de slag wilden gaan met de gegeven informatie.
‘Ik heb nog een laatste vraag,’ voeg ik er aan het einde aan toe. ‘Willen jullie zelf, als mens, verantwoordelijkheid nemen voor de gezondheid van Nederland?’ ‘
Ik ben ervan overtuigd dat het voedingspatroon en de voeding in Nederland natuurlijker en gezonder kan en moet. Investeren in kennis over voeding en gezondheid is naar mijn mening het beste dat je kunt doen!’
Missie geslaagd!
Dan staan we op en verlaten de vergaderruimte. Eenmaal buiten proesten we het uit, wat een wending, wat een krachtig gesprek. Ik merkte aan alles dat ik in mijn element was. Ik wist waarover ik sprak en voelde dat ik totaal in controle was.
1 jaar later
Een jaar later ben ik uitgenodigd bij een ronde tafelsessie over E-nummers georganiseerd door supermarktketen Albert Heijn. Ik voel een por in mijn zij.
‘Het is ons gelukt!’ zei de man links van mij
‘Wat?’ vroeg ik nieuwsgierig.
Hij stelt zich voor als de brandmanager zuivel bij AH.
’Fruityoghurt, met alleen fruit en yoghurt!’
Missie geslaagd!
Volg de geboorte van mijn boek
2024 is het jaar van mijn boek! Al langer ben ik zwanger van het idee, maar dit jaar gaat het er echt van komen. Ik volg de methode van Blog tot Boek van Irene van Gent om het verhaal van mijn leven te schrijven. Mijn doel is om dit in drie maanden te doen. Dit betekent dat mijn boek al in mei 2024 af kan zijn. Wil je mijn proces van blogs tot boek volgen, dan nodig ik je uit om mijn blogs te lezen. Drie maanden lang deel ik elke vrijdag om 20:00 uur een nieuw blog. Je vindt ze op deze pagina. Ik kunt mijn blogs ook wekelijks ontvangen per e-mail. Zo mis je geen enkel verhaal en breng ik je ook als eerste op de hoogte van de verschijning van mijn boek!