arrow_drop_up arrow_drop_down
9 december 2011 

Basiscursus: hoe lees ik een etiket?

Basiscursus: ingredienten lezenJe leest op Miss Natural regelmatig over zo puur en gezond eten. Natuurlijk wil je dit zo vaak mogelijk doen maar soms lukt het niet en ga je toch voor een verpakt product.

Het is dan handig om te weten waarop je moet letten als je het etiket of de verpakking leest. Na het lezen van dit artikel hebben ingrediënten geen geheimen meer voor je.

Op verpakkingen kom je o.a. de volgende informatie tegen:

Naam en omschrijving van het product

Een merknaam zoals “cola” is onvoldoende, er moet dan vermeld staan: frisdrank met plantenextracten. Ook een verpakking met alleen het woord “Brinta” is niet genoeg.

Ingrediënten

Het meest gebruikte ingrediënt staat als eerste vermeld, het minst gebruikte ingrediënt staat onderaan de lijst. Ook alle toevoegingen zoals E-nummers kom je in de ingrediëntenlijst tegen.

Hoeveelheid van een voedingsstof

Op de verpakking vind je de voedingswaarden van een product, meestal samengevat in een tabelvorm. Dus hoeveel calorieën per 100 gram en/of per portie, hoeveelheid koolhydraten, eiwitten, natrium, vet, vezels, etc. Tegenwoordig wordt ook vaak vermeld hoeveel energie een man of vrouw dagelijks nodig heeft en hoeveel procent je binnenkrijgt als je het product eet wat je op dat moment in handen hebt.

Houdbaarheid

Je moet terug kunnen vinden hoe lang een product houdbaar is. Op producten die vrij snel bederven, vind je de aanduiding “te gebruiken tot” ook wel TGT-datum genoemd. Na de genoemde datum is het niet verstandig het product nog te gebruiken. Let er ook op dat je het product bewaard hebt zoals genoemd wordt op de verpakking. De TGT-datum is verplicht voor gekoelde producten die voorverpakt zijn en bewaard moeten worden tussen 0 en 5 graden. Ook is deze datum verplicht voor producten die korter dan 5 dagen houdbaar zijn.

Een andere vermelding voor de houdbaarheid is: Tenminste Houdbaar Tot oftewel de THT-datum. Tot deze datum garandeert de fabrikant een goed product mits de verpakking nog niet open is geweest.

Bewaaradvies

Op het product hoort te staan hoe je het bewaren moet. Bijv. “gekoeld bewaren”. Ook kom je vaak de term “na openen, beperkt houdbaar” tegen. Dit betekent dat je het product dan snel moet consumeren zodra de verpakking geopend is. Op diepvriesproducten staat vaak vermeld dat je ze na ontdooien niet opnieuw moet invriezen. Ook staat op de verpakking vermeld hoe lang je een diepvriesproduct kunt bewaren en bij welke temperatuur.

De “e”

Op veel verpakkingen zie je achter de aanduiding van bijv. 500 ml of 1 liter een “e” staan (iets groter dan hier staat). Dit betekent “estimate”. Wettelijk is bepaald dat er iets meer of iets minder dan de aangegeven hoeveelheid in de verpakking mag zitten.

Streepjescode

Deze code bestaat uit 13 cijfers. De eerste 2 cijfers zijn de landcode (voor Nederland is dit 87) waar het product is uitgegeven. Let op: dit hoeft dus niet het land te zijn waar het is geproduceerd! De rest van de cijfers staat voor informatie over de fabrikant en over het product zelf.

Productiecode

Is een belangrijke code want in het geval er iets mis is met een product dan kan de fabrikant snel nagaan waar een product met een bepaalde productiecode zich bevindt. Hij kan dan de hele partij producten met deze code uit de handel nemen.

Prijs

Tegenwoordig vinden we in de supermarkt niet zo vaak meer prijzen op de producten zelf maar moeten ze in de buurt van het product te vinden zijn (op het schap).

