Miss Natural Talk Show
Kijk LIVE!

Page content

Alles over boekweit

Voor de wat oudere lezers van Miss Natural zal het woord ‘boekweit’ misschien nostalgische herinneringen oproepen, terwijl het voor jongeren vaak een onbekend gewas is.

In het midden van de twintigste eeuw was er nog zo’n 65.000 ha van de landbouwgrond begroeid met boekweit (8% van totaal). Imkers verbouwden het zodat hun bijen een overschot aan honing konden halen. Tegenwoordig wordt het helaas nog maar weinig verbouwd, onder ander omdat de plant erg gevoelig is voor weersomstandigheden. Veel mensen denken dat boekweit tot de graansoorten hoort. Dit is echter niet zo. Het is een kruidachtige plant en boekweitkorrels zijn de vruchtjes hiervan.

Eet je wel eens brood, pannenkoeken, grutten, koek en ontbijtgranen dan is er een kans dat je boekweit binnenkrijgt. Het product bevat geen gluten en is dus geschikt voor mensen met de aandoening coeliakie of voor mensen die bewust kiezen om glutenvrij te eten.

De boekweitkorrel

De vorm van boekweitzaad komt sterk overeen met die van beukennootjes, maar ze zijn veel kleiner. De korrel is driekantig van vorm en heeft een roodbruine dop. Het dopje wordt er voor gebruik afgehaald. Het zaad wordt tot meel gemalen alhoewel het dus geen graan is, maar een zogenaamd 'pseudograan'.

Waar wordt boekweit voor gebruikt?

Boekweitmeel is erg geschikt om pannenkoeken, poffertjes en blini’s te maken. Ook is het lekker in sauzen en soepen. In China, Japan, Korea en andere Aziatische landen worden er ook noedels van gemaakt. Een bekend voorbeeld zijn de soba noedels die een belangrijk onderdeel uitmaken van het Japanse voedsel. Soms wordt er voor deze noedels ook deels ander meel gebruikt. Ga er dus niet klakkeloos vanuit dat de noedels sowieso glutenvrij zijn!

Het pseudograan wordt ook gebruikt in de vorm van:

  • Boekweitvlokken, deze zijn een heel goed bindmiddel en bovendien zo gaar.
  • Boekweitgrutten, die worden gebruikt om (grutten)pap van te maken.
  • Kasha (Russische naam voor geroosterde boekweit). Dit is te gebruiken in graanschotels, salades, ovenschotels net als gewone boekweit. De smaak van Kasha is wel wat anders.

Glycaemische index

In tegenstelling tot bijvoorbeeld rijst, tarwe en mais scoort boekweit laag op de glycemische index. Twee voordelen: je bloedsuikerspiegel stijgt veel minder snel na het eten van een product wat van boekweit gemaakt is én hierdoor heb je minder snel weer trek!

De bloem ervan bevat meer antioxidanten dan andere granen en dit heeft onder meer een gunstige werking op onze bloedvaten.

Goed voor je weerstand

Boekweit bevat meer eiwitten dan graansoorten en het bevat veel lysine en arginine. Dit zijn aminozuren. Arginine zorgt onder andere voor een sterker afweersysteem en het helpt je spieren beter te functioneren. Lysine is nodig voor het herstel van weefsel en de aanmaak van enzymen, hormonen en antilichamen.

Verkrijgbaarheid

Het meel is goed verkrijgbaar. De bekende producent van taartmixen en pannenkoekenmeel heeft ook boekweitmeel in zijn assortiment en dit is bij zo goed als elke supermarkt verkrijgbaar. Wil je liever biologisch boekweitmeel of -grutten eten, dan kom je al gauw terecht bij een biologische winkel. Een stukje land over en op het idee gekomen om het zelf te verbouwen? Zoek dan naar zaadhandelaren en met een beetje moeite moet het lukken om er nog aan te komen.

Net zoals voor granen geldt: bewaar boekweit op een koele, droge en donkere plek. Zo blijft het langer houdbaar.

