arrow_drop_up arrow_drop_down
22 september 2013 

Jouw vragen over eten zonder suiker beantwoord

Als je suikervrij gaat eten zul je beste wat vragen hebben. Want gaat het eigenlijk om alle suikers, kijk ik ook naar voedingswaarde en waar vind ik producten zonder suiker? Op de Facebook pagina van Miss Natural vroegen wij jou onlangs of je vragen hebt over eten zonder suiker? We kregen een heleboel reacties en beantwoorden vandaag een selectie van deze vragen. 

Wat zijn veel gebruikte producten zonder suiker?

Esmir; Ik zou wel een rijtje met veelgebruikte producten willen zien die suikervrij zijn.

Miss Natural; Ja, dat is zeker handig om te hebben. Mijn favoriete producten zonder suiker zijn o.a.;

  • Havermout en muesli
  • Melk van rijst, haver, amandel of spelt
  • Dadels, vijgen, gojibessen en rozijnen
  • Noten; amandelen, walnoten en paranoten
  • Volle yoghurt, Griekse yoghurt en HüttenKäse (Cottage Cheese)
  • Biologische eieren en geitenkaas
  • Tonijn, makreel en sardientjes
  • Ovenfriet en mayonaise (goed lezen!)
  • Speltbrood, zuurdesembrood, rijst of speltwafels en amarant crackers
  • Linzen, maïs, bonen, quinoa en bulgur
  • Naturel chips, raw chocolate en cacao nibs
  • Kokoswater, bronwater, diksap, kruidenthee en granenkoffie
  • En alle verse groenten en fruit uiteraard!

Let op! Niet alle merken zijn suikervrij, dus blijf etiketten lezen!

Hoe werkt de verslavende werking van suiker?

Lina & Diana; Binnen hoeveel dagen ben je van suiker afgekickt en hoe snel/van welke mate van gebruik raak je weer verslaafd?

Miss Natural; Wanneer je suiker eet, stijgt je bloedsuikerspiegel enorm, met vervolgens een enorme daling. Waardoor je je voelt alsof je honger hebt en meer eten nodig hebt. Dit is omdat je lichaam van slag is vanwege de lege voeding die je hebt binnengekregen. Daardoor raakt je hele systeem van honger en vol zitten een beetje in de knoop. Je lichaam raakt verslaafd aan de suiker, want die wil méér.

Gelukkig is het mogelijk om van die verslaving af te komen: door geen suiker en lege koolhydraten meer te eten. Als je al een paar dagen suikervrij eet, kun je dit merken met allerlei klachten. Je kunt misselijk zijn, extra veel hoofdpijn hebben, weinig trek hebben of juist erg veel, buik/darmklachten hebben, erg vermoeid zijn…. Allerlei vreemde dingen. Het is nogal persoonsgebonden hoe je erop reageert, je lichaam moet wat aanpassen en wennen. Het goede nieuws: het is normaal en na ongeveer een week is het voorbij, dan beginnen de betere momenten. Het lijkt wel een echte verslaving dus!

Wat is het effect van suiker eten voor mijn lichaam?

Nienke & Brigitte; Ik vraag me af of suikervrij leven beteken geen suiker uit suikerbieten meer eten. Of gaat het ook om het effect dat de zoete smaak veroorzaakt in je hersenen en daarmee de rest van je lijf!

Miss Natural; Het gaat om de geraffineerde suiker. Een suikerbiet is 100% natuurlijk. Als je die eet, eet je een 100% natuurlijk product. Deze 100% natuurlijke suikerbiet wordt door de industrie bewerkt en bewerkt en bewerkt. Net zolang tot we de bekende, witte, geraffineerde suikerkorrel over houden.

Deze suikerkorrel bevat geen vezels, vitaminen en mineralen meer, welke eigenlijk nodig zijn voor een fatsoenlijke verwerking van de suiker in ons lichaam. Het zijn de vezels, vitaminen en mineralen die voeding voedzaam maken. Als dat eruit gehaald wordt, wat heb je er dan nog aan?

Bekijk wat suiker doet met je lichaam

Hoe kan ik suikervrij eten met een beperkt budget?

