arrow_drop_up arrow_drop_down
11 juni 2013 

Ook op kantoor kun je gezond lunchen!

Een gezonde en natuurlijke lunch op het werk? Het kan! Het zit ‘m allemaal in de voorbereiding. Want waarom zou je genoegen meenemen met nauwelijks vers te noemen, ongezonde producten uit de kantine op kantoor? Of, als jouw bedrijf geen kantine heeft, elke dag diezelfde boterhammen met kaas die je thuis even snel hebt klaargemaakt? Ga ook voor een gezonde lunch! Met deze tips kom je ook de werkdagen gezond en natuurlijk door!

Natuurlijk en gezond lunchen

Wie een natuurlijke levensstijl aanhangt eet graag zo puur en bewust mogelijk. Thuis gaat dat prima, je hebt tenslotte alle ingrediënten bij de hand en kunt er best wel wat tijd voor uittrekken om een lekkere natuurlijke maaltijd op tafel te zetten. Maar hoe zit dat met de lunch die je meeneemt naar je werk? Dat vereist nogal wat extra inspiratie, maar vooral: voorbereidingen. No worries, Miss Natural helpt je om ook op het werk gezond en natuurlijk te eten.

Voorbereiden is het devies

Gezond lunchen, vooral op het werk, draait het allemaal om de juiste voorbereidingen. Ja, dat kost misschien wat extra tijd, maar geloof me: als je een paar weken verder bent gaat het al een stuk sneller en is het voorbereiden van je werklunch gewoon onderdeel van je dagelijkse routine. En vergeet niet dat de tijd die je in het bereiden van je lunch steekt een goede investering is in jouw gezondheid. En in veel gevallen is het ook nog eens voordelig voor je portemonnee!

Een kast vol met bakjes

De eerste stap? Shoppen! Als je zelf je lunch en tussendoortjes mee gaat nemen naar je werk zul je een aantal bewaarbakjes moeten aanschaffen voor al jouw lekkernijen. Ruim dus een keukenkastje uit en vul het met bakjes, potjes en schaaltjes in allerlei soorten en maten. Nog handiger is als er een aantal diepvries proof zijn, zodat je jouw maaltijden nog heerlijk van tevoren klaar kunt maken en je dus niet elke avond in de keuken hoeft te staan. Heb je geen koelkast op het werk, dan zijn er ook bewaarbakjes verkrijgbaar die je eten koel houden. Bekijk hier handige lunchtrommels!

Tsja tsja tja… Wat zullen we eten?

En dan is het tijd om je bakjes te vullen. Maar wat neem je mee naar je werk? Dit hoeft echt niet veel af te wijken van wat je thuis ook eet. Zelf eet ik geen brood (op af en toe een sneetje spelt- of desembrood na) en lunch ik meestal met soep, salade of eieren. Ook op het werk is dit mogelijk, al is het voor de soep natuurlijk wel een vereiste dat je de mogelijkheid hebt om deze op te warmen. Tenzij je een heel goede thermoskan hebt. Bekijk hier verantwoorde drinkbekers! 

5 x een gezonde lunch

Een aantal lekkere en gezonde lunchideeën om je te inspireren:

  1. Zelfgemaakte soep. Deze kun je in porties verdelen en invriezen. Haal de soep er de dag van tevoren uit om er de volgende dag op je werk van te kunnen genieten.
  2. Salade met tonijn. Meng veldsla met stukjes komkommer, wat wortelrasp en rode uienringen en doe deze in een bewaarbakje. Maak in een apart bakje een dressing van olijfolie, balsamico azijn, wat gemalen peper en zeezout. Neem de twee bakjes en een blikje tonijn mee naar je werk en meng het daar door elkaar. Smullen maar!
  3. Quinoa. Met quinoa kun je allen kanten op: in een salade, een omelet of als roerbak bijvoorbeeld. Bij een roerbak meng je de gekookte quinoa met groenten naar keuze, wat ui en knoflook. Ook lekker om koud te eten!
  4. Couscoussalade. Ideaal de dag van tevoren klaar te maken, met de dressing er al doorheen. Dat scheelt weer een bakje! Maak couscous klaar en meng het bijvoorbeeld met rozijnen, , komkommer en peterselie en een dressing van olijfolie met wat gemberpoeder. Ook lekker door de couscous: komkommer, tomaat, olijven, blokjes geitenkaas en een dressing van wijnazijn en olijfolie.
  5. Spitskoolsalade. Ook lekker: meng spitskool met paprika, (zilver)uitjes en pijnboompitjes en maak apart een dressing van olijfolie, azijn, dragon en mosterd.