Recept voor boekweitpannenkoeken

Tenslotte nog een recept om zelf heerlijke boekweitpannenkoeken te maken.

Dit heb je nodig:

  • 3 eieren
  • 250 gram boekweit
  • 1 halve liter (soja)melk
  • boter om te bakken

Je kunt aan het beslag eventueel krenten, rozijnen, stukjes banaan of stukjes appel toevoegen.
Het is ook lekker om ontbijtspek mee te bakken als je meer een fan van hartig bent. Of laat er een plak kaas op smelten zodra je de pannenkoek omgekeerd hebt.

Zo maak je de boekweitpannenkoeken:

  1. Mix de eieren en de melk samen.
  2. Voeg hierbij de boekweit.
  3. Smelt boter in een koekenpan.
  4. Schep met een pollepel wat beslag in de pan.
  5. Bak de pannenkoekjes aan beide zijden goudbruin.

Eet smakelijk!

Wat is jouw favoriete recept met boekweit?

Gratis magazine t.w.v. €4,95
Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten gratis in je mailbox.
Wij hebben ook een hekel aan spam
Christel Hoeflaken
Mijn interesse in voeding en alles wat daarmee samenhangt begon halverwege de jaren '90. Na een studie voedingsleer heb ik in 2000 een studie voor gewichtsconsulente met succes afgerond. Ik ben momenteel niet echt actief als gewichtsconsulente en focus me vooral op mijn leuke job als office manager bij een bedrijf wat tandarts-/orthodontie- en mondhygiëne praktijken inricht. Ik vind het belangrijk om gezond te eten maar er zijn periodes dat dit even wat minder lukt (ben een echte emotie-eter)! Ik lees en schrijf graag. Ben niet supersportief maar hou wel van wandelen in een stevig tempo en gewoon lekker een stukje fietsen. Daarnaast heb ik sinds halverwege de jaren '90 een collectie van ruim 500 boeken verzameld over onderwerpen als voeding, dieet en gezondheid. Genoeg inspiratie dus om de Miss Natural website regelmatig van informatieve artikelen over bovenstaande onderwerpen te voorzien!

Comment Section

8 reacties op “Alles over boekweit


Door Jouke op 2 januari 2013

Ook lekker met appel en rozijnen erdoor heen en je kan idd ook water of rijstmelk gebruiken hiervoor.


Door Liesbeth op 2 januari 2013

Als bindmiddel in soep, door het brooddeeg en inderdaad pannenkoeken. Af en toe haal ik een fles volle biologische melk speciaal om pannenkoeken te maken. Ook lekker door het beslag is kurkuma. Het resultaat is bros en goudgeel met een lekkere roomsmaak! Sesamzaadjes en/of vlierbloesem door het beslag is ook lekker (en gezond).


Door Liesbeth op 21 augustus 2013

Vandaag vegetarische nasi gemaakt met boekweitkorrels (grutten) ook veel verse groete en vegagehakt erdoor en tamari voor de pittigheid. Zelfs mijn man heeft zitten smullen terwijl hij geen vegetarier is. Gewoon expirimenteren en je krijgt een lekkere voedzame maaltijd.


Door Liesbeth op 21 augustus 2013

Vandaag vegetarische nasi gemaakt met boekweitkorrels (grutten) ook veel verse groente en vegagehakt erdoor en tamari voor de pittigheid. Zelfs mijn man heeft zitten smullen terwijl hij geen vegetarier is. Gewoon expirimenteren en je krijgt een lekkere voedzame maaltijd.




Door ferdinand op 20 augustus 2014

Zoonlief is gek op Postro (boekweitgrutten pap)
Ja het is met melk en stroop. Maar ja dat heb je met pannenkoeken ook. Erg lekker.


Door Vaya op 23 november 2015

Ik mix boekweitgrutten door de havermoutpap vd kids om deze nog voedzamer te maken, je proeft bijna geen verschil (lekker met gedroogde abrikoos, rozijnen en kaneel)

Plaats een reactie


*