Imke; Ik vind het allemaal mooie initiatiefen wil alleen wel even de kritische noot plaatsen dat suikervrij en die speciale dingen erg duur zijn vaak en met een klein budget erg moeilijk te doen zijn daar mogen ze best wat op verzinnen snap best kwaliteit betaal je maar het moet ten kosten gaan van andere dingen en dat je nooit wat leuks kan doen.

Miss Natural; Suikervrij eten kan zo goedkoop of duur als je het zelf wilt maken. Natuurlijk hebben biologische winkels meer keuze op het gebied van suikervrij voorgemaakte producten, maar veel cursisten zijn er erg handig in geworden om goedkope producten te vinden in de gewone supermarkt. Ook heb je hier zelf een grote rol in: eet je elke dag vlees met groenten buiten het seizoen en kant-en-klaar zonder suiker en een suikervrije chocoladereep, dan ben je duurder uit dan wanneer je zoekt naar groenten in het seizoen, veel dingen zelf maakt (wat niet per se meer tijd kost), af en toe vegetarisch eet met af en toe wat zelfgemaakte popcorn. Zo heb je in elke productgroep goedkope en dure alternatieven.

Welk suikervrij beleg voor op brood kan ik eten?

Tiny; Ik vind gevarieerd beleg voor op (spelt)brood altijd moeilijk. Het zijn dan vaak weer de notenpasta’s die ik erop smeer.

Miss Natural; Ja, dat wordt inderdaad een beetje saai! Ik geef je nog wat tips voor op de boterham, cracker of rijstwafel;

Spelt crackers met Hüttenkäsen, avocado, zwart sesamzaad en balsamico azijn

  • HüttenKäse met avocado en balsamico azijn
  • Geitenkaas met komkommer
  • Zelfgemaakte tonijn salade met mayonaise
  • Zalm met avocado en sesamzaad
  • Hummus van kikkererwten en zongedroogde tomaat
  • Fruitbeleg of dadelstroop
  • 101 Hartige spreads
  • Gebakken of roerei, altijd lekker!

Is rietsuiker een goed alternatief?

Simone; Hoe zit het nu precies met rietsuiker? Is dat beter dan geraffineerde suiker qua niet gebruikte chemicaliën? En wat zijn goede alternatieven voor suiker wanneer je wilt bakken? Ik had al palmsuiker gezien in een recept van jullie.

Miss Natural; Nee, rietsuiker is geen goed alternatief, dit is nog steeds geraffineerde suiker. De Keuringsdienst van Waarde heeft er een mooie uitzending aanbesteed waarin ze lieten zien dat suiker ook gekleurd wordt tot de bruine rietsuiker zoals wij die kennen. Goede alternatieven kun  je vinden in het artikel “Natuurlijke suikervervangers voor de gezonde zoete trek”.

Heb je nog meer vragen over suiker?

Kijk dan bij de veel gestelde vragen die we reeds beantwoord hebben. Staat jouw vraag er niet bij? Meld je dan aan voor de besloten Facebook groep van Miss Natural! Daar zitten heel veel Miss Natural leden die suikervrij leven en je kunnen adviseren. Je kunt ook gratis lid worden van Miss Natural (boven in de website) en je vraag stellen via het Miss Natural Forum.

Handtekening-Miss-Natural

Peter

Door

Peter

op 20 July 2015

Klopt niet helemaal, vers fruit is absoluut niet suikervrij, integendeel zelfs!

Hilde

Door

Hilde

op 18 August 2017

Peter, de lijst gaat over voedingsmiddelen zonder toegevoegde suikers, fruit bevat uiteraard natuurlijke suikers, net zoals maïs, dadels en nog meer die erin het lijstje voorkomen.

Marina

Door

Marina

op 3 February 2016

Dank voor de tips! Helaas werken veel links niet zoals de links naar Fruitbeleg, hartige spreads en Amarant crackers. Heb dit in diverse browsers geprobeerd, maar helaas. Misschien dat dit hersteld kan worden. Voor de rest top!

Reactie plaatsen

Gratis magazine voor jou!

Schrijf je hieronder in en ontvang het Week van de Vruchtbaarheid magazine binnen een paar minuten in je mailbox. Aanmelden is gratis en je kunt je elk moment weer afmelden.