Tussendoortjes op het werk

Ook tussen de maaltijden door is het natuurlijk belangrijk om gezond te blijven eten. Enkele tips:

  • Fruit(salade)
  • Rauwkost
  • Een smoothie of verse groentensap
  • Een notenmix
  • Speltkoekjes
  • Tussendoortjes van verantwoorde merken, als Beatz of Justnuts

Wat is jouw tip voor een gezonde werklunch?

Nicole Vrehen

Door

Nicole Vrehen

op 11 June 2013

Koude omelet met tonijn en groenten 3 eitjes m sjalotje , knoflook , groenten en kruiden en als bind middel pphysilium vezels , roeren bakken maar zowel warm als koud heerlijk :-)

Layla Pansier

Door

Layla Pansier

op 13 June 2013

wat een idee, physilium vezels als bindmiddel! Heb je dat zelf bedacht?

Saapke Binnema

Door

Saapke Binnema

op 11 June 2013

Lekker! Krijg spontaan zin om weer te gaan lunchen :)

Ellis

Door

Ellis

op 12 June 2013

Dit bericht komt als geroepen! Zuinig als ik ben ;) koop ik nooit mijn lunch in de kantine, op school nam ik al altijd mijn bammetjes mee, dus nu naar kantoor neem ik ook mijn eigen lunch mee. Ook ik eet maar af en toe een sneetje speltbrood, dus sta open voor allerlei andere lunch-ideetjes. Ik begin iedere dag met een groene (of oranje of rode) smoothie, die maak ik rond 7.00 uur, dan reis ik met ov en drink deze aan m'n bureau rond 8.45 uur. Rond 11 uur als tussendoortje neem ik een zelfgemaakte muffin. Mijn lunch vandaag is een rode biet in blokjes gesneden, overgebleven halve appel (van groene smoothie) in blokjes, lepel quinoa, restje ijsbergsla, wat feta, paar walnoten (in apart zakje, anders zijn ze niet meer lekker knapperig) en dressing van honing, appelazijn en olijfolie (in apart bakje). Dank jullie wel voor verdere ideëen betreffende lunch!

Eva van Zeeland
Layla Pansier
Karin

Door

Karin

op 12 June 2013

Lekkere lunchsuggesties! Fijn weer nieuwe inspiratie voor de lunch!

Mayke

Door

Mayke

op 13 June 2013

Lunchtijd is altijd weer een feest voor mij :) ik bereid mijn lunch altijd de dag van te voren en neem dit in glazen potten mee naar mijn werk. De ene dag maak ik een bloemkoolsalade met gehakt of makreel, dan weer een dikke groente/vis-omelet, een rijkelijk gevulde spinaziesalade met kip, pompoensoepie met garnalen en verse koriander etc. elke dag weer een feestje :)

Machella

Door

Machella

op 17 June 2013

Ik heb op mijn werk de beschikking over een bedrijfskantine. Maar ze verkopen er alleen maar ongezonde producten. Daar ben ik dus helemaal klaar mee. Misschien komt het omdat koken mijn passie is, maar ik neem iedere dag eten van thuis mee en vind het heerlijk. Vaak kijken collega's verheerlijkt naar mijn maaltijden. Probeer eens een gazpacho. Dit is een koude Spaanse tomatensoep. Vol vitamine en zalig op een warme zomerse dag. Verder kan je met couscous eindeloos variëren. Mijn favoriet is couscous die ik overgiet met warme wortelsap en dan laat wellen. Je krijgt dan een leuke kleur couscous. Daar door heen doe ik snijbonen, fetakaas, honing en verse kruiden zoals dille en peterselie. Munt is ook lekker. Voor de zoete variatie meng ik de couscous met honing, rozijnen, cashewnoten en cranberry's. Tip: bewaar couscous niet te lang. Het is net als rijst, erg gevoelig voor bederf. Je proeft dit niet maar bewaar het niet langer dan maximaal twee dagen. Probeer het eens.

A. Peloso

Door

A. Peloso

op 1 October 2013

Leuke tips en nog gezond en lekker ook. Alleen........ Als ik kijk naar de eerste foto van de dame achter haar bureau, dan zou ik als tip willen meegeven om rechtop te zitten achter je bureau en niet als een zoutzak, kijk naar de positie van het beeldscherm en het toetsenbord. Kijk hoe de armen geplaatst zijn op de foto en naar de hoogte van het bureau. Een kleine aanpassing hier daar en ook zij zal gezond haar pensioenleeftijd bereiken zonder blessures.

De Buurtboer

Door

De Buurtboer

op 29 October 2013

De Buurtboer levert lekkere lunches voor op kantoor! Ik zeg ; dé uitkomst voor de kleffe boterham of de (niet weg te slaan) broodjes kroket!:)

Reactie plaatsen

Gratis magazine voor jou!

Schrijf je hieronder in en ontvang het Week van de Vruchtbaarheid magazine binnen een paar minuten in je mailbox. Aanmelden is gratis en je kunt je elk moment weer afmelden.