Herkomst van een product

De naam en in elk geval de vestigingsplaats van de importeur of verkoper moet op het product staan. Tegenwoordig staan er vaak telefoonnummers op de verpakking waarnaar de consument kan bellen bij vragen. Op voorverpakt vlees staat bij een aantal soorten ook waar het dier vandaan komt en waar het geslacht is. Ook bij vis vind je informatie over de soort, de productiemethode (gevangen op zee, in binnenwateren of kweek) en het vangstgebied.

Waarschuwingen

Op sommige producten kunnen waarschuwingen staan. Je komt ze in elk geval altijd tegen op kip, zuigelingenvoeding, zoetstoffen, vitaminepreparaten en producten die cholesterolverlagend zijn zoals margarine.

Allergenen

De 14 meest voorkomende allergenen moeten terug te vinden zijn op de verpakking (in de buurt van de ingrediënten). Fabrikanten vermelden soms ook als een product in aanraking kan zijn geweest met allergenen. Het is namelijk moeilijk in te schatten wat het risico daarvan precies is. De 14 hierboven genoemde allergenen zijn: glutenbevattende granen, schaaldieren, eieren, vis(producten), aardnoten(producten), soja(producten), melk(producten), schaalvruchten (bijv. hazelnoten, walnoten etc.), selderij(producten), mosterd(producten), sesamzaad(producten), zwaveldioxide en sulfieten, lupine(producten), weekdieren(producten).

Keurmerken

Op veel producten kom je keurmerken tegen. Er zijn vele keurmerken onder andere voor: bewust eten, voor vegetariërs, biologisch, milieukeurmerken etc. In hoofdlijnen zijn ze in 3 categorieën in te delen: de gezondheidskeurmerken, de duurzaamheidskeurmerken en de levensbeschouwelijke keurmerken. Via internet kan je uitgebreide lijsten vinden met alle keurmerken.

Wees niet bang dat je supermarktbezoek nu uren moet gaan duren omdat je alle etiketten moet gaan spellen. Als je kiest voor zo puur en natuurlijk mogelijk dan zullen de etiketten óf ontbreken óf heel kort zijn qua ingrediënten!

Let jij op het etiket?

Layla Pansier
marja

Door

marja

op 29 September 2012

Bedankt! voor de uitgebreide informatie......al ben ik tegenwoordig heel snel klaar met boodschappen doen in de supermarkt! als je gezond en bewust wilt eten kun je heel veel paden overslaan.

Natascha

Door

Natascha

op 17 October 2012

Mooi en duidelijk, handig te gebruiken. Dank je wel!

Aagje

Door

Aagje

op 28 May 2013

Ik lees etiketten maar ik begreep dat e-nummers tegenwoordig ook met hun moeilijke namen op de etiketten mogen. Dus als je snel scant, en geen E ziet wil dit niet zeggen dat het product geen e-nummers bevat! Helaas...

Franciska

Door

Franciska

op 28 September 2013

ik heb het E-boek 50 recepten suikervrij feestdagen besteld. En ik moet zeggen dat ik behoorlijk teleurgesteld ben in de recepten en de ingrediënten voor een doorgewinterde "gezond eetster". Gebruik van volkorenmeel (dus niet eens glutenvrij) zonnebloemolie om oliebollen te bakken! Echt heel slecht voor je gezondheid! Plantaardige margarine...??? geen gebruik van kokosolie?! Erg jammer. En dan ook nog een foto van een kerststol bestrooid met poedersuiker?? ik had mijn geld wel beter kunnen bestelden... En

Irma

Door

Irma

op 30 September 2013

Viel mij ook een beetje tegen eigenlijk. Het komt op mij allemaal wat slordig over. Soms zie je duidelijk dat een foto niet bij het recept past. Niet netjes. De boel is nogal bij elkaar gegoogled. Jammer. We zijn wat dat betreft denk ik beter af bij Jesse van der Velde.

Reactie plaatsen